Тема: Поняття, зміст та класифікація ринків. Особливості товарного ринку.
2.1. Поняття, економічний зміст та класифікація ринків.
2.2. Особливості товарного ринку.
Поняття, економічний зміст та класифікація ринків.
Ринкова економіка є такою формою організації економічного життя суспільства, в якій виробники і споживачі взаємодіють за допомогою ринку.
Ринок - це механізм формування і руху відтворювальних процесів, форма зв'язку виробництва і споживання, а також різних видів комерційно-господарської діяльності за допомогою купівлі-продажу товарів, капіталів, робочої сили, технологій, інформації тощо
Обов'язковою умовою ринку є обмін товарами або послугами. Для того, щоб здійснився обмін, необхідне дотримання наступних умов:
1. Сторін, які вступають в обмін, повинно бути як мінімум дві - продавець і покупець.
2. Кожна сторона повинна мати щось, що могло б зацікавити іншу сторону.
3. Кожна сторона повинна бути здатною здійснити комунікацію і доставку свого товару.
4. Кожна сторона повинна бути вільною у прийняття або відхилення пропозиції іншої сторони.
5. Кожна сторона повинна бути впевнена в доцільності або бажанні мати справу з іншою стороною.
Ринок у своєму розвитку пройшов шлях від примітивних базарів до сучасних організованих ринків. Історія розвитку ринку дозволяє виділити чотири типи ринку:
1) нерозвинений;
2) вільний;
3) регульований;
4) деформований.
Нерозвинений ринок характеризується тим, що ринкові відносини мають випадковий, найчастіше товарний (бартерний) характер.
Вільний (класичний) ринок характеризується такими рисами:
1) необмежену кількість учасників ринкових відносин і вільна конкуренція між ними;
2) абсолютно вільний доступ до будь-якої господарської діяльності всіх членів суспільства;
3) абсолютна мобільність факторів виробництва, необмежена свобода переміщення капіталу;
4) наявність у кожного учасника абсолютно повної інформації про ринок;
5) абсолютна однорідність однойменних товарів (відсутність торгових марок тощо);
6) кожен суб'єкт вільної конкуренції не може безпосередньо впливати на рішення іншого неекономічними методами;
7) ціни встановлюються стихійно, в процесі вільної конкуренції;
8) відсутність монополії (один виробник), монопсонії (один покупець) і державного регулювання.