Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття розгалуження і вибору.

До даного часу у всіх розглядуваних нами прикладах та задачах всі дії виконувались строго одна за одною, але в реальному житті такі випадки бувають не досить часто. Згадайте, як в дитячій казці братику–Іванку говорила сестриця–Оленка “Не пий з калюжі водиці – козликом станеш!” Тобто, Іванко був поставлений перед можливістю вибору: пити або не пити водичку і необхідністю його здійснити: або послухатись сестричку і не пити водичку, або ж вгамувати спрагу і стати козликом. Ви всі знаєте який вибір здійснив Іванко, але головне, що нам хотілося б підкреслити у наведеному прикладі, це те, що у нашому повсякденному житті з необхідністю здійснювати вибір ми зустрічаємось майже кожної миті, навіть не усвідомлюючи цього. І якщо людина буде робити свій вибір завжди підсвідомо, то вона може наробити такого, що навіть в самій страшній казці не описати. Людина саме тому і є людиною, що вона повинна замислюватись і замислюється над тим, що ж і як їй потрібно зробити, щоб досягнути певного результату, як тимчасового – при вирішені конкретного завдання так і більш довготривалого – ким стати, що робити, на кого бути схожим і т.д.

Відповідно до цього і при розв’язуванні задач з допомогою ПЕОМ може постати необхідність здійснити вибір. Якщо у нас є дві можливості для подальших дій, то кажуть, що має місце розгалуження, а якщо багато можливостей на даному етапі – то має місце вибір.

Наведемо приклад: нехай нам потрібно скласти програму для розв’язання наступної задачі.

Задача 51. Знайти корені квадратного рівняння ax2 + bx + c = 0.

Розв’язання: Опишемо розв’язок математично. Спочатку знаходимо дискримінант квадратного рівняння: . У нас D може набувати трьох значень: більше нуля, дорівнювати нулеві і бути меншим нуля. Якщо дискримінант D>0, то маємо два корені: і інакше, якщо D=0, то один корінь: інакше, якщо D<0, то коренів взагалі не існує. Кінцеву програмну реалізацію ми приведемо трохи пізніше.

 

§ 5.1 Структура “якщо... то... інакше...”

 

Описана вище структура називається структурою розгалуження, або структурою “якщо... то... інакше...” і на алгоритмічній мові описується так:

...

якщо D > 0

то відповідь := “Два корені”

інакшеякщо D = 0

то відповідь := “Один корінь”

інакше відповідь := “Коренів не існує”

Все

Все

...

Дана структура є однією з головних в довільній алгоритмічній мові, а до таких мов, як ви вже знаєте, і відноситься мова Pascal. Як її описувати на розглядуваній мові – трошки пізніше, а поки що пояснимо, як працює дана структура. А працює вона наступним чином: спочатку перевіряється умова, якщо вона виконуються, то виконання алгоритму йде по гілці то, а якщо не виконуються – то виконання йде по гілці інакше. Для кращого засвоєння даного дуже важливого поняття рекомендуємо вам самостійно розв’язати декілька квадратних рівнянь, користуючись даною схемою , а також декілька інших задач (див. задачі в кінці розділу).

Ми ж, використовуючи команди розгалуження, розв’яжемо наступну задачу.

Задача 52. Використовуючи команду розгалуження скласти алгоритм знаходження модуля числа.

Розв’язання : Згадаємо означення модуля числа з математики: модулем числа називається відстань від початку відліку до точки, яка зображує число. Тобто, модулем додатного числа і нуля є саме це число, а від’ємного – йому протилежне. Останнє твердження перефразуємо так: для знаходження модуля числа потрібно знайти протилежне число, а модуля додатного числа – взяти саме це число. З точки зору математичних перетворень у випадку додатного числа з цим числом не потрібно нічого робити, тому логічно записати розв’язок задачі у вигляді такого алгоритму:

алг модуль (дійсн а)

арг а

рез а

Поч

якщо а < 0

то а := –a

Все

Кін

Як бачимо, ми ніби трохи «удосконалили» і спростили математичне означення, в результаті чого алгоритм має простий і зрозумілий вигляд.

Саме у знаходженні таких простих алгоритмів і полягає мистецтво програмування. Але, мабуть, вже час перейти до реалізації даної структури на мові програмування.


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  5. А/. Поняття про судовий процес.
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні правовідносини: поняття, ознаки,
  8. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  9. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  10. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  11. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  12. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ




Переглядів: 646

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вправи та завдання | Інструкція If... Then... Else...

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.