МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ключові терміни та поняттяТема 2 Корпоративная культура. Тема 3 Структура делового общения. Коммуникативная сторона делового общения Тема 4 Структура делового общения. Перцептивная сторона делового общения. Тема 5 Структура делового общения. Интерактивная сторона делового общения. Тема 6 Риторика делового общения Тема 7 Публичная (ораторская) речь Тема 8 Коммуникативные техники в деловом общении Тема 9 Деловой этикет Тема 10 Правила этикета Тема 11 Официальные мероприятия Тема 12 Особенности межкультурной коммуникации.
Культура делового общения
Методические указания к практическим занятиям и самостоятельной работе студентов агрономического факультета
Составитель:
Вера Николаевна Синько
Андрій Королько Історія України: плани семінарських занять, методичні рекомендації та програмові вимоги до курсу для студентів неспеціальних інститутів і факультетів Навчально-методичний посібник Міністерство освіти і науки України Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника Інститут історії і політології Андрій Королько Історія України: плани семінарських занять, методичні рекомендації та програмові вимоги до курсу для студентів неспеціальних інститутів і факультетів Навчально-методичний посібник Івано-Франківськ ББК 63.3 (4 Укр) я 73 К-68 Королько Андрій Зіновійович Історія України: плани семінарських занять, методичні рекомендації та програмові вимоги до курсу для студентів неспеціальних інститутів і факультетів. Навчально-методичний посібник. Вид. 2-е, доп. – Івано-Франківськ: Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2006. – 112 с.
Рецензенти: І.Я.Райківський – кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника І.В.Пилипів – кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри загальноекономічних та гуманітарних дисциплін, директор Івано-Франківського інституту менеджменту Тернопільської академії народного господарства
Літературний редактор – Ободянська Л.Н.
Навчально-методичний посібник призначений для студентів неспеціальних інститутів і факультетів, де історія України є нормативним курсом. Тут містяться плани семінарських занять, література і методичні вказівки до них, а також контрольні запитання для засвоєння знань студентами.
Рекомендовано до друку Вченою радою Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника ВСТУП
Народ, що забуває власну історію, приречений раз у раз повторювати помилки минулого. Адже історія – то ідеї еліти та настрої мас, уроки звершень і помилок, що є змістом масового несвідомого етносу. Українську історію не можна читати без брому – відзначав свого часу один із лідерів Української Народної Республіки В.Винниченко. Не можна тому, що вся вона пронизана кривавими подіями, зрадами провідників, безумними і жорстокими бунтами мас, міжусобицями і чварами. І в той же час, це історія великих мрій і величних прагнень, неймовірної жертовності, героїзму і відваги [1]. Кожен загарбник намагався витравити з історичної пам’яті українців позитивні приклади, залишаючи і посилюючи натомість явища і події, які пригнічували національне достоїнство, гордість за свою країну і народ. Настав час об’єктивно, наскільки це можливо на даному історичному етапі розвитку, проаналізувати історію ідей і концепцій, що рухали Україну до незалежності, здобутої наприкінці другого тисячоліття нашої ери. Проаналізувати для того, щоб отримана незалежність не стала черговим коротким епізодом між довгими роками поневоленого існування, щоб кожен громадянин Української держави відчув себе господарем у своєму домі. Господарем, що несе відповідальність за свою долю і майбутнє нащадків перед пам’яттю предків, які ціною власного добробуту, власною кров’ю, а часто і самим життям прокладали шлях до свободи і незалежності України. Українська державність має тривалу історію. Не меншою є й історія бездержавного, поневоленого існування українського етносу. Спогади про минулу державну велич, прагнення відродити її постійно спонукали до теоретичних пошуків шляхів та форм втілення віковічної мрії. Ці теоретичні побудови часто лягали в основу практичних дій і зумовлювали чи то наближення, чи то віддалення реалізації ідеї самостійного державно-політичного існування. Зростання інтересу до історії в сучасних умовах є характерною рисою розбудови незалежної Української держави. У нових умовах вперше стала можливою свобода історичної думки, почався процес переосмислення її минулого у контексті всесвітньої історії, прийшло розуміння, що історія країни є невід’ємною частиною буття європейської спільноти. Специфічною ознакою сучасної української історіографії є також і те, що на початку 1990-х років відбувалось нагромадження історичних знань, яке було пов’язане із відкриттям для дослідників нових архівних фондосховищ і заборонених раніше історичних праць, в основному видань західних авторів і книг учених української діаспори. У цілому перші роки існування історичної науки України в умовах незалежності можна визначити і як час формування альтернативних до радянських загальних образів національної історії, які, проте, увібрали в себе багато стереотипних кліше української нерадянської, а подекуди і радянської історіографії. Можна виділити дві групи праць з історії України: “традиціоналістські”, які при всій їхній декларованій і (або) дійсній новизні в деяких суттєвих моментах тяжіють до узагальнюючих студій попереднього часу; і “новаторські”, де запропоновано відмінне від національно-державної традиції трактування української історії[2].
