Студопедия
Новини освіти і науки:
Контакти
 


Тлумачний словник






Вчення І.П. Павлова про дві сигнальні системи дійсності

План

ПОНЯТТЯ ПРО ПІЗНАВАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ

1. Вчення І.П. Павлова про дві сигнальні системи дійсності.

2. Пізнавальна діяльність людини.

3. Увага: фізіологічний механізм, види, властивості.

4. Пам'ять: фізіологічні механізми та види.

5. Емоції. Фізіологічний механізм емоцій.

6. Динамічний стереотип.

Основні поняття: перша сигнальна система, друга сигнальна система, пізнавальна діяльність, відчуття, сприйняття, уявлення, поняття, увага, пам'ять, емоції, динамічний стереотип.

Визнаючи той факт, що вища нервова діяльність людини складні­ша, ніж у тварин, І.П. Павлов у той же час вказував, що основні фізіо­логічні закономірності діяльності кори головного мозку, найзагальніші основи вищої нервової діяльності однакові у вищих тварин і в людини. Це означає, що найскладніша діяльність кори великих півкуль головного мозку людини здійснюється шляхом аналізу і утворення тимчасових зв'язків (синтезу), що в ній відбуваються процеси іррадіації і концент­рації збудження і гальмування, процеси взаємодії індукції цих процесів і формування складних динамічних стереотипів10. Звичайно, проявляють­ся всі ці основні закономірності у людини складніше, ніж у тварин.

Якщо у тварин умовні рефлекси виробляються па безпосередні сигнали дійсності — зорові, слухові, нюхові, смакові і т.д., то у людини умовні рефлекси утворюються ще й на словесні подразники, тобто на слова.

Сукупність безпосередніх сигналів (звуків, кольорів, запахів і т.д.) І.П. Павлов назвавпершою сигнальною системою дійсності, яка властива всім тваринам і людині. Словесні подразники утворюютьдру­гу сигнальну систему, властиву людині. Слово, мовні сигнали можуть не тільки змінювати безпосередні сигнали, а й узагальнювати їх, виді­ляючи окремі ознаки предметів і явищ, встановлювати їхні зв'язки.

Виникнення другої сигнальної системи внесло новий принцип у діяльність великого мозку людини. І.П. Павлов писав, що наші відчут­тя, сприйняття і уявлення, які належать до навколишнього світу, є пер­шими сигналами дійсності, конкретними сигналами. А мова, передусім кінестетичні подразнення, які йдуть в кору від мовних органів, є други­ми сигналами, сигналами сигналів. Вони являють собою абстрагуван­ня від дійсності і допускають узагальнення, що є додатковим спеціаль­но людським явищем мислення, яке створює спочатку загальнолюдсь­кий емпіризм і, паренні, науку зброю вищого орієнтування людини у навколишньому світі і » собі самій.

У складній взаємодії першої і другої сигнальних систем провідна роль належить другій сигнальній системі. Вона регулює діяльність пер­шої сигнальної системи і безумовні рефлекси. Людина може свідомо загальмувати умовні і безумовні рефлекси. Слово, як умовний подраз­ник соціального порядку, на відміну від умовних подразників тварин, може стати набагато сильнішим фактором впливу, ніж безумовні под­разники. Завдяки другій сигнальній системі можливе узагальнення, аб­страктне мислення, що є спеціально людським, вищим мисленням.

Значення словесної, другої сигнальної системи в житті людей над­звичайно велике: мова служить засобом спілкування, словами люди передають один одному свій досвід і знання, виражають свої думки і почуття, бажання і т.д. Весь індивідуальний розвиток дитини, набуття нею знань і майстерності зв'язані з мовою. Взаємний вплив людей здійснюється через другу сигнальну систему.

У вищій нервовій діяльності дітей молодшого шкільного віку ще переважає перша сигнальна система, яка зумовлює конкретний, наочно-образний характер їх мислення. Але й друга сигнальна система в цьому віці розвивається з наростаючою швидкістю. Це проявляється насамперед в утворенні тонших і міцніших зв'язків, що формуються на основі єдності чуттєвих вражень і слова, яке відіграє для дитини дедалі більшу роль.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  5. II. Мета вивчення курсу.
  6. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  7. IV. Вивчення нового матеріалу.
  8. IV. Вивчення нового матеріалу.
  9. IV. Розподіл нервової системи
  10. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  11. IV. Філогенез кровоносної системи
  12. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.




<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Гальмування умовних рефлексів | Чуттєвий ступінь пізнання логічний ступінь пізнання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.