МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Практичне заняття 2 «Аналізуємо правовідносини»Пригадайте, що таке правовідносини. Які елементи входять до складу правовідносин? Ви вже знаєте, що будь-які правовідносини мають певний склад. Давайте застосуємо набуті знання на практиці — проаналізуємо приклад правовідносин і визначимо їх склад. Громадянин П. прийшов до магазину «АВС» і звернувся до продавця С. з проханням допомогти у виборі телевізора. Отримавши консультацію, він заплатив 3500 грн і забрав придбаний телевізор. Проаналізуємо цю ситуацію. Ви знаєте, що склад правовідносин включає три елементи: суб’єкти правовідносин, об’єкт правовідносин і зміст правовідносин. Суб’єктами правовідносин є особи, що вступають у них. При цьому важливо визначити, які особи — фізичні чи юридичні — є суб’єктами. У запропонованій ситуації це — фізична особа громадянин П. — покупець і юридична особа магазин «АВС» (не фізична особа С !) — продавець. Об’єктом правовідносин є ті соціальні цінності, щодо яких вони виникають. У цьому випадку правовідносини виникли щодо при-дбання телевізора — права власності на нього. Отже, об’єктом правовідносин є право власності на телевізор. Третя складова — зміст правовідносин — має дві сторони: юридичний та фактичний (матеріальний) зміст. Фактичний зміст у цьому прикладі — перехід права власності на телевізор від магазина до громадянина П. і передача покупцем грошей магазину. Юридичний зміст включає юридичні права й обов’язки сторін. У цьому випадку юридичний зміст правовідносин — це право громадянина П. отримати інформацію про товар, який він купує, право отримати якісний товар тощо. Його обов’язок — своєчасно сплатити гроші за товар, отримати товар, а право магазина — вимагати оплатити товар. Обов’язком магазину є надати покупцеві достовірну інформацію про товар та його можливі небезпечні сторони, надати товар належної якості, а якщо товар виявиться неякісним — задовольнити вимоги покупця відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів». Визначте склад правовідносин 1. У Жмеринському районі Вінницької області відкрився новий районний відділ реєстрації актів цивільного стану (РАЦС). Першими зареєстрували шлюб Олена Л. та Едуард К. Після реєстрації їх чекала приємна несподіванка — голова виконкому вручив молодим путівки на курорт. 2. Загальноосвітня школа м. Одеси уклала угоду з фірмою «Компек» про встановлення в школі двох комп’ютерних класів. Через місяць фірма встановила комп’ютери, а школа сплатила відповідно до договору визначену суму. 3. Власник дачі уклав договір із приватним підприємцем — будівельником щодо її ремонту. Ремонт було виконано протягом шести місяців, і власник сплатив гроші за безготівковим рахунком. 4. У сім’ї К. народилися одразу троє дітей. У зв’язку із цим міська державна адміністрація надала сім’ї квартиру (раніше сім’я проживала в гуртожитку), а адміністрація фірми, де працює батько, подарувала телевізор і дитячі візки для новонароджених. Готуємося до тематичного оцінювання Підсумкові запитання та завдання до тем 7-9 1. Пригадайте, що означають поняття соціальні норми право правова сім'я галузь права правовідносини юридичні факти правосвідомість 2. Порівняйте — дієздатність, правоздатність і деліктоздатність — диспозицію, гіпотезу та санкцію норми права — галузь та інститут права — публічне й приватне право 3. Висловіть свою думку щодо позитивних і негативних рис різних правових сімей. 4. Наведіть приклади норм, у яких використовується імперативний та диспозитивний методи правового регулювання. 5. Висловіть свою думку щодо доцільності розширення переліку джерел права, які визнаються й застосовуються в Україні. 6. Наведіть приклади правовідносин, які регулюються нормами права різних галузей.
