МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Інвестиційні рейтинги
Продовження табл. 5.2
Закінчення табл. 5.2
За своєю суттю інвестиційні операції з цінними паперами – це операції їх купівлі і продажу. Як уже зазначалось, вони здійснюються з різними цілями, зокрема з метою збереження капіталу та його примноження за рахунок одержання доходів від цінних паперів у вигляді дивідендів або процентів та/або зростання їх курсової вартості, зменшення ризику за рахунок диверсифікації інвестиційного портфеля тощо. На міжнародному ринку цінних паперів допускаються до виконання наступні види операцій при угодах із цінними паперами: – операції з готівкою (касові операції, угоди «спот») – угоди, виконання яких здійснюється відразу після укладання, тобто оплата куплених цінних паперів проводиться негайно або, виходячи з технічних причин, у встановлені біржею терміни (наприклад, за облігаціями – на наступний день, а за акціями – на п’ятий робочий день) за курсом здійснення угоди (спот-ціна). Вимога щодо суворого дотримання термінів виконання угоди, а також забезпечення синхронізації (одночасного здійснення) двох паралельних потоків – грошового та цінних паперів – у міжнародній практиці має назву DVP (delivery vis-à-vis payment), або поставки проти платежу, й контролюється розрахунковою системою і біржею. Відповідно ринок, на якому обмін активів на гроші відбувається безпосередньо під час угоди, називається спот-ринком; – операції на строк (термінові операції, форвардні угоди) – угоди, термін виконання яких перевищує мінімальний: кінцевий грошовий розрахунок за угодою, здійснюваною на біржі в день Х, проводиться в день Y, визначений клієнтами (звичайно до місяця); – операції з премією й операції з опціоном – угоди, побудовані за принципом термінових угод, які проте дають можливість відмовитися від своїх зобов’язань, виплативши клієнту попередньо обумовлену суму (премію чи опціон). Операції з премією та з опціоном відрізняються одна від одної, головним чином, тривалістю відстрочки кінцевих розрахунків: у першому випадку відстрочка дається на термін 1-3 місяці, в другому – 1-9 місяців. Перевагами операцій На ринку цінних паперів існує можливість здійснювати такі суто спекулятивні угоди, як покупка акцій на залучені у брокерській конторі чи іншій фінансовій установі засоби – так звані «угоди Спекулятивні «угоди з маржею» здійснюються з акціями корпорацій, імовірність підвищення курсу яких досить велика, а «короткий продаж» – у випадку протилежних сподівань. Продаж цінних паперів «без покриття» – це продаж цінних паперів або сертифікатів на них, позичених у брокера, із наступною покупкою таких само цінних паперів для повернення боргу, отже, спочатку інвестор прагне дорого продати цінний папір, взятий у борг, а згодом дешево його знову купити, щоб повернути боржнику, а суму, що становить різницю цін, залишити собі. Зауважимо, що у випадку «короткого продажу» позичальник повинний повернути свій борг у формі саме цінних паперів або сертифікатів на них, а не в грошовій формі (хоча справедливим буде зауваження, що боржник замість сертифікатів на цінні папери може перевести на рахунок брокера еквівалентну курсовій вартості позичених цінних паперів грошову вартість, визначену на момент погашення боргу). У такій ситуацій боржник, як правило, не сплачує жодних відсотків за користування позиченими цінними паперами. Технологія маржинальної торгівлі передбачає покупку цінних паперів з використанням брокерського кредиту через маржинальний рахунок. Зокрема, вона передбачає надання посередником кредиту інвестору – «плеча» (ліверіджу), тобто інвестор купує цінні папери на кошти, позичені у брокера. Мінімальний розмір «плеча» може становити до 50 % суми, а максимальний – перевищувати її у 50 разів [43]. Такий кредит, на відміну від попереднього, є платним. Арбітраж – отримання безризикового прибутку шляхом використання різних цін на однакові цінні папери, а саме: продаж цінного папера за відносно високою ціною із одночасної покупкою такого само цінного папера (або його функціонального еквіваленту) за відносно низькою ціною. У сучасних умовах економічної глобалізації для інвесторів існує кілька альтернативних шляхів участі у міжнародному інвестуванні: – придбання на національних фондових ринках цінних паперів іноземних емітентів, деномінованих у національній для інвесторів валюті (наприклад, придбання на фондовому ринку Японії акцій американської компанії, деномінованих в японських єнах, за умов, що інвестором є резидент Японії); – придбання на національних фондових ринках цінних паперів іноземних емітентів, деномінованих в іноземній для інвесторів валюті (наприклад, придбання на фондовому ринку Японії акцій американської компанії, деномінованих у доларах США або швейцарських франках, за умов, що інвестором є резидент Японії)[9]; – придбання на іноземних фондових ринках цінних паперів іноземних емітентів, деномінованих в національній або іноземній для інвесторів валюті, яка для емітентів є національною (наприклад, придбання на фондовому ринку США акцій американської компанії, деномінованих в японських єнах або доларах США, за умов, що інвестором є резидент Японії); – участь у взаємних фондах (придбання паїв), інвестиційна діяльність яких є міжнародною; – придбання депозитарних розписок [41, 43]. Депозитарні розписки – інструменти Незважаючи на складність механізму міжнародних фінансових інвестицій, в сучасній економічній системі сформований зручний спосіб міжкраїнного руху інвестиційного капіталу, зумовленого операціями з цінними паперами, який (спосіб) задовольняє обидві сторони цього процесу – як інвесторів, так і компаній-емітентів – випуск депозитарних розписок. Деякий час тому вітчизняні інвестори, які бажали отримувати доходи від володіння акціями іноземних компаній, мали здійснювати наступні трансакції (операції): покупка іноземної валюти, покупка іноземних акцій на відповідній іноземній фондовій біржі, конвертація доходу (дивідендів або доходу від продажу акцій в країні компанії-емітента), отриманого в іноземній валюті, у національну. Сьогодні така процедура значно спрощена і полягає у купівлі інвестором депозитарних розписок [25, 41, 51]. Депозитарні розписки – це цінні папери, що випускаються вітчизняним (з позиції інвестора) банком-депозитарієм як свідоцтво (сертифікат) непрямого володіння визначеною кількістю акцій конкретної іноземної компанії, які депоновані (зберігаються на депозиті) у банку-кореспонденті (банку-утримувачі) країни, де зареєстрована компанія-емітент. За свої послуги банк стягує визначену плату, яка покривається або за рахунок компанії, якщо депозитарні розписки нею спонсоруються (тобто є