МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Нормативно-правовий акт, індивідуальний правовий акт.Яі 1. Поясніть поняття нормативно-правовий акт; індивідуальний пра- вовий акт. 2. На які групи поділяють нормативно-правові акти? 3. Наведіть приклади різних видів нормативних актів. 4. Порівняйте нормативний та індивідуальний правові акти. 5. Наведіть приклади індивідуальних правових актів або знайдіть приклади таких актів у засобах масової інформації або в мережі Інтернет. б*. Висловіть свою думку про можливість існування суспільства без індивідуальних або нормативних актів. § 34. Закон і підзаконний акт Пригадайте} на які види поділяють нормативні акти й за якими критеріями. 1. Поняття та ознаки закону. Одним із способів класифікації нормативних актів є поділ на закони й підзаконні акти. Закон — нормативний акт вищої юридичної сили, який регулюєнайважливіші суспільні відносини й приймається органом законодавчої влади або референдумом. Для закону характерний ряд ознак, які відрізняють його від інших нормативних актів. Першою ознакою закону є його прийняття референдумом або органом законодавчої влади. У більшості сучасних держав таким органом є парламент. Надання права приймати закон саме парламенту — представницькому органу держави — забезпечує найбільш повне представництво інтересів усіх соціальних груп, усього населення держави. Іноді право приймати закони може належати главі держави (зокрема, в абсолютній монархії). Відомі також випадки, коли парламент тимчасово делегує уряду повноваження приймати закони. Так, у 1992 р. Верховна Рада України тимчасово делегувала Кабінету Міністрів України право приймати декрети, які мали силу законів. При цьому закони не можуть, та й не повинні, регулювати всі суспільні відносини. Характерною рисою законів є те, що вони регулюють лише найважливіші суспільні відносини. Закон має особливе значення в системі нормативно-правових актів будь-якої держави. Адже характерною рисою закону є те, що він має вищу юридичну силу. Будь-які інші нормативно-правові акти держави повинні відповідати законам. У разі, коли інший правовий акт суперечить закону, він не діятиме, підлягає скасуванню. Закон є нормативним актом загального характеру, він установлює загальнообов’язкові правила поведінки, застосовується багаторазово. Закон, як і будь-який інший нормативний акт, гарантується й, охороняється державою. В разі порушення або недотримання норм, установлених законом, до порушника можуть бути застосовані засоби примусу, застосовано стягнення чи покарання. Закон приймається в особливому порядку, який називається законодавчою процедурою. В більшості держав порядок прийняття законів визначається спеціальними нормативними актами або конституцією. Особливий, чітко визначений порядок визначений також і для доповнення, зміни або скасування закону. Закони за рівнем їх юридичної сили можна поділити на три
2. Поняття та особливості правового статусу конституції., Особливе місце в системі нормативних актів більшості держав займає конституція — основний закон держави. Слово «конституція», як і чимало інших юридичних понять, має латинське походження (сотіійШо — устрій, установлення, положення). Саме за часів давньоримської держави цим словом позначалися акти різних органів державної влади, зокрема укази імператорів. Воно застосовувалося й для позначення актів, які приймали в деяких середньовічних державах Європи, зокрема в Польщі. Однак у той час поняттям «конституція» називали чимале коло нормативних актів. Свого сучасного значення слово «конституція» набуло у XVIII ст., коли були прийняті перші конституції сучасного типу — у США (1787), Франції (1791), Польщі (1791). Нині в більшості держав світуконституція — це основний закон, нормативний акт найвищої юридичної сили, який визначає й закріплює форму держави, основи державного ладу, права й свободи людини та громадянина. Конституція — найважливіший правовий документ будь-якої держави, через те вона має особливий юридичний статус. По-перше, для прийняття конституції, зважаючи на її значення, використовують особливу процедуру. Так, конституції Франції (1791), Італії (1947), Індії (1950), Португалії (1976) приймали спеціально для цього скликані Установчі збори, подібне зібрання прийняло конституцію США, яку пізніше схвалили конституційні конвенти штатів. Відомі приклади «дарування» конституції монархом (такий акт називається октроюванням) — як, наприклад, конституція, дарована королем Пруссії після революції 1848 р., Франції (1814 р., після повалення правління Наполеона), Бельгії (1831), Японії (1889), Кувейту (1963). Президентом було даровано конституцію Пакистану (1962). У 1968 р. після перевороту в Бразилії військові, які його здійснили, — головнокомандувачі армії, флоту та авіації — «дарували» конституцію, щоб оформити своє правління. Іноді конституцію приймають загальнонародним референдумом. Так було прийнято нині діючу конституцію Російської Федерації в 1993 р., сучасну конституцію Франції в 1958 р. (конституція так званої П’ятої республіки). Якщо ж конституцію приймає вищий представницький орган країни, то вдаються до спеціальної процедури — підвищують кількість голосів, потрібних для прийняття акта (вимагається так звана конституційна більшість), збільшують строк розгляду. Кваліфікованою більшістю парламентів приймалися конституції Греції (1975), Іспанії (1978), України (1996). Однак після прийняття парламентами згадані конституції Греції та Іспанії було потім схвалено референдумами. По-друге, конституціям надається найвища юридична сила. Всі закони, інші нормативно-правові акти держави, яка має конституцію, повинні відповідати її положенням. Прийняття будь-якими органами чи посадовими особами актів, що суперечать конституції, є протиправними. По-третє, конституція має підвищену стабільність. Її зміна, так само як і прийняття, пов’язана з виконанням певної ускладненої процедури, що забезпечує сталість основного закону й певною мірою незалежність від поточних політичних перипетій у державі. Завдяки наданню конституції вищої юридичної сили й підвищеній стабільності вона є базою для створення інших нормативно- правових актів держави. По-четверте, з огляду на особливу важливість конституції як основного закону, держава забезпечує високий рівень її захисту. У багатьох країнах створено спеціальні органи конституційного нагляду чи судочинства, установлено підвищену відповідальність за порушення норм конституції з боку будь-яких, навіть найвищих, посадових осіб. 3. Види конституцій.
