Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Форми міжнародних норм зайнятості і соціального захисту

Міжнародно-правові стандарти у сфері праці та трудових від носин — це впорядкована система міжнародних норм та принци пів, розроблених на основі взаємних угод між державами щодо питань, пов'язаних із визнанням та закріпленням основних прав людини у сфері праці, регламентування найманої праці та її окремих умов, захистом індивідуальних та колективних ін тересів працівників, визначення основ правового статусу трудів-ників-мігрантів, регулювання праці окремих категорій праців ників, формування соціальної політики та визначення її пріори тетів. Утворення цієї системи, забезпечення її цілісності, єдності та функціональної здатності є результатом нормотворчої діяль ності, яка здійснюється в рамках ООН, Міжнародної організації праці, регіональних об'єднань держав та дво- і багатосторонніх домовленостей між ними. Така діяльність має впорядкований та системний характер, що досягається завдяки чіткому перерозпо ділу завдань, функцій та повноважень міжнародних організацій, взаємоузгодженням інтересів між самими державами та до триманням загальновизнаних норм і принципів сучасного між народного права.

Міжнародні стандарти праці — це своєрідна нормативна суб станція міжнародного трудового права, що відображає резуль тати діяльності держав і направлена на внесення до ринкової економіки соціальних цінностей. Змістом цих стандартів є кон центроване відображення досвіду багатьох країн, результат при скіпливого відбору найбільш цінних та універсально значимих норм і положень національних систем трудового права, створен ня оригінальних синтетичних правил за участю юристів, які представляють існуючі системи правового регулювання праці, підсумок зіткнення різноманітних думок та підходів, різнорід них політичних сил та інтересів, ідеологічних концепцій, знахо дження компромісних юридичних формул, трансформованих у міжнародні норми1.

У рамках ООН закріплено основні права людини у сфері пра ці. Саме правові документи ООН, у яких отримали програмне та нормативне закріплення трудові права, стали фундаментальни ми в процесі формування правової моделі міжнародних трудових стандартів. Саме правові документи ООН, які за своєю природою мають універсальний характер, а це — Загальна декларація прав людини, пакти 1966 p., «Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації» (1966 p.), «Конвенція про лікві дацію усіх форм дискримінації по відношенню до жінок» (1979 p.), «Міжнародна конвенція про захист прав усіх трудящих-мігран-тів та членів їх сімей» (1990 p.), «Конвенція про права дитини» (1989 р.) створили формальні передумови для такого моделюван ня і впорядкування нормотворчої діяльності МОП у другій поло вині XX ст.

Так, Загальна декларація прав людини проголошує низку ос новних трудових прав:

- кожна людина як член суспільства має право на соціальне за безпечення і на здійснення необхідних для підтримання її гід ності і для вільного розвитку її особи прав у економічній, со ціальній і культурній галузях (ст. 21);

- кожна людина має право на працю, на вільний вибір роботи, на справедливі і сприятливі умови праці та на захист від безро біття (п. 1 ст. 22);

- кожна людина, без будь-якої дискримінації, має право на рів ну оплату за однакову працю (п. 2 ст. 23);

- кожний працюючий має право на справедливу і задовільну винагороду, яка забезпечує гідне людини існування її самої та її сім'ї і яка в разі необхідності доповнюється іншими засобами со ціального забезпечення (п. З ст. 23);

- кожна людина має право створювати професійні спілки і вхо дити до професійних спілок для захисту своїх інтересів (п. 4 ст. 23);

- кожна людина має право на відпочинок і дозвілля, включаю чи право на розумне обмеження робочого дня та на оплачувану періодичну відпустку (ст. 24);

- кожна людина має право на такий життєвий рівень, включа ючи їжу, одяг, житло, медичний догляд та необхідне соціальне обслуговування, який є необхідним для підтримання здоров'я і добробуту її самої та її сім'ї, і право на забезпечення в разі безро біття, хвороби, інвалідності, вдівства, старості чи іншого випад ку втрати засобів до існування через незалежні від неї обставини (п. 1 ст. 25).

Більш детально регламентовано основні трудові права люди ни у «Міжнародному пакті про економічні, соціальні і культурні права» (1966 p.), положення якого так само, як і положення «Пакту про громадянські і політичні права», передбачають твер ді юридичні зобов'язання щодо їх імплементації до національно го законодавства держав, які ратифікували ці пакти.

Трудові права, які закріплені в «Пакті про економічні, со ціальні і культурні права», стосуються: визнання права на пра цю та елементів, які є його складовими (ст. 6); визнання права кожного на справедливі і сприятливі умови праці (ст. 7), а саме: справедливу зарплату і рівну винагороду за працю рівної ціннос ті без будь-якої дискримінації, безпечні умови праці та її гігієну, однакову можливість просування по роботі виключно на підставі трудового стажу і кваліфікації, відпочинок, дозвілля і розумне обмеження робочого часу та оплачувану періодичну відпустку так само, як і винагороду за святкові дні; створення для захисту своїх економічних та соціальних інтересів професійних спілок, безперешкодний вступ та участь у них, право у визначених зако ном межах на страйк (ст. 8); право на соціальне забезпечення (ст. 9); охорони материнства шляхом надання пільг працюючим матерям та здійснення особливих заходів щодо охорони праці дітей та підлітків (ст. 10).

