Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Професійна орієнтація молоді

Провідне завдання навчально-виховних закладів системи освіти України — підготувати конкретну людину до активної професійної діяльності у сфері матеріального й інтелектуаль­ного виробництва. Важливе місце у цій діяльності має посідати науково обґрунтована орієнтація молоді на певні види професій з урахуванням особистих інтересів та психолого-фізичних мож­ливостей людини. Зміст профорієнтації подано на рис. 3.21.

Рис. 3.21. Зміст профорієнтації

Наприкінці 90-х років в Україні налічується понад 7800 назв професій. Можливості для професійного вибору досить широкі. Проте рівень профорієнтаційної роботи загальноосвітніх на­вчально-виховних закладів недостатній. Сучасний рівень ви­робництва, насиченість технікою вимагають серйозного підходу до претендентів на її освоєння. А понад половина випускників

шкіл обирають спеціальність без знання справи, а нерідко і не мають психолого-фізіологічних можливостей для зайняття тією чи іншою спеціальністю.

Для кожної людини вибір професії — це вибір долі. І за­гальноосвітня школа має допомогти кожному вихованцеві обрати доцільну для нього професію.

Професійна орієнтація— це цілеспрямована діяльність ви­хователя, що передбачає надання допомоги вихованцеві у пра­вильному виборі професії. Це сукупність психолого-педагогіч-них, медичних та організаційних заходів впливу на вихованців з метою виявлення і формування їхніх професійних інтересів та здібностей і вплив на вибір професії відповідно до соціаль­но-економічних потреб, особистих схильностей, психічних і фізичних можливостей. її функції відображено на рис. 3.22.

Рис. 3.22. Функції профорієнтації

У процесі профорієнтації варто дотримуватися певних прин­ципів: виховуючого характеру профорієнтації; політехнічної спрямованості профорієнтації; формування професійних намірів вихованців щодо економічних потреб держави з урахуванням особистих інтересів, психолого-фізіологічних можливостей; єдності виховного впливу школи, сім'ї та громадських факторів.

Професійна орієнтація складається з таких видів роботи: професійної інформації, професійної консультації, професійної адаптації, професійної діагностики, професійного відбору.

Профінформація передбачає ознайомлення учнів з різними професіями та з потребами у фахівцях певного профілю в країні. Цю роботу проводять учителі-вихователі впродовж усього періо­ду навчання учнів у школі. І передусім таку роботу варто про­водити з учнями середнього і старшого шкільного віку.

Професійна консультація спрямована на індивідуальні по­ради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Профконсультації є кількох видів: довідково-організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на пи­тання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння пев­ною професією залежно від психолого-фізіологічних можливо­стей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психо­лого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихо­ванців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис. 3.23).

Рис. 3.23. Види професійних консультацій

Профдіагностика передбачає вивчення усіх аспектів підго­товки школярів до тієї чи іншої професії: біологічні, психо­логічні, соціальні, економічні.

Професійний відбір спрямований на виявлення особливо­стей і якостей людини для отримання професійної освіти і за­няття певною професійною діяльністю. Цим мають займатися спеціально створені у професійних навчальних закладах при­ймальні комісії.

Професійна адаптація є важливим етапом фахової підготов­ки молоді до професійної діяльності й передбачає забезпечення умов для пристосування особистості до умов праці на певному виробництві чи в організації. У професійних навчальних закла­дах навчальними планами і програмами передбачено час і на­прямки роботи з адаптації майбутніх фахівців (різні види прак­тики, безпосередньої роботи в умовах конкретного виробництва).

Провідну роль у здійсненні профорієнтаційної роботи у за­гальноосвітніх навчально-виховних закладах відіграє класний керівник. Можна визначити параметри його діяльності у цьо­му напрямку: професійне інформування учнів; формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору про­фесії; індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії; ви­вчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів; надан­ня допомоги учням у самопізнанні; допомога в реалізації профе­сійних намірів; контроль за працевлаштуванням вихованців. Професійна орієнтація має міжпредметний характер (рис. 3.24).

Рис. 3.24. Міжпредметні аспекти професійної орієнтації молоді

Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі необхідно дотримуватись таких педагогічних вимог.

1. Педагоги повинні володіти методикою і технологією про­фесійної орієнтації.

2. У школі має бути науково обґрунтована система професій­ної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів.

3. Учителі-вихователі повинні володіти методами і методи­ками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціаль­но-психічного розвитку школярів та їх професійних намірів.

4. Знання вихователями характеристик найбільш пошире­них професій.

5. Обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві.

6. Наявність у регіоні спеціальних служб з проблем проф­орієнтації.

7. Розробка тестових методик для визначення професійної придатності вихованців до тієї чи іншої діяльності, викори­стання їх у процесі професійного відбору молоді для навчання у професійних освітніх закладах.

8. Озброєння батьків психолого-педагогічними знаннями у галузі профорієнтації.

9. Прогнозований, науково обґрунтований державний запит на певні професії та спеціальності.

10. Забезпечення шкіл, спеціальних служб, батьків достат­ньою кількістю наукової літератури з питань професійної орі­єнтації молоді.

Підсумкові положення теми можна подати у вигляді рис. 3.25.

Рис. 3.25. Взаємозв'язок трудового виховання і принципів професійної орієнтації


Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  3. Взаємодія школи і сім'ї у вихованні дітей та молоді.
  4. Визначення факторів дезадаптації молоді.
  5. Виникнення і характеристика сучасного організованого молодіжного руху в Україні
  6. Військово-професійна тематика
  7. Військово-професійна тематика
  8. Громадські дитячі та молодіжні організації
  9. Громадсько-політичні молодіжні організації
  10. Державні гарантії надання молоді першого робочого місця
  11. Державні молодіжні програми в Україні
  12. Диверсифікація як стратегічна орієнтація підприємств




Переглядів: 3685

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання та принципи трудового виховання | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.