Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конфликтологическая теорія стратифікації

Прибічники теорії конфлікту вважають, що розшарування суспільства існує тому, що це вигідно індивідам і групам, що мають владу над іншими. Якщо функціоналісти виявляють загальні інтереси членів суспільства, конфликтологи фокусують увагу на відмінності інтересів. Із їхньої точки зору, суспільство - це арена, де люди борються за привілеї, престиж і владу, а групи, що мають переваги, закріплюють його через примус.

Теорія конфлікту багато в чому заснована на ідеях Карла Маркса. Він стверджував, що для розуміння будь-якого суспільства потрібний історичний підхід, тобто для досягнення механізму конкретної економічної системи потрібно знати, що передувало цій системі, а також процеси, що сприяли її розвитку. По Марксу, рівень техніки і метод організації виробництва детермінують еволюцію суспільства. На кожному етапі історії ці чинники визначають групу, яка пануватиме в суспільстві, і групи, які їй підкорятимуться.

Прагнення капіталіста отримати додаткову вартість є головною причиною класової боротьби - непримиренного зіткнення інтересів робітників і капіталістів. Додаткову вартість Маркс визначав як різницю між вартістю, що створюється робітниками (що виражається в робочому часі, втіленому в товарі, який вони виробляють), і вартістю, яку вони отримують (що виражається в прожитковому мінімумі, що забезпечується заробітною платою). Капіталісти не створюють додаткову вартість; вони привласнюють її, експлуатуючи робітників. Отже, по Марксу, капіталісти - злодії, що крадуть плоди праці робітників. Накопичення капіталу (багатства) походить з додаткової вартості і є ключем - і навіть стимулом - до розвитку сучасного капіталізму. Зрештою класова боротьба завершиться тим, що робітники повалять клас капіталістів і встановлять новий, справедливий громадський порядок.

Жоден клас не існує ізольовано і незалежно від інших класів, яким він протистоїть. В результаті боротьби з капіталістами "об'єктивні" класові інтереси робітників переходять в суб'єктивне усвідомлення "реальних" обставин, і вони придбавають класову свідомість. Отже, по марксистській теорії, для того, щоб робочий клас зміг виступати в історичній ролі розвінчувача капіталізму, він повинен стати класом "не лише антикапиталистическим", але і класом "для себе", тобто класова боротьба має бути піднята з рівня економічної необхідності на рівень свідомої мети і ефективної класової свідомості.

Ідеї Маркса здаються простими на перший погляд, але саме ця простота і вводить в оману. Конфлікт - це поширена характеристика людського життя, яке не обмежується економічними стосунками. Як писав Ральф Дарендорф : "Схоже, що конфлікт існує не лише в соціальному житті, а скрізь, де є життя". Дарендорф вважає груповий конфлікт неминучим аспектом життя суспільства.

Марксистська теорія обідняє картину навіть у сфері власності: ділення суспільства на капіталістів і пролетаріат приховує і спотворює інші динамічні процеси. Так, упродовж усієї історії протистояли один одному боржник і кредитор, споживачі і продавці і так далі. А расові і етнічні відмінності, ділення робітників на кваліфікованих і некваліфікованих, існування різних союзів характерні для сучасних розвинених суспільств.

Володіння засобами виробництва являється лише одним з джерел влади. Інше джерело - контроль над людьми - володіння засобами управління. Це положення можна ілюструвати на прикладі Радянського Союзу і країн Східної Європи. Милуваний Джилас, югославський марксист і сподвижник президента Тито, писав, що новий клас комуністів складається з тих, хто має особливі привілеї і економічні пільги через володіння адміністративною монополією. Новою елітою стала партійна бюрократія, яка формально користується і управляє як націоналізованою і усуспільненою власністю, так і усім життям суспільства. Роль бюрократії в суспільстві, тобто монопольне управління національним доходом і національними багатствами, ставить її в особливе привілейоване положення.

Навіть у сучасних розвинених країнах людина може процвітати, не маючи власності. Значною мірою влада забезпечується займаною у великих транснаціональних корпораціях посадою, а не власністю. Службовці не просто володіють порівняно невеликою власністю, але їх вплив триває лише до тих пір, поки вони обіймають певну посаду. Дуже схожа картина спостерігається в уряді.

Назад Зміст Вперед

Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  4. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  5. Біхевіоральна теорія
  6. В межах наукового підходу існує велика кількість концепцій, але найбільш переконлива – еволюційна теорія.
  7. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  8. Виміри стратифікації
  9. Відкриті і закриті системи стратифікації
  10. Глава 2. ЗАГАЛЬНА ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНА НАУКА
  11. Глобалізаційні процеси в сучасній світовій культурі та теорія модернізації
  12. Голографічна теорія пам’яті.




Переглядів: 434

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функціоналістська теорія стратифікації | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.