МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
VII. Професійна коопераціяVI. Кваліфікована пропаганда психології 6.1. Психологи інформують науковців, учителів, лікарів, широку 6.2.Психолог не виступає з публічними заявами для реклами або самореклами. Вміщуючи у засобах масової інформації оголошення про надання психологічних послуг населенню, повідомляє лише своє ім'я, адресу, номер телефону, професійну кваліфікацію, науковий ступінь, галузь, психології, години прийому. В рекламному проспекті не може йтися про суми гонорару, не додаються гарантії, не перелічуються здобутки і успішні випадки лікування, консультування, експертизи. Оголошення мають містити інформацію про мету курсів, а не обіцянки стосовно досягнення специфічних результатів. Психолог повинен брати професійну участь у навчальних програмах для населення, однак він має право робити це лише за умови, якщо вони виключають сумнівні методи і неефективні процедури. 6.3.Поради психолога у засобах масової інформації мають подаватися в узагальненій формі, без посилань на конкретні факти і ситуації, щоб не допустити розголошення конфіденційної інформації. Усні виступи, друковані матеріали, аудіовізуальна та інші публікації, в яких наводяться з ілюстративною метою клінічні випадки, повинні виключати ідентифікування особи, групи чи організації. Методики публікуються лише у формі, яка дає змогу зберегти їх валід-ність і надійність. 7.1. Психолог, ведучи професійну дискусію, не повинен дискредитувати колег або представників інших професій, які використовують ті самі або інші наукові методи, він має виявляти повагу до наукових шкіл і напрямів. Психолог цінує професійну компетентність, високу культуру та ерудицію, відповідальне ставлення до справи колег та представників інших професій. Якщо ж психолог виявить ненауковість чи неетичність у професійній діяльності колеги, то він повинен сприяти виправленню ситуації. У разі неуспіху цих зусиль психолог може виступити з об'єктивною, аргументованою критикою роботи колеги у психологічному співтовариств і у тих же випадках, коли критика на адресу члена Товариства виявляється суб'єктивною, упередженою, він має право звернутися до Комісії з етики, висновок якої може використати для спростування несправедливих оцінок чи критики. 7.2.Психолог не може застосовувати маніпулятнвні методи для здобуття прихильності та привернення на свій бік клієнтури, не повинен намагатися стати монополістом у своїй галузі. Про досягнуті результати в теоретичній і практичній психології він зобов'язаний інформувати психологічну громадськість, ділитися набутим під час своєї професійної діяльності досвідом. 7.3.Розв'язуючи конкретні завдання обстеження, консультування та лікування людей, психолог вирішує, чи може він використати знання, технічні й адміністративні можливості інших фахівців на благо клієнта та за згодою клієнта вступити в контакт з ними, зокрема засобами, які лікують або лікували його раніше. Психолог бере відповідальність за клієнта, лише переконавшись, що той не має клієнтурних стосунків з іншими психологами.
7.4.Психолог забезпечує персонал адекватною інформацією про клієнтів, які користуються його послугами, передає у розпорядження колег тільки надійні й валідизовані психологічні методи, технічний інструментарій і відкриття. Всі професійні взаємовідносини будуються на основі Закону про авторські права. 7.5.У вирішенні спірних питань психолог керується положенням даного Етичного кодексу. Арбітром може бути Комісія з етики товариства психологів України. 7.6. За порушення чинного законодавства, Статуту Товариства пси У разі виявлення порушень психологами, які не є членами Товариства, Комісія з етики звертається до інших громадських організацій чи державних установ з тим, щоб вони вжили необхідних заходів до винного. 7.7. Рішення Комісії з етики може бути скасоване Президією або 2. Етичний кодекс психолога-діагноста Етичний кодекс психолога-діагноста [8] прийнятий з метою попередження неправильного використання психологічних тестів, опитувальників та інших методик. Спрямований на дотримання ряду застережень, що стосуються самих методик, їх оцінок, наступного використання результатів. Основні етичні проблеми, пов'язаніз галуззю психодіагностики: 1) Рівень кваліфікації людей, які використовують діагностичні методики.Діагностичні методики повинні використовуватися тільки достатньо кваліфікованими експериментаторами. Необхідна кваліфікація змінюється в залежності від типу діагностичної методики (наприклад, для використання індивідуальних тестів інтелекту та більшості особистісних тестів і опитувальників необхідний тривалий період навчання, а для тестування досягнень в навчальній та професійній діяльності потрібна мінімальна спеціальна психологічна підготовка). Психолог-діагност повинен уміти обирати методики, знати відповідну наукову літературу, що стосується даної методики, оцінювати технічні параметри її характеристик: норми, надійність, ва-лідність; робити висновки та давати рекомендації тільки після розгляду діагностичної оцінки у світлі іншої інформації, яка стосується індивіда; бути обізнаним у науці про людину, щоб застерегти себе від невиправданих висновків