* * *
Історія України на неісторичних спеціальностях Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, згідно з навчальною програмою, вивчається на І курсі стаціонарного та заочного відділення. Основними формами вивчення нормативного курсу з історії України є лекції, семінарські заняття, консультації, самостійна робота. Протягом навчання студентами стаціонарної форми навчання складаються два змістові модулі, а в кінці – підвищення рейтингової оцінки. Для студентів заочної форми навчання завершується курс складанням екзамену. Провідне значення в навчальному процесі вищої школи відводиться лекціям. Вони визначають його зміст і спрямованість, у них дається систематичний науковий виклад історії України. Досвідом доведено: коли студент приступає до вивчення тієї чи іншої теми, не прослухавши попередньо відповідної лекції, то відчуває при цьому неабиякі труднощі. За лекціями, як правило, йдуть семінарські заняття, які проводяться з метою: сприяти поглибленому засвоєнню студентами найбільш важливих і складних тем курсу; ознайомити студентів із наявною спеціальною літературою з даної проблематики, дати можливість для її опрацювання; виробити вміння самостійно працювати над документами та здійснювати їх науковий аналіз; навчити студентів аргументовано викладати свої погляди, простежувати причинно-наслідкові зв’язки, вести дискусію. Студентові під час підготовки до семінарського заняття необхідно уважно опрацювати рекомендовану літературу, законспектувати основні думки, продумати й скласти план чи тези свого виступу. На занятті він за бажанням або на вимогу викладача повинен відповісти на поставлені питання. Важливо чітко сформулювати тему доповіді, назвати опрацьовану літературу, а потім викласти матеріал, у кінці зробити відповідні висновки, виокремити судження, підкріплюючи їх прикладами. Якщо студент виступає з доповненням, то бажано, щоб також дав оцінку попереднім відповідям. При цьому йому дозволяється користуватися конспектом, але не слід, зрозуміло, читати свої записи дослівно. Пропоновані плани семінарських занять з історії України охоплюють період від найдавніших часів до сьогодення. Кожне заняття містить план, а також список джерел і основної та додаткової літератури, які викладач рекомендує студенту для опрацювання. Зауважимо, що у списку немає змоги подати всю доступну літературу з тої чи іншої проблематики, студент може самостійно здійснювати бібліографічний пошук і використовувати інші видання. У пропоновану методичному посібнику не вміщено найновішу літературу, яка вийшла друком після 2005 р., про неї можна довідатися на лекціях або шляхом самостійного пошуку в бібліографії. Окремо виділяються узагальнюючі дослідження (підручники), що можуть бути рекомендовані при підготовці до змістових модулів та екзамену. В кінці кожної теми подано методичні рекомендації, що містять короткий план відповіді на поставлені питання, звертають увагу студента на найбільш важливі аспекти піднятої проблеми. Головне їх завдання – розвиток розумових здібностей студентів під час самостійної роботи з навчальною літературою. Методичні рекомендації насамперед покликані допомогти студентам в організації їхньої роботи з оволодіння конкретними вміннями, навичками та методичними знаннями. Проте це не єдине їх призначення. Зауважимо, що кожний вид занять має сприяти розвиткові мислення студентів, формуванню узагальнених умінь. Методичні вказівки мають відповісти студентам на такі запитання: · Яка навчальна мета певної роботи, чого вона має навчити? · Який зміст роботи, що треба зробити? · Що для цього треба знати і вміти? · Чому слід використовувати саме пропоновані засоби, а не інші? · Як виконується робота? · Коли і для чого набуті вміння будуть потрібні?[3] Необхідно намагатися, аби записи були стислими, проте змістовними, якнайповніше сприяли глибокому засвоєнню основних проблем, що розглядаються. Досягти цього можна, перш за все, вмілим підбором матеріалу, дотриманням стилю, де думка виражається досить коротко й лаконічно. Варто виділити найбільш яскраві факти, приклади, цифри, а також власні думки, що виникли в ході опрацювання матеріалу. На семінарах повинна домінувати не стільки пам’ять, скільки самостійне мислення, тобто не репродуктивне (відтворююче), а розвиваюче орієнтоване навчання4. Досвідом доведено, що до вивчення студентом тієї чи іншої теми варто приступати, прослухавши попередньо відповідну лекцію, в якій викладач дає загальний огляд доступних джерел та історіографії, визначає зміст і спрямованість навчального процесу. У ході семінарського заняття заслуховуються та обговорюються реферати з важливих і складних проблем. Їхнє зачитування розраховане на 10-15 хвилин. Реферат слід готувати, маючи чіткий план, виклад основного матеріалу, висновки, посилання на джерела і літературу, які подаються в кінці. Пропоноване видання розраховане на студентів університету, де історія України є обов’язковим, але не профілюючим предметом. У методичному посібнику з історії України плани семінарських занять подані відповідно до навчальної програми, схваленої кафедрою історії України Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Автор наголошує, що навчальні підручники з історії України (перелік яких рекомендується нижче) слід використовувати готуючись до кожного семінарського заняття. Тому вони не завжди вводяться в списки літератури до семінарів. Зрозуміло, що навчальна література є обов’язковою в підготовці до всіх занять. Тема 1. Стародавня історія України 1.Початки людського життя на території сучасної України (палеоліт, мезоліт, неоліт). 2.Трипільська культура. 3.Кіммерійці. Скіфи. Сармати. 4.Грецькі колонії у Північному Причорномор’ї.
Ключові терміни та поняття Палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, кам’яний вік, бронзовий вік, залізний вік, первісна доба, первісне суспільство, родова община, плем’я, матріархат, патріархат, трипільська культура, грецька колонія та метрополія.
Читайте також:
|
||||||||
|