Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ВВЕДЕННЯ В БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

1. Персональный компьютер. Самоучитель. Степаненко О.С. Москва. Издательский дом «Вильямс», 2004. - 528 с.

2. Информатика и информационные технологии. Учебник для 10-11 классов. Н.Д. Угринович. Москва. Издательство БИНОМ, 2005

3. Информатика: учеб-справ. пособие. А.В. Шипунова. Москва. Издательство АСТ, 2006

4. Windows XP и полезные программы: установка и настройка. Санкт-Петербург. Издательство Питер, 2006

 

ВВЕДЕННЯ В БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

План
1. Історія становлення наукового напрямку – безпека життєдіяльності
2. Етапи розвитку наукового напрямку "Безпека життєдіяльності”
3. Історія розвитку безпеки діяльності
4. Сучасний стан безпеки життєдіяльності
5. Основні поняття безпеки життєдіяльності,
мета і задачі
6. Основні терміни і визначення

Питання безпеки життєдіяльності людини – саме головне питання в житті будь-якого індивідуума. Ми працюємо для того, щоб одержувати гроші, що йдуть на покупку харчування, яких необхідно для підтримки енергетики організму і життя. Ми будуємо дороги, будинку та інші, для збереження здоров'я і комфорту людини. Ми купуємо одяг, для захисту тіла від вітру, сонячних променів і інших природних впливів. Ми випускаємо продукцію, складаємо програма та інші, інші, інші - усі в ім'я і для існування людини.
Однак люди травмуються і гинуть, стають каліками і занедужують, умирають від старості і від голоду і т.п., і все це має тенденцію не зменшення, а зростання. Людство з однієї сторони «розумніє», а з іншої не може вирішити проблеми забезпечення безпеки існування.
Останні десятиліття характеризуються ростом інфекційних і онкологічних захворювань, зростанням військових жертв, тероризмом і іншим. Крім цього, екологічні проблеми збільшують ситуацію і сприяють старінню населення і погіршенню його життєвих показників.

1.1. Історія становлення наукового напрямку – безпека життєдіяльності

Історія виникнення напрямку безпеки життєдіяльності людини, починається із самого початку розвитку епохи людства. На зорі людства, коли не було техніки і знарядь виробництва, основою життя було забезпечення виживання, тобто безпека життєдіяльності. Йшли роки, мінялися сторіччя але, незважаючи на значний прогрес у розвитку техніки і науки, питання виживання індивідуума і людства в цілому, продовжує хвилювати вчених і бути одним з основних для усіх.
Безпека життєдіяльності (БЖД) до 90-х років, розглядалися не системно, тобто не було стрункого науково обґрунтованого напрямку. Питання БЖД були відбиті в різних наукових і інших напрямках, і дисциплінах. Наприкінці вісімдесятих років почалася методична робота із систематизації дисциплін цього напрямки, що стосується, визначенню законів БЖД і т.п., що і одержало в наслідок така назва. Призвідниками цієї роботи виступили вчені Росії – професора Белов С.В. і Русак О.Н.
У 1992 році (з 16 по 19 червня) у Санкт-Петербурзі був проведений Перший з'їзд фахівців з БЖД, а точніше, учених, що працюють у суміжних з цим напрямком, областях. На цьому історичному з'їзді була прийнята програма "Захист життя і здоров'я людей”, що була опублікована в різних російських виданнях, а також був обраний організаційний комітет, що став тим ядром, фахівці якого підготували проведення Другого з'їзду (з 16 по17 вересня 1993 року) і створення Міжнародної академії наук по екології і безпеці життєдіяльності (МАНЭБ). Очолив Союз фахівців професор, доктор технічних наук Русак Оле Миколайович.
Основна діяльність в Україні з питань БЖД здійснювалася відповідно до "Національної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці і виробничого середовища на 1996–2000 роки”, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 2 листопада 1996 року №1345. Ця програма була розроблена відповідно до закону України "Про охорону праці”.
Програма включає наступні розділи:
• організаційні заходи;
• забезпечення засобами індивідуального і колективного захисту, і засобами контролю;
• навчання і розширення досвіду з питань охорони праці;
• інформаційне забезпечення охорони праці;
• пріоритетні напрямки наукових досліджень і розробки в області безпеки, гігієни праці і виробничого середовища;
• нормативно-правове забезпечення охорони праці;
• міжнародне співробітництво в області охорони праці.
На мал.1 представлена структурна схема, що демонструє взаємозв'язок наукових і прикладних дисциплін у науковому напрямку БЖД.
Природничі науки, як фундамент будь-якої наукової дисципліни – математика, фізика, хімія, біологія, екологія;
Гуманітарні науки, як основа світогляду - філософія, теологія, лінгвістика, етика;
Науки про людину, як інструмент дослідження досліджуваного об'єкта – медицина, психологія, фізіологія, ергономіка, педагогіка, валеология;
Соціальні науки і дисципліни, як науки і дисципліни, що описують середовище, у якій знаходиться досліджуваний об'єкт – соціологія, економіка, право;
Інженерні дисципліни, як інструмент рішення задач БЖД – охорона праці, цивільна оборона, електроніка, надійність, опір матеріалів і інші.
1.2. Етапи розвитку наукового напрямку "Безпека життєдіяльності”