Нині в більшості країн світу конституції мають форму документа, який викладений на папері, записаний в одному чи декількох документах. У таких випадках ідеться про писану конституцію. Однак у деяких державах конституції як певного нормативного акта не існує. Основні положення, що регулюють життя суспільства, закріплюються в певних традиціях, ідеях і доктринах. Такими державами є Велика Британія, Ізраїль, Нова Зеландія. Тоді йдеться про неписану конституцію. Конституції України, Росії, США, ФРН, Польщі, Індії складаються з одного документа, який має відповідну назву, — це кодифіковані (систематизовані) конституції. Однак у деяких державах конституційними актами є декілька документів. Так, у Канаді конституція складається з двадцяти п’яти нормативних актів, у Швеції — з трьох. Такі конституції називають некодифікованими. У сучасних демократичних державах норми конституції не лише проголошуються, а й реалізуються на практиці. Вони відображають реальне життя держави, саме тому їх називають реальними. Однак існують держави, у яких норми, закріплені в основному законі, залишаються лише на папері, не знаходять підтвердження у фактичному житті держави. Такі конституції називають фіктивними. Існує поділ конституцій за способом прийняття. Якщо конституція приймається референдумом, установчим органом або представницьким органом (парламентом), її називають народною конституцією. Конституції, даровані монархом, іншою особою чи органом, називають дарованими (або октройованими). Іноді бувають конституції, які прийняті внаслідок досягнення певної угоди, їх називають договірними. Життя не зупиняється, тому з часом виникає необхідність унесення змін до основного закону. В державах передбачена різна процедура внесення змін до конституції. В деяких процедура внесення змін до конституції є досить простою — вона не відрізняється від порядку прийняття або внесення змін до звичайних законів. Такі конституції називаються гнучкими. Однак у більшості держав для внесення змін до конституції передбачено більш складний порядок, аніж для звичайних законів. Такі конституції називають жорсткими. В одних державах зміни повинні бути затверджені референдумом, в Митах — двічі підтримані парламентом, іноді для їх прийняття в представницькому органі необхідна кваліфікована більшість голосів депутатів. Існують й інші способи надання конституції жорсткого характеру. 4. Конституційні й поточні закони. Інші закони поділяють на конституційні та поточні. Конституційні закони займають місце в системі нормативних актів держави за конституцією — їх юридична сила нижча від конституції, але вища, аніж у поточних законів. До конституційних належать закони, які вносять зміни та доповнення до основного закону держави. В багатьох випадках (у країнах, де конституція має жорсткий характер) прийняття цих законів передбачає більш складну процедуру, аніж для звичайних законів. У деяких державах, зокрема в Росії, конституційними називають також закони, прийняття яких прямо передбачено конституцією та має розвинути її положення. Здебільшого це закони про окремі органи державної влади, про вибори, про державний устрій держави, основні права людини тощо. Більшість законів, які приймаються в будь-якій державі, — звичайні закони. Вони приймаються відповідно до передбаченої процедури, регулюють суспільні відносини, які належать до різних сфер соціально-економічного життя. Ці закони мають меншу юридичну силу, аніж конституція й конституційні закони, але вони за юридичною силою вищі, аніж будь-які підзаконні акти. 5. Підзаконні нормативно-правові акти. Закони регулюють лише найважливіші суспільні відносини. Для тих суспільних відносин, які потребують регулювання з боку держави, але не врегульовані законом, у будь-якій державі існують підзаконні нормативно-правові акти. Підзаконний нормативно-правовий акт — це правовий акт, прийнятий компетентним органом державної влади, місцевого самоврядування або уповноваженим державою суб’єктом у встановленому порядку відповідно до закону та для його виконання. Юридична сила будь-якого підзаконного нормативно-правового акта нижча, аніж юридична сила будь-якого закону. Підзаконні нормативно-правові акти поділяють залежно від території, на яку поширюється їх дія, за суб’єктами прийняття, а також за галузями права. Загальні підзаконні нормативно-правові акти поширюються на всю територію держави й на всіх, хто знаходиться на її території. Ці акти приймаються здебільшого вищими органами виконавчої влади, главою держави. Так, загальними будуть указ президента держави про оголошення надзвичайного стану на всій території держави, постанова уряду про визначення порядку святкування ювілейних дат тощо. Місцеві акти приймаються місцевими органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування й поширюються на територію певної адміністративної одиниці держави — провінцію, землю, штат, область, місто тощо. Відомчі нормативно-правові акти регулюють окремі галузі суспільних відносин. Саме відомчим буде наказ міністерства освіти про порядок проведення державної атестації випускників середньої ніколи або постанова уряду про затвердження правил перевезення пасажирів автомобільним транспортом. Серед підзаконних актів також виокремлюють локальні акти, які регулюють правовідносини на окремому підприємстві, установі й організації. Так, наказ директора Підзаконні нормативно-правові акти £1
За територією, на яку поширюється дія акта За суб’єктами прийняття
Вищими законодавчими органами
Ви і цим іхентральн им органом в и конавчої влади А Місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування >
фірми про час початку й закінчення роботи буде локальним актом — адже він стосується лише працівників цього підприємства. ІЦе раз підкреслимо, що будь-який підзаконний нормативно- правовий акт має відповідати конституції та законам держави. В Україні з метою забезпечення відповідності підзаконних актів актам більш високої юридичної сили, забезпечення захисту прав людини запроваджено процедуру державної реєстрації нормативно-правових актів, яка здійснюється органами Міністерства юстиції. Під час реєстрації перевіряється відповідність акта конституції й законам України, загальним принципам права. Акт, який зачіпає права людини або має міжвідомчий характер і не зареєстрований у встановленому порядку, не має юридичної сили. Закони є основою правової системи більшості держав світу. Вони мають вищу юридичну силу й приймаються в особливому порядку відповідно до законодавчої процедури. Серед законів визначають конституцію — основний закон держави, конституційні закони та поточні (звичайні) закони. Конституція — основний закон — має найвищу юридичну силу, є основою для розробки законів і нормативно-правових актів, для неї характерні особливий характер прийняття, підвищена стабільність, підвищений юридичний захист конституції. Підзаконні нормативно-правові акти регулюють відносини, що не врегульовані законами, приймаються на їх виконання та розвиток. Закон, конституція, конституційний закон, поточний (звичайний) закон, підзаконний нормативно-правовий акт. Яі 1. Поясніть поняття закон, конституція, конституційний закон, по- точний (звичайний) закон. 2. Назвіть ознаки закону. 3. Наведіть приклади відомих вам законів України. 4. З нормами яких законів вам доводилося мати справу у своєму житті? 5. Назвіть особливості правового статусу конституції як основного закону. 6. Які види конституцій вам відомі? 7*. Проаналізуйте норми Конституції України та відомі вам факти й визначте, до якого типу конституцій (за різними ознаками) вона належить. 8. Наведіть приклади різних видів підзаконних нормативно-правових актів. 9. Порівняйте А звичайні та конституційні закони Б закон і підзаконний нормативно-правовий акт ТЕМА 12. ПРАВОТВОРЕННЯ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗАКОНОДАВСТВА § 35. Правотворчість і реалізація норм права Пригадайте ознаки держави та її функції. 