Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Діаграми декомпозиції

Деталізація головної функції системи здійснюється за допомогою діаграм декомпозиції, які будуються за тим самим принципом, що і контекстна, але включає більшу кількість робіт. Кожна робота, у свою чергу, може бути декомпонована.

Всі роботи у діаграмі декомпозиції зв’язуються між собою за допомогою стрілок. Зв’язки моделюють реальні процеси, що відносяться до об’єктів, які керують діями, і механізмів.

Діаграми декомпозиції містять споріднені роботи, тобто дочірні роботи, що мають загальну батьківську роботу. Для створення діаграми декомпозиції необхідно клацнути по кнопці на панелі інструментів.

Виникає діалог Activity Box Count (рис. 8), в якому необхідно вказати нотацію нової діаграми і кількість робіт на ній. Зупинимося на нотації IDEF0 і клацнемо на ОК. З'являється діаграма декомпозиції (рис. 9). Допустимий інтервал кількості робіт - 2-8. Декомпонувати роботи на одну роботу не має сенсу: діаграми з кількістю робіт більше восьми виходять перенасиченими і погано читаються. Для забезпечення наочності і кращого розуміння модельованих процесів рекомендується використовувати від трьох до шести блоків на одній діаграмі.


Рисунок 8 – Діалог Activity Box Count


Рисунок 9 – Приклад діаграми декомпозиції

Якщо виявляється, що кількість робіт недостатня, то роботу можна додати в діаграму, клацнувши спочатку по кнопці на палітрі інструментів, а потім по вільному місцю на діаграмі.

Роботи на діаграмах декомпозиції звичайно розташовуються по діагоналі від лівого верхнього кута до правого ніжнього.

Такий порядок називається порядком домінування. Згідно цього принципу розташування у лівому верхньому куті поміщається найважливіша робота або робота, що виконується за часом першою. Далі вправо вниз розташовуються менш важливі або роботи виконувані пізніше. Таке розміщення полегшує читання діаграм, крім того, на цьому ґрунтується поняття взаємозв'язків робіт.

Кожна з робіт на діаграмі декомпозиції може бути у свою чергу декомпонована. На діаграмі декомпозиції роботи нумеруються автоматично зліва направо. Номер роботи відображається у правому нижньому куті. У лівому верхньому куті зображається невелика діагональна межа, яка показує, що дана робота не була декомпонована. Так, на рис. 9 всі роботи ще не були декомпоновані.

Стрілки(Arrow) описують взаємодію робіт і є певною інформацією, яка виражена іменниками.(Наприклад, "Дзвінки клієнтів", "Правила і процедури", "Бухгалтерська система".)

У таблиці 1 наведені основні «бідівельні блоки» для діаграм IDEF0.

Таблиця 1.

Назва Опис елемента IDEF0 діаграми Графічне представлення
Модуль поведінки (UOB) Об’єкт служить для опису функцій (процесів, процедур, робіт), які виконуються підрозділами/співробітниками підприємства.
Стрілка зліва Стрілка описує вхідні документи, інформацію, матеріальні ресурси, необхідні для виконання функції.
Стрілка справа Стрілка описує вихідні документи, інформацію, матеріальні ресурси, які є результатом виконання функції.
Стрілка зверху Стрілка описує керуючі впливи, наприклад, розпорядження, нормативний документ тощо. У нотації IDEF0 кожні процедура повинна обов’язково мати не менше однієї стрілки зверху, яка відображає керуючий вплив.
Стрілка знизу Стрілка знизу описує т.з. механізми, тобто ресурси, необхіднідля виконання процедури, але не змінює в процесі її виконання свій стан. Приклади: співробітник, верстат тощо.
Стрілка вниз Стрілка вниз відображає зв’язок між різними діаграмами або моделями, вказуючи на деяку діаграму, де дана робота розглянута детальніше.

Всі роботи і стрілки повиннні бути поіменовані.

