У становленні незалежної, демократичної, соціальної і правової Української держави важлива роль належить судовій владі На кінець минулого року в країні функціонувало 742 районних (міських) та 28 обласних і прирівнених до них судів. В цих судах працювали 4897 суддів.
Крім загальних судів, в Україні діяло 367 арбітражних судів Ними в 1995 р. було розглянуто 47350 справ, а в першому півріччі 1996 р.— 26760. Є тенденція до збільшення кількості розглядуваних як загальними, так і арбітражними судами справ. Це, зокрема, пов'язано з тим, що у березні 1996 р. суди почали розглядати справи по скаргах громадян на рішення чи дії державних органів і службових осіб у сфері державного управління.
Тривалий час наші суди були переважно карально-репресивними органами. Зараз вони покликані насамперед забезпечувати належне функціонування права, відновлювати справедливість І законність у суспільних відносинах.
У 1992 р. Верховна Рада України схвалила Концепцію судово-правової реформи. Нею передбачалися заходи, спрямовані на демократичну розбудову судової системи, створення надійного правового фундаменту для діяльності судів, їх належне матеріально-технічне забезпечення. Частково ці заходи одержали практичну реалізацію. Але в цілому стан судової влади не є задовільним. Тут є як об'єктивні, так і суб'єктивні причини. Як відзначалося на третьому з'їзді суддів (вересень 1996 р.), на 1996 р. обсяги фінансування на утримання судової влади задовольняли потреби загальних судів лише на 37, а арбітражних судів — на 47,7 відсотка. Суди не укомплектовані кваліфікованими кадрами, часто знаходяться у непристосованих для здійснення правосудця приміщеннях. Майже нічого не зроблено для виконання прийнятих ще у 1993 р. законів "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" та "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві". Все це негативно позначається на характері здійснення правосуддя, захисті судом прав громадян.
Потрібне, отже, подальше реформування судової системи. Важливо при цьому, щоб держава в особі законодавчих і виконавчих органів створила належні умови для функціонування судів та діяльності суддів. Загальні правові підвалини для цього закріплені у новій Конституції України. Про їхній зміст та шляхи реалізацій й піде мова нижче.