«Пакт про громадянські і політичні права» передбачив забо рону примусової чи обов'язкової праці (ст. 8) та свободу асоціа ції, що включає право створювати профспілки і вступати до них для захисту своїх інтересів (ст. 22).

У статті 6 «Конвенції про ліквідацію всіх форм расової дис кримінації» визначено зобов'язання держав-учасниць заборони ти і ліквідувати расову дискримінацію в усіх її формах і забезпе чити рівноправність кожної людини перед законом, незважаючи на расу, колір шкіри, національне або етнічне походження. Зо крема, щодо права на працю гарантується вільний вибір роботи, справедливі і сприятливі умови праці, захист від безробіття, рів ну плату за рівну працю, справедливу і задовільну винагороду, право створювати професійні спілки і вступати до них, право на професійну підготовку, на соціальне забезпечення. Подібне по ложення значно детальніше та ширше відображено у ст. 11 «Кон венції про ліквідацію усіх форм дискримінації по відношенню до жінок». Держави-учасниці вживають усіх відповідних заходів для ліквідації дискримінації щодо жінок у галузі зайнятості з метою забезпечення на основі рівності чоловіків та жінок рівні права на працю та працевлаштування, вільного вибору професії чи роду роботи, просування по службі, одержання професійної підготовки і перепідготовки, право на рівну винагороду, соціаль не забезпечення, право на оплачувану відпустку. Держави та кож зобов'язані вживати відповідних заходів, спрямованих на запобігання дискримінації щодо жінок через одруження чи ма теринство та гарантувати їм ефективне право на працю. У «Кон венції про права дитини» визначено обов'язок держави щодо професійної підготовки дітей до трудової діяльності, визнання за кожною дитиною права користуватися благами соціального за безпечення, на захист від економічної експлуатації. Держави вживають відповідних законодавчих, адміністративних і со ціальних заходів, завдяки яким встановлюють мінімальний вік для прийому на роботу, визначають необхідні вимоги щодо три валості робочого дня й умов праці, передбачають відповідальність осіб, що перешкоджають цьому. Конвенцією ООН «Про за хист прав усіх трудящих-мігрантів та членів їх сімей» передба чено низку важливих і необхідних трудових прав .та гарантій їх забезпечення для осіб, які працюють поза межами держави сво го громадянства чи постійного проживання. Такими є право на отримання інформації про діяльність, якою вони зможуть за йматись, та її умови, заборона дискримінації, право вільного пе ресування та вибору місця проживання, право на об'єднання у професійні спілки, право переведення отриманих доходів та за ощаджень на батьківщину та інші.

Фундаментальні положення щодо основних прав людини у сфері праці та трудових відносин, які визначені правовими доку ментами ООН, конкретизовані та детально регламентовані Між народною організацією праці шляхом розробки та прийняття конвенцій та рекомендацій з окремих питань праці.

Норми, розроблені МОП, можна поділити на дві великі групи залежно від об'єкта правового впливу та категорій працівників, щодо яких взаємоузгоджуються інтереси держав—членів МОП. До першої групи належать норми:

- які визначають основні права людини у сфері праці, гарантії їх забезпечення та захисту;

- спрямовані на вирішення проблем зайнятості та запобігання безробіттю;

- які визначають основи та пріоритети соціальної політики, со ціального забезпечення та соціального страхування;

- які регулюють умови праці та відпочинку;

- що стосуються колективно-договірного регулювання та реа лізації і захисту колективних прав працівників.

Другу групу міжнародних трудових стандартів складають норми:

- щодо зайнятості та визначення умов праці та відпочинку жінок;

- які регулюють працю дітей та підлітків;

- які регулюють працю осіб похилого віку;

- які визначають основи правового статусу трудівників-мігран-тів і регулюють трудові відносини;

- які регулюють працю певних категорій працівників (зайня тих у промисловості, на транспорті, шахтах, торгівлі, сільсько му господарстві, моряків та рибалок, корінного населення та населения, яке веде племінний спосіб життя, працівників планта цій, сестринського персоналу тощо).

Основні права людини у сфері праці та трудових відносин сто суються передусім заборони примусової праці, заборони дискри мінації у сфері праці та прав на асоціацію.

У правових документах МОП на проблемах примусової чи обов'язкової праці зосереджена значна увага, а основними серед них є «Конвенція № 29 Про примусову чи обов'язкову працю» (1930 р.) та «Конвенція № 105 Про скасування примусової пра ці» (1957 р.) і дві рекомендації № 35 «Про непряме примушення до праці» (1930 р.) та № 36 «Про регламентацію примусової пра ці» (1930 p.).