а) тринадцятирічний учень 9 класу школи б) суддя Київського міського суду в) загальноосвітня школа №13 м. Львова г) магазин «Фокстрот» м. Харкова д) двадцятичотирьохрічний слюсар заводу «Арсенал» е) п’ятдесятичотирьохрічний директор школи є) двадцятивосьмирічний капітан міліції ж) Управління внутрішніх справ Рівненської області з) дитяча громадська організація «Діти України» і) п’ятимісячна дитина
1. Яка ознака НЕ є обов’язковою для об’єктивного права? А системний характер Б загальна обов’язковість норм В формальна визначеність норм Г юридична відповідальність за порушення норм Д закріплення у свідомості більшості членів суспільства 2. Яка ознака є притаманною як для норм права, так і для норм моралі? А прийняття компетентним державним органом у встановленому порядку Б регулювання даними нормами певних соціальних відносин В загальна обов’язковість на території певної держави Г юридична відповідальність за порушення Д формальна визначеність 3. Який елемент НЕ входить до складу правовідносин? А суб’єкт правовідносин Б об’єкт правовідносин В суб’єктивна сторона Г юридичний зміст Д фактичний зміст 4. Який елемент НЕ є елементом системи права? А нормативно-правовий акт Б підгалузь права В інститут права Г норма права Д галузь права 5. Яка із зазначених обставин є юридичною дією? А народження дитини Б складення заповіту В смерть людини Г пожежа 6. Яке визначення найточніше відповідає поняттю «інститут права»? А частина норми права, яка визначає обставини, за яких норма буде діяти Б система правил поведінки, які встановлюються й підтримуються державою В сукупність правових норм, що регулюють правовідносини в певній сфері суспільних відносин Г сукупність правових норм, які регулюють правовідносини, що стосуються певного явища суспільного життя. ТЕМА 10. ФОРМИ ПРАВА. ДЖЕРЕЛА ПРАВА § 30-31. Форми (джерела) права 1. Поняття форми та джерела права. Існування системи права неможливе без визначення, як повинні створюватися й закріплюватися норми права. Чимало правознавців уважають поняття «джерело» та «форми права» синонімічними. Однак інші розрізняють ці поняття. Джерело права має щонайменше два значення — з одного боку, це те, що визначає, обумовлює зміст норм права, а з іншого — це те, у чому безпосередньо містяться норми права. Формою ж права називають зовнішні вияви норми права, її зовнішнє оформлення. Сучасна правова наука визначає декілька форм (джерел) права.
2. Правовий звичай. Найдавнішим джерелом права у світі є правовий звичай. Уже в первісному суспільстві внаслідок багаторазового повторення певних дій формувалися звичаї, якими керувалися люди в житті та діяльності. Звичай створювався протягом тривалого часу й формувався стихійно, він не запроваджувався внаслідок рішення певного державного органу. Лише набагато пізніше, після виникнення держави, постає питання про закріплення або санкціонування звичаєвих норм державними актами або ж принаймні взяття звичаєвих норм під захист держави. Історично перші нормативні акти, які приймали стародавні держави, були фактично зведенням звичаєвих норм. З курсу історії пригадайте найдавніші правові акти різних держав, які були створені на основі звичаєвих норм. Саме після того, як звичай отримав підтримку та захист з боку держави, він перетворюється на правовий. При цьому правовий звичай зберігає ряд ознак додержавного звичаю. Так, для нього характерні стихійний характер виникнення, природна основа. Він містить конкретні правила поведінки особи в певних ситуаціях. Правові звичаї мають часом неписаний характер. Особливості формування звичаїв призвели до того, що вони діють безперервно протягом тривалого часу, унаслідок чого входять у звичку для більшості людей. Хоча звичай і використовується протягом тривалого часу, він ураховує зміни, які відбуваються в соціально-економічному розвитку, у суспільних відносинах, і з часом може змінюватися. Правовий звичай спирається на силу державного примусу, гарантується державою. Сукупність норм, які закріплюються у звичаях, становить звичаєве право. При цьому роль звичаю суттєво відрізняється в різних державах. В одних, переважно тих, де зберігаються давні традиції, звичаї відіграють значну роль у правовій системі. В тих державах, де політична та правова системи зазнавали неодноразових і часто революційних змін, вони відіграють набагато меншу роль у правовому регулюванні суспільних відносин. Крім того, необхідно зазначити, що традиційно звичаї відіграють більшу роль у приватному праві, а також в окремих питаннях конституційного права. У сучасній правовій системі України закріплено можливість застосування звичаю в цивільному, господарському, сімейному праві у випадках, коли відносини не врегульовані законом. 