гарантованими), або за рахунок інвестора, як правило, шляхом вирахування оплати з дивідендів, які він отримує. Випуск депозитарних розписок дає змогу залучити додатковий капітал для розвитку компанії за рахунок ресурсів міжнародного фінансового ринку, а також має ряд переваг: – дозволяє розширити коло потенційно повідомлених інвесторів за рахунок розвитку інфраструктури іноземних ринків; – сприяє поліпшенню іміджу і підвищенню довіри до емітента; – ліквідність депозитарних розписок порівняно з акціями в цілому вища; – емітент має право не керуватися законодавчими вимогами країни, у якій перебувають в обігу випущені через депозитарні розписки акції, а, відповідно, може уникнути чинних у певних країнах обмежень на вивезення цінних паперів за кордон і продавати цінні папери іноземним інвесторам, коли їх продаж заборонений чи обмежений або надмірно жорстко регулюється; – інвесторам легше диверсифікувати портфель цінних паперів, а інвестування в депозитарні розписки має низькі трансакційні витрати; – дивіденди, що сплачуються за депозитарними розписками, більші від тих, що сплачуються за акціями. Власник депозитарних розписок може в будь-який час обміняти їх на депоновані цінні папери іноземного емітента. Якщо тип проекту випуску не обмежує обіг депозитарних розписок, перехід права власності на них за згодою здійснюється у книгах депозитарію у порядку, аналогічному для угод з вітчизняними цінними паперами. Перевагою депозитарних розписок порівняно Проекти випуску депозитарних розписок можуть бути гарантованими (1-го, 2-го та 3-го рівнів) і негарантованими. Гарантовані випуски проводяться з ініціативи і за активної участі іноземної компанії-емітента, яка до того ж, як зазначалось, несе видатки щодо їх обслуговування банком-депозитарієм, тоді як негарантовані випуски цього не вимагають. Типи проектів випуску депозитарних розписок можуть різнитись також за наступними ознаками: – за можливістю торгівлі на біржовому і позабіржовому ринках; – за правами й обов’язками емітента, депозитарію й інвестора, які купили депозитарні розписки; – за вимогами до реєстрації депозитарних розписок. Саме через високі вимоги до іноземних компаній з боку Комісії з цінних паперів і бірж США, зокрема щодо змісту фінансової звітності, багато крупних корпорацій, акції яких активно продаються, вирішили не включати свої акції та/або депозитарні розписки на них до лістингу в США, що, власне, у майбутньому може призвести до переміщення світового фінансового центру з цієї країни у країни Європи, зокрема Великобританію, де наразі таких жорстких вимог не існує. Механізм придбання інвестором іноземних цінних паперів за допомогою депозитарних розписок може бути представлена таким чином (рис. 5.1).
Рис. 5.1. Механізм придбання інвестором іноземних цінних паперів
Іноземний інвестор дає доручення своєму міжнародному брокеру на придбання депозитарних розписок. Брокер інвестора, в свою чергу, дає доручення брокеру країни емітента на придбання еквівалентної кількості цінних паперів на внутрішньому для нього ринку (із укладанням між ними договору купівлі-продажу). Останній купує вказані цінні папери і реєструє їх у реєстрі акціонерів на своє ім’я. Далі брокер країни емітента укладає з вітчизняним банком-утримувачем договір про відкриття йому рахунка цінних паперів та реєструє в реєстрі акціонерів придбані папери на номінальне ім’я зберігача (банка-утримувача). У свою чергу, банк-утримувач зараховує ці папери на рахунок брокера у своїй системі (депонує цінні папери). Після цього брокер країни емітента дає розпорядження банку-утримувачу перевести папери зі свого рахунка на рахунок банку-депозитарію країни інвестора, відкритий в цьому ж банку-утримувачі, відповідно до якого (розпорядження) банк-утримувач зараховує акції на рахунок банку-депозитарію та повідомляє його про це. Тоді банк-депозитарій випускає депозитарні розписки та передає їх на рахунок міжнародного брокера інвестора у кліринговій системі (наприклад, Euroclear, CEDEL, DTC), яка, в свою чергу, зараховує ці розписки на рахунок брокера. Основними видами депозитарних розписок є: 1) Американські депозитарні розписки (АДР) – обігові цінні папери, випущенні американськими банками, які закупили велику кількість іноземного акціонерного капіталу, депонували його на трастові рахунки і продали свої частки власності в трасті інвесторам. Кількість випущених АДР може бути меншою чи дорівнювати кількості випущених акцій. Коли іноземна компанія сплачує дивіденд, банк конвертує його в долари за поточним обмінним курсом і розподіляє отриманні кошти серед власників АДР пропорційно кількості розписок у кожного з них. АДР знаходяться у вільному обігу на фондовому ринку США. Провідними банками-депозитаріями є The Bank of New York, J.P.Morgan Chase, Citigroup і Deutsche Bank. Залежно від мети компанії чи інвесторів, програми АДР поділяються на спонсоровані, неспонсоровані і приватного розміщення. Спонсоровані АДР випускаються на основі угоди між емітентом і банком-депозитарієм. Іноземна фірма, яка емітувала цінні папери і хоче, щоб вони продавалися на ринку США, оплачує всі витрати зі створення та реєстрації спонсорованих АДР. Банк, що випустив ці АДР, надаватиме інвесторам, що їх придбали, послуги з інформації про стан фірми, фінансові звіти фірми. Розрізняють три рівні спонсорованих програм. До програм АДР І рівня застосовується спрощена процедура реєстрації в SEC (Комісія з цінних паперів США). Програми II рівня передбачають включення, АДР у лістинг провідних американських бірж: NYSE, NASDAQ, AMEX. АДР І та II рівнів випускаються на цінні папери, які знаходяться в обігу на вторинному ринку, що не дає можливості емітентові акцій залучити кошти. Для компаній, на основі акцій яких випускаються АДР І та ІІ рівнів, такий вихід на найбільший у світі американський фондовий ринок вигідний, насамперед з огляду на можливість розширити коло своїх акціонерів за межі внутрішнього ринку та поліпшити свій імідж як емітента серед міжнародного кола інвесторів. АДР III рівня випускаються на акції при їх первинному розміщенні. Вони дають змогу залучати додаткові інвестиції, оскільки передбачають додаткову емісію акцій під цю програму. Неспонсоровані АДР-програми – це програми, що створені і запропоновані інвесторами без формальної згоди й участі емітента акцій, іноземна фірма не оплачує депозитарні витрати, які несе інвестор, і не має жорстоких зобов’язань щодо часу й обсягу надання інформації для інвестора. 2) Європейські депозитарні розписки (ЄДР) випускаються європейськими банками, як свідоцтво про володіння акціями компаній, які розташовані в країнах, що не входять до ЄС. Вони мають вільний обіг на фондовому ринку Європи, який регулюється, як правило, законодавством Великої Британії, і продаються на Паризькій фондовий біржі. 