1. Поняття та ознаки правотворчості. Існування держави неможливе без системи права. Однак вона не виникає сама по собі — для цього потрібна цілеспрямована діяльність певних органів, посадових осіб. Саме на це направлена правотворчість — напрям діяльності держави, пов’язаний з офіційним закріпленням норм права шляхом формування приписів, їх зміни, доповнення й скасування. Правотворчість здійснюється з метою створення системи норм, яка здатна ефективно регулювати існуючі суспільні відносини в різних сферах суспільного життя. Правотворчість притаманна державі на всіх етапах її розвитку. При цьому правотворча діяльність, її зміст обумовлюються рівнем соціально-економічного розвитку суспільства, формою державного ладу, який установлено в державі. Навряд чи могли виникнути правові норми, які належать до космічного права раніше, аніж розпочалося освоєння людством космічного простору, не потрібні були до середини XX ст. норми, які стосуються порушень у галузі комп’ютерних технологій. Певною мірою на правотворчість впливають історичні традиції суспільства, менталітет населення. Правотворчість може здійснюватися лише спеціально уповноваженими суб’єктами. Ними є переважно державні органи, а також у деяких випадках недержавні органи, які отримують для цього від держави спеціальні повноваження. Для того щоб створені норми були легітимними, вони повинні створюватися відповідно до визначених державою процедур. У процесі правотворчості можуть створюватися нові норми, скасовуватися або змінюватися існуючі. 2. Принципи правотворчості. Правотворчість повинна здійснюватися з дотриманням певних принципів. У процесі підготовки й прийняття правових норм необхідне дотримання принципу науковості. Це означає, що при створенні правових норм потрібно вивчати й враховувати потреби суспільства, залучати до їх розробки й експертизи правознавців- науковців, відповідні наукові та дослідницькі установи. Водночас необхідно дотримуватися принципу професіоналізму. Це означає, що правотворчою діяльністю мають займатися Важливим принципом правотворчості є законність. Це означає, що правові акти мають створюватися з урахуванням наявних у кожного органу повноважень. Так, орган місцевого самоврядування не має права приймати закони, відомчі органи повинні приймати акти лише у своїй галузі. Крім того, усі акти повинні відповідати конституції, а також діючим актам більш високої юридичної сили. Так, видаючи наказ, міністерство має забезпечити його відповідність не лише конституції, а й законам, постановам уряду й указам президента. У сучасних державах правотворчість здійснюється з урахуванням принципу демократизму. Він передбачає залучення до правотворчості широкого кола організацій, установ, а також громадян і недержавних організацій — партій, інших об’єднань громадян тощо. ІТри прийнятті актів має враховуватися думка більшості населення. В сучасних державах принцип демократизму виявляється в широкому залученні населення держави до обговорення проектів правових актів і врахуванні результатів такого обговорення при їх прийнятті. Тісно пов’язаний із цим принципом і принцип гласності. Він передбачає можливість громадськості отримати інформацію про проекти нормативних актів, інформування про перебіг правотворчих подій. Дотримання цього принципу забезпечується публікацією проектів правових актів у засобах масової інформації, у мережі Інтернет. Гуманізм є принципом, який визначає зміст правових актів. Він означає, ідо правові акти повинні гарантувати й забезпечувати захист прав і свобод людини. Саме це має Іноді виокремлюють також принципи оперативності, збереження національної самобутності, забезпечення зв’язку правотворчо- сті з практикою. 3. Етапи правотворчої діяльності. Правотворча діяльність є складним процесом, у якому можна визначити ряд етапів і стадій. Першим етапом правотворчості вважають формування державної волі, підготовку проекту нормативного акта. Для цього має бути з’ясовано, чи існує потреба в регулюванні певних суспільних відносин, а в разі потреби — який акт має бути прийнятий (закон, указ, постанова тощо). На підставі цього приймається відповідне рішення й розпочинається підготовка проекту акта. Проект розробляється відповідними спеціалістами, залучаються необхідні установи, інститути, навчальні заклади. Іноді на цьому етапі проект виноситься на громадське обговорення, до якого може залучитися будь-яка особа. На другому етапі відбувається безпосереднє прийняття нормативно-правового акта тим органом, який має на це право, уповноважений на це. Якщо це закон, його має прийняти парламент, постанова Кабінету Міністрів приймається урядом тощо. Цей етап відбувається відповідно до процедури, яка встановлена для певного виду нормативних актів. Так, в Україні процедуру прийняття закону визначено конституцією. Регламентом уряду визначено порядок прийняття нормативних актів Кабінету Міністрів. Свої регламенти, які визначають порядок прийняття актів цього органу, мають органи місцевого самоврядування, місцеві органи державної виконавчої влади. Як правило, першою стадією є офіційне внесення проекту нормативного акта одним із суб’єктів, який має на це право відповідно до законодавства. Наступний етап — обговорення проекту. Необхідно зазначити, що обговорення здебільшого має 2-3 читання. Перше читання визначає принципову доцільність прийняття даного документа. Друге — так зване постатейне обговорення — є найбільш ретельним, саме під час нього обговорюється кожна пропозиція щодо доповнення проекту, його коригування. Третє читання (якщо воно проводиться) полягає в остаточному прийнятті нормативного акта з урахуванням усіх схвалених змін. Якщо йдеться про прийняття акта колегіальним органом (парламентом, урядом, органом місцевого самоврядування), під час кожного читання обов'язково проводиться голосування (на першому читанні проект береться за основу, під час другого здійснюється голосування кожної статті, глави, частини документа, під час третього — акт голосу- ється в цілому, у повному обсязі). Після завершення процедури прийняття акта обов’язково відбувається його оприлюднення. Воно здійснюється через офіційні засоби масової інформації — газети, журнали, спеціальні бюлетені. Іноді може бути передбачено оприлюднення нормативного акта за допомогою телебачення, радіо тощо. Лише після цього нормативний акт набуває чинності. Ця подія завершує нормотворчу процедуру. Правотворчість є важливою функцією держави. Правотвор- чий процес відбувається відповідно до принципів гуманізму, професіоналізму, науковості, гласності, демократизму. Правотворчість здійснюється в чітко визначеному законодавством порядку, проходить ряд етапів і стадій.
1. Поясніть поняття правотворчість. 12. Які ознаки притаманні для правотворчості? 3. Назвіть і поясніть принципи правотворчості. 4. Які етапи правотворчості вам відомі? 5. На підставі аналізу Конституції України визначте порядок прийняття законів України й основні етапи законодавчого процесу в нашій державі. 6*. Висловіть свою думку щодо шляхів удосконалення законодавчого процесу в Україні. 7*. Зімітуйте в класі процес прийняття певного нормативного акта, урахувавши відомі вам етапи правотворчості. § 36. Реалізація орава і. Поняття та форми реалізації права. Для того щоб норми права працювали, недостатньо лише закріпити їх у відповідних формах. Для цього норми права повинні бути певним чином реалізовані. Реалізація (від фр. realization — здійс-' нення) права — це процес утілення правових норм у поведінці суб’єктів права та їх практичній діяльності щодо здійснення прав і виконання обов’язків. Реалізацією права є і ваше навчання в школі, і купівля квитка на проїзд у транспорті, і укладання трудового договору, і дотримання встановлених правил тощо. Реалізація норм права ґрунтується на дотриманні принципів, зокрема законності, обґрунтованості, доцільності. Це передбачає прийняття всіх рішень і здійснення будь-яких дій у суворій відповідності до правових норм, прийняття рішень на основі вивчення всіх обставин, що мають юридичне значення. Доцільність передбачає, що, обираючи варіант дій або приймаючи певне рішення, необхідно намагатися обрати найбільш ефективний, оптимальний за даних обставин варіант. При цьому реалізація права може здійснюватися в різних формах.