Розвиток наукового напрямку «Безпека життєдіяльності» можна підрозділити на три основні етапи: 1 – підготовчий (безсистемний); 2 – становлення (систематизації); 3 – удосконалювання (сучасний)
Перший етап почався з древніх часів і продовжувався до кінця ХХ сторіччя. Основні його риси - формування методів і напрямків (наукових дисциплін), що торкають питання, зв'язані з безпекою життєдіяльності. Найважливішим результатом цього етапу варто вважати, формування у свідомості людей, необхідності рішення проблем БЖД. Усередині кожного з методів і напрямків (наукових дисциплін) розглядалися окремі складені елементи, що забезпечують безпеку людини. Наприклад, охорона праці розглядала в основному питання, зв'язані з безпекою виробничої діяльності; екологія й охорона навколишнього середовища торкали питань безпеки існування людства в глобальних і локальних аспектах; медицина стосувалася питань впливу на здоров'я людей шкідливих речовин і об'єктів, у тому числі - біологічних; цивільна оборона торкалася питань порятунку й евакуації цивільного населення у випадку війни і військових конфліктів; і т.п.

Рис.1 Структурна схема наукових і прикладних дисциплін формуючих БЖД
Другий етап почався з кінця ХХ сторіччя і зв'язаний з науковою і суспільною діяльністю професорів Белова С.В. і Русака О.Н.. Ці два вчені що зуміли об'єднати існуючі наукові дисципліни, зв'язані з безпекою життєдіяльності. В опублікованих ними наукових працях були сформульовані закони, аксіоми й окремі положення, що об'єднали різні наукові підходи в один – безпеку життєдіяльності.
Однак розвал колишнього Радянського Союзу обмежив розвиток цих ідей межами Росії. Частково вони були реалізовані в інших країнах СНД, у тому числі й в Україні.
В даний час, формується системний підхід до рішення проблеми, забезпечення належного рівня безпеки життєдіяльності в Україні, також як і в інших країнах. Основною перешкодою є недостатня наукова праця в цьому напрямку на державному рівні. Найбільше просунулася в рішенні цих питань дисципліна «Охорона праці», тобто забезпечення безпеки трудової діяльності людей на підприємствах, що визначається історично сформованим підходом до цього питання в колишньому Радянському Союзі, наявністю науково-дослідних інститутів і фахівців. Хоча і тут багато недоліків, тому що в Україні немає систематичної підготовки такої категорії фахівців у вищих навчальних закладах.
На початку 21 століття почався 3-й етап – удосконалювання. Цей етап характеризується тим, що вже мається більш 10 літній досвід роботи російських науковців, фахівців з питань безпеки життєдіяльності, а це дозволило створити міцну наукову основу напрямку безпеки життєдіяльності. За минулий відрізок часу опубліковані десятки монографій, наукових статей і інших наукових праць з питань БЖД. Активно проводить роботу з консолідації роботи вчених усього світу Міжнародна Академія екології і безпеки життєдіяльності Росії. Щорічно проводяться міжнародні конференції, різні наукові читання, присвячені питанням екології і безпеки життєдіяльності. Створено спеціалізовані ради по захисту докторських і кандидатських дисертацій та інші. На Україні цей процес також рухається вперед. Створено науково-методичну комісію з безпеки життєдіяльності при Міністерстві утворення і науки України, що очолив Заплатинский Василь Миронович.