у своїй інтерпретації отриманих оцінок. Якщо діагностика проводиться людьми інших професій, необхідна присутність кваліфікованого психолога-консультанта, який допоможе забезпечити необхідні умови для правильної процедури і наступної правильної інтерпретації діагностичних оцінок. Сьогодні психологи все більше концентруються на спеціалізації, технічному удосконаленні тестів та опитувальників, і це призводить до втрати ними контактів з тим, що відбувається у суміжних галузях (педагогіці, дитячій психології, психології індивідуальних відмінностей, генетичній психології). Кваліфікований психолог-діагност - це психолог, який знає межі свої компетентності й обмеженість своїх методів, не пропонує свої послуги, не використовує техніку, які не задовольняють професійні стандарти, встановлені в окремих галузях. За кордоном необхідна наявність ліцензії та посвідчення. 2) Використання діагностичних методик.Право придбання та подальшого використання методик діагностики повинно надаватися особам, які мають відповідну кваліфікацію. Але сьогодні їх можуть придбати всі. Якщо методику купують студенти (США), то вони повинні мати замовлення на її придбання, скріплене підписом викладача психології чи іншої особи, яка бере на себе відповідальність за її правильне використання. Більшість кодексів пропонують обмежити поширення діагностичних методик. Це обмеження має подвійну мету: нерозголошення змісту методик і попередження їх неправильного застосування. Діагностичні оцінки, як і самі методики, передаються тільки особам, які здатні їх інтерпретувати та відповідно використовувати. У процесі поширення методикинеобхідно дотримуватися таких вимог: - не можна говорити про достоїнства методики без об'єктивного підґрунтя; - не можна публікувати методику для загального використання передчасно; - якщо методику спочатку поширюють з дослідницькою мегою, то ця умова повинна бути чітко вказана і, відповідно, поширення методик мусить бути обмеженим; - інструкція з використання методики повинна містити достатньо даних і давати повну інформацію відносно її проведення, способів оцінки та норм; - інструкція з використання - виклад інформації про методику, а не її реклама; - автори та видавці психодіагностичних методик зобов'язані їх перевірити і повторно стандартизувати. Вони повинні проводитися так часто, щоб попередити їх старіння. Швидкість, з якою методика старіє, залежить від її змісту і досить різна; - методики та їх основні частини не можна друкувати у газетах, журналах і популярних брошурах ні з метою опису, ні для використання їх при самооцінці. Як зазначає А.Анастазі, американський тестолог, самооцінювання у таких умовах приведе до таких великих помилок, як визнання непотрібності методики, і може бути психологічно шкідливим для індивіда. Крім того, будь-яка гласність у відношенні змісту методики зробить недійсним її майбутнє застосування іншими людьми. Такий розголос може породити або наївну довірливість, або огульну протидію з боку громадськості всім напрямкам психологічної діагностики; - тестування поштою, заочно не відповідає професійним вимогам. Такий спосіб не тільки не забезпечує контролю за дотриманням умов тестування, але й пропонує також інтерпретацію тестових оцінок за відсутності іншої інформації, яка стосується індивіда. За таких обставин тестові результати не тільки можуть виявитися некорисними, але й завдадуть шкоди. 3) Забезпечення таємниці результатів дослідження.Для ефективності дослідження деколи доводиться тримати досліджуваного уневіданні відносно специфічних способів, якими повинні інтерпретуватися його відповіді на будь-який тест. Але особистість не повинна досліджуватися обманним шляхом. Тому досліджуваний повинен ясно розуміти способи і мету використання його діагностичних результатів. Будь-які методи психологічного дослідження містять у собі можливість проникнення у таємницю особистості. Дана проблема непроста і вимагає чималої обережності з боку психологів та інших професіоналів. Щоб зберегти таємницю особистості, не можна сформулювати універсальні правила, можна намітити тільки загальні шляхи, при застосуванні яких до специфічних випадків необхідна етична свідомість і професійна відповідальність психолога. Рішення необхідно виробляти в залежності від конкретних обставин. Якщо дослідження проводиться в інтересах суспільства чи якоїсь установи, досліджуваний повинен бути повністю проінформований про те, як будуть використовуватися його оцінки. Бажано також пояснити йому, що правильна оцінка буде вигідною і для нього самого, оскільки йому не принесе користі, якщо він займе місце, на яке згодом у нього не вистачить сили чи для якого потім він буде визнаний непридатним. Діагностичні результати, отримані у клініці чи консультації, не можуть бути застосовані в інтересах цих закладів, якщо клієнт не дасть своєї згоди на це. Збереження таємниці, на думку А.