Реалізація права у формі використання передбачає, що особа виявляє певну активну поведінку, у якій використовує надані їй юридичні права й свободи. Ця поведінка здійснюється за бажанням, власним вибором особи. Саме так людина використовує своє право на освіту, на користування досягненнями культури, право залишити заповіт тощо. Виконання права також передбачає активну поведінку особи, яка при цьому виконує обов’язки, передбачені правовими нормами. Саме ця форма реалізації права має місце, коли особа сплачує податки, повертає позичені гроші, батьки виховують і забезпечують своїх неповнолітніх дітей тощо. Існує також така форма реалізації права, як дотримання. В цій формі забезпечується реалізація заборонних норм. Сутність цієї форми полягає в тому, що особи — суб’єкти права повинні утримуватися від дій, які заборонені правовими нормами. Реалізація права у формі дотримання має місце, коли особа утримується від порушення Правил пожежної безпеки або Правил дорожнього руху, правил для учнів або правил користування громадським транспортом. 2. Правозастосування. Особливою формою реалізації форм права є застосування правових норм.Застосування права — це владна діяльність компетентних державних органів або їх посадових осіб із підготовки та прийняття індивідуальних рішень у юридичній справі на основі юридичних фактів і конкретних правових норм. Необхідно зазначити, що правозастосування має суттєві особливості порівняно з іншими формами реалізації права. Передусім це є владна діяльність, яку здійснюють лише державні органи, що мають відповідні повноваження, або їх посадові особи. В окремих випадках держава може делегувати повноваження щодо правозастосування недержавним (громадським) організаціям. Застосування права передбачає, що невиконання правозастосовних рішень може потягнути юридичну відповідальність використання державного примусу. Застосування права є індивідуальним актом, полягає в індивідуалізації правових норм для конкретної ситуації. У зв’язку з цим застосування передбачає обов’язкову активну й творчу діяльність органу чи особи, які здійснюють правозастосування. Результатом правозастосовної діяльності є прийняття акта застосування права. Прикладами правозастосування є вирок суду в кримінальній справі, рішення органу місцевого самоврядування про виділення землі чи реєстрацію юридичної особи, постанова контролера про стягнення штрафу, видача дитині проїзного документа для виїзду за кордон, призначення пенсії тощо. Необхідність у правозастосуванні виникає в багатьох випадках: коли скоєно правопорушення й необхідно визначити покарання порушникові; коли для реалізації передбачених прав особи необхідно прийняття рішення певного органу (як у наведеному прикладі з виділенням землі); коли виникає суперечка, у якій необхідне втручання державного органу. Правозастосовна діяльність передбачає декілька етапів її здійснення. Першою стадією правозастосовної діяльності завжди є встановлення фактичних обставин справи. При цьому важливим є те, що для правозастосовної діяльності мають значення не будь-які обставини, а лише ті, що мають юридичне значення. Так, для обрання правильного варіанта дій не має значення, якого кольору одяг правопорушника чи якої марки був автомобіль, на якому скоєно наїзд на пішохода. А от вік правопорушника, швидкість, із якою рухався автомобіль, наявність стану алкогольного сп'яніння є суттєвими обставинами для юридичної оцінки (кваліфікації) подій та прийняття рішення. Другий етап правозастосування — підбір і аналіз правових норм, що регулюють відносини в обставинах, які встановлено. При цьому насамперед здійснюється підбір правової норми, яка відповідає ситуації. Після цього визначається, чи діє ця правова норма на відповідних осіб і в той час, про який ідеться, здійснюється кваліфікація фактичних обставин за допомогою правових норм, які було знайдено. Нарешті, третім етапом правозастосовної діяльності є прийняття відповідного правозастосовного акта, вирішення справи. На цьому етапі державний орган застосовує правові норми до конкретного випадку, конкретної особи. При цьому створюється, приймається певний індивідуальний документ, індивідуально-правовий акт. 3. Правозастосовний акт. Результатом діяльності із застосування права переважноє правозастосовний акт (інакше їх називають актами застосування норм права) — офіційний документ компетентного державного органу, який приймається за результатами розгляду юридичної справи. Приймаючи акт застосування права, державний орган, з одного боку, констатує й визнає певні факти, які покладено в основу рішення (акта), визначає їх правомірність або неправомірність, визнає за суб’єктом певне право чи обов’язок. Також державний орган своїм рішенням визначає факт правопорушення. Водночас акт застосування права в разі визнання діяння неправомірним визначає вид юридичної відповідальності, стягнення чи покарання. Серед індивідуальних актів застосування права можна назвати передусім рішення, вироки судів у конкретних кримінальних або цивільних справах, рішення місцевих органів державної влади й місцевого самоврядування (про надання землі, об’єктів нерухомості, в оренду, користування, власність), рішення контролюючих або правоохоронних органів тощо. Кожен державний орган приймає індивідуальні акти відповідно до своїх повноважень, які визначено нормативними актами. Якщо акт прийнято в установленому порядку та в межах компетенції державного органу, він є обов’язковим для виконання тими, кого він стосується. Акт застосування права має суто індивідуальний характер, стосується конкретного випадку, конкретної особи. Цей акт завжди є письмовим документом, який має певну форму, деякі обов’язкові атрибути (номер, дату підписання, підпис, печатку тощо). Необхідно зазначити, що акт застосування права використовується лише один раз, він поширюється на відносини, про які в них ідеться, але не поширюється на відносини, які виникнуть у подальшому, після прийняття акта. Більше того, акт застосування права вичерпує свою дію з виконанням приписів, які в ньому містяться. Тобто після того, як особа відбула визначене вироком суду покарання або закінчився строк оренди, визначений у рішенні місцевого органу державної влади, рішення припиняє свою дію, у подальшому діяти вже не буде. Акт застосування права може бути оскаржено чи опротестовано в порядку, установленому законодавством. Залежно від призначення акти поділяють на регулятивні (вони визначають права й обов’язки певних суб’єктів у конкретних обставинах) та охоронні (визначають відповідальність за конкретні правопорушення, скоєні певними особами). Ці акти також можна поділити за суб’єктами видання, за галузевою належністю, за формою вираження (рішення, постанови, розпорядження, укази, накази, вироки тощо). Кожна норма права реалізується в процесі практичної діяльності у формі дотримання, використання, виконання або право- застосування. Правозастосування є особливою формою реалізації права, яку здійснюють компетентні державні органи. Правозастосування має ряд етапів і завершується прийняттям акта застосування права. о - ■ Реалізація права, застосування права, акт застосування права. 