МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||
Методичні рекомендаціїАкцентуалізується увага студентів на тому, що глибоке порушення природної екологічної рівноваги та напружений стан взаємин між людиною та природою, що пов’язане з невідповідністю виробничих сил та виробничих відносин в людському суспільстві ресурсним можливостям біосфери, називають екологічною кризою. Зазначається, що окремі прояви екологічної кризи ХХ століття мають місцеве, локально-регіональне значення, але деякі спричиняють глобальний вплив на всю біосферу планети. При вивченні даної теми висвітлюються основні екологічні проблеми, які стали об’єктом пильної уваги людства: потепління клімату, кислотні дощі, руйнування озонового екрану атмосфери, запустелювання (схема 1).
Схема 1
Однією з головних причин порушення екологічної рівноваги як в окремих регіонах так і на планеті в цілому є забруднення навколишнього середовища, а тому доцільно розглянути та проаналізувати схему 2, на якій представлені основні джерела забруднення навколишнього середовища: Схема 2
Зазначається, що екологічна криза належить до найважливіших завдань уже сьогодні, до перших в ряду завтрашніх і незмінно головних в усі наступні часи, доки існуватиме цивілізація. Її розв'язання є завданням загальнолюдським і загальнопланетарним. Для його розв'язання потрібні цілеспрямовані зусилля всього людського загалу. А останнього за нинішніх умов можна досягти, зокрема, лише тоді, коли відвернення екологічної загрози й розробка та впровадження в життя екологічно безпечних форм природокористування стануть однією з головних функцій держави, одним із найважливіших напрямів її діяльності. Висунення держави на провідне місце в розв'язанні екологічної кризи, в свою чергу, актуалізує питання про розробку принципів та завдань екологічної політики, її цілей і пріоритетів, засобів та можливостей. Слід відзначити, що можливим шляхом подолання екологічної кризи є корінний поворот у відношенні суспільства до природи. Підкреслюється, що основними методами боротьби з негативним впливом на довкілля є такі методи: економічно-правові, технологічні, соціальні (схема 3). Схема 3
Студент повинен з’ясувати суть кожної групи методів. Звертається увага, що до технологічних методів відносяться: − Екологічний моніторинг; − Створення ресурсо- та енергозберігаючої техніки; − Впровадження безвідходних технологій; − Попередження аварій та катастроф; − Раціональне використання природних ресурсів; − Застосування новітніх систем очисних фільтрів; − Правильне розміщення промислових підприємств; − Озеленення; − Проведення спеціальних природоохоронних та відновлювальних заходів. Без використання економічно-правових методів також не можливо подолати екологічну кризу. Економічно-правові методи подолання екологічної кризи: − Екологічне законодавство; − Нормування забруднень; − Екологічний аудит та експертиза; − Дійова система стимулів та штрафних санкцій; − Інформаційне та правове обслуговування з питань природокористування. Зазначаються основні соціальні методи: − Екологічна освіта та виховання; − Створення екологічних громадських організацій. Робиться акцент на тому, що нині настав час серйозного переосмислення людством ставлення до природи, час об`єднання зусиль націй і народів у боротьбі за порятунок біосфери планети, а звідси і свого виду, адже людина є частиною природи і обов'язково повинна підпорядкуватися її законам. В іншому випадку природа через внутрішні чи зовнішні регуляційні процеси - катаклізми, епідемії, «метеоритні дощі» та інші чинники. Земля у нас всіх одна і для її збереження ми повинні здійснювати нові локальні, регіональні і міжнародні програми подальшого розвитку та вживання, які повинні базуватися на нових соціально-політичних засадах, екологічній основі, глибоких екологічних знаннях і підвищеній загальнолюдській екологічній свідомості. Вченими запропоновано багато методів для покращення природокористування, збереження навколишнього середовища, покращення ефективності роботи агропромислового комплексу і т. д. Все це потрібне і важливе, але їх реалізація лише відтягує на певний час екологічну катастрофу, але не зупиняє її. Потрібно все змінювати в корні, тобто змінювати суть управління людським суспільством та його світогляд..
