Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Динаміка державного боргу України

З ІІ половини 1997

ІІ половина 1994 р. — І половина 1997

Р.- І половина 1994 р.

Державний борг України

Антикризове управління Сердюк В.Р.

Додаток до лекції №8 2010

Боргова складова у системі державних фінансів має функціональне походження від державного кредиту.

Державні запозичення проводяться з метою покриття бюджетного дефіциту на державному і регіональному рівнях, цільового фінансування різноманітних програм, поповнення необхідних резервних активів.

Економічна суть державного боргу проявляється в переломленні через такі дві властиві йому функції:

1. фіскальна — залучення державою необхідних коштів для фінансування бюджетних видатків;

2. регулятивна — коригування обсягу грошової маси через купівлю-продаж цінних паперів національним (центральним) банком країни.

Структурно державний борг України складається з внутрішнього і зовнішнього.

Безсистемне утворення і нагромадження боргу:

  • залучалися прямі кредити НБУ,
  • надавались урядові гарантії щодо іноземних кредитів українським підприємствам,
  • урегульовувалися боргові взаємовідносини з Російською Федерацією.

На початок 1994 р. державний борг України становив 4,8 млрд. дол. (у тому числі зовнішній — 75 %).

Поряд з продовженням боргової політики попередніх років, активізувалися зв'язки з міжнародними фінансовими організаціями. За цей період зовнішній борг зріс на 56 %.

Починаючи з 1995 р. внутрішній борг формується переважно шляхом розміщення облігацій внутрішньої державної позики.

На 1 січня 2000 загальна сума державного боргу становила 15,2 млрд. дол., у тому числі зовнішній — 12,4 млрд. дол. і внутрішній — 2,8 млрд. дол.

1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

 

Зовнішній борг (млрд. дол.) 0,4 3,6 4,8 8,2 8,8 9,6 11,5 12,4

 

Внутрішній борг (млрд. дол.) 0,0 0,0 0,0 5,3 2,1 5,4 3,9 2,8

 

Всього (млрд. дол.) 0,4 3,6 4,8 13,5 10,9 15,0 15,4 15,2

На кінець липня 2009 сукупний державний (прямий) і гарантований державою борг України становить 33,262 млрд. дол. (у гривневому еквіваленті — 256,05 млрд. грн)

З початку 2009 держборг у валютному вираженні збільшився на 35,2 %, або на 8,663 млрд. дол.

Сукупний державний борг України за 2008 рік збільшився на 40 %, або на 7,03 млрд. дол.

Розмір державного боргу, млн. грн

  Внутрішній Зовнішній
2000 р. 20780,6 43435,0
2001 р. 21018,4 42273,9
2002 р. 21386,0 43082,7
2003 р. 20523,7 45609,5
2004 р. 20953,3 46729,0
2005 р. 19188,3 43956,3
2006 р. 16607,7 49506,0
2007 р. 17806,4 53487,9
2008 р. 44666,5 86023,1
2009 р.* 63781,4 121170,9

Висновки Одним із інструментів пом’якшення фінансових проблем та пожвавлення економічної кон’юнктури в країні є зовнішні запозичення. Проблема полягає в тому, що дефіцит державного бюджету та платіжного балансу, неефективний механізм залучення позик та їх використання, неврахування об’єктивних закономірностей управління державним зовнішнім боргом можуть призвести до загострення фінансової кризи і до краху фінансової системи країни в цілому, що ми можемо спостерігати сьогодні.

Зовнішній борг країни — це сукупність зовнішніх фінансових зобов’язань держави та резидентів на певну дату, які підлягають погашенню в установлені строки. За типом позичальника зовнішній борг поділяється на державний, гарантований державою та приватний негарантований державою борг. Залежно від характеру наслідків впливу боргу на економіку, їх поділяють на короткострокові та довгострокові.

Короткострокові – це наслідки бюджетного дефіциту, відомі як проблема “витіснення”. Довгострокові – економічні наслідки державного боргу, відомі як “тягар боргу”

. Основними причинами створення і збільшення державного боргу є:

• значні обсяги дефіциту державного бюджету попередніх років, невиважена політика у наданні державних гарантів;

• наявність від’ємного сальдо рахунка поточних операцій платіжного балансу у попередніх роках;

• уповільнені темпи розвитку внутрішнього ринку капіталів;

• неврегульованість на законодавчому рівні комплексу питань, пов’язаних з утворенням та погашенням державного боргу.

Надмірно високий тягар зовнішнього боргу, несвоєчасне здійснення платежів по ньому складають значні перепони в функціонуванні національної економіки, підривають можливість проведення незалежної економічної політики і, відповідно, є фактором, який може впливати на економічну безпеку країни.

В теорії подібне явище одержало назву – «тиски залежності». На практиці це означає фактичне банкрутство країни: їй починають диктувати умови не лише по погашенню заборгованості, але і по проведенню економічної політики в цілому. Отже, здатність ефективно управляти зовнішнім боргом напряму зв’язана з системою економічної безпеки країни.

Станом на жовтень 2009 року зовнішній борг України перевищив 100 мільярдів доларів – повідомив Національний банк. Світовий банк оцінює нинішню боргову залежність України від зовнішніх позичальників у майже половину ВВП.

Тепер кожен українець винен іноземним кредиторам понад 2 тисячі доларів. Левову частку боргу – три чверті - складають позики українських банків та підприємств, а решта – державні запозичення. Світовий банк оцінює нинішню зовнішню заборгованість України у 47% від ВВП.

Для країн, подібних до України, критичним рівнем вважається зовнішня заборгованість у 60%.

Отже, підвищенню рівня боргової безпеки держави та покращенню ефективності обслуговування зовнішнього боргу повинні сприяти:

1. оптимізація структури боргу за строком погашення, зокрема збільшення частки боргу в національній валюті;

2. сприяння зниженню вартості зовнішніх запозичень шляхом здійснення заходів щодо збільшення попиту на облігації зовнішньої державної позики;

3. опрацювання обгрунтованої стратегії залучення внутрішніх та зовнішніх позик в економіку України;

4. розробка та впровадження єдиної політики державних запозичень, відмова від наявної практики прийняття разових рішень.

 


Читайте також:

  1. А/. Верховна Рада України.
  2. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  3. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  4. Аграрні закони України
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  7. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  8. Адміністрація Президента України
  9. Адміністрування податкового боргу
  10. Адреси бібліотек України
  11. Аеро- та гідродинаміка
  12. Акти Верховної Ради України




Переглядів: 834

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Функції _atoi64 | Екологічна експертиза– гарантія екологічної безпеки навколишнього середовища

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.