1. Поясніть поняття реалізація права, застосування права, акт застосування права. 2. Які форми реалізації права вам відомі? 3. На яких принципах повинна ґрунтуватися реалізація права? 4. Порівняйте різні форми реалізації права. 5*. Наведіть приклади актів застосування права, з якими вам доводилося мати справу або про які ви знаєте з повідомлень засобів масової інформації. § 37. Тлумачення норм права 1. Поняття «тлумачення норм права». Не завжди норми права є зрозумілими для всіх, кого вони стосуються. Іноді допомога в правильному розумінні норм права потрібна не лише пересічним громадянам, а й професійним юристам — виникає потреба в тлумаченні норм права. Адже норма права має загальний характер, а застосовувати її необхідно в конкретних життєвих ситуаціях. До того ж у правових нормах міститься досить багато спеціальних юридичних понять і термінів, які потребують спеціального пояснення, особливо для пересічних громадян. Тлумачення норм права — діяльність, спрямована на з’ясування і роз’яснення норм права з метою їх найбільш правильної, швидкої та економної реалізації. Для того щоб здійснити тлумачення норм права, необхідно врахувати чимало обставин. Насамперед необхідно проаналізувати текст акта, у якому міститься норма права. При цьому не можна об- межитися ознайомленням лише з текстом тієї чи іншої статті нормативного акта, треба ознайомитися з усім текстом акта. В багатьох випадках необхідно також ознайомитися із спорідненими актами, які регулюють подібні правовідносини, пов’язані з ними, вивчити акти застосування цього нормативно-правового акта. Також може знадобитися вивчення наукових праць, присвячених правовідносинам, які регулює норма права, що тлумачать. Тлумачення має велике значення, його основна мета — забезпечити вірне й точне розуміння норм права, а завдяки цьому -- його застосування відповідно до того, як це мав на увазі законодавець. Дуже важливим є те, що в процесі тлумачення правових норм до них не вносять нічого нового — їх лише намагаються правильно зрозуміти. Ми вже зазначали, що при тлумаченні норми права необхідно проаналізувати суспільні відносини, які склалися, соціально-економічний розвиток держави тощо. Однак при цьому правові акти в процесі тлумачення не повинні бути пристосовані до ситуації. Якщо акт не відповідає ситуації в суспільстві, то він має бути змінений, однак це може зробити не той, хто тлумачить норму права, а лише відповідний нормотворчий орган. Процес тлумачення норм права має дві складові — з’ясування й роз’яснення. 2. З’ясування норм права. Для з’ясування норм права особа, яка тлумачить їх, повинна зрозуміти, що мав на увазі законодавець. Для цього використовується декілька прийомів (способів) тлумачення, які доповнюють один одного. Будь-яке тлумачення розпочинається з мовного (граматичного, текстового) тлумачення. Воно полягає в тому, що особа намагається осмислити слова, які включено до правової норми. При цьому встановлюється значення кожного слова з врахуванням того, у якому контексті воно використано. Враховується також будова речення, важливе значення мають розділові знаки, які використані в нормі права. Адже відомий приклад «Стратити не можна помилувати», у якому від того, де стоятиме кома, залежить доля людини, ілюструє дійсно величезне значення розділових знаків для розуміння правової норми. Логічне тлумачення норми права полягає в дослідженні, з’ясуванні логічної структури акта. Для цього необхідно розглянути внутрішні зв’язки в нормі права, визначити логічну структуру правового припису. Систематичне тлумачення полягає в спробі з’ясувати зміст правових норм у їх взаємному зв’язку з іншими нормами з врахуван- ням місця й значення кожної норми в нормативному акті в цілому, у всій системі права. Це необхідно тому, що право, як ми вже знаємо, є системою норм, тому жодна з норм не може діяти самостійно. Важливим способом тлумачення є історико-політичний спосіб. Для цього необхідно врахувати суспільно-політичну ситуацію, що існувала в державі на момент прийняття нормативного акта. Адже нормативний акт діє протягом тривалого часу. Так, нині діючий Кодекс законів про працю був прийнятий ще в 1971 р., Кримінально-процесуальний діє з 1961 р. За цей час ситуація в державі й суспільстві може змінитися дуже суттєво. Тому внаслідок історично-політичного способу тлумачення може бути визначено норми, які хоча формально діють, але фактично втратили своє значення. 3. Види тлумачення.
Залежно від того, хто здійснює тлумачення норм права, розрізняють офіційне й неофіційне тлумачення. Офіційне тлумачення надають органи, яким це право надано законодавчо. Таке тлумачення & обов’язковим. При цьому в одних випадках законодавство передбачає право державного органу самому тлумачити свої рішення, наприклад податкова адміністрація в разі потреби сама розтлумачує свої накази. В інших випадках право тлумачення надається іншому органу. Так закони в нашій державі приймаються Верховною Радою України, а право надавати офіційне тлумачення конституції та законів України надано Конституційному Суду України. Однак, крім офіційного, обов’язкового для застосування тлумачення, існує й неофіційне. Його можуть надавати будь-які особи, однак залежно від того, хто надає таке неофіційне тлумачення, його поділяють на доктринальне (наукове), професійне (компетентне) і побутове. Побутове тлумачення — це неофіційне тлумачення, яке * дають будь-які громадяни при застосуванні ними норм права. Для того щоб дати побутове тлумачення, не потрібно мати юридичну освіту, його, сама того не помічаючи й не усвідомлюючи, що тлумачить право, дає будь-яка людина, коли користується, дотримується чи виконує правові корми, — адже вона діє відповідно до свого розуміння права. Професійне тлумачення здійснюють особи, які мають відповідну юридичну освіту, досвід, певні повноваження. Саме таким є тлумачення права з боку органів юстиції, податківців, митників. Навіть пояснення норми закону, яке дає вам учитель правознавства, можна вважати професійним тлумаченням — адже вчитель має спеціальні знання в цій галузі й викладає так, як він розуміє певну норму права. Коли ж норму права пояснює право- знавець-науковець або ж відповідна наукова установа (інститут, університет, академія тощо), ідеться про доктринальне (наукове) тлумачення права. Тлумачення також розрізняють за його обсягом. Унаслідок застосування різних прийомів тлумачення роблять висновок про те, як потрібно розуміти норму права. Можливе буквальне (адекватне), розширене або обмежене тлумачення. При буквальному тлумаченні норму права розуміють саме так, як вона записана. Коли норма права передбачає вихід на пенсію жінок при досягненні віку 55 років, то цю норму розуміють саме буквально — не обмежено й не розширено. А от при тлумаченні поняття «зона відчуження» в законі про наслідки аварії на Чорнобильській атомній електростанції застосовується (згідно з рішенням Конституційного Суду) розширене тлумачення — цією зоною вважають не лише ту територію, з якої вже відселено людей (як випливає з буквального тлумачення), а й ту, з якої людей буде виселено в майбутньому. Можливе також обмежене тлумачення норми права, коли її розуміють дещо вужче, аніж записано в нормативному акті. З’ясування значення норм правового акта відбувається в процесі їх тлумачення. Тлумачення забезпечує використання норм права відповідно до того змісту, який у них передбачив законодавець. Для тлумачення права використовують різні прийоми. Залежно від того, хто здійснює тлумачення, воно може бути офіційним і неофіційним, а залежно від обсягу — буквальним, обмеженим і розширеним. Тлумачення норм права. 