Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація державного боргу

Державний борг як наслідок існування державного кредиту

Основним беземісійним методом покриття бюджетного дефі¬циту є залучення державою кредитних ресурсів.

Призначення державного кредиту виявляється в тому, що він є засобом мобілізації в руках держави додаткових фінансових ресур¬сів. У разі дефіцитності державного бюджету додатково одержані фінансові ресурси спрямовують на покриття різниці між бюджет¬ними видатками і доходами. При позитивному бюджетному сальдо одержані за допомогою державного кредиту кошти прямо викорис¬товуються для фінансування економічних і соціальних програм. Це означає, що державний кредит, будучи засобом збільшення фі¬нансових можливостей держави, може стати важливим чинником пришвидшення соціально-економічного розвитку країни.

Загалом державний кредит відображає засновані на взаємних інтересах і зобов'язаннях боржників та кредиторів відносини, од¬ним з учасників яких є держава, з приводу надання у користування тимчасово вільних коштів на умовах строковості, поверненості, платності та забезпеченості. Держава як суб'єкт кредитних відно¬син може бути в ролі позичальника коштів, кредитора або гаранта.

Кредитні відносини, в яких держава є позичальником, суттєво відрізняються від тих, в яких вона кредитор чи гарант повернення кредитів, за цілями, методами і соціально-економічними наслідка¬ми

Державний борг як наслідок кредитних відносин за участю держави формується у разі, коли держава є позичальником або гарантом повернення кредиту. При цьому, згідно із загальноприй¬нятою у світі методологією, гарантії оплати боргів підприємств, а також інші умовні зобов'язання не враховуються при обчисленні загальної суми державного боргу до того моменту, поки державні органи не вимушені розпочати виплати з метою погашення такого боргу, тобто якщо безпосередній позичальник не виконав вчасно власні кредитні зобов'язання.

Використання державою у фінансовій політиці залучення ко¬штів на кредитній основі зумовлює утворення державного боргу і необхідність формування ефективної системи управління ним.

Проблема державного боргу набула особливої актуальнос¬ті у другій половині XX ст., коли держави стали неспроможними акумулювати у бюджеті достатні фінансові ресурси для виконання власних функцій і почали застосовувати боргову політику, активно здійснюючи запозичення на внутрішньому та зовнішньому рин¬ках. Державний борг нині є об'єктивно зумовленим явищем для країн з ринковою економікою.

Державний борг за економічною суттю визначає економічні відносини держави як позичальника з її кредиторами (резидента¬ми та нерезидентами) щодо перерозподілу частини вартості вало¬вого внутрішнього продукту /або світового продукту на умовах строковості, платності та повернення.

Інакше кажучи, державний борг можна визначити як суму прямих договірних зобов'язань органів державного управління пе¬ред економічними суб'єктами інших секторів економіки (резиден¬тами) і зарубіжними кредиторами.

Державний борг виникає внаслідок здійснення державою запозичень у грошовій формі, випуску облігаційних боргових зобов'язань, прийняття боргів інших економічних суб'єктів, без¬готівкового випуску боргових зобов'язань.

Державний борг має економічно обгрунтовані межі. Величи¬на боргу характеризує становище економіки та фінансової сфери держави, ефективність функціонування її урядових структур.

Згідно з Бюджетним кодексом України загальний обсяг дер¬жавного боргу (прямого) та гарантованого державою боргу на кі¬нець бюджетного періоду не може перевищувати 60% від річного номінального обсягу ВВП України. Щорічно за Законом України "Про Державний бюджет України на відповідний рік" встановлю¬ється граничний обсяг внутрішнього та зовнішнього державно¬го боргу. У разі перевищення граничної величини боргу Кабінет Міністрів зобов'язаний вжити термінових заходів для зменшення суми державного боргу до 60% і нижче.

 


Державний борг класифікують за рядом критеріїв. Розрізня¬ють поточний і капітальний борги. Поточний борг - це сума забор¬гованості, що підлягає погашенню в поточному році, й належних до сплати в цей період процентів за всіма випущеними на цей мо¬мент позиками. Капітальний борг - це загальна сума заборгованос¬ті й процентів, що мають бути сплачені за позиками.