З 2002 року в Харкові зробила свій перший набір спеціальність «Безпека життєдіяльності» і була утворена базова кафедра при Національному технічному університеті «Автодорожній інститут», що очолює д.т.н. проф. Селиванов Станіслав Євгенович. Велику роботу, по становленню і розвитку навчального курсу БЖД проводить проф. Іванов В.Г., що багато уваги приділив структурі курсу і розвитку Концепції утворення в напрямку «Безпека життя і діяльності людини», розробленої і затвердженої Міністерством утворення і науки України в 2001 році.
У 2001 році в Харкові була проведена установча конференція «Безпека життєдіяльності» і в Харкові був створений Союз фахівців з безпеки життєдіяльності. Очолив цей Союз фахівців завідувач кафедрою «Охорона праці і навколишнього середовища» Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» проф. Березуцкий В'ячеслав Володимирович, а його заступником був обраний завідувач кафедрою «Безпека життєдіяльності» Харківської Академії міського господарства проф. Коржик Борис Михайлович. Створено координаційну раду Союзу фахівців, до складу якого ввійшли провідні спеціалісти в області безпеки життєдіяльності наукових установ, вищих навчальних закладів, державних і недержавних організацій. З цього часу в містах Харкові і Києві, як і містах Росії - Санкт-Петербурзі і Москві, сталі проводитися регулярно конференції по безпеці життєдіяльності. У мережі Інтернет Союзом фахівців із БЖД м. Харкова, була розміщена «сторінка» на який можна знайти багато цікавої і корисної інформації з БЖД. З 2002 року в Києві став виходити журнал «Безпека життєдіяльності».

1.3. Історія розвитку безпеки діяльності

Історія розвитку людства з ранніх стадій відзначена увагою до умов трудової діяльності, у тому числі до питань захисту здоров'я людей.
Деякі історичні моменти:
1. Умови праці розглядалися в роботах Аристотеля (384-322 р. до н.е.), Гіппократа (460-377 р. до н.е.) і ін. учених;
2. Знаменитий медик епохи Відродження Парацельс (1493-1541) вивчав небезпеки, зв'язані з гірською справою. Йому належить висловлення: "Усі є отруту, і усі є ліків. Тільки одна доза робить речовину чи отрутою ліками”. Німецький доктор і металург Агрикола (1494-1555) виклав питання безпеки у своїй роботі 'Про гірську справу”.
3. Ломоносов М.В. (1711-1765) написав основні роботи з безпеки робіт у гірській справі, де знайшли своє відображення методи боротьби з професійними вредностями, у тому числі з пилом; він був розроблювачем дробильних машин для полегшення роботи гірників; займався питаннями кріплення лави і вентиляції рудників. Йому належить пріоритет у розробці засобів захисту будинків і споруджень від удару блискавок.
У XIX сторіччі в зв'язку з інтенсивним розвитком промисловості з'являється цілий ряд яскравих учених, що займаються проблемами безпеки при роботі на виробництві: Кирпичев В. Л. (1845-1913) - перший ректор ХПИ - увів уперше курс "Техніка безпеки” в інституті; Сєченов И. М. – фізіолог - науково обґрунтував припустиму тривалість робочого дня, показав роль нервової системи в трудовому процесі; Эрисман Ф.Ф. - професор МГУ - розробив питання гігієни праці й інші (През А. А. (1857-1930), Никольский Д. П. (1855-1918), Левицкий В. А. (1867-1936), Скочинский А. А. (1874-1960), Каплун С. И. (1897-1943).
Це далеко не повний список тих вчених і фахівців, що розглядали питання безпеки життєдіяльності. Далі в монографії будуть згадані ще імена тих, хто займався розробкою цієї наукової теми.