3) Глобальні депозитарні розписки (ГДР) пропонуються і розміщуються як на фондовому ринку США, так і на фондових ринках інших країн. Їх обіг регулюється законодавством США. Як правило, ЄДР та ГДР деноміновані у доларах США, але можуть випускатися в будь-якій валюті. Тема 10. Державне регулювання міжнародної інвестиційної діяльності Міжнародну інвестиційну діяльність зумовлено розвитком господарських зв’язків між країнами світу, і залежить вона як від об’єктивних економічних законів, так і від політико-економічної мети діяльності держав у світовому політичному й економічному просторі. Ці чинники суттєво позначаються на інтенсивності та напрямах міжнародної міграції капіталів. Разом з цим, міжнародна інвестиційна діяльність значною мірою залежить від державної політики. Своїми діями держава може істотно загальмувати або прискорити інвестиційні процеси. Економіка жодної країни не може нормально розвиватися, а інвестиції не вкладатимуться, якщо держава не забезпечила відповідні умови для цього Світовий досвід країн з розвинутою ринковою економікою показує, що в умовах реформування економіки, в кризових ситуаціях роль держави зростає, а в умовах стабільності і пожвавлення – знижується, але ніколи не припиняється. У всіх випадках держава повинна дотримуватися основного правила – так впливати на інвестиційну діяльність і економіку країни в цілому, щоб не зруйнувати ринкові засади та не допускати кризових явищ. Заходи державної політики в сфері іноземного інвестування мають бути синхронізованими з масштабами і напрямами ринкової трансформації. Необхідно враховувати сукупність зовнішніх і внутрішніх об’єктивних і суб’єктивних факторів, що можливо лише за наявності дієвої системи державного регулювання, а також відповідного фундаментального і науково-методичного забезпечення. Об’єкти державного регулювання іноземного інвестування – це перелік питань (проблем), що регулюються апаратом держави у процесі формування і реалізації політики в галузі іноземного інвестування. Це: - визначення іноземного інвестора; - визначення видів і форм іноземних інвестицій; - участь у власності; - антимонопольні заходи; - трансферт прибутку іноземного інвестора; - система інвестиційних пільг та обмежень; - проведення державної експертизи інвестиційних програм; - гарантій щодо прав іноземного інвестора тощо. Державне регулювання іноземного інвестування має ґрунтуватися на таких принципах: - взаємна відповідальність іноземних інвесторів і держави; - дотримання основних прав і свобод іноземних інвесторів; - юридична відповідальність іноземних інвесторів за порушення законодавства або міжнародних договорів; - заохочення іноземних інвесторів, які направляють інвестиційні ресурси у програми (проекти), визначені державою як пріоритетні; - удосконалення нормативно-правової бази щодо іноземних інвестицій. Регулювання іноземного інвестування здійснюється уповноваженими державними органами – представницькими, виконавчими, юрисдикційними (у тому числі судовими). Але провідне місце в цьому процесі належить, безперечно, економічному апарату держави, на який покладено завдання проведення державної політики в галузі іноземного інвестування. Дослідження іноземного інвестування включає в себе зміст, механізм руху (взаємодію факторів, що його обумовлюють), і мету здійснення вкладень іноземного походження. Проте, оскільки інвестування з-за кордону відображає процеси, що відбуваються в сфері виробничих (або ще ширше – суспільних) відносин, стає необхідним розгляд цього питання не тільки як економічного, а й соціального, історичного, а інколи і психологічного феномена. Отже, при розробці програм (концепцій) державного регулювання іноземного інвестування необхідно враховувати менталітет як країни базування, так і країни-реципієнта.
Зміст державного регулювання іноземного інвестування визначається характером функцій, що реалізуються у процесі цієї діяльності. Функції державного регулювання іноземного інвестування поділяють на загальні і спеціальні. Загальні функції характерні для всієї системи управління економікою, і тому їх існування не пов’язане з конкретним суб’єктом управління. До цих функцій належать: - інформаційна функція державного регулювання іноземного інвестування реалізується через інформування відповідних органів та інвесторів; - керівна функція регулювання іноземного інвестування реалізується органами державної влади та управління у процесі розпорядчої діяльності з метою чіткого та однакового виконання вимог законодавства та завдань економічної політики суб’єктами на різних рівнях; - функція прогнозування і планування у процесі державного регулювання іноземного інвестування реалізується, як правило, на національному рівні і полягає в моделюванні ймовірних варіантів майбутнього стану інвестиційного клімату; - організаційна і координаційна функції державного регулювання іноземного інвестування реалізуються органами державної влади шляхом: організації діяльності іноземних інвесторів на основі національних стандартів обліку і звітності; проведення семінарів, «круглих столів», конференцій за участю іноземних інвесторів; координації взаємодії іноземних інвесторів із державними органами у процесі реалізації конкретних програм і проектів; - контрольна функція державного регулювання іноземного інвестування полягає в контролі діяльності іноземних інвесторів з боку державних органів влади. Спеціальні функції притаманні тільки державному регулюванню іноземного інвестування. Спеціальні функції можна поділити на дві групи: 1) функції щодо залучення іноземних інвестицій: - формування політики щодо залучення іноземних інвестицій; - участь у міжнародному економічному співробітництві, у роботі міжнародних економічних і фінансових організацій з метою залучення іноземних інвестицій; - укладення міжнародних угод з питань іноземного інвестування; - визначення пріоритетних напрямів інвестиційної політики; - здійснення обліку інформації стосовно іноземних інвестицій; - створення сприятливих умов для діяльності іноземних інвесторів; 2) функції щодо використання іноземних інвестицій: - організація експертизи інвестиційних проектів і програм; - організація збору, вивчення і узагальнення пропозицій щодо надання й отримання іноземних інвестицій; - ведення обліку заявок іноземних інвесторів та українських суб’єктів господарювання на участь в інвестиційних проектах; - здійснення реєстрації інвестиційних проектів і програм. Допоміжні (обслуговуючі) функції у процесі здійснення управління іноземним інвестуванням хоча і не впливають безпосередньо на