3. Правовий прецедент. Правовий прецедент (від латин, ргаесесіет — той, що передує) — одна з форм права. Вона передбачає, що при регулюванні суспільних відносин у подальшому використовується рішення судового чи адміністративного органу, прийняте раніше в аналогічній справі. Приймаючи рішення, державний орган аналізує обставини, за яких було прийнято попереднє рішення, і намагається обрати найбільш подібне. Завдяки цьому забезпечується одноманіття рішень, які приймаються в аналогічних ситуаціях. Необхідно зазначити, що прецедент дає можливість найповніше врахувати як обставини конкретної справи, так і рішення, які приймалися в подібних ситуаціях раніше. Водночас суддя чи інша посадова особа, яка приймає рішення відповідно до прецеденту, обирає той із прецедентів, який найбільше підходить справі, що вирішується, або ж, навпаки, відхиляє той, що не повною мірою відповідає їй. Застосування прецедентів досить складне з технічної точки зору — адже їх кількість та обсяг, який накопичується протягом століть, дуже великий. Так, у 1982 р. в штаті Нью-Йорк (СІІІА) було видано збірку прецедентів, обсяг якої становив 900 (!) томів. У подальшому кожного року ця збірка поповнювалася 12-15 томами нових прецедентів. Це потребує надзвичайно високого рівня кваліфікації суддів, які мають обирати прецедент до порівняння обставин справи та прецеденту. Залежно від того, яким органом приймається прецедент, їх поділяють на судові (які приймаються судами) та адміністративні (як правило, приймаються органами виконавчої влади). Використання прецедентів є характерною рисою англосаксои- . ської правової сім’ї, у країнах романо-германської сім’ї (зокрема, і в Україні) прецедент не визнається джерелом права. 4. Нормативний договір. Останнім часом у багатьох державах світу суттєво підвищилася роль нормативно-правового договору. Нормативно-правовий договір — це двостороння або багатостороння угода між суб’єктами, яка містить норми права. Так, прикладами нормативних договорів у нашій державі були конституційний договір, укладений у 1995 р. між Президентом України та Верховною Радою України; угоди, які щорічно укладаються між Кабінетом Міністрів України, окремими міністерствами, з одного боку, й профспілками — з іншого, тощо. Суб’єктами договору можуть бути лише особи, які мають певні владні повноваження. Як правило, це є органи державної влади, профспілки тощо. Нормативний договір обов’язково має формалізовану форму (укладається в письмовій формі). Норми права, які закріплюють у договорі, формуються внаслідок досягнення згоди між його суб’єктами. Договір повинен відповідати діючому законодавству, а його укладання має відбуватися відповідно до визначеної законодавством або угодою сторін процедури. Нормативний договір, якщо він визнається державою, забезпечується при потребі засобами державного примусу. 5. Нормативно-правовий акт. У державах, які належать до романо-германської правової сім’ї, основним джерелом права єнормативно-правовий акт — письмовий документ, прийнятий компетентним державним органом чи суб’єктом, який установлює, змінює чи припиняє норми права. Нормативно-правовий акт приймається від імені держави, відображає її інтереси. Нормативно-правовий акт містить норми загального характеру, тобто такі, що застосовуються неодноразово, діють для невизначеного кола суб’єктів. Нормативний акт завжди викладається письмово й при цьому має чітку структуру. Порядок прийняття нормативно-правового акта визначається законодавством і повинен бути суворо дотриманий, в іншому разі акт не матиме юридичної сили. Акт може бути прийнятий лише органом, якому надано таке право, — компетентним державним органом. Норми, що містить акт, є обов’язковими для виконання і в разі потреби забезпечуються державою, її органами й примусом. Для того щоб нормативний акт діяв, він повинен бути повідомлений тим, кого він стосується, опублікований у встановленому порядку. У державах, де нормативно-правовий акт є основним джерелом права, їх кількість є досить значною. Вони приймаються різними органами й залежно від цього мають різну юридичну силу. Саме юридична сила визначає місце акта в системі всіх нормативних актів держави. Докладніше