1.4. Сучасний стан безпеки життєдіяльності

Сучасний стан безпеки життєдіяльності в Україні й інших країнах, можна охарактеризувати як незадовільне. Відсутність централізованого державного фінансування, економічна нестабільність, що відлякує від країни іноземних інвесторів, постійний пошук політичних альтернатив в Україні не дозволяють підтримувати на необхідному сучасному рівні безпеку проживання людей. Законодавчі документи практично вже створили правовий простір для захисту життя і здоров'я людей, однак, механізм реалізації цих законів не функціонує повною мірою.
Статистичні дані про вплив на людину різноманітних небезпек, свідчать про постійне зростання травматизму, чисельності захворілих, аварій і катастроф, росту матеріального збитку. Продовжує рости число жертв на виробництвах, автодорогах, у сфері побуту.
За 80 років ХХ сторіччя на Землі від усіх воєн загинули майже 100 млн. чоловік, а на виробництві, від нещасливих випадків, людство втратило 300 млн. чоловік. За 1 рік це склало 3,75 млн. людей, за один день – 10 тис. чіл., за одну годину – 440 чіл., і за 1 хвилину – 7-8 чіл. На сьогодні у світі нараховується більш 500 млн. інвалідів, з яких кожен п'ятий став їм у результаті нещасливого випадку. В даний час щодня на виробництві травмується і гине значна кількість людей, а саме, близько 200 тис. чел. гине і близько 120 млн. чел. людей одержують травми. За даними Міжнародної організації праці, щорічно у світі фіксується близько 125 млн. нещасливих випадків, зв'язаних з виробництвом, у тому числі 10 млн. - з важкими і 220 тис. - зі смертельними наслідками. На сьогоднішній день зареєстроване близько 60-150 млн. випадків захворювань, зв'язаних з роботою, 60 млн. працюючих підпадають під вплив канцерогенних речовин, 500 млн. громадян стали непрацездатними з причин невідповідності умов праці і безпеки.
У США розподіл смертельних випадків по визначених категоріях життєдіяльності людей мають наступний вид: транспорт – до 36%, будівництво – до 25%, промисловість – до 22%, сільське господарство – до 12%, у побуті – до 4% і інші – 1%.
В Україні в 1997 році зловживали алкоголем близько 10 млн. чоловік, з них 736,2 тис. знаходяться на обліку в медичних установах; уживали наркотики і токсикологічні препарати 46,5 тис. чіл. (1995 рік). В Україні нараховується близько 21,9 тис. чіл, що мають психічні відхилення, з них 14,4 тис. чіл. - розумово відсталі. За даними Міністерства охорони здоров'я, 75% людей у віці 18 років мають різні патології.
В Україні зменшується народжуваність і збільшується смертність, що приводить до зменшення населення в країні на 1,3 млн. чоловік щорічно (при загальній чисельності населення України вже близько 50 млн. чоловік (у 1993 близько 52 млн. чіл.) - це катастрофа). На початку 21 століття стали говорити про деяку стабільність у цих цифрах, хоча перевірити це дуже важко, тому, що, незважаючи на конституційне право кожного громадянина України мати доступ і знати подібну інформацію, знайти її в засобах інформації, а тим більше достовірну практично неможливо.
Рівень смертності в Україні найбільший у Європі, у 1994 році коефіцієнт смертності складав 14,8% проти 10,6% у країнах ЄЕС. Тривалість життя скорочується. Так за даними за 1989 рік вона складала: у чоловіків 67,1, у жінок – 75,4 років, у 1994 році – 61,8 і 73,2 відповідно. (Дані узяті з доповіді Г.Е. Дегтяренко й ін. (національний НДІ охорони праці) «Життєдіяльність людини і її незалежність від виробничих і побутових факторів» на 2-й Української конференції по охороні праці, 1997 г).
Характерною рисою на сьогоднішній день є зниження імовірності нещасли-вих випадків, але значно зростають їхні негативні наслідки.
Наприклад, удосконалювання техніки дозволило підвищити вантажопідйомність кожного окремого літака, що у свою чергу, збільшило число жертв кожної окремо узятої катастрофи.
Поступово росте не тільки число нещасливих випадків, але і число великих аварій і катастроф, що, у свою чергу, приведе до значних матеріальних і людських утрат.
Особливу небезпеку представляють зосередження різних нафтопроводів; устаткування об'єктів паливно-енергетичних комплексів, особливий-
але таких, котрі уже відробили свій ресурс, наприклад, генератори Змиевской ГРЭС Харківської області експлуатуються від 26 до 35 років.
Значна кількість потенційних небезпек оточує жителів великих промислових міст України. У Харкові і Харківській області знаходиться 190 хімічно небезпечних об'єктів з 18 т отруйних речовин: хлором, аміаком, кислотами. Тому при вибуху тільки "ємності” із серною (60 т) і азотної (1,6т) кислотами на заводі ХЭМЗ м. Харків, область буде заражена в радіусі 4 км, зараження покриє пів міста. А якщо подібна аварія случиться на "Коксохімі”(100 т бензолу, 200 т сарною кислоти), область зараження буде вдвічі більшою. (інформація приведена по публікації в журналі "Бізнес Харків”, 11.04.95 р.).