Анастазі, включає два основні поняття: релевантність (інформація, яку надає індивід, повинна бути відповідною (релевантною) меті дослідження) та інформована згода (досліджуваний повинен бути обізнаний про мету дослідження та характер можливих даних, які можуть бути отримані, а також про подальший спосіб їх використання. Але йому можуть не показувати зразок тесту чи бланк протоколу, оскільки така інформація робить тест недійсним, позбавляє його сили). Діагностичні процедури й експериментальні плани, які оберігають право індивіда відмовитися від участі у дослідженнях і, відповідно, захищають таємницю його особистості, ускладнюють роботу психолога та підвищують вимоги до його кваліфікації. При правильній взаємодії та взаємній повазі психолога й досліджуваного кількість відмов від участі у діагностуванні може бути зведена до мінімуму. Нелегка проблема конфіденційності у дослідженні школярів: чи повідомляти батькам результати тестувань? Перед психологом виникають питання, як саме це зробити? Батьки мають законне право на отримання інформації про свою дитину. Часто вони хочуть отримати таку інформацію. Крім того, часто шкільна неуспішність чи емоційний характер дитини можуть виникати через стосунки між дитиною та батьками. У таких випадках контакт консультанта, психолога-діаг-носта з батьками має першочергове значення як для того, щоб зрозуміти причини отриманих результатів, так і для того, щоб установити з батьками співпрацю. Якщо дослідження проводилося в якійсь установі (школі, суді, при оформленні на роботу), індивід повинен бути заздалегідь проінформований про його мету і про те, як будуть використовуватися результати, про їх доступність тим особам, які в них зацікавлені. Якщо ж результати запрошуються людьми (наприклад, майбутнім роботодавцем, дирекцією коледжу, до якого буде вступати дитина), то необхідно отримати згоду індивіда на передачу даних. Це ж відноситься і до обстеження у клініці або консультації чи до тестування з дослідницькою метою. Доступ до діагностичних даних, які зберігаються в установі, суворо контрольований. 4) Повідомлення результатів дослідження.Як повідомляти резу 5) Про соціально-психологічне підґрунтя етичного кодексу пси- Основні принципи, які складають етичний кодекс психолога-діагноста: - благополуччя досліджуваного індивіда; - відповідальність, в основі якої лежить об'єктивність; - моральні та правові стандарти, які відповідають моральним вимогам суспільства; - коректність і стриманість у публічних заявах; - конфіденційність, яка гарантує збереження інформації про індивіда; - стосунки з досліджуваним ґрунтуються на довірі, інформуванні його про мету дослідження і про наступний характер використання результатів; -- нерозголошення результатів дослідження;заходи застереження у дослідженнях; - умови, можливості та обмеження в публікації методик; - інтерпретація діагностичних результатів. 3. Професійний кодекс етики для психологів (Бонн, ФРН, 1986 р.) Даний кодекс трохи відрізняється від аналогічних текстів, наприклад від «Етичних принципів психолога», опублікованих Американською психологічною асоціацією: як це прийнято в ФРН для всіх вільних професій, кодекс містить не тільки етичні принципи, але й інтерпретацію деяких законодавчих положень, які стосуються психологів. Зокрема, закон про фармакологічну інформаціюпоширюється на діяльність психологів-клініцис-тів, регулюючи аспекти постановки діагнозу і психотерапії; як і всі практикуючі лікарі, психологи, які працюють у клініці, не повинні рекламувати свої послуги. Використовуючи наявний досвід професійної практики, кодекс установлює порядок інтерпретації цього закону у сфері клінічної психології, що слугує основою для відповідних розділів кодексу. Інші юридичні норми, які знайшли в ньому відображення, стосуються, наприклад, збереження професійної таємниці і використання наукових звань. Передмова до видання 1986 р. [2, с. 148-153] Професійна діяльність психолога, в якій би галузі він не працював (профорієнтація, організація виробництва, клінічна, вікова, педагогічна психологія, судово-психологічна експертиза, викладацька чи наукова діяльність), характеризується особливою відповідальністю його перед клієнтами чи пацієнтами. Щоб бути спроможним допомогти їм, психолог потребує довіри. З погляду суспільства, професія психолога сьогодні володіє специфічною цінністю, і тому повинна опиратися на різноманітні етичні та законодавчі основи (які містяться у даному кодексі). Як відомо, товариство психологів є частиною юридичної системи і від неї залежить. Цей аспект особливо чітко проявляється у роздічах «Про отримання і використання інформації» і «Реклама та суспільство». Оскільки діюче законодавство висуває різні вимоги до психологів, які працюють і не працюють у клініці, кодекс також: містить різні положення для цих двох груп, але зобов 'язання, загальні для всіх психологів, розглядаються у першу чергу. Професія психолога сучасна і виражається у більш чи менш рівних долях серед практикуючих і таких, що вивчають психологію чоловіків і жінок. Етичний кодекс завжди є проявом уявлень про себе представників даної професії. Він дає їм можливість орієнтуватися у своїй практичній роботі, встановлює стандарти, за якими можуть бути оцінені результати їх діяльності. Отже, правила, викладені нижче, слугують для внутрішньої регуляції діяльності товариства психологів; вони також дають можливість у випадку порушення етичних стандартів застосовувати санкції до порушників. Читайте також:
|
||||||||
|