про види нормативно-правових актів та їх особливості йтиметься далі. 6. Міжнародні договори та порядок їх укладання. Особливе місце в системі джерел права займають міжнародні договори. Вони мають певні особливості, основною з яких є те, що сторонами такого договору виступають самостійні суверенні держави, їх уповноважені органи. Значення таких договорів останнім часом зростає, адже міжнародні зв’язки активно розвиваються. При цьому необхідно зазначити, що останнім часом у багатьох державах прийнято норми, згідно з якими міжнародні договори, затверджені в установленому порядку, стають частиною національного законодавства. Більше того, у багатьох державах нормам міжнародних договорів, які стали частиною національного законодавства, надають більш високу юридичну силу, аніж нормам внутрішніх законів. Міжнародні правові акти можуть мати різні назви. Найпоширенішими з них є конвенція, акт, пакт, угода, декларація, комюніке тощо. Іноді укладання міжнародного договору здійснюється шляхом обміну нотами (так у міжнародному праві називають офіційну заяву держави, як правило, міністерства закордонних справ або посольства з певних питань). Як і нормативні договори, які укладаються в державі, міжнародні договори можуть бути дво- або багатосторонніми. Крім того, залежно від рівня, на якому укладається міжнародний договір, він може бути міждержавним (укладається на найвищому рівні — глав держав — від імені держави в цілому), міжурядовим (укладається від імені урядів) і міжвідомчим (укладається між окремими міністерствами, іншими державними органами різних держав). Порядок укладання міжнародних договорів нині регулюється Віденською конвенцією про право міжнародних договорів (1969), в Україні також прийнято Закон України «Про міжнародні договори України» (2004). Відповідно до цих актів, процес підготовки та прийняття міжнародного договору має декілька стадій. Першою стадією укладання договору є погодження та схвалення тексту міжнародного договору. Воно відбувається шляхом переговорів уповноважених представників держави, у процесі яких досягається згода щодо змісту договору. При укладанні багатосторонніх договорів визначається процедура досягнення згоди — для визначення змісту угоди може бути достатнім досягнути згоди певної більшості Другою стадією є підписання або парафування тексту договору. Підписати договір може особа, яка має для цього необхідні повноваження. В іншому випадку йдеться про парафування — погодження тексту, який у подальшому повинен бути підписаний уповноваженими особами. Нарешті, третьою стадією укладання договору є надання згоди на його обов’язковість. Залежно від змісту договору ця згода може бути надана вже самим підписанням договору, однак щодо багатьох договорів передбачається його затвердження вищими органами законодавчої влади або главою держави — монархом, президентом. Затвердження міжнародного договору вищим органом держави (парламентом, монархом, президентом) і надання ними згоди на обов’язковість договору для держави називають ратифікацією (від фр. ratification — затвердження). Формування системи права будь-якої держави відбувається шляхом використання джерел (форм) права. В кожній державі діє система джерел права, склад якої значною мірою залежить від того, до якої правової сім’ї належить відповідна держава. Основними джерелами права є правові звичаї, правові прецеденти, нормативні договори (зокрема, міжнародні), нормативно-правові акти, релігійні акти. Джерела (форми) права, правовий звичай, правовий прецедент, нормативно-правовий договір, нормативно-право- вий акт, консенсус, парафування, ратифікація. 1. Поясніть поняття джерела (форми) права, правовий звичай, правовий прецедент, нормативно-правовий договір, нормативно- правовий акт, консенсус, парафування, ратифікація. 2. Порівняйте різні види джерел права. 3. Які стадії укладання міжнародних договорів вам відомі? 4. Знайдіть інформацію про міжнародні договори, які укладено Україною за останній рік. 5*. Висловіть свою думку щодо позитивних і негативних рис кожного з відомих вам джерел права, б*. За допомогою засобів масової інформації й мережі Інтернет підберіть приклади різних видів джерел права. ТЕМА 11. ПРАВО І ЗАКОН § 32. Законодавство 1. Поняття «законодавство». Законодавство — система нормативних актів певної держави, икими в ній регулюються найважливіші суспільні відносини. При цьому потрібно зазначити, що поняття «законодавство» має декілька значень.