У цілому ж по Україні на потенційно небезпечні виробництва приходиться 42,2% вартості промислово - виробничих основних фондів і 33.8% обсягів виробництва. Крім цього, тут розміщено 15 діючих блоків АЕС, 44 великих енерго-об'єктів, 1571 хімічно небезпечних об'єкт, на яких зосереджено одночасно 250 тис. т. сильнодіючих отруйних речовин. На території України локалізовано 6 тис. великих водоймищ, мережа трубопроводів, у тому числі 830 км магістрального аміакопроводу, 6 тис. км нафтопроводів, 16.7 тис. км газопроводів.
У зонах можливого поширення сильнодіючих отруйних речовин при потенційно можливих аваріях на хімічно небезпечних об'єктах проживає більше третини населення країни. 80% населення України проживає в небезпечних чи потенційно небезпечних зонах (по публікації в газеті "Урядовий кур’єр”, 21.09.93 г).
Протягом дев'яти місяців 2002 року в Україні виникло 1519 надзвичайних ситуацій, що відповідно "Класифікатору надзвичайних ситуацій" розподілилися на:
• техногенного характеру 246;
• природного характеру 108;
• виявлення застарілих боєприпасів 1078 ;
• іншого характеру 87.
Унаслідок надзвичайних ситуацій загинуло 427 облич (з них 63 дитини) і постраждало 1475 облич (з них 489 дітей).
По масштабах надзвичайні ситуації розподілилися на:
• загальнодержавного рівня 5;
• регіонального рівня 18;
• місцевого рівня 76;
• об'єктового рівня 1420.
Разом з тим, викликає занепокоєння вичерпання ресурсів потенційно небез-печних об'єктів, що зростає знос основних виробничих фондів, несприятливі глобальні тенденції розвитку природних стихійних явищ і процесів, що можуть знизити зазначений, у цілому позитивний, ефект у майбутньому.
Високі ризики виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру зберігаються в Дніпропетровських, Донецьких, Запорізьких, Луганської, Львівської й Одеській областях.
Найбільша кількість потерпілих (152 обличчя, з них 14 дітей) зареєстрований у Запорізькій області внаслідок двох ЧС, що зв'язані з отруєнням людей неякісними продуктами харчування і через уживання неякісної питної води.
Найбільша частка загиблих у надзвичайних ситуаціях приходиться на Донецьку (97 обличчя загинуло) і Львівську (90 обличчя загинуло) області. У Донецькій області переважна більшість загинула внаслідок ЧС, що відбулися на об'єктах вугільної промисловості, а саме випадки пожеж (вибухів), раптового руйнування покрівлі й обвалення породи в шахтах. Велика кількість загиблих у Львівській області зв'язана з трагедією на аеродромі "Скнилив”.
Негативні зміни в навколишній природному середовищі, зв'язані з викидами і скиданнями забруднюючих речовин, приводять до погіршення здоров'я і росту числа специфічних захворювань людей і тварин, а також до кліматичних змін. Усе активніше починають виявлятися природні аномалії. Щорічно сотні і тисячі людей гинуть, і травмуються від землетрусів (Туреччина і Японія 2000 р.). Повені стали постійними факторами нещасть у Європі (2001 г), у Західній Україні (1999, 2000, 2001, 2002 роки), у Росії (Владивосток, 2001 г) і в інших країнах. Особливістю повеней, що руйнують, є те, що виявляються вони, як наслідок заливних дощів і ураганних вітрів у літній період часу, при жаркій погоді.
Підводячи підсумок цьому невеликому переліку статистичних даних, можна констатувати той факт, що сучасна людина проживає у світі небезпек - природних, технічних, антропогенних, екологічних і ін.
Ці небезпеки, взаємодіючи між собою, підсилюють наслідку. Число аварій, катастроф, пожеж не зменшується. У них гине набагато більше людей, чим в умо-вах виробництва.
На рубежі 20 і 21 сторіч суспільство активізувало небезпеки типу тероризм. Локальний, регіональний, глобальний та інші види насильства над людьми, поєднувані однією назвою.
Сьогодні у світі нараховується близько 500 нелегальних терористичних організацій. З 1968 по 1980 р. ними було зроблено близько 6700 терористичних актів, у результаті яких загинуло 3668 і поранене 7474 чоловік. У сучасних умовах спостерігається ескалація терористичної діяльності экстремистски набудованих облич, груп і організацій, ускладнюється її характер, зростають витонченість і антилюдяність терористичних актів. Відповідно до досліджень ряду російських вчених і даним закордонних дослідницьких центрів, сукупний бюджет у сфері терору складає щорічно від 5 до 20 млрд. доларів.
Криваві акції чеченців, події 11 вересня в США, майже щоденні терористичні акти в Ізраїлі, що уражають своєю жорстокістю і варварськими формами (вибухи в місцях масового скупчення людей – кафе, магазинах, адміністративних будинках, пасажирських автобусах і літаках)…І це далеко не повний список дій терористів-фанатиків за останні кілька років.
Якщо провести аналіз причинно-наслідкового зв'язку негативних подій, що відбуваються у світі, то можна зробити висновок, що основною причиною всіх лих є сама людина і його непродумана соціально небезпечна діяльність.
Сьогодні очевидна актуальність широкої й одночасно глибокої постановки проблеми забезпечення безпеки життєдіяльності.