діяльність об’єкта управління, проте певною мірою сприяють реалізації загальних і спеціальних функцій. При здійсненні управління іноземним інвестуванням виникають питання, пов’язані з адміністративно-господарським обслуговуванням: оформленням і розмноженням необхідних документів, веденням діловодства, забезпеченням господарськими засобами тощо. Регулювання іноземного інвестування здійснюється на внутрішньому (країн базування і вкладення капіталу) та зовнішньому (двосторонніх угод, регіональному, світовому) рівнях. Економічною теорією і практикою ринкових систем розроблено низку засобів, що стимулюють або обмежують ендогенну й екзогенну інвестиційну діяльність. Залежно від стану економіки (стадії циклу, рівня інфляції, дефіцитності держбюджету і платіжного балансу, стратегічних завдань, потреб національної (економічної) безпеки тощо) застосовуються концепції регулювання, кожна з яких містить цільові настанови двох рівнів: кінцеві (зростання національного доходу, зайнятість, темпи інфляції тощо) і проміжні (співвідношення між попитом і пропозицією щодо капіталу, величина процентних ставок, динаміка грошової маси тощо) цілі. Перші з них визначають вплив грошово-кредитної політики на сферу виробництва, а другі являють собою орієнтири для регулювання в грошово-кредитній і фінансовій сферах. Аксіоматичним є існування діалектичної взаємодії між грошовою і виробничою сферами, з огляду на яку зміни у виробництві зумовлюють зміни в грошовій сфері, і навпаки. Комплекс заходів державного регулювання іноземного інвестування може мати як моноцільовий (однозначний), так і поліцільовий (багатозначний) характер. Виділяють два основних типи торговельних та інвестиційних режимів: зовнішньоспрямовані (експортоорієнтовані) і внутрішньоспрямовані (імпортозаміщуючі). Втім, їх риси часто сполучаються, продукуючи так званий «гібрид», який ідентифікується превалюванням того чи іншого підходу. Значного поширення набула точка зору щодо більшої ефективності першого типу режимів, який сприяє динамізації зростання і структурним змінам (особливо у країнах, які розвиваються). Через це більшість країн проводять лібералізацію економічної політики, що генерує істотні зміни в міжнародних економічних відносинах, а також стимулюють конкурентне середовище (і в тому числі – розвиток експорту) та захист національних виробників. Отже, сучасна еволюція іноземного інвестування супроводжується його лібералізацією. Разом з тим, на економіку приймаючої країни іноземне інвестування справляє двоякий вплив. З одного боку, через конкуренцію можливим є гальмування розвитку місцевих фірм або навіть їх банкрутство, а з іншого – навпаки, присутність іноземних філій змушує національні підприємства мобілізувати зусилля на оптимізації виробничого потенціалу. Враховуючи це, слід наголосити на суспільній корисності конкуренції, оскільки вона, безперечно, стимулює продуктивну працю (і в тому числі – активізує інвестиційну й інноваційну діяльність), що, зрештою зумовлює зниження витрат виробництва, поліпшення якості продукції й оновлення її асортименту. Умови, що позбавляють фірми конкуренції (особливо світової) спричиняють неухильне зниження ефективності технологічного розвитку. Іноземна конкуренція може і має бути використана як примусовий стимул до вдосконалення господарської діяльності національних підприємств. Проте існує і зворотний бік медалі. Лібералізація режиму ПІІ, усуваючи формальні перешкоди, полегшує вхід на національні ринки, іноді загострюючи там конкуренцію. З огляду на специфічний характер активів ТНК та їх транснаціональних організаційних структур, і тим більше – на вагомі конкурентні переваги, за якими вони нерідко перевершують національні компанії, ПІІ здатні посилити концентрацію ринку, а ТНК – вдаватися до обмежувальної або антиконкурентної практики, що може загальмувати розвиток підприємств у країні-реципієнті. Це свідчить про необхідність диференціації регулюючих функцій держави, а також зваженого і поетапного проведення лібералізації її зовнішньоекономічної діяльності. Держава для виконання своїх функцій регулювання використовує як економічні (непрямі), так і адміністративні (прямі) методи дії на інвестиційну діяльність і економіку країни шляхом видання і коригування відповідних законодавчих і інших нормативно-правових актів, а також шляхом проведення певної економічної, у тому числі і інвестиційної, політики. Методи регулювання – це сукупність конкретних способів впливу, спрямованих на практичне досягнення поставленої мети. Інструменти регулювання – це засоби, які приводять в дію методи. Оптимальний варіант застосування інструментів обирають за допомогою зміни важелів. Економічні методи впливу держави на підприємницьку і інвестиційну діяльність регламентують поведінку суб’єктів ринку не прямо, а опосередковано, через внесення відповідних змін в умови функціонування ринкового механізму, створення певного економічного середовища, що спонукає їх діяти у потрібному державі і суспільству напрямі. Економічні важелі, які використовує держава для регулювання економіки, у тому числі і інвестиційних процесів, досить різноманітні, але основними з них є: податки, пряма участь держави в інвестиційній діяльності, створення вільних економічних зон, перерозподіл доходів і ресурсів, ціноутворення, створення сприятливих умов для залучення іноземних інвестицій, кредитно-фінансові механізми. Адміністративні, тобто методи прямої дії, повинні використовуватися державою у тому випадку, якщо економічні методи неприйнятні або недостатньо ефективні при рішенні тієї чи іншої задачі. З метою створення сприятливих умов для підприємницької та інвестиційної діяльності, для стабілізації та підйому економіки держава повинна проводити відповідну фіскальну, інвестиційну, науково-технічну, цінову, амортизаційну, кредитно-фінансову й інші види політики, при реалізації яких вона використовує в комплексі як економічні, так і адміністративні методи. Пряме державне управління інвестиційним процесом полягає у впливі держави на цей процес шляхом встановлення правил, норм і обмежень, що підлягають дотриманню в процесі здійснення інвестиційної діяльності. Адміністративні методи державного управління інвестиційним процесом можуть використовуватися, коли йдеться про об’єкти державної власності. Вони полягають у безпосередній дії на ці об’єкти і процеси, що в них протікають, з боку державних органів управління, які мають відповідні повноваження. Залежно від того, як розв’язуються глобальні проблеми функціонування економіки країни, організовується і державне регулювання інвестування. Переважна частка припадає, як правило, на первинні і недержавні (приватні) інвестиції. Тому можна