Детальніше розглінемо типи стрілок, які використовуються у IDEF0:

Вхід(Input) - матеріал або інформація, які використовуються або перетворюються роботою для отримання результату (виходу). Допускається, що робота може не мати жодної стрілки входу. Кожний тип стрілок підходить до певної сторони прямокутника, який відображає роботу, або виходить з неї. Стрілка входу входить у ліву грань роботи. Під час опису технологічних процесів не виникає проблем з визначенням входів. Дійсно, "Дзвінки клієнтів" на рис. 4.6 - це щось, що переробляється у процесі "Діяльність компанії" для отримання результату. При моделюванні ІС, коли стрілками є не фізичні об'єкти, а дані, не все є таким очевидним. Наприклад, при "Прийомі пацієнта" карта пацієнта може бути і на вході і на виході, тим часом якість цих даних змінюється. Іншими словами, у прикладі для того, щоб виправдати своє призначення, стрілки входу і виходу повинні бути точно визначені з тим, щоби вказати на те, що дані дійсно були оброблені (наприклад, на виході - "Заповнена карта пацієнта"). Дуже часто складно визначити, чи є дані входом або керуванням. У цьому випадку підказкою може виступати інформація про те, чи переробляються /змінюються дані в роботі чи ні. Якщо змінюються, то, швидше за все, це вхід, якщо ні - управління.

Керування(Control) - правила, стратегії, процедури або стандарти, якими керується робота. Кожна робота повинна мати хоча б одну стрілку керування. Стрілка керування входить у верхню грань роботи. На рис. 6 стрілка "Правила і процедури" - керування для роботи "Діяльність компанії". Керування впливає на роботу, але не перетворюється роботою. Якщо мета роботи - змінити процедуру або стратегію, то така процедура або стратегія буде для роботи входом. У разі виникнення невизначеності у статусі стрілки (керування або вхід) рекомендується рисувати стрілку керування.

Механізм(Mechanism) - ресурси, які виконують роботу, наприклад персонал підприємства, верстати, пристрої тощо. Стрілка механізму входить в нижню грань роботи. На рис. 6 стрілка "Бухгалтерська система" є механізмом для роботи "Діяльність компанії". На розсуд аналітика стрілки механізму можуть не зображатися в моделі.

Виклик(Call) - спеціальна стрілка, яка вказує на іншу модель роботи. Стрілка виклику рисується витікаючою з нижньої грані роботи. На рис. 10 стрілка "Інша модель роботи" є викликом для роботи "Виготовлення виробу". Стрілка виклику використовується для вказання того, що деяка робота виконується за межами модельованої системи. У Bpwin стрілки виклику використовуються в механізмі злиття і розділення моделей.

Рисунок 10 – Стрілка виклику, яка з’являється при розщеплені моделі

Граничністрілки. Стрілки на контекстній діаграмі служать для опису взаємодії системи з навколишнім світом. Вони можуть починатися біля границі діаграми і закінчуватися біля роботи, або навпаки. Такі стрілки називаються граничними.

Для внесення граничної стрілки входу необхідно:

· клацнути по кнопці із символом стрілки ;

· в палітрі інструментів перенести курсор до лівої сторони екрану, поки не з’явиться початкова штрихова смуга;

· клацнути один раз по смузі (звідки виходить стрілка) і ще раз в лівій частині роботи зі сторони входу (де закінчується стрілка);

· вернутися в палітру інструментів і вибрати опцію редагування стрілки ;

· клацнути правою кнопкою миші на лінії стрілки, у спливаючому меню вибрати Name і додати назву стрілки в закладці Name діалогу IDEF0 Arrow Properties.

Стрілки керування, входу, механізму і виходу зображаються аналогічно. Назви нових стрілок (рис. 11) автоматично заносяться до словника Arrow Dictionary.

Рисунок 11 – Діалог IDEF0 Arrow Properties

ICOM-коди. Діаграма декомпозиції призначена для деталізації роботи. На відміну від моделей, що відображають структуру організації, робота на діаграмі верхнього рівня в IDEF0 - це не елемент керування роботами нижнього рівня. Роботи нижнього рівня - це те саме, що роботи верхнього рівня, але в детальнішому викладі. Як наслідок цього границі роботи верхнього рівня - це те саме, що границі діаграми декомпозиції. ICOM (абревіатура від Input, Control, Output і Mechanism) - коди, призначені для ідентифікації граничних стрілок. Код ICOM містить префікс, який відповідає типу стрілки (I, C, O або M), і порядковий номер.

