Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Яку роль у регулюванні економіки відіграє державний бюджет?

Державний бюджет країни складається з доходів (надходжень) і видатків (витрат). Важливою макроекономічною проблемою є відповідність видатків доходам держави. Якщо видатки більші, ніж доходи, то виникає бюджетний дефіцит.

Кожна країна має свою структуру доходів і видатків. Це залежить від багатьох чинників: державного устрою, рівня економічного розвитку, втілюваної у конкретних умовах політики (стримування бізнесової активності або її стимулювання, лібералізації економіки або активного соціального захисту населення тощо). Попри всю різноманітність державних підходів до формування і використання бюджету у них є спільні риси. Дохідна частина бюджету складається в основному з податкових надходжень, менша частина — це неподаткові надходження. До останніх, зокрема, належать надходження від зовнішньоекономічної діяльності, продажу держмайна. У складі державних видатків розрізнюють витрати на утримання соціальної сфери, соціальний захист населення, на оборону, державні капіталовкладення тощо. Проілюструємо структуру консолідованого бюджету України таблицею.

 

Таблиця 19

Пояснення до таблиці:

У формуванні дохідної частини бюджету України значна роль на початку 90-х років належала непрямим податкам: у 1992 році частка ПДВ та акцизу становила 32,4. Натомість, у 2001 році ця частка знизилась до 18,0%. Тобто прослідковується тенденція до зменшення частки непрямих податків у формуванні бюджету.

Частка прямих податків у формуванні бюджету залишилась майже незмінною: податок на прибуток підприємств та податки з населення становили 24,7% у 1992 році та 24,2% у 2001 році. Але при цьому спостерігалось значне зростання частки податків з населення: 8,2% у 1992 році і 12,2% у 2001.

До статті “Інші доходи”, частка якої значно зросла, у 2001 році були віднесені рентна плата за нафту та природний газ і плата за землю.

У структурі видатків чільне місце (більше третини видатків) належить соціальному захисту населення та Пенсійному фонду.

Помітним стало скорочення витрат на народне господарство та підтримку зовнішньої торгівлі — з 30,7% до 12,8%, що можна тлумачити як прояв ринкових змін, коли держава відмовляється від підтримки збиткових та нерентабельних підприємств.

 

Особливий механізм надходжень та їх використання, формування бюджетів різних рівнів називається бюджетною системою.Кожна країна має свою бюджетну систему, що відрізняється від аналогічних систем інших країн. Але є і деякі спільні риси. Основоположні засади, структура, принципи, основи процесу створення бюджету та відносин між бюджетами різних рівнів відображені у законі, що називається “Бюджетний кодекс України”, який прийнято у 2001 році.

Бюджетні системи країн здебільшого є децентралізованими в тому розумінні, що, відповідно до існуючого державного устрою, на кожному з рівнів державної влади зосереджуються певні доходи і видатки. Це ж стосується і бюджетної системи України. Зауважимо, що дані, які ми наводимо по Україні, відображають так званий консолідований бюджет. Тобто такий, що охоплює (включає в себе) як бюджет центрального уряду, так і місцеві. Разом з тим існує розмежування цих бюджетів.

Проілюструємо формування бюджетів різних рівнів, а отже, децентралізацію на прикладі Канади, в якій формується Федеральний (центральний) бюджет, бюджети провінцій та територій, місцеві бюджети. Структура надходжень і видатків кожного рівня допоможе побачити розподіл повноважень між рівнями.

Таблиця 20*


Читайте також:

  1. Аварії з викидом (загрозою викиду) сильнодіючих отруйних речовин на об'єктах економіки.
  2. Аграрний комплекс національної економіки.
  3. Адекватна реалізація принципів міжнародної економіки можлива лише в стабільному політичному середовищі.
  4. Адміністративної економіки.
  5. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  6. Бюрократія й проблеми формування конституційної економіки
  7. В). Державний бюджет, розподіл ресурсів і суспільні блага.
  8. Взаємозалежність суб'єктів світової економіки — об'єктивна передумова координації економічної політики
  9. Вигоди СОТ для економіки країни в цілому
  10. Визначення пріоритетів стабілізації розвитку економіки та державне управлінське забезпечення.
  11. Відкритість національної економіки і конвертованість моделей національних економічних систем
  12. Відповідь: Функції суб’єктів ринкової економіки




Переглядів: 507

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Схема 61 | Федеральний бюджет Канади (1990/1991 фінансовий рік)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.