стверджувати, що непрямі державні важелі управління інвестуванням є переважаючими. Велике значення має координація діяльності в цій сфері. Головні методи стимулювання іноземних інвесторів охоплюють: - фіскальні (зниження податку на доходи корпорацій; податкові канікули; прискорена амортизація; дозвіл на інвестування і реінвестування; зменшення податкових платежів залежно від кількості працюючих чи інших видатків, пов’язаних з працею; скорочення податку на доходи корпорацій залежно від обсягу витрат на маркетинг і підвищення дієздатності підприємства; заходи, спрямовані на збільшення доданої вартості; стимулювання імпорту (звільнення від імпортного мита на інвестиційні товари, устаткування, запчастини, комплектуючі та сировину, пов’язані з виробничим процесом; відстрочки сплати мита на імпортні матеріали); стимулювання експорту (звільнення від експортного мита; пом’якшення оподаткування доходів від експорту; зменшення податків на прибуток для діяльності, що приносить валюту, або на експортну продукцію обробної промисловості; повернення мита); - фінансові (прямі субсидії на повне або часткове покриття капіталовкладень, витрат виробництва або вартості маркетингу інвестиційного проекту; субсидована позичка; гарантування позички; поручительство експортного кредитування; покриття витрат венчурного капіталу за рахунок коштів державного бюджету; державне страхування за пільговими ставками; покриття від коливань валютного курсу, знецінення валюти, некомерційних ризиків (експропріації, політичних заворушень); - інші (субсидування послуг, включаючи допомогу в пошуках ресурсів на фінансування і втілення проекту, а також на управління ним; надання інформації про ринки і наявність сировини; допомога у навчанні і перенавчанні; технічне сприяння «ноу-хау»; укладання преференційних урядових контрактів; захист від імпортної конкуренції; спеціальний режим щодо курсу іноземної валюти (включаючи спеціальний валютний курс); спеціальні знижки при переказі прибутку чи капіталу). Можна відокремити пасивні і активні методи державної дії на підприємницьку інвестиційну діяльність. Використання пасивних методів пов’язано з інформуванням учасників відтворювальної діяльності про умови виробництва, реалізацію і споживання продукції у народному господарстві країни. Вони включають також обґрунтування перспектив соціально-економічного розвитку країни; визначення ступеня інвестиційної активності з виявленням пріоритетів, яким віддасть перевагу уряд країни в майбутні роки, з розробкою індикативного плану розвитку економіки й інвестиційного плану як його складової частини. Набір активних методів стимулювання інвестицій пов’язаний Методи активного втручання держави в інвестиційний процес наступні: – створення сприятливих умов для діяльності приватних підприємців. У першу чергу йдеться про формування сприятливого інвестиційного середовища, а також про проведення вигідної для інвесторів податкової і амортизаційної політики, що захищає внутрішніх і зовнішніх інвесторів. Пільгове оподаткування підприємств, діючих в пріоритетних галузях економіки; – пряма участь держави в ефективних і значущих для країни проектах; – участь держави у створенні інфраструктурних об’єктів як основи ефективного приватного підприємництва. Існують також значні відмінності і в політиці залучення ПІІ між розвинутими країнами і тими, що розвиваються. Перші забезпечують приплив іноземного капіталу в основному завдяки формуванню загального сприятливого інвестиційного клімату, а також шляхом надання іноземним інвесторам національного режиму, регулювання їх діяльності в рамках загального законодавства. Другі навпаки, використовують численні пільги, відповідне спеціальне законодавство, регулююче приток і використання ПІІ, відмінне від правового режиму своїх інвесторів [42]. Останнім часом ці два різні підходи все більш взаємодоповнюють один одного, а загальним напрямом політики різних країн стає підвищення ступеня відкритості економіки по відношенню до іноземних інвестицій, створення найсприятливіших умов для залучення зарубіжного капіталу. В основі залучення кожною країною іноземного капіталу лежать галузеві і регіональні пріоритети. У чистому вигляді їх не існує, тому можна казати лише про загальну перевагу тих чи інших критеріїв у рамках пріоритетів економічної політики (це актуально для України, хоча в умовах переходу до ринкової економіки та обмеженості фінансових ресурсів визначення пріоритетів, з одного боку, є дуже складним, а з іншого – актуальним). Урахування цих критеріїв слугує важливим інструментом регулювання надходження іноземного капіталу в національну економіку. На макроекономічному рівні надходження ПІІ регулюється такими інструментами, як податки, тарифи, амортизація, заробітна плата, ціни і валютний курс, а на мікроекономічному – інструментами, що детермінують функціонування фірми (вимоги до власності, місцеве регулювання рівня цін, лімітування фінансових засобів для інвестицій і набору робочої сили, експортні обмеження, ліцензування імпорту, контроль за використанням технології й іноземної валюти, величини відпускних цін). Заходи щодо регулювання та підвищення результативності діяльності іноземних інвесторів охоплюють широку гаму законодавчо закріплених елементів, серед яких, насамперед, можна виділити: - регулювання інвестицій та участь у власності; - вимоги до результатів господарської діяльності; - регулювання репатріації прибутку, дивідендів та інших доходів; - система інвестиційних пільг; - система інвестиційних гарантій; - інформаційне забезпечення. Розглянемо ці елементи детальніше. Регулювання інвестицій та участь у власності включають три базових компоненти: 1. Резервування за національним капіталом певних галузей і видів виробництва – для збереження національної безпеки (стосується заборони на участь іноземних інвесторів у акціонерному капіталі визначених секторів, наприклад, телекомунікацій – в Австрії, Греції, Ірландії, Ісландії, Італії, Китаї, Португалії, Туреччині, Швейцарії та Швеції). Усі держави регулюють вкладення іноземного капіталу, встановлюючи сфери, де діяльність іноземних інвесторів обмежено або заборонено. Насамперед, це – державний сектор економіки, і в тому числі – залізничний транспорт, зв’язок і комунальне господарство (Франція, Німеччина, Великобританія, Італія). Не допускається або суворо обмежується функціонування іноземного капіталу в оборонному комплексі (США, Японія, Франція, Канада, Колумбія, Італія), у виробництві зброї (Китай), на авіаційному і морському транспорті (США, Японія, Німеччина, Великобританія, Італія, Бельгія), у виробництві алкогольних напоїв (Колумбія), у будівництві й експлуатації атомних