Державний борг також поділяють на внутрішній і зовнішній. Разом з тим, дискусійним залишається питання щодо визначення ознаки класифікації боргу на внутрішній і зовнішній.

За формою залучення коштів державний борг поділяється на державні запозичення та гарантії. Державні запозичення - це залу¬чення державою в особі Кабінету Міністрів України через Мініс¬терство фінансів України грошових коштів, іншого майна та май¬нових прав, яке передбачає прийняття зобов'язань щодо грошових коштів на умовах строковості, платності та повернення.

Таким чином, в Україні борг класифікується у фінансовій і статистичній звітності на: державний прямий (внутрішній і зо¬внішній) та державний гарантований (внутрішній і зовнішній).

За валютою залучення державний борг поділяється на борг у національній та іноземній валютах. Внутрішній борг переважно формується у національній валюті. Для залучення коштів еміту¬ються цінні папери, які розміщуються на внутрішньому фондово¬му ринку. Державний борг в іноземній валюті виникає внаслідок здійснення безпосереднього запозичення коштів в урядів зарубіж¬них країн, міжнародних фінансово-кредитних організацій, інозем¬них банків, а також розміщення державних боргових зобов'язань на міжнародних ринках капіталів.

Залежно від строку зачучення коштів розрізняють:

• короткостроковий борг (зі строком погашення до року);

• середньостроковий (від одного до п'яти років);

• довгостроковий (від п'яти років І більше).

У ст. 12 Бюджетного кодексу України передбачена класифі¬кація боргу, яка дає змогу систематизувати інформацію про всі боргові зобов'язання держави, АРК, територіальної громади міста. Згідно з бюджетною класифікацією державний борг класифікуєть¬ся за типами кредитора і боргового зобов'язання.

За типом кредитора внутрішній борг охоплює: заборгова¬ність за позиками, одержаними з бюджетів різних рівнів і дер¬жавних фондів; заборгованість перед банківськими установами; заборгованість перед іншими органами управління; внутрішню заборгованість, не зараховану до інших категорій; коригування, пов'язане зі змінами обсягів депозитів, цінних паперів і різни¬цею у вартісних оцінках вищезазначених статей; зовнішній борг містить: заборгованість за позиками, одержаними від міжна¬родних організацій економічного розвитку; заборгованість за позиками, одержаними від органів управління іноземних дер¬жав; заборгованість за позиками, одержаними від іноземних комерційних банків; заборгованість за позиками, одержаними від постачальників; зовнішню заборгованість, не зараховану до інших категорій; коригування, пов'язане зі змінами обсягів депозитів, цінних паперів та різницею у вартісних оцінках ви¬щезазначених статей.

За типом боргового зобов'язання до внутрішнього боргу належать: заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями; заборгованість за середньостроковими зобов'язаннями; забор¬гованість за короткостроковими зобов'язаннями і векселями; заборгованість за іншими внутрішніми зобов'язаннями; ко¬ригування, пов'язане зі змінами обсягів депозитів, цінних па¬перів і різницею у вартісних оцінках вищезазначених статей; до зовнішнього боргу зараховують: заборгованість за довго¬строковими зобов'язаннями; заборгованість за середньостро¬ковими зобов'язаннями; заборгованість за короткостроковими зобов'язаннями і векселями; заборгованість за іншими зовніш¬німи зобов'язаннями; коригування, пов'язане зі змінами обсягів депозитів, цінних паперів та різницею у вартісних оцінках вище¬зазначених статей.

 

 



Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. V. Класифікація і внесення поправок
  3. V. Класифікація рахунків
  4. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  5. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Адміністрування податкового боргу
  8. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  9. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  10. Аргументи на користь і проти державного регулювання аграрної сфери
  11. Банківська платіжна картка як засіб розрахунків. Класифікація платіжних карток
  12. Банківський кредит та його класифікація.




Переглядів: 2090

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Видатки бюджету на управління | Обслуговування державного боргу за рахунок коштів Державного бюджету України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.