Законодавство
Система законів та інших нормативних актів, прийнятих вищими органами законодавчої й виконавчої влади Система всіх нормативних актів держави
Отже, у вузькому розумінні законодавство включає лише закони держави (конституцію, кодекси, закони, міжнародні договори, які стали частиною національного законодавства). У широкому розумінні законодавство включає не тільки закони, а й інші нормативні акти, прийняті вищими органами влади держави. В Україні це постанови Верховної Ради України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України. Необхідно зазначити, що в одному з рішень Конституційного Суду України (від 9 липня 1998 р.) поняття «законодавство» було визначено саме так. І нарешті, у найширшому розумінні законодавство включає не лише акти вищих органів законодавчої та виконавчої влади й глави держави, а й всі нормативно-правові акти, що приймаються будь- якими компетентними державними органами — місцевими органами влади, міністерствами тощо. 2. Співвідношення системи права та системи законодавства. Як право, так і законодавство утворює систему. Поняття «система законодавства» і «система права» подібні, споріднені, адже обидві є виразом права.
3. Структура законодавства. Значний обсяг законодавства потребує проведення його класифікації. Прийнято вважати, що законодавство має вертикальну (ієрархічну), горизонтальну (галузеву) і державно-організаційну структури.
Вертикальна структура законодавства обумовлена тим, що до його складу належать акти, які прийняті різними компетентними органами держави. Відповідно вони мають різну юридичну силу. Юридична сила — основна властивість правового акта діяти й породжувати правові наслідки, яка визначає обов’язковість виконання його норм і співвідношення правових актів між собою. Саме завдяки визначенню юридичної сили актів можна встановити, який акт діятиме в разі їх суперечності. Кожен правовий акт займає певне місце в системі всіх правових актів. Юридична сила правових актів визначається передусім тим, який орган його приймає. Вертикальна структура законодавства ґрунту- ( ться на ряді принципів. Першим є принцип верховенства закону, його пріоритету над іншими актами. Вищу юридичну силу мають акти, прийняті референдумом, а також вищим органом законодавчої влади — парламентом. Підзаконні акти можуть прийматися лише на основі законів і відповідно до них. Крім того, передбачається, що локальні акти мають нижчу юридичну силу, аніж загальнодержавні акти. Говорячи про юридичну силу актів, необхідно зазначити про їх ієрархію, яку розглянемо на прикладі нашої держави. Конституція України Конституційні закони Міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України У ........ ..... ........ 1..... .... - Звичайні (поточні) закони Постанови Верховної Ради, Укази Президента України Постанови Кабінету Міністрів України Накази та інші нормативні акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади ................. [" ------------------ Рішення місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування Локальні акти (накази й розпорядження адміністрації підприємств, організацій, установ тощо) Горизонтальна структура законодавства передбачає поділ його відповідно до галузевої структури — за сферами суспільних Державно-організаційну структуру виокремлюють переважно у федеративній державі. В унітарній державі законодавство є єдиним, акти, прийняті місцевими органами влади й місцевим самоврядуванням, належать до єдиної вертикальної структури. Однак у федеративній державі паралельно виникає і діє дві системи законодавства, які взаємодіють між собою, — загальнодержавна та суб’єкта федерації. Саме організація взаємодії нормативних актів, що належать до цих двох систем законодавства, і становить зміст державно-організаційної структури законодавства. Система законодавства відображає зовнішню форму права. Хоча вона існує в тісній взаємодії із системою права, але має суттєві відмінності, При цьому законодавство може бути класифіковане за різними критеріями. Вертикальна структура передбачає створення ієрархії актів залежно від юридичної сили, горизонтальна структура — поділ за галузями законодавства, а державно- організаційна структура виникає, як правило, у федеративних державах. ) Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|