Цей фонд функціонує на основі Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" від 18.01.2001 р. Кошти цього фонду не включаються до Державного бюджету, не підлягають вилученню та використовуються тільки за цільовим призначенням.
Розмір страхових внесків на соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності встановлюється Верховною Радою України щорічно за поданням Кабінету Міністрів.
Розмір страхових внесків становить:
— для роботодавців — 2,9 % від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників;
— для найманих працівників — 0,5 %, якщо заробітна плата нижча за прожитковий мінімум і 1 %, якщо заробітна плата вища за прожитковий мінімум.
Окрім того, до складу коштів Фонду входять кошти, які надходять з таких джерел:
— від місцевих фінансових відділів, на рахунки яких надходять кошти, одержані від продажу суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних торгових патентів;
— відсотки, нараховані банківськими установами, за користування тимчасово вільними коштами Фонду, що знаходяться на їхніх рахунках;
— благодійні внески підприємств, установ, організацій;
— асигнування з Державного бюджету.
Кошти Фонду витрачаються на:
— виплати громадянам у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);
— виплати допомоги при народженні дитини, на поховання, по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
— фінансування санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованих осіб і членів їх сімей;
— забезпечення поточної діяльності та утримання органів управління Фонду, розвиток його матеріально-технічної бази.
Контроль за своєчасним і повним надходженням страхових внесків і правильністю витрачання коштів Фонду здійснюють страхувальники, профспілкові органи, ревізійні комісії профспілок.