МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загрози та індикатори бюджетної безпекиСеред наявних і потенційно можливих загроз бюджетній безпеці, можна виділити: - недосконалість нормативно-правового забезпечення бюджетного процесу та прорахунки у бюджетному плануванні; - падіння виробництва в основних галузях народного господарства; - зменшення рентабельності і зростання збитковості господарюючих суб'єктів; - недостатнє або несвоєчасне наповнення джерел покриття бюджетного дефіциту; - незаконні підприємництво та угоди з валютою та валютними цінностями; - невиконання юридичними особами-резидентами зобов'язань за іноземними кредитами, одержаними під гарантії Кабінету Міністрів України; - несвоєчасне прийняття Державного бюджету України та затвердження звітів щодо його виконання; - неефективність діючої податкової системи (наявність численних необгрунтованих податкових пільг, низький рівень збирання податків, порушення принципу розмірності: підвищення ставок після граничного рівня для сумлінних податкоплатників призводить до скорочення податкових доходів); заниження господарюючими суб'єктами оподатковуваної бази; невключення окремих надходжень у об'єкт оподаткування; - неоднозначне трактування нормативних актів, що регулюють оподаткування; - фінансування конкретних бюджетних видатків без відповідних бюджетних призначень; - наявність суттєвих диспропорцій фінансування бюджетних видатків по підрозділах функціональної класифікації; - невизначеність джерел фінансування підвищення соціальних виплат, що здійснюється протягом поточного бюджетного року; - непрозорість видатків державного та місцевих бюджетів, що призводить до викривлень у розподілі державних коштів, порушення пріоритетності фінансування видатків і нагромадження бюджетної заборгованості; - неефективність і непрозорість механізмів надання та погашення бюджетних позичок; - незаконне та неефективне використання бюджетних коштів; - неефективність системи контролю за бюджетними надходженнями та витратами бюджетних коштів тощо. Оцінка рівня бюджетної безпеки має проводитися з використанням наступних специфічних індикаторів. Насамперед, індикатором бюджетної безпеки є досягнутий на певну дату розмір доходів бюджету. За інших однакових умов рівень бюджетної безпеки прямо пропорційний розміру бюджетних доходів. Однак для виявлення реальної ситуації в сфері дотримання бюджетної безпеки аналіз фактичного розміру доходів бюджету повинен доповнюватися розрахунком індикатора (показника) розміру реальних доходів бюджету з урахуванням індекса-дефлятора ВВП. Певною мірою бюджетна безпека визначається рівнем перерозподілу ВВП через бюджет, що може свідчити як про достатність бюджетних ресурсів, так і про загальний ступінь податкового навантаження. У середньо розвинених країнах частка ВВП, що перерозподіляється через бюджетну систему, досягає 35-37%, для високорозвинених - 45% і більше. Окрім того, необхідно брати до уваги і такий важливий відносний показник бюджетної безпеки, як питома вага доходів бюджету у зведеному балансі фінансових ресурсів України. З огляду на цей показник можна судити про пропорції, що складаються між державними і корпоративними фінансами та фінансами домашніх господарств, про внесок держави у задоволення сукупної потреби країни у фінансових ресурсах. Серед найважливіших індикаторів фінансової безпеки будь-якої держави і рівень бюджетного дефіциту, що характеризує ступінь здатності держави забезпечити фінансування законодавчо передбачених видатків за рахунок бюджетних надходжень. При чому існують різні оцінки його граничного розміру. Наприклад, Маастрихтський договір, серед інших умов, потенційним учасникам валютного союзу ставить і таку, як межа дефіциту держбюджету (3% до ВВП). При цьому на момент створення "зони євро" країни-учасниці мали такі здобутки у цій сфері: Австрія - 2,5%, Бельгія - 2,1%, Німеччина -2,7%, Ірландія - -0,9% (тобто профіцит), Іспанія - 2,6%, Італія - 2,7%, Люксембург —1,7% (профіцит), Нідерланди - 1,4%, Португалія -2,5%, Фінляндія - 0,9%, Франція - 3,0 %. А за даними міжнародної статистики, "нормальна" величина бюджетного дефіциту в індустріально розвинених країнах коливається в межах 3-4% стосовно розміру ВВП, хоча у багатьох країнах, що розвиваються, цей параметр сягає 10 і більше відсотків. Згідно з такими оцінками, рівень бюджетного дефіциту в Україні - відносно досить прийнятний. Проте дуже важливо постійно з'ясовувати, завдяки чому складається та чи інша його величина. Водночас необхідно пам'ятати, що поряд з офіційно визначеним існує і прихований бюджетний дефіцит, який визначається розміром бюджетної заборгованості і сумою переплат податків та інших обов'язкових платежів, скороченням бюджетних депозитів. Цей показник дозволяє визначити сукупний бюджетний дефіцит, що фактично склався на певну дату, а також свідчить про розмір однієї з суттєвих складових фактичного державного боргу. Важливо не лише з'ясовувати сам розмір бюджетного дефіциту, а й аналізувати джерела його покриття. Так, скажімо, в США фінансування бюджетного дефіциту більш ніж на-90% забезпечується за рахунок випуску державних цінних паперів, що розміщуються серед населення. Таким чином, важливого значення в моніторингу бюджетного дефіциту набуває показник його монетизації, тобто покриття за рахунок емісій НБУ. Рівень бюджетної безпеки держави визначається, показником, характеризує обсяг бюджетних депозитів. Справа в тому, що, що з методологією МВФ, скорочення бюджетних депозитів означає збільшення дефіциту бюджету. Своєрідними індикаторами бюджетної безпеки є частка грошових розрахунків і питома вага взаємозаліків у структурі доходів Державного бюджету України, оскільки від їх розмірів залежить як фактичне реальне наповнення дохідної частини бюджету, і фінансування бюджетних видатків "живими" грошима, а не простим погашенням взаємної заборгованості. Для визначення характеристик бюджетної безпеки може бути використане і співвідношення зайнятих на державній службі та в бюджетних організаціях, що певною мірою свідчить про ефективність використання бюджетних коштів. В Україні це відношення становить близько 10%, тоді як, наприклад, у Німеччині – близько 5% . Критеріальною характеристикою ступеня гостроти кризової ситуації в бюджетній сфері є середньодушовий рівень її бюджетної забезпеченості за рахунок власних джерел доходів, оскільки за цим показником можна судити про бюджетну безпеку окремих регіонів, їх спроможність вирішувати нагальні проблеми своїх територій, а також бюджетну безпеку держави з огляду на розміри необхідного субсидування того чи іншого місцевого бюджету. І, нарешті, індикаторами бюджетної безпеки можуть виступати: бюджетний норматив на душу населення для і-го регіону з фінансуванням j-oï галузі бюджетного фінансування, а також кількість дотаційних регіонів, що дозволяє визначити загальну потребу у бюджетних коштах і ступінь її задоволення, а також ступінь перерозподілу бюджетних надходжень (а відтак, і видатків) між Державним бюджетом України і місцевими бюджетами. Читайте також:
|
||||||||
|