Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Гальмування умовних рефлексів

Закономірності, за якими відбуваються процеси гальмування в корі великих півкуль, були встановлені методом умовних рефлексів. І.П. Павлов розрізняв два основних види гальмування в корі великих півкуль: безумовне (зовнішнє) і умовне (внутрішнє).

Безумовне гальмування є вродженим і може бути індукційним і позамежним. В основі індукційного гальмування лежить явище негативної індукції: новий сильний осередок збудження в корі стороннь­ого подразника зумовлює зниження збудливості в ділянках кори велико­го мозку, які зв'язані із здійсненням умовного рефлексу, і, як наслідок цього, настає гальмування умовного рефлексу. Якщо у собаки вироб­ляється умовний слиновидільний рефлекс на звук дзвоника, то вмикан­ня яскравого світла при звукові дзвоника у цього собаки гальмує раніше ви­роблений рефлекс слино­виділення. Так, слиновид­ільний умовний рефлекс на світло електричної лам­почки загальмується різким звуком (рис. 71). Переповнення сечового міхура, хворобливий за­пальний осередок, сильне емоційне збудження, біль також здатні загальмува­ти умовні рефлекси.

Рис. 71. Схема гальмування умовного слино­видільного рефлексу на світло лампочки в ре­зультаті виникнення вогнища збудження у слуховій зоні кори.

Позамежне гальмування проявляється при надмірному збільшенні сили або часу дії умовного подразника. При цьому умовний рефлекс різко слабшає або повністю зникає.

За своїм значенням це гальмування є охоронним, бо воно зберігає нервові клітини від виснаження та функціонального руйнування, яке могло б настати внаслідок їх надмірної діяльності.

Як індукційне, так і позамежне гальмування властиве не тільки корі великих півкуль головного мозку, а й усім іншим відділам нервової системи.

Умовне, абовнутрішнє гальмування, на відміну від безумов­ного, виникає тільки у корі головного мозку повільно і поступово.

Воно тимчасове і розвивається за механізмом умовного рефлексу при непідкріпленні умовного подразника безумовним.

 

Розрізняють види умовного гальмування: згасаюче, запізнювальне, диференційоване й умовно гальмівне.

Згасаюче гальмування розвивається лише тоді, коли умовний рефлекс багато разів не підкріплюють безумовним подразником. Зга­санням можна пояснити тимчасову втрату трудового навику, навички гри на музичних інструментах, поверхневий рівень знань навчального матеріалу, якщо вони не закріплювалися повторенням. Згасання лежить в основі забування. Завдяки згасанню умовних рефлексів організм пе­рестає реагувати на сигнали, які втратили своє значення. За рахунок згасаючого гальмування організм звільняється від непотрібних умов­них рефлексів, які втратили сигнальне значення.

Запізнювальне гальмування розвивається при збільшенні про­міжку часу між умовним сигналом і подачею безумовного подразника. При цьому безумовний подразник у перші хвилини набуває гальмівного характеру. Завдяки цьому умовні рефлекси виникають у певний час. Розвиток запізнювального гальмування лежить в основі виховання у людини витримки та дисципліни. Запізнювальне гальмування у дітей виробляється з великими труднощами під впливом виховання і трену­вання. Тільки з настанням старшого шкільного віку відмічається у дітей витримка, вміння стримувати свої бажання, сила волі.

Диференційоване гальмування дозволяє розрізняти близькі між собою, схожі подразники (наприклад, відтінки кольору, різну частоту звуку). Воно виникає в корі півкуль головної о мозку при дії непідкріплювального сигналу, близького до умовного. Якщо у собаки виробити умов­ний рефлекс на звук певного топу, то і сусідні з ним тони спочатку вик­ликатимуть ту ж саму реакцію Ця перша фаза диференціювального гальмування є наслідком іррадіації збудження, вона може бути прикла­дом синтетичної діяльності кори півкуль головного мозку. Проте при багаторазовому повторенні дослідів, в ході яких лише певний тон підкріплювати безумовним подразником, тварина поступово менше реа­гуватиме на непідкріплювані близькі тони і нарешті, зовсім перестане реагувати на них. Це результат розрізнення, або диференціювання, под­разників. Розрізнення близьких за характером сигналів уточнює діяльність організму, сприяє тонкому розрізненню предметів і явищ нав­колишньої природи і суспільного життя. У дітей диференціювальне галь­мування досягає свого функціонального удосконалення між 3 і 4 рока­ми. Швидкість і стійкість диференціювання з віком збільшується. Про­те тонке диференціювання, а також тривале застосування гальмівного подразника для дітей завжди становить дуже важке нервове завдання, що нерідко може викликати розлад нормального взаємовідношення між процесами збудження і гальмування, призвести до неврозу.

Умовне гальмо розвивається в клітинах кори головного мозку, якщо умовний сигнал (наприклад, дзвінок), що поєднується із додатковим подразником (наприклад, увімкненням світла), не підкріплювати безу­мовним подразником. Додатковий подразник при цьому набуває само­стійного гальмівного значення; він починає гальмувати вироблення умов­них рефлексів не тільки на дзвінок, а й на інші умовні подразники, з якими ніколи раніше не поєднувався. Умовне гальмування має велике значення в житті людини. Воно виявляється під час навчання, вихован­ня, занять спортом, бо різні правила, норми поведінки, закони людського суспільства с умовними гальмами Умовні гальма втрачають люди, що зловживають алкоголем і наркотиками, lie ч умовних гальм така люди­на здатна нарізні протиправні вчинки, кримінальні дії, що призводять до великих людських трагедій, ув'язнення, руйнації життя.

Збудження та гальмування в корі великого мозку дві сторони одного нервового процесу, що забезпечує найскладніший взаємозв'язок між організмом і навколишнім середовищем.

5. Поняття про аналітико-синтетичну діяльність

Імпульси, які надходять в кору великого мозку, аналізуються, роз­різняються, синтезуються, з'єднуються. Здатність кори розділяти, вичленувати і розрізняти окремі подразнення, диференціювати їх і є вияв­ленням аналітичної діяльності кори великого мозку. Якщо початковий аналіз подразнень починається вже в рецепторах, то вищі форми аналі­зу відбуваються в корі великого мозку.

З аналітичною діяльністю кори великого мозку тісно пов'язана її синтетична діяльність, яка виявляється в об'єднанні, узагальненні збуд­ження, що виникло в різних її ділянках під дією різних подразників. При­кладом синтетичної діяльності кори великого мозку може бути утво­рення тимчасового зв'язку, який лежить в основі вироблення будь-якого умовного рефлексу. Аналіз і синтез нерозривно пов'язані між собою, і в корі відбувається складна аналітико-синтетична діяльність.


Читайте також:

  1. Аутогенне гальмування
  2. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК УМОВНИХ ЦІННОСТЕЙ СУБ’ЄКТА З ПСИХОЛОГІЧНИМИ ЗАХИСТАМИ
  3. Види умовних рефлексів, механізм утворення та зберігання. Гальмування.
  4. Гальмування в ЦНС.
  5. Гальмування умовних рефлексів у дітей
  6. Гальмування умовних рефлексів.
  7. Гальмування умовних рефлексів.
  8. Двигуни при різних видах гальмування
  9. КЛАСИФІКАЦІЯ УМОВНИХ РЕФЛЕКСІВ
  10. Механізм внутрішнього гальмування.
  11. Обмежувальний (лімітуючий) фактор - фактор, який має тенденцію до гальмування розвитку організмів.




Переглядів: 4536

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Механізм утворення умовного рефлексу | Вчення І.П. Павлова про дві сигнальні системи дійсності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.