Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Дана тема є досить актуальною тому, живі організми містять майже всі відомі в природі хімічні елементи. Вони, на відміну від неживої природи, мають відносно стале співвідношення цих елементів, які за процентним вмістом у клітині поділяють на макро-, мікро- та ультрамікроелементи. Ці елементи входять до складу органічних і неорганічних сполук. Серед неорганічних сполук особливе місце належить воді, яка становить у середньому 60-70% їхньої маси.

Більшість сполук живих організмів складають органічні речовини. Акцентується увага на тому, що основні класи цих речовин - вуглеводи, білки, нуклеїнові кислоти та ліпіди.

Необхідно зазначити, що вуглеводи - клас органічних сполук, більшість яких складається з атомів Карбону, Гідрогену та Оксигену. Серед вуглеводів розрізняють моно-, оліго- та полісахариди. Основні функції вуглеводів - енергетична і будівельна. Вуглеводи можуть відкладатись у клітинах про запас у вигляді полісахаридів.

Ліпіди - гідрофобні органічні сполуки. Серед них найпоширеніші - жири. Вони здійснюють теплоізоляційну, захисну та будівельну функції, беруть участь у регуляції життєдіяльності організмів; при їхньому окисненні вивільняється значна кількість енергії.

Провідна роль серед органічних сполук належить білкам. Білки - високомолекулярні біополімери, мономерами яких є амінокислоти. Вони мають різні рівні структурної організації (первинний, вторинний, третинний і четвертинний). їх поділяють на прості (протеїни) та складні (протеїди). Під дією різних факторів білки здатні змінювати свою структуру та властивості. Цей процес може мати як оборотний, так і необоротний характер. Білки виконують в організмах живих істот різноманітні функції: будівельну, захисну, регуляторну, сигнальну, рухову, енергетичну, транспортну тощо. До особливої групи білків належать ферменти, що виконують каталітичну функцію.

При вивченні даної теми важливо розкрити значення для організмів живих істот різних груп біологічно активних речовин: вітамінів, гормонів, нейрогормонів, фітогормонів тощо. Вітаміни мають різну хімічну природу, беруть участь майже в усіх біохімічних та фізіологічних процесах. Відсутність або нестача вітамінів в організмі, так само як і їхній надлишок, спричинюють тяжкі захворювання, пов'язані з порушеннями обміну речовин.

Гормони, нейрогормони і фітогормони — органічні сполуки різної хімічної природи. Гормони виділяють у кров, лімфу або порожнинну рідину тварин залози внутрішньої секреції, а нейрогормони — особливі нервові клітини. Фітогормони утворюються в певних клітинах грибів і рослин. Подібно до гормонів та нейрогормонів, вони здійснюють гуморальну регуляцію різноманітних процесів життєдіяльності.

У клітинах деяких видів рослин виявлено особливі біологічно активні сполуки — алкалоїди, більшість з них отруйна для людини і тварин. Мікроорганізми здатні виробляти антибіотики, які пригнічують розвиток інших видів мікроорганізмів або вбивають їх. Антибіотики і деякі алкалоїди застосовують у медицині.

Завдання для самостійної роботи:

1.Охарактеризуйте дію гормонів, нейрогормонів і фітогормонів, заповнивши таблицю:

 

Тип сполук Які організми виробляють Хімічна природа Властивості Значення
Гормони        
Нейрогормони        
Фітогормони        
Вітаміни        

 

2.Письмово доведіть, що молекулярна логіка живого теж єдина для всіх живих організмів.

Питання для самоконтролю:

 

1) Чому в усіх організмах органічні сполуки однакові?

2) Про що свідчить єдність будови мембран та подібність виконуваних ними функцій у різних клітинах?

3) Що свідчить про елементарну єдність живих організмів?

4) Які властивості живого мають молекулярну основу?

5) Які властивості та функції мають біомолекули?

6) Про що свідчить єдність будови мембран та схожість виконуваних функцій?

7) Чи пов’язана будова органічних речовин з функціями, які вони виконують?

8) Об’єктом дослідження яких наук є молекулярний рівень організації живого?

9) Якої речовини в організмі найбільше?

10) Які хімічні елементи додають до зубної пасти для профілактики захворювання на карієс?

Тестові завдання для самоперевірки:

1. Наука, що вивчає гриби:

а) ботаніка;

б) мікологія.

2. Біохімія як галузь біологічної науки сформувалась у:

а) другій половині XIX ст.;

б) другій половині XX ст..

3. Основні класи органічних сполук живої матерії:

а) спирти;

б) вуглеводи;

в) альдегіди.

4. Вуглеводам властиві такі функції:

а) захисна;

б) структурна;

в) сигнальна.

5. Молекула білків складається з:

а) нуклеотидів;

б) моносахаридів;

в) залишків амінокислот;

г) жирних кислот.

6. Вітаміни відкрив учений-хімік:

а) О. Є. Звягінцев

б) Г. Й. Мендель

в) О. Є. Ферсман

г) М. І. Лунін.

7. Біологічними каталізаторами є:

а) вітаміни;

б) ферменти;

в) гормони;

г) жири.

8. До ліпідів належать:

а) стероїди;

б) глікоген;

в) ферменти;

г) гемоглобін.

9. Мономером крохмалю є:

а) глюкоза;

б) амінокислота;

в) гліцерин;

г) гормони.

10. Найменше в організмі хімічних елементів:

а) мікроелементів;

б) органогенних елементів;

в) мікроелементів;

г) ультрамікроелементів.

Література:

1)Загальна біологія: Підруч. Для 10 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2004. – С. 12-39.

2)Котик Т.С., Тагліна О.В. Біологія (рівні стандарт і академічний). 10 клас. Робочий зошит / Т.С. Котик, О.В. Тагліна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – С. 10-19.

3)Тагліна О.В. Біологія. 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень). Підруч. для загальноосв. навч. закл. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – С. 83-86.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 876

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМИ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ | ТЕМА 2 «СУЧАСНА КЛІТИННА ТЕОРІЯ. ЦИТОТЕХНОЛОГІЇ»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.051 сек.