2 1. Поясніть поняття тлумачення норм права. Ж] 2. Які прийоми застосовуються при тлумаченні норм права? 3. Які види тлумачення вам відомі? 4. Порівняйте А офіційне й неофіційне тлумачення Б буквальне, розширене й обмежене тлумачення . 5*. Висловіть думку щодо необхідності тлумачення норм права. 6*. Знайдіть приклади офіційного тлумачення норм права різними органами влади в Україні. 7. Визначте, які органи мають право здійснювати тлумачення зазначених нормативних актів нашої держави: Конституція України, наказ Міністерства освіти і науки України, Закон України «Про міліцію», рішення Одеської обласної ради. § 38. Систематизація законодавства 1. Поняття «систематизація». У процесі існування будь-якої держави створюється й діє величезна кількість нормативних актів. Поступово обирати для застосування необхідний акт, визначати, який треба використати в конкретній ситуації, стає все складніше. Крім того, деякі акти змінюються, доповнюються або, навпаки, частини актів скасовуються. Саме тому виникає потреба здійснювати систематизацію — упорядкування законодавства, приведення його до внутрішньо узгодженої системи. Систематизація законодавства допомагає виконати декілька завдань. Передусім систематизація забезпечує умови для його подальшого розвитку. Адже в процесі систематизації здійснюється аналіз діючих актів, виявляються протиріччя й невідповідності між ними. Внаслідок цього з’ясовується потреба в створенні нових актів або внесенні певних змін до існуючих. Крім того, систематизація допомагає створити найбільш сприятливі умови для використання існуючих актів. Саме завдяки їй серед величезної кількості нормативних актів можна швидко знайти потрібний, той, який регулює певні відносини. Зрозуміло, іцо потреба в систематизації законодавства тим більша, чим більшими є кількість і обсяг нормативних актів. Пев- ною мірою це залежить також і від того, до якої правової сім’ї належить правова система держави. Більшість науковців визначають чотири основні види систематизації — облік, інкорпорація, консолідація та кодифікація.
Найпростішим для здійснення є облік нормативних актів. Він здійснюється в установах, організаціях окремими особами, чия діяльність потребує постійного контролю за станом нормативно- правової бази. Для цього існують різні способи — ведення відповідних реєстраційних журналів, складання карток, де фіксуються необхідні правові акти, зміни до них. Наявність таких журналів або карток допомагає швидко знайти необхідний правовий акт. Нині для ведення обліку правових актів широко використовуються комп’ютери й спеціальні комп’ютерні програми, бази даних. 2. Інкорпорація та її види. Інкорпорація (від латин, іпсогрогайо — включення до складу) — форма систематизації правових актів, яка полягає в їх об’єднанні в збірки, зібрання за певною ознакою без зміни внутрішнього змісту. Нормативні акти можуть об’єднувати за будь-якою ознакою — за часом прийняття, за галузями права, за певними темами, в алфавітному порядку назв тощо. Навіть об’єднання правових актів у хрестоматію відповідно до шкільної програми з правознавства теж можна вважати систематизацією у формі інкорпорації. Важливо зазначити, що при інкорпорації зміст актів не може змінюватися, вони не можуть скасовуватися чи доповнюватися новими актами. Інкорпорацію може проводити будь-хто, для цього не по грібно мати спеціальні повноваження. Навіть кожен із нас може підібрати нормативні акти, які йому потрібні для вивчення правознавчого курсу або написання роботи на конкурс наукових учнівських робіт Малої академії наук і тим самим здійснити інкорпорацію. Залежно від того, хто здійснює інкорпорацію, її поділяють на офіційну й неофіційну. Офіційну інкорпорацію здійснюють державні органи або інші органи за їх дорученням. При здійсненні офіційної інкорпорації акти, як правило, уключають до збірки з врахуванням унесених до них змін і доповнень (обов’язково посилаючись на відповідні акти, якими зроблено ці зміни й доповнення). Офіційна інкорпорація переважно здійснюється за хронологічним (часом прийняття акта) і предметним принципами. Прикладом хронологічної інкорпорації може слугувати багатотомне видання Інституту законодавства Верховної Ради України «Закони України». Інкорпорація державними органами здійснюється постійно, це забезпечує можливість використання нормативних актів у повсякденній діяльності як самих органів держави, так і інших фізичних та юридичних осіб. У багатьох державах вищою формою інкорпорації законодавства є Звід законів, який містить усі діючі акти законодавства.
3. Консолідація. Консолідація (від латин. сопьоШаііоп, де соп — префікс, що означає об’єднання, спільність; БоШайо — укріплення, зміцнення) — спосіб систематизації законодавства, у процесі якого декілька актів об’єднують в один без зміни їх внутрішнього змісту. Потреба в консолідації виникає тоді, коли з одного питання (одного предмета правового регулювання, як говорять юристи) у державі діє декілька нормативних актів. Тоді й виникає необхідність здійснити консолідацію. Цей вид систематизації мають право проводити лише компетентні державні органи — адже в процесі консолідації відбувається заміна кількох попередніх актів на новий, приймати який може лише відповідний компетентний державний орган. Якщо йдеться про консолідацію законів, її може здійснювати тільки законодавчий орган — парламент, консолідувати акти глави держави може тільки він сам. Основна мета інкорпорації — усунути дублювання, повтори. При проведенні консолідації новий збільшений акт змінює старі, які при цьому втрачають юридичну силу, «помирають». Такі акти постійно приймаються у Великій Британії (іноді об’єднуючи акти за декілька століть), Франції. В Україні також існує нагальна потреба в створенні консолідуючих актів із багатьох питань, однак досвід такої систематизації в Україні нині ще недостатній.