або гідроелектростанцій (США, Японія, Франція), в атомній енергетиці (Мексика), у банківській сфері (Бразилія, Італія, Канада, Японія), у страхуванні (Канада), на транспорті (Бразилія, Мексика), у торгівлі товарами невласного виробництва (Ефіопія), у зовнішній торгівлі (Ангола, Гана), у будівництві (Ботсвана), у засобах масової інформації (Бразилія, Мексика), у володінні казино (Китай) [54, 55, 57]. Існують заборона й обмеження на ПІІ у деяких галузях і видах виробництва, де присутність іноземних фірм може зумовити надмірний іноземний вплив, – таких, як видобування корисних копалин, банківська і видавнича справа (Бразилія). Як умова здійснення іноземного інвестування урядами приймаючих країн часто формулюються вимоги щодо участі у ньому елементів національних продуктивних сил: присутності виробників (вкладників) у капіталі, використання місцевих ресурсів і напівфабрикатів вітчизняного виробництва, підготовки кадрів, проведення інвесторами НДДКР, розширення експорту тощо. 2. Намагання збільшення питомої ваги країни вкладення капіталу в операціях іноземного підприємця (зумовлене рядом причин: участь держави у власності надає можливість посилити контроль за активами інвесторів, а місцеві партнери дістають доступ до інформації про діяльність інвестора і можуть сприяти розробці більш конструктивних ідей щодо регулювання діяльності іноземного капіталу). У Мексиці на основі закону про іноземні інвестиції (1993 р.) для стимулювання надходження зовнішніх коштів дозволено поступове збільшення частки іноземного капіталу в національних підприємствах – з 49 % у 1995 р. до 51 % у 2001 р. і до 100 % у 2004 р. Аналізуючи світову практику застосування методів регулювання діяльності приймаючих країн з метою зменшення питомої ваги іноземних інвесторів у власності, можна виділити: - фіксацію певного процента участі в ній перед початком інвестування (насамперед це залежить від галузі або виду виробництва, окупності інвестицій та напряму збуту продукції – внутрішнього чи зовнішнього); - запровадження механізму і часу скорочення участі у власності до межі, де у місцевих партнерів з’являються інтереси навіть до повного права на неї (лімітуючи цю участь, уряд регулює приплив і направленість іноземного інвестування; для підвищення рівня національної участі у власності може бути застосована вимога до іноземного інвестора щодо розширення інвестування у місцеві спільні підприємства чи збільшення капіталу, а також обсягів передачі технології й управлінських знань місцевим виробникам); - заохочення привілейованих інвесторів шляхом вилучення деяких обмежень (це стосується заборони в Індії до 1981 р. на інвестування, не пов’язане з переданням технології чи експортною орієнтацією – відтоді подібні обмеження перестали поширюватися на таких інвесторів: з нафтоекспортуючих країн, що розвиваються, тих, які направили кошти у пріоритетні галузі промисловості, нерезидентів індійського походження); - пряме обмеження іноземної участі у капіталі (як правило, до менш як 50 %) (у Іспанії, Канаді та Японії іноземцям дозволено володіти набагато меншою часткою власності у телекомунікаціях; 3. Серед інших непрямих заходів щодо регулювання участі Світова практика засвідчила дедалі меншу ефективність впливу цього компоненту регулювання на іноземних інвесторів у зв’язку з поліпшенням можливостей щодо їх доступу до зарубіжних ринків і зарубіжних технологій, а також контролю за виробничою діяльністю підприємств без володіння контрольним пакетом акцій завдяки управлінському досвіду. На прикладі Індонезії доведено неефективність маніпулювання цією межею внаслідок відсутності достатньої кількості місцевих підприємців, здатних володіти рештою акцій. Крім того, у даному випадку можливим є використання фіктивних осіб. З огляду на це, можна констатувати тенденцію до послаблення регулювання участі у власності при приватизації державних підприємств. Регулювання репатріації прибутку, дивідендів та інших доходів проводиться не тільки з контролюючими, але й із заохочувальними намірами. У першому випадку – з метою контролювання операцій іноземних інвесторів через значно поширену практику ухилення від сплати податків, зменшення відпливу капіталу та дезінвестування. Тут можна виділити такі моменти: - зобов’язання іноземного інвестора щодо забезпечення мінімального резерву в уповноваженому банку в певному розмірі від його участі в акціонерному капіталі; - неперевищення обсягу коштів, які переказуються, над загальною сумою одержаних доходів (Гвінея-Бісау) або над їх певною величиною – 50 % (Замбія, Єгипет); - дозвіл на переказ прибутку, величина якого не перевищує розміру інвестованих коштів (Колумбія); - дозвіл на переказ усього чистого прибутку раніше від встановленого терміну; - відсутність обмежень на переказ прибутку (Аргентина, Бразилія, Венесуела, Мексика, Перу, Чилі – у Латинській Америці, Єгипет, Гвінея-Бісау, Кабо-Верде, Марокко, Маврикій – в Африці) (у рамках НАФТА заборонено всілякі обмеження щодо руху капіталів, і в тому числі – всіх видів платежів і переказів; проте як виняток кількісні ліміти можуть встановлюватися при необхідності врегулювати платіжний баланс) [53, 54, 60, 61]. У більшості країн, що розвиваються, до цього існує подвійне ставлення. Незважаючи на усвідомлення іноземними інвесторами більшої привабливості політики вільної репатріації прибутків порівняно з обмеженнями, вони, як і раніше, дуже стурбовані її гіпотетичними негативними наслідками (погіршенням платіжних балансів тощо), через що вдаються до регулювання системи переказів коштів за кордон (у середині 90-х років їх найсерйознішими обмежувачами були Індонезія, Нігерія, Тайвань, Тринідад і Тобаго), але водночас намагаються компенсувати це наданням різноманітних інвестиційних пільг. Конкуренція щодо залучення ПІІ постійно загострюється і вдосконалюється. На початку ХХІ ст. у країнах, що розвиваються, існувало понад 40 різноманітних пільг і заохочень для іноземних інвесторів, а останнім часом понад 70 держав лібералізували режими інвестування у видобувну промисловість. Іноді компаніям-інвесторам дозволено прискорену амортизацію: у Бразилії – 50-60 % капіталу за перший рік, у Малайзії – 100 % протягом 2 років [56]. У цілому систему інвестиційних пільг можна класифікувати Звичайні пільги спрямовано на поліпшення макро- та мікроекономічної ситуації, а спеціальні – на стимулювання інвестиційної та суміжних з нею видів діяльності стратегічно важливих і пріоритетних галузей, підгалузей, підприємств і регіонів. Втім, податкове стимулювання відіграє істотну, але не вирішальну роль у прийнятті фірмою рішення щодо інвестування, – до уваги більше береться можливість обійти за допомогою ПІІ митні перешкоди. Податкові ж стимули впливають на розміщення інвестицій експортоорієнтованого характеру або у видобувні галузі. Іноземне інвестування імпортозаміщуючого виробництва є менш еластичним до наявності податкових пільг і позбавляє країну податкових надходжень. Спеціальні пільги, у свою чергу, можна поділити на факторні і товарні. До факторних пільг належить звільнення від оподаткування, гарантування позичок, прискорення амортизаційних відрахувань, часткове повернення податків, у т.