Які ринкові стратегії можна побудувати на основі аналізу моделі БКГ?
Однією з важливих задач розвитку діяльності організації є її стратегічне планування обсягів виробництва та продуктів, що випускаються в умовах конкуренції ринку. Правильно сформована стратегія дозволяє отримати значний обсяг прибутку в довгостроковому періоді, використовуючи позиції товарів, запропонованих фірмою, на ринках. Одним з методів стратегічного планування є БКГ, яка використовується для зіставлення різних виробів і формування продуктово-ринкової стратегії підприємства. Основна ідея методу: стратегія продукту і ринку повинні бути узгоджені.
Метод ґрунтується на закономірностях життєвого циклу продукту. Його суть полягає у визначенні за допомогою матриці співвідношення зростання ринку (попиту, бізнесу, галузі) і показника, що характеризує відношення частки ринку, що належить підприємству, до частки ринку провідного конкурента. Це співвідношення визначає порівняльні конкурентні позиції підприємства в перспективі. Для кожного виробу (номенклатурної позиції) робиться оцінка наведених двох параметрів, які вписуються у відповідні клітини.
Модель матриці БКГ припускає, що темпи зростання ринку (бізнесу) і відносна частка, зайнята підприємством на ринку, мають найбільший вплив на прибуток і ліквідність.
В основі Бостонської матриці, чи матриці росту/частки ринку лежить модель життєвого циклу товару, відповідно до якої товар у своєму розвитку проходить чотири стадії: вихід на ринок (товар - “дикі кішки”), ріст (товар - “зірка”), зрілість (товар - «дійна корова») і спад (товар - «собака»). При цьому грошові потоки і прибуток підприємства також змінюються. Бостонська матриця концентрується на позитивних і негативних грошових потоках, які асоціюються з різними бізнес-одиницями підприємства чи його продуктами.
Портфоліо-аналіз є потужним інструментом стратегічного планування. Знаючи фактичний (поточний) стан тієї чи іншої стратегічної зони господарювання (СЗГ), можна розробити стратегію її розвитку на найближчу перспективу.
На основі матриці БКГ дозволяє зробити наступні висновки:
визначити можливу стратегію бізнес-одиниць або товарів;
оцінити їхні потреби в фінансуванні і потенціал рентабельності;
оцінити рівновагу корпоративного портфеля.
Отже, аналіз на основі матриці БКГ дозволяє зробити наступні висновки:
• визначити можливу стратегію бізнес-одиниць чи товарів;
• оцінити їх потребу в фінансуванні і потенціал рентабельності;