1.5. Основні поняття безпеки життєдіяльності,
мета і задачі

Безпека життєдіяльності – область науково-практичної діяльності, спрямована на вивчення загальних закономірностей виникнення небезпек, їхніх властивостей, наслідків їхнього впливу на організм людини, основ захисту здоров'я і життя людини і середовища його обитания від небезпек, а також на розробку і реалізацію відповідних засобів і методів створення і підтримки здорових і безпечних умов життя і діяльності людини.
Науковий напрямок «Безпека життєдіяльності», являє собою інтегрований фундаментальний напрямок, на базі якого повинні розвиватися «Основи охорони праці», «Охорона праці в галузі», «Основи екології», «Цивільна оборона» чи «Безпека в надзвичайних ситуаціях» і інші напрямки, що мають загальний об'єкт дослідження, а саме людини в умовах його середовища мешкання, безпека і комфортні умови життєдіяльності, якого необхідно забезпечити.
«Безпека життєдіяльності» – це інтегрований науковий напрямок гуманитарно–технічного характеру, що спрямовано на формування понятійно–категорийного, теоретичного і методологічного апарата, і який надалі використовується при вивченні вище зазначених наукових напрямків, що вивчають конкретні небезпеки середовища мешкання. Вивчення і розвиток напрямку БЖД, насамперед, націлено на виконання основного закону України – Конституції України, а також законів «Про охорону праці в Україні», «Охорону навколишнього середовища», «Закону про цивільну оборону України, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного, екологічного і військового характеру», а також «Основних напрямків державної політики України в області охорони навколишнього середовища, використання природних ресурсів і забезпечення екологічної безпеки» і ін.
Ціль виконуваних досліджень в області БЖД - забезпечити відповідними сучасними знаннями людство про закономірності виникнення і розвитку небезпек, надзвичайних ситуацій, у першу чергу, техногенного характеру, їхніх властивостях, можливому впливі на життя і здоров'я людини, розробити необхідні практичні заходи, спрямовані на попередження і ліквідацію загрози життю, здоров'я і забезпечення захисту людей, і навколишньої природного середовища.
Завданням дисципліни БЖД є:
• ідентифікувати потенційні небезпеки, тобто розрізняти їхній вид, визначати просторові і тимчасові координати, величину і можливість їхнього прояву;
• визначати небезпечні, шкідливі і вражаючі фактори, що утворяться джерелами цих небезпек;
• прогнозувати можливість і наслідки впливу небезпечних і шкідливих факторів на організм людини і вражаючих факторів, що впливають на безпеку системи "людина – середовище мешкання”;
• використовувати нормативно-правову базу захисту особистості і середовища мешкання, прав особистості на роботу, медичне забезпечення, захист у надзвичайних ситуаціях;
• розробляти засобу і застосовувати методи захисту від дії небезпечних, шкідливих і вражаючих факторів;
• попереджати виникнення надзвичайних ситуацій, а у випадку їхнього виникнення приймати адекватні рішення і виконувати дії, спрямовані на їхню ліквідацію;
• використовувати у своїй практичній діяльності суспільно-політичні, соціально-економічні, правові, технічні, природоохоронні, медико-профілактичні, освітні і виховні методи, спрямовані на забезпечення здорових і безпечних умов існування людини в сучасному середовищі мешкання;
• планувати заходу щодо створення здорових і безпечних умов життя і діяльності в системі "людина-середовище мешкання”.