Окрему групу складають норми щодо дискримінації у сфері праці і трудових відносин, які сформульовані «Конвенцією № 111 Про дискримінацію в галузі праці і занять» (1958 p.), «Конвен цією № 100 Про рівну винагороду чоловіків і жінок за працю однакової цінності» (1951 p.).

Основу правового регулювання у сфері свободи асоціацій складають «Конвенція № 87 Про свободу асоціації і захист права на організацію» (1948 p.), «Конвенція № 98 Про застосування принципів права на організацію та на ведення колективних пе реговорів» (1949 p.), «Конвенція № 135 Про захист прав представ ників трудящих на підприємствах і про можливості, які їм нада ються» (1971 p.).

У 1921 р. було прийнято «Конвенцію № 11 Про право на орга нізацію і об'єднання трудівників у сільському господарстві», у 1947 р. — «Конвенцію № 84 Про право на об'єднання та регулювання трудових конфліктів на територіях поза метропо ліями».

Характерною особливістю всіх цих конвенцій та рекоменда цій з огляду на їх нормативний зміст є те, що вони, стверджуючи основні права людини у сфері праці, стали правовою основою прийнятої у 1998 р. Міжнародною конференцією праці «Дек ларації про основоположні принципи та права у сфері праці». На їх основі сформульовано три принципи: свобода об'єднань і ви знання права на ведення колективних переговорів; ліквідація всіх форм примусової праці; заборона дискримінації у сфері пра ці та занять.

Значна увага у діяльності МОП зосереджена на проблемах правового регулювання праці дітей та підлітків. Передусім, це норми, які визначають мінімальний вік для прийняття на робо ту у різних галузях господарства, регламентують умови праці молоді на різних роботах, нічну працю та медичне обстеження. Такими є, зокрема, конвенції № 10 «Про мінімальний вік допус ку дітей на роботу у сільському господарстві» (1921 p.), № 15 «Про мінімальний вік допуску підлітків на роботу вантажника ми вугілля або кочегарами на флоті» (1921 p.), № 16 «Про обо в'язковий медичний огляд дітей і підлітків, зайнятих на борту суден» (1921 p.), № 59 «Про мінімальний вік прийняття дітей на роботу в промисловості» (1937 p.), № 60 «Про вік прийняття на роботу дітей на непромислові роботи» (1937р.), № 77 «Про медич ний огляд дітей і підлітків з метою з'ясування їх придатності до праці у промисловості» (1946 p.), № 112 «Про мінімальний вік для прийняття на роботу рибалок» (1959 p.), № 123 «Про мінімальний вік допуску на підземні роботи у шахтах та рудни ках» (1965 p.). Основною і найбільш загальною щодо багатьох цих питань є «Конвенція № 138 Про мінімальний вік прийому на роботу» (1973 p.).

Норми, які визначають мінімальний вік для прийняття на ро боту та регулюють її умови, стали правовою основою для форму вання четвертого принципу у декларації 1998 р. — принципу дієвої заборони дитячої праці.

Питання для самоконтролю:

1. Якi особливi гарантiї передбаченi Законом України «Про зайнятiсть населення» для працiвникiв, яких вивiльнили з пiдприємств у зв’язку з лiквiдацiєю, реорганiзацiєю пiдприємства або змiнами в технiцi, технологiї та органiзацiї виробництва?

2. Які базові положення закладені у визначення розмірів та тривалості допомоги по безробіттю згідно із Законом України «Про зайнятість населення»?

3. Яким чином у Законі України «Про зайнятість населення» враховані положення міжнародних норм щодо мінімальних та максимальних розмірів допомоги по безробіттю?

4. Яким чином положення Закону України «Про зайнятість населення» про встановлення періоду очікування допомоги по безробіттю узгоджені з положеннями Конвенції МОП № 168 про сприяння зайнятості та захист від безробіття?

5. Яким чином положення Закону України «Про зайнятість населення» про тривалість виплати допомоги по безробіттю узгоджені з положеннями Конвенції МОП № 168 про сприяння зайнятості та захист від безробіття?

6. Яким чином положення Закону України «Про зайнятість населення» про врахування вихідної допомоги під час виплати допомоги по безробіттю узгоджені з положеннями Конвенції МОП № 168 про сприяння зайнятості та захист від безробіття?

7. Назвіть категорії населення, що їх відносять до тих, хто вперше шукає роботу (ст. 26 Конвенції МОП № 168 про сприяння зайнятості та захист від безробіття).

8. Вкажіть, які положення (слова) пропущені в наведеному нижче визначенні статусу безробітного:

9. Безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які ...................................…............................................................. і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи.

10. Спираючись на положення Закону України «Про зайнятість населення», визначте, чи може отримати статус безробітного і відповідну допомогу підліток 14 років.



Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  4. А) Заробітна плата її форми та системи.
  5. А) Заробітна плата, її форми та системи.
  6. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  7. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  8. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  9. Автоматизовані форми та системи обліку.
  10. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  11. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав
  12. Адміністративно-правовий спосіб захисту прав




Переглядів: 458

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи та суб’єкти соціального страхування | Тема 11. Інформаційно-аналітичне і наукове забезпечення ринку праці

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.