Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Професійна орієнтація молоді

Провідне завдання навчально-виховних закладів системи освіти України — підготувати конкретну людину до активної професійної діяльності у сфері матеріального й інтелектуаль­ного виробництва. Важливе місце у цій діяльності має посідати науково обґрунтована орієнтація молоді на певні види професій з урахуванням особистих інтересів та психолого-фізичних мож­ливостей людини. Зміст профорієнтації подано на рис. 3.21.

Рис. 3.21. Зміст профорієнтації

Наприкінці 90-х років в Україні налічується понад 7800 назв професій. Можливості для професійного вибору досить широкі. Проте рівень профорієнтаційної роботи загальноосвітніх на­вчально-виховних закладів недостатній. Сучасний рівень ви­робництва, насиченість технікою вимагають серйозного підходу до претендентів на її освоєння. А понад половина випускників

шкіл обирають спеціальність без знання справи, а нерідко і не мають психолого-фізіологічних можливостей для зайняття тією чи іншою спеціальністю.

Для кожної людини вибір професії — це вибір долі. І за­гальноосвітня школа має допомогти кожному вихованцеві обрати доцільну для нього професію.

Професійна орієнтація— це цілеспрямована діяльність ви­хователя, що передбачає надання допомоги вихованцеві у пра­вильному виборі професії. Це сукупність психолого-педагогіч-них, медичних та організаційних заходів впливу на вихованців з метою виявлення і формування їхніх професійних інтересів та здібностей і вплив на вибір професії відповідно до соціаль­но-економічних потреб, особистих схильностей, психічних і фізичних можливостей. її функції відображено на рис. 3.22.

Рис. 3.22. Функції профорієнтації

У процесі профорієнтації варто дотримуватися певних прин­ципів: виховуючого характеру профорієнтації; політехнічної спрямованості профорієнтації; формування професійних намірів вихованців щодо економічних потреб держави з урахуванням особистих інтересів, психолого-фізіологічних можливостей; єдності виховного впливу школи, сім'ї та громадських факторів.

Професійна орієнтація складається з таких видів роботи: професійної інформації, професійної консультації, професійної адаптації, професійної діагностики, професійного відбору.

Профінформація передбачає ознайомлення учнів з різними професіями та з потребами у фахівцях певного профілю в країні. Цю роботу проводять учителі-вихователі впродовж усього періо­ду навчання учнів у школі. І передусім таку роботу варто про­водити з учнями середнього і старшого шкільного віку.

Професійна консультація спрямована на індивідуальні по­ради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Профконсультації є кількох видів: довідково-організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на пи­тання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння пев­ною професією залежно від психолого-фізіологічних можливо­стей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психо­лого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихо­ванців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис. 3.23).

Рис. 3.23. Види професійних консультацій

Профдіагностика передбачає вивчення усіх аспектів підго­товки школярів до тієї чи іншої професії: біологічні, психо­логічні, соціальні, економічні.

Професійний відбір спрямований на виявлення особливо­стей і якостей людини для отримання професійної освіти і за­няття певною професійною діяльністю. Цим мають займатися спеціально створені у професійних навчальних закладах при­ймальні комісії.

Професійна адаптація є важливим етапом фахової підготов­ки молоді до професійної діяльності й передбачає забезпечення умов для пристосування особистості до умов праці на певному виробництві чи в організації. У професійних навчальних закла­дах навчальними планами і програмами передбачено час і на­прямки роботи з адаптації майбутніх фахівців (різні види прак­тики, безпосередньої роботи в умовах конкретного виробництва).

Провідну роль у здійсненні профорієнтаційної роботи у за­гальноосвітніх навчально-виховних закладах відіграє класний керівник. Можна визначити параметри його діяльності у цьо­му напрямку: професійне інформування учнів; формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору про­фесії; індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії; ви­вчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів; надан­ня допомоги учням у самопізнанні; допомога в реалізації профе­сійних намірів; контроль за працевлаштуванням вихованців. Професійна орієнтація має міжпредметний характер (рис. 3.24).

Рис. 3.24. Міжпредметні аспекти професійної орієнтації молоді

Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі необхідно дотримуватись таких педагогічних вимог.

1. Педагоги повинні володіти методикою і технологією про­фесійної орієнтації.

2. У школі має бути науково обґрунтована система професій­ної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів.

3. Учителі-вихователі повинні володіти методами і методи­ками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціаль­но-психічного розвитку школярів та їх професійних намірів.

4. Знання вихователями характеристик найбільш пошире­них професій.

5. Обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві.

6. Наявність у регіоні спеціальних служб з проблем проф­орієнтації.

7. Розробка тестових методик для визначення професійної придатності вихованців до тієї чи іншої діяльності, викори­стання їх у процесі професійного відбору молоді для навчання у професійних освітніх закладах.

8. Озброєння батьків психолого-педагогічними знаннями у галузі профорієнтації.

9. Прогнозований, науково обґрунтований державний запит на певні професії та спеціальності.

10. Забезпечення шкіл, спеціальних служб, батьків достат­ньою кількістю наукової літератури з питань професійної орі­єнтації молоді.

Підсумкові положення теми можна подати у вигляді рис. 3.25.

Рис. 3.25. Взаємозв'язок трудового виховання і принципів професійної орієнтації


Читайте також:

  1. VII. Професійна кооперація
  2. Більш широке залучення до управлінської діяльності талановитої молоді, жінок, а також виховання лідерів у сфері освіти.
  3. Взаємодія школи і сім'ї у вихованні дітей та молоді.
  4. Визначення факторів дезадаптації молоді.
  5. Виникнення і характеристика сучасного організованого молодіжного руху в Україні
  6. Військово-професійна тематика
  7. Військово-професійна тематика
  8. Громадські дитячі та молодіжні організації
  9. Громадсько-політичні молодіжні організації
  10. Державні гарантії надання молоді першого робочого місця
  11. Державні молодіжні програми в Україні
  12. Диверсифікація як стратегічна орієнтація підприємств




Переглядів: 3793

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання та принципи трудового виховання | Література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.