4. Кодифікація. Вищою формою систематизації є кодифікація. Кодифікація — це форма систематизації, яка полягає в створенні нового нормативного акта зі зміною його внутрішнього змісту. Зрозуміло, що систематизацію, яка передбачає внесення змін до нормативних актів, прийняття нових актів може здійснювати лише компетентний державний орган. При цьому в новий акт включаються тільки ті норми, що протягом використання виправдали себе, виключають ті, які застаріли або виявилися непридатними для використання. Унаслідок кодифікації створюється новий акт. У процесі кодифікації передусім виявляють недоліки існуючого законодавства в тій чи іншій галузі, потім намагаються усунути ці недоліки, протиріччя, прогалини, а матеріал цієї переробки об’єднати в новий нормативний акт. Створені в процесі кодифікації акти призначені для тривалого використання, вони, як правило, охоплюють досить широке коло суспільних відносин. Найчастіше в практиці трапляється галузева кодифікація, коли в кодекс об’єднують норми, які належать до певної галузі права. Її прикладами є чимало існуючих у більшості держав (у тому числі й в Україні) кодексів — кримінальний, цивільний, сімейний тощо. Існує також комплексна кодифікація, коли в кодифікаційний акт об’єднують норми різних галузей, які стосуються певного правового інституту, підгалузі права. Так, в Україні нині діють Митний, Лісовий кодекси, Кодекс про надра, які є прикладами комплексної кодифікації. Також існує загальна кодифікація, яка полягає в суцільній кодифікації правового матеріалу, усіх діючих нормативних актів. Найчастіше результатом кодифікації стає кодекс — нормативний акт, який регулює певну сферу суспільних відносин. Він приймається відповідним державним органом, регламентує найважливіші суспільні відносини у відповідній сфері. Як правило, у кодексі існує чітка структура викладу норм, він поділяється на певні частини й розділи. Іншим видом кодифікаційного акта є основи законодавства. Вони регулюють найважливіші питання певної галузі, містять найпринциповіші положення. Ця форма кодифікації притаманна здебільшого для федеративних держав. У деяких державах широкого поширення набули статути, які також є формою кодифікаційних документів. Саме гаку назву мають акти, які визначають організацію державної влади на рівні територіальних одиниць держави. Нині статути регулюють діяльність адміністративно-територіальних одиниць в Іспанії, Італії, Португалії, Російській Федерації. Крім того, традиційно таку ж назву мають основні документи, які регламентують діяльність військових формувань — Стройовий, Дисциплінарний, Внутрішньої служби, Гарнізонної та караульної служби, Бойові статути тощо.
Здійснення систематизації необхідне для успішного й ефективного функціонування системи законодавства. Роль систематизації зростає із збільшенням кількості нормативних актів, розвитком системи законодавства. Основними способами систематизації є облік, інкорпорація, консолідація й кодифікація законодавства. Систематизація законодавства, кодифікація, інкорпорація, консолідація. 1. Поясніть поняття систематизація законодавства, кодифікація, інкорпорація, консолідація. 2. Які способи систематизації ви знаєте? З*. Висловіть свою думку про значення систематизації законодавства. 4. Знайдіть приклади проведення різних видів систематизації в нашій державі. 5*. Спробуйте здійснити інкорпорацію законодавства з певної, цікавої для вас теми. 6. Порівняйте інкорпорацію, кодифікацію й консолідацію.
Готуємося до тематичного оцінювання Підсумкові запитання та завдання до тем 10-12 1. Пригадайте, що означають поняття джерело права законодавство нормативно-правовий акт конституція систематизація законодавства 2. Порівняйте — правовий звичай, правовий прецедент і нормативно-правовий акт — закон і підзаконно-правовий акт — інкорпорацію, консолідацію та кодифікацію 3. Висловіть свою думку щодо доцільності використання в Україні різних джерел права. 4. Наведіть приклади здійснення різних видів систематизації законодавства в Україні та (по можливості) інших державах. 5. Наведіть приклади різних видів нормативних актів, прийнятих у нашій державі. 6. Визначте відповідність між видами джерел права та наведеними прикладами
Тестове завдання 1. Яке джерело права є основним в Україні? А правовий звичай Б правовий прецедент В нормативно-правовий акт Г релігійно-правовий акт Д нормативний договір 2. У якому випадку йдеться про кодифікацію законодавства? А видавництво «Юрінком Інтер» видало збірку «Законодавство України про середню освіту» Б Сейм Польщі дав згоду на обов’язковість договору про усунення подвійного оподаткування з Республікою Білорусь В Верховна Рада України прийняла Податковий кодекс України, одночасно втратили чинність раніше діючі закони про податки Г учень 10 класу зібрав нормативні акти, які вивчаються в шкільному курсі правознавства Д Верховна Рада внесла зміни до Цивільного кодексу України 3. Який вид систематизації законодавства може проводитися самостійно будь-якою особою? А кодифікація Б інкорпорація В консолідація Г імплементація Д будь-який вид систематизації 4. Яке визначення найточніше відповідає поняттю «тлумачення правової норми»? А приведення норм права до певної системи за визначеною ознакою Б діяльність, спрямована на з’ясування й роз’яснення норм права з метою їх найбільш правильної, швидкої та економної реалізації В утілення правових норм у поведінці суб’єктів права та їх практичній діяльності щодо здійснення прав і виконанню обов’язків Г закріплення норм права шляхом формування приписів, їх зміни, доповнення та скасування 5. Якого виду тлумачення норм права за суб’єктом НЕ існує? А побутове Б наукове В маргінальне Г компетентне 6. Яка форма реалізації права має місце, коли особа сплачує податки? А виконання Б використання В дотримання Г застосування ТЕМА 13, ПРАВОМІРНА ПОВЕДІНКА І ПРАВОПОРУШЕННЯ § 39. Правова поведінка і.Правова поведінка. Людина живе в природі й суспільстві. Кожен із нас відчуває холод або спеку й одягається відповідно до погоди, спілкується з друзями, приятелями й навіть незнайомими людьми. Процес взаємодії людини (та й будь-якої живої істоти) з навколишнім середовищем (природою й суспільством), який виявляється в її внутрішній та зовнішній активності, називають поведінкою людини. Поведінка людини в більшості випадків призводить до змін у природному середовищі, у самому суб’єкті поведінки. Поняття «поведінка» надзвичайно широке. Це відпочинок людини, прийом їжі й навчальна та трудова діяльність тощо — практично будь-які прояви активності людей. Не в усіх випадках поведінка людей повною мірою регулюється нормами права.Вчинки особи, які мають соціальне значення, регулюються нормами права й тягнуть за собою юридичні наслідки, називають правовою поведінкою. Правова поведінка має ряд ознак. Вона існує лише у сфері суспільних відносин. Це означає, що йдеться про взаємодію (пряму чи опосередковану) особи саме із суспільством. Суспільство певним чином реагує на поведінку особи, визначає, є ця поведінка корисною чи шкідливою для суспільства, чи відповідає поведінка нормам права. При цьому для правової поведінки обов’язковим елементом є ставлення особи до своїх дій, їх наслідків. Суб’єкти правової поведінки керують своїми діями, оцінюють їх із точки зору норм права й приймають вольові рішення. Ці рішення й поведінка в цілому породжують юридичні наслідки. Які саме — залежить від змісту правової поведінки. Юридичні права й обов’язки з’являються, змінюються й припиняються, виникають підстави для притягнення порушника до юридичної відповідальності тощо. Це стає наслідком того, що правова поведінка обов’язково передбачає наявність правових норм, які її регулюють. Саме правові норми визначають оцінку правової ^поведінки — чи відповідає вона встановленим вимогам, чи містить порушення норм. Залежно від тих наслідків, які має правова поведінка, вона може бути суспільно шкідливою та суспільно корисною. Відповідно її поділяють на правомірну й протиправну (правопорушення).
