МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Т Е Х Н О Л О Г І Ї 6 сторінка— спеціально уповноважений державний орган з питань радіаційної безпеки; — спеціально уповноважений державний орган з питань пожежної безпеки; — спеціально уповноважений державний орган з питань гігієни праці. Органи державного нагляду за охороною праці не залежать від будь-яких господарських органів, суб'єктів підприємництва, об'єднань громадян, політичних формувань, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, їм не підзвітні і не підконтрольні. Діяльність органів державного нагляду за охороною праці регулюється Законами України «Про охорону праці», «Про використання ядерної енергії і радіаційну безпеку», «Про пожежну безпеку», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», іншими нормативно-правовими актами та положеннями, що затверджуються Президентом України або Кабінетом Міністрів України. У статтях 39 та 40 викладено права та встановлено відповідальність посадових осіб з нагляду за охороною праці. Так, посадові особи уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці мають право: — безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти) і виробництва, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати у присутності роботодавця або його представника перевірку дотримання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; — одержувати від роботодавця і посадових осіб письмові або усні пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення; — видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді Міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків у галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки; — забороняти, зупиняти, припиняти або обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працівників; — притягати до адміністративної відповідальності працівників, винних у порушенні законодавства про охорону праці; — надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих посадових осіб займаній посаді, передавати матеріали органам прокуратури для притягнення цих осіб до відповідальності згідно з вимогами законодавства. Громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці здійснюють профспілки, їх об'єднання в особі виборних органів і представників (ст. 41 і 42). Профспілки здійснюють громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту. У разі загрози життю або здоров'ю працівників вони мають право вимагати від роботодавця негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах або на підприємствах, які відповідно до законодавства використовують найману працю, на період, необхідний для усунення такої загрози. Профспілки мають право на проведення незалежної експертизи умов праці, а також об'єктів виробничого призначення, що проектуються, будуються або експлуатуються, для встановлення їх відповідності нормативно-правовим актам про охорону праці, брати участь у розслідуванні причин нещасних випадків і професійних захворювань на виробництві, вносити на розгляд роботодавців, державних органів управління і нагляду подання з питань охорони праці та одержувати від них аргументовану відповідь. У разі відсутності профспілки на підприємстві громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці здійснює уповноважена найманими працівниками особа. У розділі VIII «Відповідальність за порушення законодавства про охорону праці» визначено низку адміністративних та інших заходів, що застосовуються до юридичних або фізичних осіб, винних у порушенні нормативно-правових актів про охорону та безпеку праці. Так, за порушення законодавства про охорону праці, невиконання розпоряджень посадових осіб органів Державного комітету з нагляду за охороною праці юридичні або фізичні особи, які відповідно до законодавства використовують найману працю, притягуються до штрафних санкцій у порядку, встановленому законом (ст. 43). Несплата штрафу юридичними або фізичними особами, які згідно із законодавством використовують найману працю, тягне за собою нарахування на суму штрафу пені у розмірі двох відсотків за кожний день прострочення. Застосування штрафних санкцій до посадових осіб і працівників за порушення законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці здійснюється відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення. Особи, на яких накладено штраф, вносять його до каси підприємства за місцем роботи. Рішення про стягнення штрафу може бути оскаржено в місячний термін у судовому порядку. Кошти від застосування штрафних санкцій до юридичних або фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, зараховуються до Державного бюджету України. За порушення законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, створення перешкод у діяльності посадових осіб органів Державного комітету з нагляду за охороною праці, а також представників профспілок, їх організацій та об'єднань винні особи притягуються до дисциплінарної, адміністративної, матеріальної або кримінальної відповідальності згідно із законом (ст. 44). Таким є дуже стисле викладення основних положень Закону України «Про охорону праці», окремі статті якого детальніше розглядатимуться у наступних розділах. Закон України «Про загальнообов'язкове державне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» № 1105-ХІУ від 