Важливе значення має навчальна дисципліна БЖД у формуванні в майбутніх фахівців знань і навичок забезпечення безпеки діяльності, життя і здоров'я в умовах існуючого в країні рівня безпеки, зв'язаного з навколишньою природним середовищем, середовищем мешкання, побутом, транспортом, виробництвом, соціальними відносинами, рівнем державної системи захисту людини, а також рівнем спадкоємної і придбаної захищеності особистості.
Виходячи з того, що основною творчої і направляючою силою в суспільстві є керівники різних рівнів, важливим представляється питання підготовки інженерно-технічного персоналу і керівників підрозділів з питань забезпечення необхідного рівня БЖД у кожнім конкретному випадку на світовому рівні.
Основним завданням інженерно-технічних працівників (ІТП) є створення і підтримка комфортних умов у робочих зонах виробничого процесу працюючих людей. Крім цього, важливим показником є забезпечення припустимого ризику для працюючих і для навколишньої природного середовища від можливого впливу небезпечних і шкідливих факторів.
Конкретна роль ІТП у забезпеченні БЖД на виробництві визначається його функціональними і посадовими обов'язками як інженера і як керівника. На виробництві інженер може виконувати самі різноманітні обов'язки, але з їхнього різноманіття необхідно виділити двох – керівників і розроблювач (виконавець). Чому ці дві? Тому, що від якості й оперативності їхнього виконання залежать життя інших людей.
Керівник (роботодавець) повинний: забезпечити безпечні й оптимальні за умовами роботи робочі місця підлеглих йому співробітників, що визначається законодавством України; ідентифікувати виникаючі і супутні робочому процесу небезпечні і шкідливі фактори; навчити своїх підлеглих безпечним прийомам роботи до умовах наявності потенційних небезпек і здійснювати контроль за дотриманням ними необхідних мір безпеки при роботі; застосовувати при необхідності засобу індивідуального захисту життєво важливих органів працюючих; контролювати зміни по величині і характеру шкідливих і небезпечних факторів і інформувати про цьому підлеглих; контролювати зміна в стані здоров'я працюючих і забезпечувати своєчасне їхнє лікування й ін. У випадку виникнення чи аварії аварійної ситуації вживати необхідних заходів для її локалізації, організації порятунку людей і мінімізації її наслідків.
Розроблювач (виконавець) технічних засобів і виробничих процесів є відповідальним за безпеку створюваних їм розробок. Від його професіоналізму і культурного рівня залежить багато в чому, яку небезпеку, для працюючих на виробництві, буде представляти експлуатоване ними чи устаткування техпроцеси. Його обов'язком є ідентифікувати небезпечні і шкідливі фактори, що будуть виникати при експлуатації його розробок, а також оцінити залишковий ризик виникнення небезпеки, соціальний і матеріальний збиток при його реалізації; застосовувати в технічних системах і виробничих процесах техніку захисту з метою зниження залишкового ризику до припустимих значень; при необхідності, забезпечити за допомогою конструктивних рішень безупинний (періодичний) контроль за станом захисних засобів і значень робочих параметрів чи системи процесу; конструктивно забезпечити можливість впливати на рівень безпеки; сформулювати вимоги до рівня спеціальної підготовки оператора технічних чи систем виробничих процесів.
В даний час, з'явилися нові види фахівців з вищим утворенням, що покликані забезпечити керівництво в розробці бізнес-планів фірм, виконати аналітичний огляд по заданій темі і т.п. Незважаючи на зміну специфіки підготовки фахівців з вищим утворенням, на сучасному етапі, основним напрямком їхньої діяльності на будь-якім виробництві, буде забезпечення особистої і суспільної безпеки, так без рішення цих питань жодне з підприємств не зможе довго і нормально функціонувати.