2. Правомірна й протиправна поведінка. Правомірна поведінка — це суспільно необхідна, бажана, допустима, свідома поведінка суб’єктів, яка відповідає нормам права. Першою, головною ознакою правомірної поведінки є відповідність її нормам права. Ця поведінка є завжди свідомою (тією чи іншою мірою), навіть коли людина не повністю розуміє значення своїх дій, не може їх повністю оцінити, вона все ж самостійно приймає рішення, обирає варіанти своєї поведінки, своїх дій. Поведінка в багатьох випадках має певний мотив, мету, особа більшою чи меншою мірою усвідомлює не лише характер своїх дій, а й їх можливі наслідки. При цьому правомірна поведінка є суспільно корисною, може бути або необхідною (у цьому випадку держава спонукає до такої поведінки шляхом установлення обов’язків суб’єктів або ж певних заборон), або бажаною (така поведінка полягає в тому, що особа за власним бажанням користується своїми юридичними правами, однак ця поведінка не є обов’язковою) для суспільства. Правомірна поведінка має ряд різновидів. Вона може бути індивідуальною (громадянин влаштовується на роботу, укладаючи трудовий договір; дитина переходить вулицю по пішохідному переходу тощо) або колективною (діяльність політичних партій, громадських організацій, релігійних громад тощо). Розрізняють також актевні правомірні дії особи та правомірну бездіяльність. Коли особа здійснює купівлю, дарування, укладає шлюб, звільняється з роботи, сплачує податки, то йдеться про активні дії. Коли ж виконання правової норми потребує від особи лише утриматися від вчинення певних дій (не переходити вулицю на червоне світло, не заважати правомірним діям правоохоронців тощо), то йдеться про правомірну бездіяльність. Поведінку, у якій містяться порушення правових норм, називають протиправною. Така поведінка є обов’язковим елементом правопорушення. 3. Види правомірної поведінки. Розрізняють види правомірної поведінки залежно від того, як суб’єкт правомірної поведінки до неї відноситься. Види правомірної поведінки
Найбільш бажаним для суспільства типом правомірної поведінки є соціально активна. Вона передбачає, що особа активно ко ристується своїми правами, виконує обов’язки. До того ж особа активно, небайдуже сприймає порушення норм права з боку інших, намагається перешкодити цим порушенням. Про законослухняну поведінку говорять тоді, коли особа самостійно й свідомо, без стороннього впливу суворо дотримується норм права. При цьому таку поведінку особа обирає за власним переконанням, без стороннього примусу. Особа сама не допускає правопорушень, однак при цьому і не виявляє активності в припиненні чи попередженні правопорушень інших людей. Особа, якій притаманна конформістська поведінка, діє під впливом оточуючих, так, як більшість людей навколо неї. Людина з конформістською поведінкою сама не виявляє соціальної активності. У разі, коли її оточення порушуватиме правові норми, то й ця особа може від конформістської правомірної поведінки перейти до конформістської неправомірної поведінки, тобто стати правопорушником. Найнебезпечнішим видом правомірної поведінки є маргінальна поведінка, коли особа стоїть на межі — вона ще не порушує норми права, але будь-якої миті може перейти межу дозволеного. Особа утримується від неправомірних дій не тому, що має високу правову культуру, правосвідомість, переконана в доцільності й необхідності правомірної поведінки, а тому, що боїться юридичної відповідальності, яка може настати в разі правопорушення. Будь-яку поведінку, яку регулюють норми права та яка має свідомий характер, називають правовою поведінкою. Вона може бути правомірною й неправомірною. Суспільство зацікавлене в тому, щоб якомога більше учасників правовідносин діяли правомірно. Правова поведінка^ правомірна поведінка. 1. Поясніть поняття правова поведінка, правомірна поведінка. 2. Назвіть відомі вам види правової поведінки. 3. Порівняйте види правомірної поведінки, які вам відомі. 4. Наведіть приклади правомірної поведінки й правопорушень. 5*. Наведіть відомі вам приклади або знайдіть у засобах масової інформації повідомлення про соціально активну, законослухняну, конформістську й маргінальну поведінку. § 40-41. Правопорушення 1. Поняття та ознаки правопорушення. З курсу правознавства 9 класу згадайте, що таке правопорушення. Більшість людей у суспільстві діє відповідно до правових норм. Однак, на жаль, є й інші випадки. Пішохід переходить вулицю на червоний сигнал світлофора. Робітник без поважної причини запізнюється на роботу. Граючи у дворі, підлітки пошкодили автомобіль. Учень не виконав домашнє завдання. Що спільного в цих ситуаціях? Головне в тому, що всі ці особи порушили якісь правові норми, тобто їхня поведінка є неправомірною. Інакше таку поведінку особи називають правопорушенням. Суспільно небезпечне або шкідливе винне діяння (дія або бездіяльність) деліктоздатної особи, яке порушує норми права, завдає шкоду суспільним відносинам, які охороняються правом, і тягне за собою юридичну відповідальність, називають правопорушенням. Для правопорушення характерні певні ознаки. Передусім правопорушення має місце лише тоді, коли діяння особи безпосередньо порушує ту чи іншу норму права. Це може виявлятися в невиконанні визначених правом обов’язків, у недотриманні правил, які ним установлені, перевищенні прав, компетенції особи, порушенні заборон, які встановлені правом, тощо. По-друге, будь-яке правопорушення обов’язково завдає якоїсь шкоди. Шкода може бути моральною (образа, нервове напруження тощо), матеріальною (прямі збитки, утрата майна або коштів, утрата можливого прибутку), фізичною (смерть, шкода здоров’ю). Обов'язковою ознакою правопорушення є наявність вини правопорушника. Якими б не були тяжкі наслідки певної події — аварії, катастрофи, її не можна назвати правопорушенням, якщо ніхто не винний у тому, що сталося, якщо до негативних наслідків призвели невідворотна сила стихії, несприятливий збіг обставин, у якому ніхто не винен, тощо. У визначенні правопорушення є слово «діяння». Воно набагато ширше, аніж звичне слово «дія». Адже діяння — це не лише активна форма протиправної поведінки — дія, але й пасивна — бездіяльність. Коли особ Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|