23 вересня 1999 р. із змінами та доповненнями. Цей закон визначає правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві. Завданнями страхування від нещасних випадків є: — здійснення профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, професійним захворюванням; — відновлення здоров'я та працездатності потерпілих на виробництві від нещасних випадків або професійних захворювань; — відшкодування матеріальних та моральних збитків застрахованим або членам їхніх сімей. Дія закону поширюється на осіб, які працюють за умовами трудового договору на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності, а також на осіб, які забезпечують себе роботою самостійно. Гарантом забезпечення прав у страхуванні від нещасних випадків на виробництві для всіх застрахованих є держава. Основними принципами страхування від нещасних випадків є: — паритетність держави, представників застрахованих осіб та роботодавців в управлінні страхуванням від нещасних випадків; — своєчасне та повне відшкодування витрат страховиком; — обов'язковість страхування від нещасних випадків осіб, які працюють за умовами трудового договору, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно; — диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, рівня виробничого травматизму на кожному підприємстві; — економічна зацікавленість суб'єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці. Обов'язковому страхуванню від нещасних випадків на виробництві підлягають: — особи, які працюють за умовами трудового договору; — учні та студенти навчальних закладів, залучені до будь-яких робіт під час, перед або після занять; під час набуття професійних навичок; у період проходження виробничої практики (стажування), виконання робіт на підприємствах. Для страхування від нещасних випадків на виробництві не потрібно згоди або заяви працівника. Особам, які підлягають страхуванню від нещасних випадків, видається свідоцтво про загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі — Фонд). Закон гарантує соціальний захист працівників, інвалідів пращ, а також сімей тих, хто загинув на виробництві. Законом забезпечується особливий захист інтересів тяжко травмованих працівників, а також інтересів утриманців та членів сімей загиблих. Працівники не несуть ніяких витрат на страхування від нещасного випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення медичної, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку (дод. 10) або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) (дод. 11), складений за встановленою формою. Порушення правил охорони праці застрахованим, яке спричинило нещасний випадок або професійне захворювання, не звільняє страховика від виконання зобов'язань перед потерпілим, а такий нещасний випадок або професійне захворювання також є страховим випадком. У разі настання страхового випадку Фонд зобов'язаний у встановленому порядку своєчасно та в повному обсязі відшкодувати збитки, заподіяні працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, виплачуючи йому або особам, які перебували на його утриманні: — допомогу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності; — одноразову допомогу в разі втрати професійної працездатності або смерті потерпілого; — щомісяця грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого; — пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; — пенсію у зв'язку із втратою годувальника, який помер унаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; — грошову суму за моральну шкоду за наявності факту заподіяння цієї шкоди потерпілому; — допомогу дитині, яка народилася інвалідом унаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності. За потерпілим, тимчасово переведеним на легку оплачувану за нижчими тарифами роботу, зберігається його середньомісячний заробіток. Кодекс законів України про працю від 10 грудня 1971 p., зі змінами та доповненнями — основний закон національного трудового законодавства. Законодавство України про працю визначає правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продук- " тлятті пргулює трудові відносини працівників усіх підпри- тивної та творчої пращ, виду діяльності й галузевої на- ємств, установ незалежно від форм власності, виду д "Свинки реалізують право на працю укладанням трудового договору на підприємстві, в установі тощо. ^Sn~Zn—:::3aKOHiB про обмеження робочого дня таробочо- го тижня і про щорічні оплачувані відпустки; безробіття; — об'єднання у профспілки; - видения колект„в„и>іт^^Г^-в законодавство України Умови договорів про працю, які порушуй про працю, вважаються недійсними. „„„-___» м 2801-ХІІ від 19 лис- Закон України «Про охорону здоров я „аселенш > ^ топадя 1992 р. Цей закон визначає правові організаційні, економічн "!Г «и мае право на охоро НУ 3Г^тевГГеП^иЕий для підтримання здоров'я людини; _ =е /ля життя і здоров—лиш - безпечні та здорові умови пращ, навчання пооу у д - кваліфіковану медико-санітарну допомогу, до якої входить ний вибір лікаря та медичної установи; ^^^^^^евс.громадянамреаліза- Цію їхніх прав у галузі охорони здоров'я у спосіб: охорони здоров'я. умовах, що загрожують їхньому життю і ^^ та и, неповно- літГГГе"^
