Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Необхідно звернути увагу, що при будь-якому біологічному дослідженні виникає необхідність розмежування матеріалу, який ми маємо вивчити на певні одиниці, далі яких розподіл уже не проводиться. В генетиці- це ген, в систематиці - вид, при вивченні розділу екології«Організми і середовище. Популяції та екосистеми», - це популяція, яка володіє певними характеристиками системи. Популяція є цеглиною, з якої і розпочинається власне екологія організмів будь-якої екосистеми, є першою надорганізмовою біологічною системою.

Розглядаючи екологічні особливості людини, звертається увага, що людина характеризується унікальними особливостями. Вона відрізняється екологічно (тобто за способом життя та обміном речовин, енергією та інформацією із середовищем) від інших популяцій.

Людство – не просто сукупність особин виду Homo sapiens Linnaeus, а сутність із властивостями, відсутніми в її частини. Людство в біосфері – єдине ціле, що вийшло за межі популяційної (екосистемної регуляції). А, отже, звертається увага особливості людини, які зумовили її особливу роль на Землі (особлива швидкість еволюції за рахунок соціальної природи популяції людини; глобальність у перерозподілі ресурсів та обміні інформацією; створення техносфери та ін.) та, як наслідок, головними проблемами сучасності.

Наголошується увага на тому, що структура популяції є однією з ознак популяції. Виявлення структурних елементів популяції ( статевої, вікової та просторової структури) дало змогу більш чітко сформувати сучасні уявлення про популяцію.

Зазначається, що є чинники, які впливають на чисельність кожної популяції - загальну кількість особин, які належать до однієї популяції на певній території або в певному об'ємі. Повінь, пожежа, град, раптові морози, посуха, бурелом, надмірне застосування хімпрепаратів, реконструкція ландшафту, вселення нових видів хижаків, паразитів, епідемії - все це може призвести до багаторазового скорочення чисельності популяції; навіть до повної її загибелі. Загибель або різке скорочення чисельності популяції, як правило, викликає ланцюгову реакцію в біоценозі і може спричинити коливання чисельності популяцій інших видів.

Обов’язково необхідно підкреслити, що при зниженні чисельності популяції зменшуються можливості обміну генетичною інформацією, що призводить до зниження життєздатності. Тому пізнання закономірностей динаміки чисельності популяцій має першочергове значення. Динаміку чисельності популяції і механізми її визначення важливо знати для того, щоб керувати розвитком популяцій, особливо корисних або шкідливих для людей

Дуже рідко біолог чи еколог вивчає тільки динаміку однієї популяції. Практично вивчення однієї популяції веде до вивчення популяцій вищих і нижчих трофічних рівнів. Існує цілий ряд добре вивчених типів відносин між популяціями різних видів, а саме: нейтралізм, паразитизм, конкуренція, паразитизм, коменсалізм, мутуалізм або симбіоз, хижацтво.

Звертається увага на те, що взаємозв’язки між популяціями забезпечують функціонування біоценозу, як єдиної цілісної системи і його саморегуляцію.

 

Завдання для самостійної роботи:

1.Охарактеризуйте причини зростання чисельності популяцій.

2.Проаналізувати структуру популяцій, заповнивши таблицю:

Структура популяцій Характеристика
Статева  
Вікова  
Просторова  

3.Охарактеризувати зв’язки, які виникають між популяціями організмів, що входять до складу певного біогеоценозу, заповнивши таблицю:

 

Тип взаємовідносин Чим характеризується Приклади
Хижацтво    
Конкуренція    
Паразитизм    
Коменсалізм    
Мутуалізм    
Нейтралізм    

Питання для самоконтролю:

 

1) Що таке популяція?

2) Чому вид існує у вигляді системи популяцій?

3) Які є особливості структури популяцій людини?

4) Які показники характеризують стан популяцій?

5) Від чого залежить динаміка популяції?

6) Що таке народжуваність? Що таке смертність?

7) Що таке структура популяцій?

8) Які є види структури популяцій?

9) В чому полягає сутність статевої структури популяції?

10) Які є види міжвидової взаємодії?

 

Тестові завдання для самоперевірки:

1. Що таке популяція ?

а) група живих організмів в екосистемі;

б) живі організми на певній території;

а) особини одного виду, здатні до вільного схрещування;

г) організми, які живуть на певній території, не розділеній річкою.

2Основними параметрами популяцій (потрібне підкреслити) є:

а) щільність, вага, зріст, географічне положення;

б) продуктивність, вартість, кількість;

в) чисельність, щільність, народжуваність, смертність;

г) вік, стать, об'єм, зріст.

3. Виберіть відповідь з правильним визначенням поняття «динамічні показники популяцій»:

а) біотичний потенціал; популяційна хвиля, народжуваність, смертність, динаміка популяцій, незалежна від щільності (чисельності), динаміка популяцій, залежна від щільності (чисельності);

б) здатність до вільного схрещування.

в) вільне пересування видів в просторі.

г) конкурентна боротьба.

4. Виберіть відповідь з правильним визначенням поняття «народжуваність в популяціях»:

а) народжуваність– це число народжуваних особин в популяції за одиницю часу;

б) народжуваністьце загальна кількість особин, що народжується в даній популяції за сезон;

в) народжуваністьце число тварин, що народилися в одній тваринній родині.

5. Виберіть відповідь з такими типами взаємовідносин між популяціями, коли популяції не зазнають негативного впливу від інших популяцій:

а) нейтралізм;

б) коменсалізм;

в) паразитизм;

г) симбіоз.

6. Конкуренція між двома популяціями різних видів гостріша, якщо:

а) одна з популяцій більш чисельна;

б) ці види мають однакову плодючість;

в) екологічні ніші видів перекриваються;

г) ці види використовують однакові ресурси середовища.

7. Характеристики популяції:

а) чисельність;

б) народжуваність;

в) ареал;

г) смертність.

8. Чинник, від якого залежить чисельність популяції:

а) народжуваність;

б) міграція;

в) смертність;

г) температура середовища.

9. Форма й вид взаємин акули й риби-причепи:

а) мутуалізм;

б) нейтралізм;

в) паразитизм;

г) хижацтво.

10. Міжвидові взаємини, за яких одні організми використовують інші організми як джерело харчування й середовище існування:

а) симбіоз;

б) конкуренція;

в) паразитизм;

г) хижацтво.

Література:

1)Білявський Г.О., Падун М.М., Фурдуй Р.С. Основи загальної екології. - К.; 1995.- с.181-202.

2)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 141-146.

3)Основи екології та охорона навколишнього середовища (Екологія та охорона природи). Навчальний посібник. – Вид. 2-ге, доп. – Львів, Афіша, 2000 – С.45-48.

 


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 684

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА 8 «ХАРАКТЕРИСТИКА ПОПУЛЯЦІЙ» | ТЕМА 9-10 «МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КРИЗИ»

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.