Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основи конституційного ладу України

На зміну поняттю «суспільний і державний устрій» в політичну практику входить поняття «конституційний лад», тобто сукупність непорушних основоположних політико-правових принципів, що закріплюють відносини між людиною, цивільним суспільством і державою.

Основи конституційного ладу — це ключові конституційно-правові норми, визначальні і закріплюючі найважливіші принципи правового статусу суб'єктів конституційно-правових відносин.

Це найбільш загальні принципи конституційного права, складові каркас конституційного права, службовці базою, на якій формуються конституційно-правові зв'язки. Вони включають принципи, початкові, що містять, почала системи права України. Причому це найбільш стійкі принципи. Основи конституційного ладу містяться в першому Темаі Конституції і складаються з конституційних норм, серед яких виділяються, перш за все, норми-цілі, норми-принципи, норми-зобов'язання держави перед суспільством і громадянином. Так, в ст. 1 Конституції України встановлюється, що Україна є суверенною, незалежною, демократичною, правовою, соціальною державою. На нинішньому етапі державно-правового розвитку держави це більше норма-мета, чим реальність.

Норма-зобов'язання закріплена в ст. 7 Конституції, де встановлюється, що держава визнає і гарантує місцеве самоврядування. У ст. 8 Конституції визначається, що в Україні признається і діє принцип верховенства права. Это—норма-принцип.

У нормах конституційного ладу закладаються загальнодемократичні, загальноцивілізовані цінності і інститути. В умовах Дезинтеграції масової свідомості, зміни економічних, політичних і ідеологічних пріоритетів і орієнтирів вони мають велике стабілізуюче значення. У них закріплюється чітка система правових і моральних орієнтирів, містяться принципи, які відображають народний суверенітет, неподільність держави, межі втручання державної влади в справи суспільства, демократичний статус людини, при якій він сам, його права і свободи є вищою цінністю, рівність всіх перед законом, право на рівний захист законом, верховенство закону, народовладдя функціонування інститутів безпосереднього волевиявлення народу, населення відповідної території, гарантії народно го представництва. У основах конституційного ладу закладається політичний, економічний і ідеологічний плюралізм, що включає гарантії різноманіття політичного життя, свободи економічної діяльності, гарантії права власності, рівного правового захисту всіх форм власності; загальні принципи дії механізму державної влади, зокрема встановлення республіканської форми правління, Темаення властей; закріплення гарантій прав особи, формування соціальної держави, включаючи визначення основних його соціальних завдань по розвитку особи, вимоги соціального захисту і безпеки громадян; пріоритет загальнолюдських цінностей, проходження загальновизнаним нормам міжнародного права.

Єдність елементів конституційного ладу України — за балку ефективності Конституції, її стабілізуючого значення. Тільки у такому разі Конституція може виконувати роль гаранта демократичної основи взаємин людини, суспільства і держави, бути перешкодою руйнівним діям різних гілок влади, що борються за першість в здійсненні владних повноважень.

Норми основ конституційного ладу потребують особливого захисту від змін політичної кон'юнктури. Вони володіють особливим юридичним статусом. Відповідно до їх положень будується вся Конституція, з ними повинні звірятися все інші конституційні норми і інститути. У разі спори між суб'єктами державно-правових відносин і, перш за все, між різними гілками влади, для Конституційного Суду України саме загальні принципи основ конституційного ладу є критерієм законності або незаконності дій відповідних суб'єктів відносин і, перш за все, владних структур.

Конституціоналізм як система політико-правових поглядів і відносин, основоположних нормативно-правових розпоряджень починається з пошани і виконання, перш за все, конституційно-правових принципів, що становлять основу конституційного ладу держави.

У Україні діє принцип верховенства права. Встановлюється як основи конституційного ладу положення верховенства Конституції в національній правовій системі. Також встановлюється, що її норми мають вищу юридичну силу, а закони, інші нормативно-правові акти повинні прийматися на основі Конституції України і відповідати їй. Причому указується, що норми Конституції є нормами прямої дії. Відповідно, звернення в суд для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо гарантується на підставі Конституції.

У Основному Законі України визначаються економічні основи конституційного ладу. Указується, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні і інші природні ресурси, що знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виняткової (морський) економічної зони є об'єктами права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування. Кожен громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності на роду відповідно до закону. Принципове значення має конституційне положення про те, що власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству, що держава забезпечує захист прав всіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Основоположне значення має положення про те, що всі суб'єкти права власності рівні перед законом. Земля є основним національним багатством України і знаходиться під особливою охороною держави. Право власності конституційно гарантується. Воно отримується і реалізується громадянами, юридичними особами і державою виключно відповідно до закону.

Після аварії на Чорнобильській АЕС проблеми забезпечення екологічної інформації для народу України набувають особливої значущості. Тому Конституція України встановлює, що забезпечення цієї безпеки і підтримка екологічної рівноваги на всій території України, збереження генофонду народу — найважливіший обов'язок держави.

У першому Темаі Конституції України закріплюються основи національної безпеки і зовнішньополітичної діяльності нашої держави. Під національною безпекою розуміється стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави від існуючих і можливих внутрішніх і весняних погроз у всіх сферах суспільних відносин. У ст. 17 Конституції визначаються основні положення, що відносяться до суверенітету, оборони, територіальної цілісності, економічної і інформаційної безпеки України, Забороняється освіта і функціонування озброєних формувань, не передбачених законом. Це означає неприпустимість освіти під якими б то не було приводами озброєних формувань приватними особами, суспільними об'єднаннями, зокрема політичними партіями. На території України не допускається розміщення іноземних військових баз.

Стаття 18 Конституції закріплює спрямованість зовнішньополітичної діяльності України на забезпечення її національних інтересів і безпеки шляхом підтримки мирної і взаємовигідної співпраці з членами міжнародного співтовариства на основі загальновизнаних принципів і норм міжнародного права. Ці норми і принципи закладені, перш за все, в Статуті ООН і в Декларації про принципи міжнародного права.

Конституція встановлює, що державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України. Опис державних символів України і порядок їх використання встановлюються законом, що приймається не менше ніж двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України, тобто конституційними законами. Столицею України є місто Київ.


Читайте також:

  1. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  2. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  3. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  4. V. Постанови Пленуму Верховного Суду України
  5. VI. Накази Генерального прокурора України
  6. XVIII. Особливості прийому та навчання іноземців та осіб без громадянства у вищих навчальних закладах України
  7. А/. Верховна Рада України.
  8. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  9. Аграрні закони України
  10. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адвокатура України.




Переглядів: 993

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правовий статус мов в Україні | Декларація про державний суверенітет — основа затвердження суверенітету України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.046 сек.