та умов праці підлітків. Держава піклується, щоб виробниче навчання підлітків здійснювалося тільки з тих професій, які відповідають їхньому віку, фізичному і розумовому розвитку та стану здоров'я. Трудове і виробниче навчання неповнолітніх здійснюється під систематичним медичним контролем. Медичні огляди підлітків, які працюють, мають проводитися не рідше як один раз на рік. Закон України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» № 4004-ХІІ від 24 лютого 1994 p., зі змінами та доповненнями. Він встановлює порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні. Закон визначає санітарне та епідеміологічне благополуччя населення як оптимальні умови життя і діяльності людини, що забезпечують низький рівень захворюваності, відсутність шкідливого впливу на здоров'я факторів навколишнього середовища, а також умов для виникнення і поширення інфекційних захворювань. На виконання закону підприємства зобов'язані: — розробляти і здійснювати санітарні та протиепідемічні заходи; — забезпечувати лабораторний контроль за виконанням санітарних норм щодо рівнів шкідливих для здоров'я працівників факторів виробничого середовища; — інформувати органи та установи державної санітарно-епідеміологічної служби про надзвичайні ситуації, що становлять небезпеку для здоров'я населення; — відшкодовувати в установленому порядку працівникам та громадянам збитки, яких завдано їхньому здоров'ю внаслідок порушення санітарного законодавства. Відповідно до законодавства забезпечення санітарного благополуччя досягається такими основними заходами: — гігієнічною регламентацією та контролем (моніторингом) усіх шкідливих і небезпечних факторів навколишнього та виробничого середовищ; — державною санітарно-гігієнічною експертизою проектів, технологічних регламентів, інвестиційних програм та діючих об'єктів; — включенням вимог щодо безпеки здоров'я та життя людини до державних стандартів та нормативно-технічної документації; — ліцензуванням таких видів діяльності, що пов'язані з потенційною небезпекою для здоров'я людей; — пред'явленням відповідних гігієнічних вимог до проектування, забудови та експлуатації будівель, споруд, приміщень і території; — контролем та аналізом стану здоров'я населення, у тому числі працюючого; — профілактичними санітарно-лікувальними заходами. Закон України «Про пожежну безпеку» із змінами і доповненнями, внесеними Законами України № 618/97-ВР від 5 листопада 1997 p., № 642/97-ВР від 18 листопада 1997 р. Він визначає правові, економічні та соціальні основи З 10-582 65 забезпечення пожежної безпеки на території України, що є невід ємною части- пою державної діяльності щодо охорони життя та здоров'я ного багатства і навколишнього природного середовища. Деи ^он^аголо шуе, що забезпечення пожежної безпеки підприємств покладається на їх ке рівників. - забезпечувати дотримання протипожежних вимог, стандарт», норм правил а також виконання вимог приписів і постанов державного пожежного НаГ-організовувати навчання працівників правилам пожежної безпеки. Державний пожежний нагляд за станом пожежної безпеки в населених пунктах і на об'єктах незалежно від форм власності здійснюється Державним департаментом пожежної безпеки Міністерства України з питань надзвичаи- НИуЛ;—ки"підчаСс прийняття на роботу і Щорічно за місцем роботи тт™*опять інструктаж з питань пожежної безпеки. Р Ос^бГякі неУпройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань по- жржної безпеки, до роботи не допускаються. ^^ підприємствах для запобігання пожежам та їх гасіння у раз. виникнення створюються добровільні пожежні дружини. За порушення вимог пожежної безпеки до службових осіб застосовують штрафні санкції та адміністративні стягнення. без- Громадський контроль за виконанням вимог законодавства з пожежно! без пеки здійснюють добровільні пожежні дружини. Закон України < Про охорону навколишнього природного середовища. № 1264-ХП від 25 червня 1991 р. Завданням цього закону с встановлення відносин У галузГохорони, використання та відновлення природних ресурсів за- безпеченнТеколо^чпої безпеки, запобігання і ліквідація негативного впливу КУЛЬТУРИ населення, а також иідгГвку kbS® іикованих спеціалістів через обов'язкову освіту- »— гГузі охорони навколишнього природного середовиша в навчально-виховних закладах. — отримання екологічної освіти; - участь у роботі громадських екологічних об'єднань. Державний контроль у галузі охорони навколишнього природно™ середовиша здійснює Міністерство України з питань надзвичаиних ситуацій. Громадський контроль за охороною навколишнього природного середови pop України. Закон регулює також використання природних ресурсів. Для фінансування заходів з охорони довкілля створено державний і регіональний фонди охорони навколишнього природного середовища за рахунок: — штрафів за забруднення довкілля; — штрафів за порушення норм і правил охорони навколишнього природного середовища; — добровільних внесків підприємств та окремих громадян. У законі визначено заходи щодо забезпечення екологічної безпеки, а також природні території та об'єкти, що підлягають окремій охороні (природно- заповідний фонд, курортні та лікувально-оздоровчі зони тощо). Порушення законодавства України про охорону довкілля тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, кримінальну відповідальність. Законодавство України про охорону навколишнього природного середовища складається з