1.6. Основні терміни і визначення
Аварія – небезпечна подія техногенного походження, що створює на об'єкті, чи території в акваторії погрозу для життя і здоров'я людей і приводить до руйнування будинків, споруджень, устаткування і транспортних засобів, порушенню виробничого чи транспортного чи процесу наносить шкода навколишньому середовищу.
Катастрофа – широкомасштабна чи аварія інша подія, у тому числі природного характеру, що приводить до важких, трагічних наслідків, зв'язаним із загибеллю людей і (чи) порушенням цілісності екосистем, що згодом викликають згубні для всієї живої зміни в біосфері.
Небезпечне природне явище – подія природного чи походження результат діяльності природних процесів, що по своїй інтенсивності, масштабом розвитку і тривалості можуть уражати людей, об'єкти економіки і навколишнього середовища.
Потенційно небезпечний об'єкт – об'єкт на який використовуються, виготовляються і переробляються, чи зберігаються транспортуються небезпечні радіоактивні, пожежо–вибухові , хімічні чи речовини біологічні препарати, гідротехнічні і транспортні спорудження, транспортні засоби, а також інші об'єкти, що створюють реальну погрозу виникнення надзвичайної ситуації.
Надзвичайна ситуація (ЧС) – порушення нормальних умов життя і діяльності людей на чи об'єктах території, створюваних аварією, катастрофою, стихійним чи лихом іншою небезпечною подією, що привело (чи може привести) до загибелі людей і (чи) значним матеріальним витратам.
Фактор середовища мешкання – фактор (чи умова) середовища мешкання, що робить чи не робить вплив ні її, але потенційно має можливість уплинути на людину й інші живі організми.
Гранична маса небезпечної речовини – нормативно встановлена маса окремої чи речовини категорії небезпечних чи речовин сумарна маса небезпечних речовин різних категорій.
Небезпечна речовина – хімічне, токсичне, вибухонебезпечне, окисне, пальне речовина, біологічні чи агенти речовини біологічного походження (біохімічні, мікробіологічні, біо-технологічні препарати, патогенні для людей і тваринних мікроорганізмів у тому числі), що становлять небезпеку для життя і здоров'я людей і навколишнього середовища, сукупність властивостей речовин і/чи особливостей їхнього стану, унаслідок яких при визначених обставинах може утворитися загроза життю і здоров'я людей, навколишньому середовищу, матеріальним і культурної цінностям.


Читайте також:

  1. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  2. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  5. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  6. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  7. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  8. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  9. Аналіз безпеки життєдіяльності людини
  10. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.
  11. Аналіз факторів і причин відхилень від плану введення виробничих потужностей і основних фондів
  12. Апарат управління безпекою життєдіяльності




Переглядів: 765

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Типы экономических систем | Виды прав на земельные участки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.