МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Професійна орієнтація молодіПровідне завдання навчально-виховних закладів системи освіти України — підготувати конкретну людину до активної професійної діяльності у сфері матеріального й інтелектуального виробництва. Важливе місце у цій діяльності має посідати науково обґрунтована орієнтація молоді на певні види професій з урахуванням особистих інтересів та психолого-фізичних можливостей людини. Зміст профорієнтації подано на рис. 3.21. Рис. 3.21. Зміст профорієнтації Наприкінці 90-х років в Україні налічується понад 7800 назв професій. Можливості для професійного вибору досить широкі. Проте рівень профорієнтаційної роботи загальноосвітніх навчально-виховних закладів недостатній. Сучасний рівень виробництва, насиченість технікою вимагають серйозного підходу до претендентів на її освоєння. А понад половина випускників шкіл обирають спеціальність без знання справи, а нерідко і не мають психолого-фізіологічних можливостей для зайняття тією чи іншою спеціальністю. Для кожної людини вибір професії — це вибір долі. І загальноосвітня школа має допомогти кожному вихованцеві обрати доцільну для нього професію. Професійна орієнтація— це цілеспрямована діяльність вихователя, що передбачає надання допомоги вихованцеві у правильному виборі професії. Це сукупність психолого-педагогіч-них, медичних та організаційних заходів впливу на вихованців з метою виявлення і формування їхніх професійних інтересів та здібностей і вплив на вибір професії відповідно до соціально-економічних потреб, особистих схильностей, психічних і фізичних можливостей. її функції відображено на рис. 3.22. Рис. 3.22. Функції профорієнтації У процесі профорієнтації варто дотримуватися певних принципів: виховуючого характеру профорієнтації; політехнічної спрямованості профорієнтації; формування професійних намірів вихованців щодо економічних потреб держави з урахуванням особистих інтересів, психолого-фізіологічних можливостей; єдності виховного впливу школи, сім'ї та громадських факторів. Професійна орієнтація складається з таких видів роботи: професійної інформації, професійної консультації, професійної адаптації, професійної діагностики, професійного відбору. Профінформація передбачає ознайомлення учнів з різними професіями та з потребами у фахівцях певного профілю в країні. Цю роботу проводять учителі-вихователі впродовж усього періоду навчання учнів у школі. І передусім таку роботу варто проводити з учнями середнього і старшого шкільного віку. Професійна консультація спрямована на індивідуальні поради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Профконсультації є кількох видів: довідково-організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на питання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння певною професією залежно від психолого-фізіологічних можливостей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психолого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихованців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис. 3.23). Рис. 3.23. Види професійних консультацій Профдіагностика передбачає вивчення усіх аспектів підготовки школярів до тієї чи іншої професії: біологічні, психологічні, соціальні, економічні. Професійний відбір спрямований на виявлення особливостей і якостей людини для отримання професійної освіти і заняття певною професійною діяльністю. Цим мають займатися спеціально створені у професійних навчальних закладах приймальні комісії. Професійна адаптація є важливим етапом фахової підготовки молоді до професійної діяльності й передбачає забезпечення умов для пристосування особистості до умов праці на певному виробництві чи в організації. У професійних навчальних закладах навчальними планами і програмами передбачено час і напрямки роботи з адаптації майбутніх фахівців (різні види практики, безпосередньої роботи в умовах конкретного виробництва). Провідну роль у здійсненні профорієнтаційної роботи у загальноосвітніх навчально-виховних закладах відіграє класний керівник. Можна визначити параметри його діяльності у цьому напрямку: професійне інформування учнів; формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору професії; індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії; вивчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів; надання допомоги учням у самопізнанні; допомога в реалізації професійних намірів; контроль за працевлаштуванням вихованців. Професійна орієнтація має міжпредметний характер (рис. 3.24). Рис. 3.24. Міжпредметні аспекти професійної орієнтації молоді Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі необхідно дотримуватись таких педагогічних вимог. 1. Педагоги повинні володіти методикою і технологією професійної орієнтації. 2. У школі має бути науково обґрунтована система професійної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів. 3. Учителі-вихователі повинні володіти методами і методиками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціально-психічного розвитку школярів та їх професійних намірів. 4. Знання вихователями характеристик найбільш поширених професій. 5. Обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві. 6. Наявність у регіоні спеціальних служб з проблем профорієнтації. 7. Розробка тестових методик для визначення професійної придатності вихованців до тієї чи іншої діяльності, використання їх у процесі професійного відбору молоді для навчання у професійних освітніх закладах. 8. Озброєння батьків психолого-педагогічними знаннями у галузі профорієнтації. 9. Прогнозований, науково обґрунтований державний запит на певні професії та спеціальності. 10. Забезпечення шкіл, спеціальних служб, батьків достатньою кількістю наукової літератури з питань професійної орієнтації молоді. Підсумкові положення теми можна подати у вигляді рис. 3.25. Рис. 3.25. Взаємозв'язок трудового виховання і принципів професійної орієнтації Читайте також:
|
||||||||
|