1. Російський уряд і модернізація Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку XX ст.: охоронні тенденції та спроби реформ.
2. Соціально-економічний розвиток України в першій половині XIX ст.: на шляху до "емансипації" та індустріального суспільства.
Творчі запитання та завдання
1. На підставі поеми М.В.Гоголя “Мертві душі” визначте та проаналізуйте головні прояви кріпацтва в Російській імперії першої половини XIX ст.
2. Ознайомтеся з репродукціями картин Т.Г.Шевченка „Марія” (1840 р.), „Катерина” (1842 р.), „Селянська родина” (1843 р.), „Автопортрет (1848 р.). Яку історичну інформацію можна здобути завдяки цим творам образотворчого мистецтва?
3. На підставі творів Т.Г.Шевченка доведіть, що видатному українському поетові були притаманні радикально-революційні політичні погляди.
4. Які картини І.Рєпіна, на Ваш погляд, найбільш яскраво відображують соціальну диференціацію в Російській імперії другої половини XIX ст.? Надайте аргументовану відповідь.
5. Ознайомтеся з репродукціями картин російського художника-баталіста В.А.Верещагіна. Які військові події відображені на його полотнах? Які емоції та думки вони викликають? Як склалася доля видатного митця?
6. У чому, на Ваш погляд, полягає „імперський” характер творів сучасного письменника Б.Акуніна („Статський радник”, „Турецький гамбіт”, „Коронація”)? Чи вдалося йому об’єктивно показати кризові явища в Російській імперії другої половини XIX ст.?
7. Визначте нові види озброєння, які були застосовані під час Першої світової війни.