цього закону, а також із земельного, водного, лісового кодексів, законодавства про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону та використання рослинного і тваринного світу. Однією з найвагоміших причин погіршення здоров'я і зниження працездатності людини є стан навколишнього середовища. Забруднення атмосферного повітря, неякісна питна вода зумовлюють підвищення частоти хронічних захворювань органів дихання, травлення, поширення інфекційних захворювань. Особливо відчутно впливає на стан здоров'я людей забруднення довкілля промисловими викидами і токсичними відходами виробництва у робочих зонах. В Україні формується економічний механізм регулювання у галузі охорони навколишнього природного середовища. Мета його запровадження — зменшення шкідливого впливу на довкілля і забезпечення раціонального використання природних ресурсів. Реалізується це завдання у двох основних формах: платежів за забруднення навколишнього природного середовища і плати за спеціальне користування природними ресурсами. Ці кошти спрямовуються на заходи для поліпшення екологічної ситуації. Закон України «Про об'єкти підвищеної небезпеки» № 2245-ІІІ від 18 січня 2001 р. Визначає правові, економічні, соціальні та організаційні основи діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки. Закон спрямований на захист життя і здоров'я людей та довкілля від шкідливого впливу аварій на цих об'єктах шляхом запобігання їх виникненню, обмеження (локалізації) розвитку і ліквідації наслідків. Об'єкт підвищеної небезпеки — це такий об'єкт, на якому використовуються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна чи кілька небезпечних речовин, а також інші об'єкти, які є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру. Закон зобов'язує роботодавців подавати до місцевих органів виконавчої влади декларацію безпеки об'єкта підвищеної небезпеки, а також розробляти плани локалізації і ліквідації аварій для кожного об'єкта підвищеної небезпеки, який вони експлуатують. У разі виникнення загрози аварії з транскордонним впливом план локалізації та ліквідації аварій має передбачати негайне інформування відповідних органів держав, території яких можуть зазнати впливу наслідків такої аварії. Основні завдання системи стандартів безпеки праці Після проголошення Україною незалежності й розпаду СРСР стандарти (ГОСТи) визнані міждержавними. Крім того, Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики (Держспоживстандарт) розробляє державні стандарти України (ДСТУ). В Україні з 1995 р. діють Державний реєстр нормативно-правових актів (правил, норм, положень, інструкцій тощо), а також близько 350 міждержавних стандартів системи безпеки праці (ГОСТ ССБП) і близько 40 державних стандартів України (ДСТУ). Реєстр Нормативно-правових актів охорони праці (НПАОП) — це офіційне видання, призначене для використання керівниками підприємств, посадовими особами та працівниками. Реєстр НПАОП — це банк даних, який складається і ведеться для забезпечення єдиного обліку та формування відповідного інформаційного фонду цих актів. Правила, норми, стандарти безпеки праці вимагають створення безпечних машин, механізмів, інструментів та іншого виробничого приладдя, розроблення безпечних технологічних процесів, методів і прийомів праці, створення ефективних 1 надійних засобів колективного та індивідуального захисту, забезпечення дотримання правил і норм, встановлених для виробничих процесів та обладнання, засобів захисту, а також для самих працівників. Стандарти безпеки праці встановлюють загальні вимоги і норми безпеки щодо видів небезпечних та шкідливих виробничих факторів. Галузеві нормативні акти з охорони праці встановлюють вимоги безпеки пращ в окремій галузі або на виробництві, наприклад типові інструкції з безпеки праці для основних професій працівників тощо. Колективний і трудовий договори як відображення законодавства з охорони праці ^ Перехід України до ринкової економіки, використання різних форм власності потребують створення механізму соціального захисту прав та інтересів працівників. Колективний договір як одна з важливих форм демократичного самоврядування сприяє визначенню взаємовідносин власника або уповноваженого ним органу з трудовим колективом. Колективний договір - це письмова нормативна угода між власником або уповноваженим ним органом і трудовим колективом, від імені якого виступає профспілковий комітет чи інший уповноважений трудовим колективом орган. Цією угодою визначаються взаємні зобов язання сторін у галузі трудових і соціально-економічних відносин, правовим значенням колективні договори можуть бути двох видів: 1) колективний договір підприємства, установи, організації; „ 2) колективний договір структурного підрозділу підприємства в межах його компетенції. Колективний договір (угода) є одним із найважливіших офіційних документів, що існують у системі нормативного регулювання взаємовідносин між роботодавцем (власником) і виконавцями (працівниками) з низки першочергових соціальних питань, у тому числі з питань забезпечення оптимальних умов здійснення трудової діяльності, безпеки життєдіяльності та охорони праці. В умовах лікувально-профілактичних закладів такий договір складається між колективом лікарні як виконавцем та адміністрацією (головним лікарем) як