ч. надання податкового кредиту і податкової знижки, відведення в оренду землі на пільгових умовах, субсидування підприємств, які виконують певні вимоги – створюють нові робочі місця, стимулюють підготовку кадрів тощо. До товарних пільг належить захист виробників від конкуренції за допомогою тарифних і нетарифних імпортних бар’єрів. Ці пільги часто застосовують для залучення іноземних інвестицій, які мають інтравертний напрям, – на відміну від факторних пільг, які, навпаки, спрямовані на стимулювання діяльності експортоорієнтованих підприємств. Аналіз надання спеціальних пільг у різних країнах свідчить про їх конкретне призначення, зокрема: - малим і середнім підприємствам (Бенін, Конго, Камерун, Мадагаскар, Малі, Мексика, Сенегал, Південна Корея); - на вкладення, що справляють позитивний вплив на платіжний баланс (Мексика); - на інвестиції, що перевищують визначений розмір (Бурунді, Південна Корея); - на інвестиції, що направлені на створення нових або розширення діяльності діючих підприємств (Ефіопія, Мадагаскар, Мексика, Сінгапур, Центральноафриканська Республіка, Чад); - експортоорієнтованим підприємствам (Габон, Гвінея, Індія, Йорданія, Конго, Коста-Рика, Кот-д’Івуар, Мексика, Сенегал); - на інвестиції у виробництво нових товарів і послуг (Мадагаскар); - на капіталовкладення у «піонерні» галузі (Малайзія); - підприємствам, які використовують місцеві ресурси (Гвінея, Йорданія, Мексика); - на інвестиції, що стимулюють розвиток аграрних (Південна Корея) і відсталих (Великобританія, Гвінея, Іспанія, Італія, Китай, Мексика, Німеччина, Франція) районів; - на проекти, що реалізуються у ВЕЗ (Єгипет, Ірландія, Маврикій, Південна Корея); - підприємствам, які займаються НДДКР (Великобританія, США, Японія, Німеччина, Малайзія, Мексика, Сінгапур); - фірмам, які виробляють і переробляють сільськогосподарську продукцію (Чад); - підприємствам, які мають сегмент ринку в країнах регіонального угруповання (Екваторіальна Гвінея); - на інвестиції, що створюють нові робочі місця (значна кількість країн) [56, 60, 61, 64]. Іншим аспектом регулювання іноземного інвестування з боку приймаючої країни, який до того ж визначає її інвестиційний клімат, є жорсткість ступеня регламентації. Так, Сінгапур і Гонконг регулюють діяльність ТНК шляхом створення відповідних макроекономічних умов: уряд Сінгапуру активно втручається у регулювання тарифів, заробітної плати і розвиток пріоритетних напрямів інфраструктури; у Гонконгу, навпаки, державне втручання у процес вільного підприємництва і розвиток ринку є мінімальним. Податкові пільги слугують важливим спонукальним мотивом для іноземних інвесторів. Найістотнішими з них є зменшення податків на прибуток, яке супроводжується податковими канікулами, звільнення від імпортного мита, зменшення мита, податкові пільги на реінвестування, прискорена амортизація тощо. З середини 80-х років номенклатура пільг має тенденцію до розширення, проте У країнах, що розвиваються, найголовнішими з податкових пільг є податкові канікули, звільнення від імпортного мита і повернення мита. Як правило, податкові канікули сягають 5, а іноді – 10 і 25 років після початку інвестування (у Бангладеш – 4-12, у Кот-д’Івуарі – 7-11, у Малайзії – 5-10, у Марокко – 10-14, у Таїланді – 3-8 і ще додатково 5), тоді як тарифні поступки – відповідно, 5-10 і 10-25 років [56]. Найсерйознішим чинником створення сприятливого податкового режиму для іноземних інвесторів є позбавлення подвійного оподаткування за рахунок податкового кредиту і податкової знижки. Саме податковий кредит у країнах, що розвиваються, націлено на стимулювання діяльності іноземних інвесторів. Його розмір визначається не тільки реально сплаченим обсягом податку, але й його величиною, яка б мала бути стягнутою за відсутності податкових знижок у приймаючій країні. У деяких державах межа цього кредиту фіксується: у видобувній промисловості Мексики вона становить 20 % від обсягу інвестицій, а для дрібних компаній її підвищено до 25 %. Податковий кредит застосовується для регулювання певних видів діяльності іноземних компаній. У тій самій Мексиці запроваджено обмеження для зменшення питомої ваги місцевих ресурсів з низьким ступенем обробки у вартості експортованих товарів. Сертифікат на одержання податкового кредиту надається лише підприємствам-експортерам, у яких його питома вага сягає не менш як 30 % вартості всього експорту, а вартість, відповідно, не перевищує 10 % від неї. У Мексиці, Малайзії та Пакистані право на податковий кредит здобувають компанії, що ведуть НДДКР і сприяють підвищенню кваліфікації робочої сили [56]. Розвинуті країни, здебільшого, практикують різноманітні фінансові і фіскальні пільги, у них серед інструментів впливу на інвестиційну політику найважливіше місце займають податки і амортизація. Шляхом зміни величини податків, а також збільшення або зменшення термінів амортизації визначаються сфери вигіднішого вкладання капіталу, що зрештою спрямовує рух економіки у заданому напрямі. Прискорена амортизація, специфічні відрахування з доходу корпорацій або зниження інших податків є вагомішими порівняно із звільненням від імпортного мита та поверненням мита (ці пільги частково використовуються при створенні ВЕЗ). Особливого значення набули дострокова амортизація, різні види зниження обов’язкових податків або звільнення від їх сплати, кредитування. Використовуються також інші стимули: зменшення внесків на соціальні потреби (Італія), звільнення від оподаткування інвестиційних резервів (Швеція), пропонування альтернативних пільгових режимів на розсуд інвестора (Австрія, Німеччина). Фіскальні пільги спрямовані на залучення іноземних інвесторів у певні регіони чи галузі. Так, Австралія, Австрія, Великобританія, Ірландія і Норвегія застосовують їх для стимулювання підприємств з підвищеним рівнем комерційного ризику. До основних форм фінансових стимулів, застосовуваних у розвинутих країнах, належать субсидії, кредитні гарантії та різноманітні знижки на фінансування. Як правило, вони здійснюються з дозволу органів регіональної влади (Австралія, Австрія, Канада, Німеччина, США, Швейцарія) і призначені для інвестицій у високоризиковані, інноваційні чи дрібні