Завдання для самостійної роботи: 1. Спробуйте оцінити розмір Вашого власного «внеску» в забруднення навколишнього середовища. Для цього складіть перелік видів та кількості споживаних Вами матеріалів та речовин за добута кількості відходів. Після цього підрахуйте річний об’єм вироблених Вами відходів. 2.Позначте знаком «+» правильні твердження, знаком «-» - неправильні: А. Раціональному риболовному промислу сприяє вилов мальків і молодої риби. Б. Однією з головних умов побудови стабільного суспільства є збереження й збільшення лісового фонду планети. В. В Зелену книгу України заносять рідкісні і зникаючі види з дуже маленькою чисельністю. Г. Внесення виду в Міжнародну Червону книгу означає, що він потребує охорони на території всіх країн, де зустрічається. 3. Розв’язати екозадачі: 3.1. В багатьох заповідниках і національних парках проводяться санітарні рубки та інші заходи, спрямовані проти короїдів. Чи може це вважатися з погляду екологічної етики правильним? 3.2. Вовки з заповідника почали нападати на сусідні ферми і різати скотину. Селяни звернулися до керівництва заповідника з вимогою знищити вовків. Як бути? 4. Заповнити таблицю «Природоохоронні території»
Питання для самоконтролю:
1) Чому антропогенний вплив став провідним екологічним фактором сьогодення? 2) До яких наслідків призводить забруднення навколишнього середовища? 3) Що таке екологічна катастрофа? 4) Чому внаслідок діяльності людини можуть вимирати певні види живих організмів? 5) До яких наслідків призводить будівництво на великих річках гребель і водосховищ? 6) Як впливає людина на біологічне різноманіття організмів нашої планети? 7) Як уникнути глобальної екологічної кризи? 8) Які засоби використовуються для збереження біорізноманіття? 9) Які кроки потрібно здійснити для розбудови екологічно стабільного суспільства? 10) Як екологічні знання людина застосовує у своїй практичній діяльності?
Тестові завдання для самоперевірки: 1. Біосфера - це: а) область існування живих організмів; б) водна оболонка Землі; в) зовнішня тверда оболонка Землі; г) повітряна оболонка Землі. 2. Екологічна безпека – це: а) стан довкілля, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки; б) стан довкілля, який відповідає екологічно чистому; в) збалансованість розвитку цивілізації і гармонії природи. 3. Кислотні дощі виникають в результаті забруднення повітря: а) вуглекислим газом; б) фтором і хлором; в) оксидами азоту і сірки; г) вуглеводнями. 4.Антропогенні фактори – це… а) дія неживої природи б) дія живої природи в) вплив на природу життєдіяльності людини г) вплив на людину АЕС. 5. Серед теплових забруднювачів води перше місце посідають : а) АЕС; б) ТЕС; в) підприємства харчової промисловості; г) підприємства текстильної промисловості. 6. Озоновій шар захищає все живе на Землі від : а) грозових розрядів; б) ударів метеоритів; в) жорсткого ультрафіолетового випромінювання; г) теплового випромінювання. 6. Парниковий ефект викликають: а) озон; б) вуглекислий газ; в) фтор; г) аміак. 7. Нинішня екологічна ситуація в Україні характеризується як: а) кризова; б) критична; в) складна; г) проста. 8. Території,на яких заборонено будь-які види господарської діяльності й туризм : а) пам’ятки природи; б) пам’ятки природи; в) пам’ятки природи; г) пам’ятки природи. 9. Окремі природні об’єкти із заповідним режимом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення: а) пам’ятки природи; б) пам’ятки природи; в) пам’ятки природи; г) пам’ятки природи. 10. Для побудови екологічно стабільного суспільства необхідно: а) не контролювати темпи зростання населення; б) раціонально використовувати харчові ресурси; в) раціонально використовувати енергетичні ресурси; г) використовувати замкнуті технологічні цикли. Література: 1)Загальна біологія: Підруч. Для 11 кл. загальноосвітн. навч. закладів / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес, П.Г. Балан. 2-ге вид. доопр. – К.: Генеза, 2001. – С. 101-105. 2)Злобін Ю.А. Основи екології. – К.: Видавництво «Лібра», ТОВ, 1998. – С. 224-239. 3)Павленко Л.А., Павленко Л.О. Екосвіт. Методичні рекомендації з дисципліни «Основи екології». – Кіровоград, 2008. – 57 с. 4)Потіш Л.А. Екологія: Навч. посіб. – К.: Знання, 2008. – С. 220 -235. 5)Шабанов Д.А. Екологія у шкільному курсі біології / Д.А. Шабанов, М.О. Кравченко. – Х.: Основа, 2005. – С.61-69.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||
|