Bpwin вносить ICOM-коди автоматично. Для відображення ICOM-кодів необхідно включити опцію ICOM codes на закладці Display діалогу Model Properties (меню Model/model Properties) (рис.12).

Словник стрілокредагується за допомогою спеціального редактора Arrow Dictionary Editor, в якому визначається стрілка і вноситься коментар, який стосується її (рис. 13). Словник стрілок вирішує дуже важливу задачу. Діаграми створюються аналітиком для того, щоб провести сеанс експертизи, тобто обговорити діаграму з фахівцем предметної області. У будь-якій предметній області формується професійний жаргон, причому дуже часто жаргонні вирази мають нечіткий зміст і сприймаються різними фахівцями по-різному. У той же час аналітик - автор діаграм повинен вживати ті вирази, які найзрозуміліші експертам. Оскільки формальні визначення часто складні для сприйняття, аналітик вимушений вживати професійний жаргон, а щоб не виникло неоднозначних трактувань, у словнику стрілок кожному поняттю можна дати розширене і, якщо це необхідно, формальне визначення.


Рисунок 12 – Включення опції ICOM codes на закладці Display

Рисунок 13 – Редагування словника стрілок

 

Вміст словника стрілок можна роздрукувати у вигляді звіту (меню Tools/ Report /Arrow Report...) і отримати тлумачний словник термінів предметної області, який використовуються в моделі.

Незв'язані граничністрілки (unconnected border arrow). При декомпозиції роботи їївхідні і вихідні стрілки (окрім стрілки виклику) автоматично з'являються на діаграмі декомпозиції (міграція стрілок), але при цьому не стосуються робіт. Такі стрілки називаються незв'язаними і сприймаються в Bpwin як синтаксична помилка.

На рис. 14 наведено фрагмент діаграми декомпозиції з незв'язаними стрілками, який генерується Bpwin при декомпозиції роботи "Складання настільних комп'ютерів" (див. рис. 9). Для зв’язування стрілок входу, керування або механізму необхідно перейти у режим редагування стрілок, клацнути по наконечнику стрілки і потім по відповідному сегменту роботи. Для зв’язування стрілки виходу необхідно перейти в режим редагування стрілок, клацнути по сегменту виходу роботи і потім по стрілці.


Рисунок 14 – Приклад незв’язаних стрілок

Внутрішністрілки. Для зв'язку робіт між собою використовуються внутрішні стрілки, тобто стрілки, які не стосуються межі діаграми, починаються у однієї і кінчаються у іншої роботи.

Для рисування внутрішньої стрілки необхідно у режимі рисування стрілок клацнути по сегменту (наприклад, виходу) однієї роботи і потім по сегменту (наприклад, входу) іншої. У IDEF0 розрізняють п'ять типів зв'язків робіт.

Зв'язок за входом(output-input), коли стрілка виходу вищестоячої роботи (далі - просто вихід) прямує на вхід нижчестоячої (наприклад, на рис. 15 стрілка "Складені комп'ютери"зв'язує роботи "Складання і тестування комп'ютерів"і "Відвантаження і отримання").

 
 

 



Рисунок 15 – Зв’язок за входом

Зв'язок за керуванням(output-control), коли вихід вищестоящої роботи прямує на керування нижчестоячою. Зв'язок за керуванням показує домінування вищестоящої роботи. Дані або об'єкти виходу вищестоящої роботи не змінюються в нижчестоячій. На рис. 16стрілка "Замовлення клієнтів"зв'язує роботи "Продажі і маркетинг"і "Складання і тестування комп'ютерів".

 

 


Рисунок 16 – Зв’язок за керуванням.

Зворотний зв'язок за входом(output-input feedback), коли вихід нижчестоячої роботи прямує на вхід вищестоящої. Такий зв'язок, як правило, використовується для опису циклів. На рис. 17 стрілка "Результати тестування" зв'язує роботи "Тестування комп'ютерів"і "Відстежування розкладу і керування складанням і тестуванням".

