МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Професійна орієнтація молодіПровідне завдання навчально-виховних закладів системи освіти України — підготувати конкретну людину до активної професійної діяльності у сфері матеріального й інтелектуального виробництва. Важливе місце у цій діяльності має посідати науково обґрунтована орієнтація молоді на певні види професій з урахуванням особистих інтересів та психолого-фізичних можливостей людини. Зміст профорієнтації подано на рис. 3.21. Рис. 3.21. Зміст профорієнтації Наприкінці 90-х років в Україні налічується понад 7800 назв професій. Можливості для професійного вибору досить широкі. Проте рівень профорієнтаційної роботи загальноосвітніх навчально-виховних закладів недостатній. Сучасний рівень виробництва, насиченість технікою вимагають серйозного підходу до претендентів на її освоєння. А понад половина випускників шкіл обирають спеціальність без знання справи, а нерідко і не мають психолого-фізіологічних можливостей для зайняття тією чи іншою спеціальністю. Для кожної людини вибір професії — це вибір долі. І загальноосвітня школа має допомогти кожному вихованцеві обрати доцільну для нього професію. Професійна орієнтація— це цілеспрямована діяльність вихователя, що передбачає надання допомоги вихованцеві у правильному виборі професії. Це сукупність психолого-педагогіч-них, медичних та організаційних заходів впливу на вихованців з метою виявлення і формування їхніх професійних інтересів та здібностей і вплив на вибір професії відповідно до соціально-економічних потреб, особистих схильностей, психічних і фізичних можливостей. її функції відображено на рис. 3.22. Рис. 3.22. Функції профорієнтації У процесі профорієнтації варто дотримуватися певних принципів: виховуючого характеру профорієнтації; політехнічної спрямованості профорієнтації; формування професійних намірів вихованців щодо економічних потреб держави з урахуванням особистих інтересів, психолого-фізіологічних можливостей; єдності виховного впливу школи, сім'ї та громадських факторів. Професійна орієнтація складається з таких видів роботи: професійної інформації, професійної консультації, професійної адаптації, професійної діагностики, професійного відбору. Профінформація передбачає ознайомлення учнів з різними професіями та з потребами у фахівцях певного профілю в країні. Цю роботу проводять учителі-вихователі впродовж усього періоду навчання учнів у школі. І передусім таку роботу варто проводити з учнями середнього і старшого шкільного віку. Професійна консультація спрямована на індивідуальні поради конкретній особистості щодо найбільш доцільних професій, які відповідають її інтересам, здібностям, психолого-фізичним можливостям. Профконсультації є кількох видів: довідково-організаційні (дають відповіді школярам та їх батькам на питання про можливості отримання певної професії в тому чи іншому навчальному закладі, про можливості оволодіння певною професією залежно від психолого-фізіологічних можливостей); медико-профілактичні (передбачають виявлення психолого-фізіологічних і медико-біологічних особливостей вихованців і їх відповідність бажаній професії); психолого-педагогічні (сприяють вибору професії відповідно до інтересів і здібностей вихованців) (рис. 3.23). Рис. 3.23. Види професійних консультацій Профдіагностика передбачає вивчення усіх аспектів підготовки школярів до тієї чи іншої професії: біологічні, психологічні, соціальні, економічні. Професійний відбір спрямований на виявлення особливостей і якостей людини для отримання професійної освіти і заняття певною професійною діяльністю. Цим мають займатися спеціально створені у професійних навчальних закладах приймальні комісії. Професійна адаптація є важливим етапом фахової підготовки молоді до професійної діяльності й передбачає забезпечення умов для пристосування особистості до умов праці на певному виробництві чи в організації. У професійних навчальних закладах навчальними планами і програмами передбачено час і напрямки роботи з адаптації майбутніх фахівців (різні види практики, безпосередньої роботи в умовах конкретного виробництва). Провідну роль у здійсненні профорієнтаційної роботи у загальноосвітніх навчально-виховних закладах відіграє класний керівник. Можна визначити параметри його діяльності у цьому напрямку: професійне інформування учнів; формування пізнавальних інтересів учнів з метою підготовки до вибору професії; індивідуальна робота з учнями щодо вибору професії; вивчення інтересів, схильностей, професійних намірів учнів; надання допомоги учням у самопізнанні; допомога в реалізації професійних намірів; контроль за працевлаштуванням вихованців. Професійна орієнтація має міжпредметний характер (рис. 3.24). Рис. 3.24. Міжпредметні аспекти професійної орієнтації молоді Для успішного проведення профорієнтаційної роботи в школі необхідно дотримуватись таких педагогічних вимог. 1. Педагоги повинні володіти методикою і технологією професійної орієнтації. 2. У школі має бути науково обґрунтована система професійної орієнтації, яка охоплювала б учнів усіх класів. 3. Учителі-вихователі повинні володіти методами і методиками вивчення особливостей анатомо-фізіологічного і соціально-психічного розвитку школярів та їх професійних намірів. 4. Знання вихователями характеристик найбільш поширених професій. 5. Обізнаність із професіограмами великої кількості професій, що є особливо важливими у суспільстві. 6. Наявність у регіоні спеціальних служб з проблем профорієнтації. 7. Розробка тестових методик для визначення професійної придатності вихованців до тієї чи іншої діяльності, використання їх у процесі професійного відбору молоді для навчання у професійних освітніх закладах. 8. Озброєння батьків психолого-педагогічними знаннями у галузі профорієнтації. 9. Прогнозований, науково обґрунтований державний запит на певні професії та спеціальності. 10. Забезпечення шкіл, спеціальних служб, батьків достатньою кількістю наукової літератури з питань професійної орієнтації молоді. Підсумкові положення теми можна подати у вигляді рис. 3.25. Рис. 3.25. Взаємозв'язок трудового виховання і принципів професійної орієнтації Читайте також:
|
||||||||
|