роботодавцем. Це випливає з вимог Законів України «Про охорону праці» та «Про колективні договори та угоди», якими передбачено, що здійснення комплексних заходів щодо організації безпечних і нешкідливих умов праці визначається встановленням певних обов'язків сторін, а їх реалізація забезпечується передусім за допомогою колективного договору (угоди). Колективний договір буде реальним та діючим, якщо двосторонні зобов'язання опрацьовані якісно, з урахуванням усіх положень чинного законодавства. У більшості організацій медичної галузі інтереси колективу (виконавця) представляє профспілковий комітет, а інтереси адміністрації (роботодавця) — ректори, генеральні директори, головні лікарі тощо. Як правило, договори містять мінімальні, проте обов'язкові до виконання письмові зобов'язання, що насамперед стосуються гарантій, пільг та компенсацій. Однак мінімізація зобов'язань не може бути нижчою певного рівня, що передбачений або чинним законодавством, або галузевими стандартами. Разом з тим за наявності на підприємстві (у лікувально-профілактичному закладі) передумов до створення кращих економічних можливостей нормативні пільги і компенсації можуть застосовуватися у більших розмірах. У такому випадку, наприклад, можна передбачити надання працівникам додаткових відпусток,' коштів на оздоровлення, додаткового спецодягу, створення оздоровчих комплексів, улаштування кімнат гігієни жінки, скорочення тривалості робочого дня тощо. Складанню колективного договору має передувати відповідна підготовча робота, яку слід починати не пізніше ніж за 3 міс. до закінчення терміну дії попереднього договору. Під час її виконання: — вивчаються побажання структурних підрозділів (відділень лікарень, кафедр навчальних закладів тощо) щодо нового колективного договору; аналізуються результати атестації робочих місць, дані щодо випадків виробничого травматизму та інших виробничих негараздів; — вивчаються відомості про стан здоров'я працівників (дані щодо кількості звернень за медичною допомогою, результати медичних оглядів тощо); — узагальнюються зауваження, приписи та акти перевірок окремих підрозділів підприємств контролюючими органами (санітарно-епідеміологічна станція, пожежна інспекція, екологічна інспекція, інспекція з охорони праці, автомобільна інспекція та ін.); - підводяться попередні підсумки виконання договору поточного року; — проводиться узгодження окремих пунктів та розділів договору; — визначається орієнтовний розмір коштів, що необхідні для повноцінної реалізації витратних заходів договору. За змістом колективний договір має відповідати загальноприйнятій обов'язковій формі та чинному законодавству. Підтвердженням цього є відповідні методичні рекомендації щодо укладання, розроблені Міністерством праці та соціальної політики України і Радою Федерації незалежних профспілок України. Отже, розглянемо структуру і зміст колективного договору. 1. Загальні положення. Формулюється основна мета договору, визначаються уповноважені особи, що мають підписати колективний договір, встановлюються термін його дії та коло працівників, на яких поширюється дія договору* * > 2. Загальні обов'язки сторін. Наводиться перелік основних обов язків адміністрації, спрямованих на забезпечення високої ефективності трудової діяльності, створення безпечних умов праці та побуту співробітників і членів їх сімей, а також визначається перелік нагальних обов'язків виконавців щодо суворого дотримання виробничої дисципліни та вимог охорони праці, викладаються обов'язки профспілкового комітету як виразника інтересів колективу тощо. 3. Трудовий договір. Його зміст викладено нижче. 4. Зайнятість. Передбачається право на інформування про робочі місця, можливі зміни при ліквідації підприємства (закладу) тощо. 5. Робочий час і час відпочинку. Визначається тривалість робочого часу та можливі обмеження для окремих фахівців (у медичній галузі — рентгенологів, радіологів тощо), а також тривалість робочого тижня, викладається перелік пільг для осіб, які працюють у нічну зміну, у вихідні та святкові дні, погоджуються зміни щорічних відпусток та можливості їх збільшення. 6. Підвищення кваліфікації, перепідготовка та перенавчання. Наводиться чисельність працівників, що підлягають підвищенню кваліфікації, визначаються додаткові пільги та компенсації для цієї категорії співробітників і передусім для тих, хто опановує суміжну професію, яка необхідна для цього закладу. 7. Охорона праці. Цей розділ, що є одним із найвагоміших і фінансово витратних, передбачає: — одержання інформації з питань умов праці і, отже, зумовлює право працівників на отримання достовірної інформації про стан умов праці на конкретному робочому місці та можливі негативні наслідки їх впливу на стан здоров'я; — створення нешкідливих і безпечних умов праці на підставі визначення обов'язків адміністрації (роботодавця) щодо здійснення заходів, спрямованих на забезпечення нешкідливих і безпечних умов праці, зниження негативного впливу небезпечних і шкідливих виробничих факторів на працездатність та здоров'я працівників; — встановлення термінів проведення атестації робочих місць та визначення заходів щодо усунення негативного впливу конкретних фізичних, хімічних, біологічних та інших факторів виробничого середовища; Читайте також:
|
|||||||||
|