Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Норманська та антинорманська теорії

Довкола цього літописного твердження, а заразом – і навколо проблеми походження

Київської держави півтора століття точиться дискусія між так званими норманістами

й антинорманістами. Недостатність, суперечливість і неоднозначність історичного

матеріалу, різні методологічні підходи, політична за ангажованість ставали на заваді

об’єктивного дослідження процесу виникнення Давньоруської держави. Позанаукове

трактування цієї проблеми було започатковане у середині XVIII ст. в Санкт-Петербурзькій

академії наук у полеміці між Г. Мюллером та М. Ломоносовим. Перший доводив, що Київську

Русь заснували нормани, а другий рішуче спростовував цю версію. Майже одразу полеміка,

що спершу претендувала на науковість, переросла в ідеологічне протистояння.

Норманісти, як і антинорманісти, виникнення держави вважали кульмінаційним

одномоментним актом, безпосереднім наслідком діяльності конкретної історичної особи.

Під впливом такої доктрини опинилися покоління істориків XIX – першої половини XX ст.

У центрі дискусії фігурувало обмежене коло питань – про походження назви «Русь», про те,

до якого етносу могли належати літописні варяги й хто були перші руські князі.Хоча, як

видно з літопису, автор під «варягами» розумів сукупність народів, що жили поза Руссю

полянською, київською в тому числі й тих, що осіли в Західній Європі. Та русь ввадалась варязькою,

себто закордонною, а київська – корінною, метропольною. «Варязьку русь» і вивів у IX ст. Рюрик

у Подніпров’я.

Але назва держави не обов’язково відображає сутність її походження. Не має

принципового значення й етнічне походження вояків-ватажків, які буди причетні до

створення держави. Як соціальний інститут, що виникає тільки на певній стадії розвитку

суспільства, держава нівелює етнічні ознаки правлячої династії, висуваючи на чільне місце

структури не племінного, а територіального, над племінного типу. Більше того, розмиванню

особливих етнічних, ментальних рис норманської знаті сприяло ослов’янення скандинавів

завдяки приватним, а особливо шлюбним зв’язкам. Про глибину цього процесу свідчить

хоча б те, що син Ігоря та Ольги став першим князем, названим слов’янським іменем – Святослав.

Найдовше зберігалась мовна ознака, що свідчила про приналежність прийшлого етносу.

Деякий час існувала двомовність, яка побутувала ще при дворі Ярослава Мудрого.

Його сини були останніми київськими князями, котрі знали і шведську мову. Тому,

незалежно від того, ким буди Аскольд і Дир – норманами, як вважає літописець, чи останніми

представниками полянської князівської династії Кия, як вважає більшість вчених, –

у часи Аскольда (за літописом, між 862-882 рр.) Русь охоплювала найближчі до Києва

території племінних союзів полян, деревлян, дреговичів, та південно-західних сіверян.

Це дає підстави вважати норманську теорію спростованою. Без сумніву, нормани в IX-XI ст.

відігравали на Русі активну політичну роль. Безперечне й скандинавське походження

Рюрикової династії. Але східнослов’янське суспільство ще до появи варягів мало свої

продержавні утворення. Перша руська держава постала з поєднання багатьох, а не лише

окремих чинників; варязький був лише одним з них. Руська історія тільки завдяки варягам

є такою ж фікцією, як руська історія без них.

 


Читайте також:

  1. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  2. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  3. Альтернативні теорії вартості
  4. Альтернативні теорії вартості
  5. Альтернативні теорії вартості
  6. Альтернативні теорії капіталу
  7. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання
  8. Альтернативні теорії максимізації
  9. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  10. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  11. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  12. Біологічні і психологічні теорії.




Переглядів: 566

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Давні літописи про походження Київської Русі | Хозарська гіпотеза

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.