Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Система законодавства, юридична сила.

£ 1. Поясніть поняття система законодавства, юридична сила.

Ж ) 2. Визначте спільні риси та відмінності між системою права й систе­мою законодавства.

3. Порівняйте горизонтальну та вертикальну структури законодавства.

4. Розмістіть запропоновані нормативні акти відповідно до змен­шення їх юридичної сили (починаючи з вищої)

А Указ Президента України Б закон України

В постанова Кабінету Міністрів України Г рішення Севастопольської міської ради

Д наказ Міністерства культури та туризму України Е розпорядження голови Броварської районної державної ад­міністрації Київської області Є Конституція України 5*. Наведіть приклади держав, у яких, на вашу думку, існує державно- організаційна структура законодавства.

6*. Поясніть критерії, за якими може бути здійснено структурування законодавства.

§ 33. Нормативно-правові акти

1. Види нормативно-правових актів.

Нормативно-правові акти займають особливе місце в правовій системі будь-якої держави, яка належить до романо-германської правової сім’ї. Саме вони визначають основні правові норми і є ос­новою правового регулювання суспільного життя.

Нормативно-правові акти завжди приймають державні органи в межах своєї компетенції або ж на референдумі. Вони мають пев­ну форму та юридичну силу, які визначають їх місце в системі нормативно-правових актів держави, а також назву. ІІри цьому види актів, які можуть приймати різні органи, як правило, визна­чаються законодавчо. В сучасній державі правовий акт повинен відповідати загальним принципам права. Обов’язковою умовою набуття правовим актом юридичної сили є його опублікування.

Через значну кількість нормативно-правових актів їх поділя­ють на певні групи.

 


 

потреба в прийнятті нормативного акта, який діє лише протягом певного часу. Таким, зокрема, є закон про бюджет, який у будь-якій державі приймається, як правило, на бюджетний рік. Деякі держа­ви приймали тимчасові закони на час війни, на період ліквідації наслідків стихійного лиха, на час економічної кризи тощо.

Навряд чи потребує пояснення поділ нормативних актів за галузями права. Вони містять норми права, що належать до всіх галузей, відповідно до цього їх і поділяють.

За рівнем юридичної сили всі нормативно-правові акти поділя­ють на дві основні групи — закони й підзаконні нормативно-право­ві акти.

2. Дія нормативних актів у часі, просторі й за колом осіб.

Для кожного нормативного акта має бути визначено, де і як він діятиме. Прийнято визначати дію нормативних актів у часі, просто­рі й за колом осіб.

Дія нормативного акта в часі визначається моментом набуття актом юридичної сили, початком його дії, а також моментом при­пинення його дії. Момент набуття чинності актом, як правило, за­значається в самому акті. Акт може набувати чинності з моменту його опублікування, через певний, визначений в акті час або з пев­ної дати. Якщо час набуття чинності в акті не зазначений, то в Україні встановлено, що він набуває чинності через 10 днів після опублікування. В законодавстві багатьох держав зазначається, що акт, який не був опублікований, не має юридичної сили. Така нор­ма є і в Конституції України.

Момент припинення дії акта також може визначатися по-різно­му. В одних випадках час дії визначається вже в самому акті, тоді він припиняє свою дію в зазначений в акті момент (це стосується переважно тимчасових нормативних актів). Іноді акт скасовується тим самим органом, який його прийняв, судом чи іншим органом, якому надано таке право відповідно до законодавства.

Нормативні акти залежно від напряму їх часової дії поділяють на три групи.

 


 

після набуття актом юридичної сили або ж виникли до набуття ак­том юридичної сили, але продовжуються і в подальшому, але з мо­менту, коли акт набув чинності.

Зворотна дія акта означає, що його дія поширюється і на пра­вовідносини, події, які відбулися до набуття актом чинності. На­дання акту зворотної сили в демократичних державах не допуска- (ться, якщо він запроваджує відповідальність особи або погіршує її становище, посилює відповідальність. І навпаки, актрі, які пом'як­шують чи скасовують відповідальність за загальним правилом, ма­ють зворотну силу.

Переживаюча, сила акта означає, що він продовжує діяти на правовідносини, які виникли за час його дії, навіть після його ска­сування.

