Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 3 Конституція України — основний закон держави і суспільства

Серед наявних і потенційно можливих загроз бюджетній безпеці, можна виділити:

- недосконалість нормативно-правового забезпечення бюджетного процесу та прорахунки у бюджетному плануванні;

- падіння виробництва в основних галузях народного господарства;

- зменшення рентабельності і зростання збитковості господарюючих суб'єктів;

- недостатнє або несвоєчасне наповнення джерел покриття бюджет­ного дефіциту;

- незаконні підприємництво та угоди з валютою та валютними цінностями;

- невиконання юридичними особами-резидентами зобов'язань за іноземними кредитами, одержаними під гарантії Кабінету Міністрів України;

- несвоєчасне прийняття Державного бюджету України та затвердження звітів щодо його виконання;

- неефективність діючої податкової системи (наявність численних необгрунтованих податкових пільг, низький рівень збирання податків, порушення принципу розмірності: підвищення ставок після граничного рівня для сумлінних податкоплатників призводить до скорочення податкових доходів); заниження господарюючими суб'єктами оподатковуваної бази; невключення окремих надходжень у об'єкт оподаткування;

- неоднозначне трактування нормативних актів, що регулюють оподаткування;

- фінансування конкретних бюджетних видатків без відповідних бюджетних призначень;

- наявність суттєвих диспропорцій фінансування бюджетних видатків по підрозділах функціональної класифікації;

- невизначеність джерел фінансування підвищення соціальних виплат, що здійснюється протягом поточного бюджетного року;

- непрозорість видатків державного та місцевих бюджетів, що призводить до викривлень у розподілі державних коштів, порушення пріоритетності фінансування видатків і нагромадження бюджетної заборгованості;

- неефективність і непрозорість механізмів надання та погашення бюджетних позичок;

- незаконне та неефективне використання бюджетних коштів;

- неефективність системи контролю за бюджетними надходженнями та витратами бюджетних коштів тощо.

Оцінка рівня бюджетної безпеки має проводитися з використанням наступних специфічних індикаторів.

Насамперед, індикатором бюджетної безпеки є досягнутий на певну дату розмір доходів бюджету. За інших однакових умов рівень бюджетної безпеки прямо пропорційний розміру бюджетних доходів. Однак для виявлення реальної ситуації в сфері дотримання бюджетної безпеки аналіз фактичного розміру доходів бюджету повинен доповнюватися розрахунком індикатора (показника) розміру реальних доходів бюджету з урахуванням індекса-дефлятора ВВП.

Певною мірою бюджетна безпека визначається рівнем перерозподілу ВВП через бюджет, що може свідчити як про достатність бюджетних ресурсів, так і про загальний ступінь податкового навантаження. У середньо розвинених країнах частка ВВП, що перерозподіляється через бюджетну систему, досягає 35-37%, для високорозвинених - 45% і більше.

Окрім того, необхідно брати до уваги і такий важливий відносний показник бюджетної безпеки, як питома вага доходів бюджету у зведеному балансі фінансових ресурсів України. З огляду на цей показник можна судити про пропорції, що складаються між державними і корпоративними фінансами та фінансами домашніх господарств, про внесок держави у задоволення сукупної потреби країни у фінансових ресурсах.

Серед найважливіших індикаторів фінансової безпеки будь-якої держави і рівень бюджетного дефіциту, що характеризує ступінь здатності держави забезпечити фінансування законодавчо передба­чених видатків за рахунок бюджетних надходжень. При чому існують різні оцінки його граничного розміру. Наприклад, Маастрихтський договір, серед інших умов, потенційним учасникам валютного союзу ставить і таку, як межа дефіциту держбюджету (3% до ВВП). При цьому на момент створення "зони євро" країни-учасниці мали такі здобутки у цій сфері: Австрія - 2,5%, Бельгія - 2,1%, Німеччина -2,7%, Ірландія - -0,9% (тобто профіцит), Іспанія - 2,6%, Італія - 2,7%, Люксембург —1,7% (профіцит), Нідерланди - 1,4%, Португалія -2,5%, Фінляндія - 0,9%, Франція - 3,0 %. А за даними міжнародної статистики, "нормальна" величина бюджетного дефіциту в індустріально розвинених країнах коливається в межах 3-4% стосовно розміру ВВП, хоча у багатьох країнах, що розвиваються, цей параметр сягає 10 і більше відсотків. Згідно з такими оцінками, рівень бюджетного дефіциту в Україні - відносно досить прийнятний. Проте дуже важливо постійно з'ясовувати, завдяки чому складається та чи інша його величина.

Водночас необхідно пам'ятати, що поряд з офіційно визначеним існує і прихований бюджетний дефіцит, який визначається розміром бюджетної заборгованості і сумою переплат податків та інших обов'язкових платежів, скороченням бюджетних депозитів. Цей показник дозволяє визначити сукупний бюджетний дефіцит, що фактично склався на певну дату, а також свідчить про розмір однієї з суттєвих складових фактичного державного боргу.

Важливо не лише з'ясовувати сам розмір бюджетного дефіциту, а й аналізувати джерела його покриття. Так, скажімо, в США фінансування бюджетного дефіциту більш ніж на-90% забезпечується за рахунок випуску державних цінних паперів, що розміщуються серед населення. Таким чином, важливого значення в моніторингу бюджетного дефіциту набуває показник його монетизації, тобто покриття за рахунок емісій НБУ.

Рівень бюджетної безпеки держави визначається, показником, характеризує обсяг бюджетних депозитів. Справа в тому, що, що з методологією МВФ, скорочення бюджетних депозитів означає збільшення дефіциту бюджету.

Своєрідними індикаторами бюджетної безпеки є частка грошових розрахунків і питома вага взаємозаліків у структурі доходів Державного бюджету України, оскільки від їх розмірів залежить як фактичне реальне наповнення дохідної частини бюджету, і фінансування бюджетних видатків "живими" грошима, а не простим погашенням взаємної заборгованості.

Для визначення характеристик бюджетної безпеки може бути використане і співвідношення зайнятих на державній службі та в бюджетних організаціях, що певною мірою свідчить про ефективність використання бюджетних коштів. В Україні це відношення становить близько 10%, тоді як, наприклад, у Німеччині – близько 5% .

Критеріальною характеристикою ступеня гостроти кризової ситуації в бюджетній сфері є середньодушовий рівень її бюджетної забезпеченості за рахунок власних джерел доходів, оскільки за цим показником можна судити про бюджетну безпеку окремих регіонів, їх спроможність вирішувати нагальні проблеми своїх територій, а також бюджетну безпеку держави з огляду на розміри необхідного субсидування того чи іншого місцевого бюджету.

І, нарешті, індикаторами бюджетної безпеки можуть виступати: бюджетний норматив на душу населення для і-го регіону з фінансуванням j-oï галузі бюджетного фінансування, а також кількість дотаційних регіонів, що дозволяє визначити загальну потребу у бюджетних коштах і ступінь її задоволення, а також ступінь перерозподілу бюджетних надходжень (а відтак, і видатків) між Державним бюджетом України і місцевими бюджетами.

Тема 3 Конституція України — основний закон держави і суспільства


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  3. IV. Закони ідеальних газів.
  4. IV. Закономірності структурно-функціональної організації спинного мозку
  5. IV. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ І ЗАКОНОДАВСТВА.
  6. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  7. VI. Накази Генерального прокурора України
  8. А) Грошовий обіг. Закони.
  9. А/. Верховна Рада України.
  10. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  11. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  12. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики




Переглядів: 397

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загрози та індикатори бюджетної безпеки | Поняття та юридична природа конституції.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.