 
 

 

 



Рисунок 17 – Зворотний зв’язок за входом

Зворотний зв'язок за керуванням(output-control feedback), коли вихід нижчестоячої роботи прямує на керування вищестоящої (стрілка "Результати складання і тестування", рис. 18). Зворотний зв'язок за керуванням часто свідчить про ефективність бізнес-процесу. На рис. 18 об'єм продаж може бути підвищений шляхом безпосереднього регулювання процесів складання і тестування комп'ютерів (виходу) роботи "Складання і тестування комп'ютерів".

Рисунок 18 – Зворотний зв’язок по керуванню

Зв'язок вихід-механізм(output-mechanism), коли вихід однієї роботи прямує на механізм іншої. Цей взаємозв'язок використовується рідше за решту і показує, що одна робота готує ресурси, необхідні для проведення іншої роботи (рис. 19).

 

 


Рисунок 19 – Зв’язок вихід-механізм

Явністрілки. Явна стрілка має джерелом одну-єдину роботу і призначенням теж одну-єдину роботу.

Стрілки, що розгалужуються і зливаються. Одні і ті ж дані або об’єкти, породжені однією роботою, можуть використовуватися відразу у декількох інших роботах. З іншого боку, стрілки, породжені в різних роботах, можуть бути однаковими або однорідними даними або об’єктами, які в подальшому використовуються або переробляються в одному місці. Для моделювання таких ситуацій в IDEF0 використовуються стрілки, що розгалужуються і зливаються. Для розгалуження стрілки потрібно в режимі редагування стрілки клацнути по фрагменту стрілки і по відповідному сегменту роботи. Для злиття двох стрілок виходу потрібно в режимі редагування стрілки спочатку клацнути по сегменту виходу роботи, а потім по відповідному фрагменту стрілки.

Зміст стрілок, що розгалужуються і зливаються, передається іменуванням кожної гілки стрілок. Існують певні правила іменування таких стрілок. Розглянемо їх на прикладі стрілок, що розгалужуються. Якщо стрілка іменована до розгалуження, а після розгалуження жодна з гілок не іменована, то мається на увазі, що кожна гілка моделює ті ж дані або об'єкти, що і гілка до розгалуження (рис. 20).


Рисунок 20 – Приклад іменування стрілки, що розгалужується

Якщо стрілка іменована до розгалуження, а після розгалуження будь-яка з гілок теж іменована, то мається на увазі, що ці гілки відповідають іменуванню. Якщо при цьому будь-яка гілка після розгалуження залишилася неіменованою, то мається на увазі, що вона моделює ті ж дані або об'єкти, що і гілка до розгалуження (рис. 21).


Рисунок 21 – Приклад іменування стрілки, що розгалужується

Недопустимою є ситуація, коли стрілка до розгалуження не іменована, а після розгалуження не іменована будь-яка з гілок. Bpwin визначає таку стрілку як синтаксичну помилку.

Правила іменування стрілок, що зливаються, повністю аналогічні - помилкою вважатиметься стрілка, яка після злиття не іменована, а до злиття не іменована будь-яка з її гілок. Для іменування окремої гілки стрілок, що розгалужуються і зливаються, необхідно виділити на діаграмі тільки одну гілку, після чого викликати редактор назви і присвоїти ім'я стрілці. Це ім'я відповідатиме тільки виділеній гілці.


Читайте також:

  1. Векторні і часові діаграми
  2. Діаграми
  3. Діаграми
  4. Діаграми
  5. Діаграми дерева вузлів і FEO
  6. Застосування кругової діаграми для розрахунку режимів лінії та узгодження з навантаженням
  7. Зв’язок між властивостями сплаву і типом діаграми стану
  8. Зв’язок між типом діаграми стану, складом і властивостями сплавів
  9. Інші діаграми IDEF0
  10. Канонічні діаграми мови UML
  11. Каркас діаграми




Переглядів: 7786

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Побудова контекстної діаграми | Тунелювання стрілок.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.