Необхідно зазначити, що за загальним правилом нормативний акт має пряму дію, а надання актам зворотної та переживаючої дії має бути спеціально зазначено в акті.

Ураховуючи, що нормативний акт приймається державними органами, він діє на всій чи частині території держави. Відповідно до сучасних норм міжнародного права територією держави є тери­торія, обмежена лінією державного кордону, та повітряний простір над нею. До території держави також належить водний простір, прилеглий до території держави, — так звані територіальні води (у біль­шості сучасних держав територіаль­ними водами вважають смугу водно­го простору на відстані 12 морських миль від узбережжя). Також норма­тивні акти діють на території дипло­матичних та інших представництв в інших державах, на борту торговель­них суден і літаків, що ходять під пра­пором держави й знаходяться в пла­ванні у відкритому морі чи в повітрі, а також на військових кораблях і лі­таках, де б вони не знаходилися.

Крім того, територія, на якій діє нормативний акт, залежить від того, яким органом він прийнятий. Акти, прийняті центральними органами вла­ди — парламентом, главою держави, урядом, загальнодержавними мініс­терствами, — діють на всій території держави. Акти, прийняті місцевими органами влади, діють відповідно на
території, на яку поширюється компетенція, влада органу, що при­йняв акти. Якщо акт прийнятий органом обласного рівня, то він по­ширюється на територію відповідної області, районного — на терито­рію району тощо.

Коло осіб, на яких поширюється дія нормативного акта, визна­чається видом цього акта. Загальні акти діють щодо всіх осіб, які перебувають на відповідній території. В той же час існують спе­ціальні нормативні акти, які поширюються лише на чітко визначе­ні категорії осіб.

3. Індивідуальний акт.

Нормативні акти визначають загальні правила дії людей у певних типових ситуаціях. Однак часом виникає потреба у видан­ні актів, які конкретизують норму права для конкретної ситуації, окремо визначених осіб. Такі акти називають індивідуальними. Вони є правовими актами, їх видають державні органи в межах своєї компетенції, і в разі необхідності вони забезпечуються дер­жавою. Залежно від того, яким органом видано акт, він має певну юридичну силу.

Водночас індивідуальні акти мають суттєві відмінності від нор­мативних актів.

Нормативний правовий акт Індивідуальний правовий акт
Запроваджує норми права Приймається на основі нормативного акта й забезпечує застосування норм права
Має загальний характер Має індивідуальний, конкретний характер -
Застосовується багаторазово, до невизначеної кількості випадків правовідносин Застосовується одноразово в конкретній ситуації
Поширюється на певне коло осіб, визначених нормативним актом, кількість осіб, на яке поширюється, не визначена Поширюється лише на чітко визначених осіб

 

Метою видання індивідуального акта є застосування норм, за­проваджених нормативним актом до конкретної ситуації, конкрет­ної особи. Він розрахований на одноразове застосування, більше того, у багатьох випадках дія індивідуального акта вичерпується після його застосування. Так, указ про нагородження, присвоєння звання, рішення про виділення землі виконується, але після цього акт втрачає своє значення, адже повторно його застосувати немож­
ливо. Унаслідок індивідуального правового акта породжуються, змінюються або припиняються правовідносини конкретних фізич­них або юридичних осіб.

Основним джерелом права в багатьох сучасних державах є норхмативно-гіравовий акт. Нормативно-правові акти поділяють за юридичною силою, за галузями права, до яких належать норми, що містяться в актах, за часом дії. Кожен нормативний акт має певні межі дії за часом, за територією дії та за колом осіб, на які поширюється дія акта.

Для регулювання правовідносин, визначення прав і обов’язків окремих осіб у конкретних ситуаціях застосовуються індивідуа­льні правові акти.


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. D. СОЦИОИДЕОЛОГИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ВЕЩЕЙ И ПОТРЕБЛЕНИЯ
  3. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  4. III. центральная нервная система
  5. ISO9000. Як працює система управління якістю
  6. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  7. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  8. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  9. The educational system of Great Britain (Система освіти Великобританії)
  10. V. СИСТЕМА ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
  11. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  12. V. Узагальнення та систематизація знань учнів.




Переглядів: 3403

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практичне заняття 2 «Аналізуємо правовідносини» | Нормативно-правовий акт, індивідуальний правовий акт.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.