де j - коефіцієнт зчеплення (визначається дослідним шляхом або із довідкових таблиць);
G2 – частина ваги автомобіля, що приходиться на його ведучі колеса (в даному випадку – задні).
Приклад:
На основі формул (3.5, 3.6, 3.7, 3.8), а також з урахуванням руху автомобіля по горизонтальній ділянці дороги, запишемо:
, Н (3.9)
Підставивши у формулу (3/9) кілька значень швидкості руху від невеликих її значень до максимальної (можна використати швидкості руху v5 автомобіля на вищій передачі, занесені в табл. 3.2), отримуємо значення сумарних сил опору руху в дорожніх умовах, які характеризуються коефіцієнтами опору кочення f0., Значення коефіцієнтів опору кочення для різних типів опорної поверхні визначаємо із довідкових таблиць: для асфальту – f0=0,014, для мокрої ґрунтової дороги f0=0,1, для укачаного снігу f0=0,085, для піску f0=0,2. Використовуючи формулу (29) для різних значень швидкості руху і заданих типів опорних поверхонь отримуємо значення сумарних сил опору, наприклад:
Н.
Результати розрахунків заносимо в табл. 3.3
Таблиця 3.3 - Результати розрахунку силового балансу
Параметри
Розрахункові значення параметрів
v5
5,56
7,94
11,9
15,9
19,9
23,8
27,8
31,8
35,7
PОПSасф
PОПSм.гр
PОПSсніг
PОПSпісок
Із довідкових таблиць визначаємо коефіцієнти зчеплення заданих типів опорних поверхонь: jасф=0,8; jм.гр=0,3; jсніг=0,25; jпісок=0,6. Частина ваги, що приходиться на задні колеса обчислюється за формулою: . За формулою (3.8) визначаємо значення сил зчеплення на заданих опорних поверхнях:
Наприклад, якщо G2=17860Н, тоді:
=0,8∙17860=14288 Н;
=0,3∙17860=5358 Н;
=0,25∙17860=4465 Н;
=0,6∙17860=10716 Н;
За результатами розрахунків до тягової характеристики добудовуємо криві опору руху, лінії сил зчеплення і отримуємо тяговий баланс, наведений на рис. 3.2.