підприємства. Проте практика свідчить, що спеціальні пільгові умови є ефективними тільки в комбінації з іншими елементами заохочення діяльності іноземних інвесторів, зокрема – із створенням механізмів захисту власності й інституціональної основи інформаційного забезпечення. Наявність системи інвестиційних гарантій – один з найголовніших чинників плідної інвестиційної діяльності. На рівні приймаючої країни іноземним інвесторам також створюються умови для виваженої підприємницької діяльності – за рахунок надання урядових гарантій: стабільності законодавства, яке регулює правове становище іноземних інвестицій, від націоналізації, реквізиції і конфіскації, на випадок припинення інвестиційного процесу, переказу прибутків і доходів від інвестиційної діяльності. Інформаційне забезпечення іноземних інвесторів є надзвичайно важливим чинником цивілізованого ведення підприємницької діяльності. Так, Японія – попри незначні надходження іноземного капіталу в середині 90-х років та тенденцію до їх скорочення – все ж піклувалася про створення зручностей у даній сфері за рахунок заснування ряду спеціалізованих інституцій. Одна з них, «Джетро», періодично готує огляди про інвестиційний клімат у країні, проводить семінари з питань вкладень іноземного капіталу. Інша консалтингова корпорація «Файнд» прогнозує зміни попиту на певні товари, сприяє розробці стратегії збуту та фінансування, пошукам партнерів зі спільного підприємництва. Важливу роль у сфері регулювання в цілому економіки і у тому числі інвестиційного процесу грає антимонопольне законодавство і діяльність уповноважених державних органів, спрямована на припинення несумлінної конкуренції і дій по монополізації ринку. До числа задач державного антимонопольного регулювання входить: – виявлення і оперативне припинення актів і дій федеральних органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, спрямованих на обмеження конкуренції, а також удосконалення правових механізмів усунення адміністративних бар’єрів, підвищення відповідальності за вказані порушення; – виявлення і припинення зловживань господарюючими суб’єктами домінуючим (у тому числі монопольним) положенням на товарних і фінансових ринках, спрямованих на обмеження конкуренції; – обмеження локального монополізму і розвиток конкуренції на аграрних ринках; – створення умов для розвитку конкуренції на монополізованих товарних ринках.
Ключовою умовою інноваційно-технологічного розвитку України, відновлення її виробничого потенціалу і забезпечення на цій основі ефективності і конкурентоспроможності національного виробництва, економічної безпеки країни є активізація інвестиційної діяльності, значне розширення масштабу інвестування в реальний сектор економіки з використанням як внутрішніх, так і зарубіжних інвестиційних ресурсів. Одна з важливих складових загального інвестиційного процесу – прямі іноземні інвестиції, що представляють одне з перспективних джерел фінансових і виробничих ресурсів, передових технологій і сучасних методів управління, необхідних для динамічного розвитку будь-якої національної економіки. Оскільки іноземні інвестиції є одним із джерел фінансування розвитку економіки України, державне регулювання іноземного інвестування набуває особливо важливого значення. Державне регулювання іноземного інвестування – це врегульована нормами права виконавча і розпорядча діяльність відповідних органів державної влади щодо ефективного залучення та раціонального використання іноземних інвестицій з метою економічного зростання і підвищення рівня життя народу. Під державним регулюванням у сфері іноземних інвестицій треба, з одного боку, розуміти комплекс заходів державних установ, організацій і гілок влади, спрямованих на створення сприятливого клімату для іноземних капіталовкладень, надання гарантій інвесторам, формування стабільного податкового поля, підтримку інфраструктури тощо, а з іншого – обмеження інвестиційної активності в різних її проявах, регулювання обсягу, умов і напрямів інвестування [22]. Важливо підкреслити, що без загальної стабілізації політичного і макроекономічного середовища в Україні, а також забезпечення внутрішнього інвестування іноземні інвестиції не надходитимуть. До того ж – внаслідок її зовнішньої заборгованості, не дуже сприятливого інвестиційно-підприємницького клімату та незначної конкурентоспроможності обсяг зовнішніх інвестиційних надходжень може скоротитись. Подальша результативність іноземного інвестування прямо залежатиме від удосконалення чинного законодавства України. Інвестиційні інститути Заходу ретельно оберігають свої кошти, нав’язуючи у відносинах з українськими виконавчими структурами і підприємцями сприятливу для себе модель інвестиційного законодавства. Їх не відлякує перспектива функціонування в нашому національному режимі за умови отримання серйозних державних гарантій щодо захисту вкладень. Довіра у взаємовідносинах з цими інститутами є вкрай актуальною: іноді вони згодні прийняти наші численні квоти, ліцензії та громіздку податкову систему, проте потребують впевненості, що проіснують у даній комбінації визначений проміжок часу. Необхідним є плавна, поступальна адаптація чинного українського законодавства до міжнародних стандартів, а при його зміні – гарантування відшкодування збитків або негайне його здійснення. Реалізувати ці положення можна тільки за умови існування міцної влади. Негативний відбиток на державну політику в області регулювання прямих іноземних інвестицій накладає відсутність чітко сформульованої промислової політики, позначених структурних пріоритетів зростання. Існуючі пільги й обмеження для підприємств з іноземною участю не є органічною складовою комплексу заходів щодо залучення і раціонального використання зарубіжного капіталу. Як відомо з світової практики, основний інструмент боротьби за іноземного інвестора – поліпшення інвестиційного клімату шляхом лібералізації існуючих інвестиційних режимів. Незадовільним залишається адміністративно-правовий режим відносно ПІІ з його закритістю і безліччю перешкод для притоку і функціонування зарубіжного капіталу, неузгодженістю з політиками в інших сферах економіки, певною невідповідністю вимогам міжнародних організацій. В умовах скорочення обсягів залучення, як внутрішніх, так і іноземних інвестицій в нашу економіку, повна відмова від системи стимулів для іноземних інвесторів і повноцінна уніфікація режимів для внутрішніх і зарубіжних вкладень не представляються можливими. Це є задачею на перспективу. На першому етапі доцільно зберегти існуючу систему, змінивши принципи надання стимулів, Українська політика відносно ПІІ потребує знач Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|