Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 3. Транспортна задача.

 

(методичні вказівки № 1358, стор. 34-46)

 

Серед задач лінійного програмування, до яких зводиться аналіз практичних моделей управління і планування, можна виділити ряд класів задач, системи обмежень яких мають певні структурні особливості.

Серед спеціальних задач, на практиці частіше за інші зустрічається транспортна задача, різні її модифікації та узагальнення. Класична транспортна задача – задача про найдешевший план перевезення однорідного продукту чи взаємозамінних продуктів з пунктів виробництва в пункти споживання. Розглянемо транспортну задачу за критерієм вартості.

Нехай на станціях зосереджено одиниць деякого однорідного вантажу. Цей вантаж треба перевезти в пунктів призначення , причому в кожен з них потрібно завезти відповідно одиниць цього вантажу. Вартість перевезення одиниці вантажу з пункту у пункт (тариф) дорівнює і вважається заданою. Потрібно скласти такий план перевезення, щоб його загальна вартість була мінімальною. Якщо загальний запас вантажу на всіх станціях відправлення дорівнює загальній сумі потреб усіх пунктів, тобто

 

, (13)

 

то таку задачу називають транспортною задачею з правильним балансом (або закритою транспортною задачею). Якщо умова (13) порушується, її називають транспортною задачею з неправильним балансом (або відкритою транспортною задачею). Відкрита транспортна задача потребує введення умовного постачальника або споживача. Якщо , то вводять умовного споживача з потребою у вантажі та нульовою вартістю перевезення , а якщо , то вводять умовного постачальника з потребою у вантажі та , .

Позначимо – кількість товару, перевезеного з -го пункту виробництва в -й пункт споживання . Припустимо, що виконується умова балансу (13). Запишемо задачу у вигляді таблиці.

 

Таблиця 3.

 

 

Із таблиці 3 видно, що кількості товару, перевезеного з першого, другого,…, -го пунктів виробництва, відповідно, задовольняють умови

 

 

Звернемо увагу на те, що змінні та права частина рівнянь взяті з одного рядка матриці перевезень. Через це будемо називати ці рівняння горизонтальними рівняннями.

Кількості товару, що ввозиться в перший, другий,…, -й пункт споживання, відповідно, задовольняють умови

 

 

Змінні та права частина рівнянь взяті з одного стовпця матриці перевезень. Через це ми будемо називати їх вертикальними рівняннями.

Загальна вартість усіх перевезень виражається формулою

 

 

Отже, математична модель цієї задачі має такий вигляд: треба знайти мінімальне значення функції

 

 

при умовах

 

Оскільки транспортна задача – це ЗЛП, її можна розв’язати симплекс-методом. Однак через просту будову системи обмежень симплекс-метод тут набагато спрощується.

 

Побудова початкових опорних планів.

 

Розглянемо на прикладі такі методи знаходження початкових опорних планів: північно-західного кута (діагональний метод) і метод найменшої вартості.

Приклад 11.

 

aі bj
2 3 2 4
2 4 6 5
1 5 4 5

Метод північно-західного кута.Цей метод полягає в тому, що заповнення таблиці починається з верхньої лівої клітинки.

У першого постачальника є 65 одиниць вантажу, а першому споживачу треба тільки 45 одиниць. Тому у першу клітинку запишемо поставку . Більше першому споживачу вантажу не потрібно, тому інші квадратики у першому стовпчику закреслюємо. Поставки у ці клітинки дорівнюють нулю.

 

aі bj
45 2 3 2 4
2 4 6 5
1 5 4 5

 

Заповнені клітинки називатимемо базисними, а закреслені – вільними. Базисні клітинки відповідають базисним невідомим, а вільні – вільним.

Знову вибираємо верхню ліву клітинку у частині таблиці, що залишилась. У першого постачальника є ще 65–45=20 одиниць вантажу, а другому споживачу треба 60 одиниць вантажу. Тому у другу клітинку запишемо поставку . Перший постачальних вичерпав усі свої запаси, тому закреслюємо всі інші клітинки у першому рядку.

 

aі bj
45 2 20 3 2 4
2 4 6 5
1 5 4 5

 

Заповнюємо наступну вільну верхню ліву клітинку. Запаси вантажу дорівнюють 80, а потреби лише 60–20=40, тому поставка дорівнює 40. Продовжуємо такий процес заповнення до останньої клітинки.

 

aі bj
45 2 20 3 2 4
2 40 4 40 6 5
1 5 40 4 65 5

Зауваження. Кількість базисних клітинок завжди визначають як . Якщо заповнених клітинок менше, то отримаємо вироджений опорний розв’язок. В цьому разі потрібно необхідну кількість клітинок заповнити нульовими поставками.

Отже, опорний план, знайдений за методом північно-західного кута має вигляд

 

 

Обчислимо вартість перевезення

 

 

Метод мінімальної вартостівідрізняється від методу північно-західного кута тільки послідовністю заповнення клітинок. Починають заповнювати ті клітинки таблиці, де вартість перевезення на даному етапі мінімальні.

Найменша вартість у нашому прикладі дорівнює одиниці. Тому знаходимо перевезення від третього постачальника до першого споживача, воно дорівнює . Першому споживачу більше вантажу не потрібно, тому закреслюємо вільні клітинки.

 

aі bj
2 3 2 4
2 4 6 5
45 1 5 4 5

 

Серед невикористаних клітинок обираємо клітинку з найменшею вартістю. . Поставка , закреслюємо ще дві вільні клітинки.


 

aі bj
2 3 65 2 4
2 4 6 5
45 1 5 4 5

 

Серед клітинок, що залишились, обираємо клітинку з найменшою вартістю. Таких клітинок дві: . Але , а . Оскільки , то заповнюємо спочатку клітинку з більшою поставкою.

 

aі bj
2 3 65 2 4
2 60 4 6 5
45 1 5 4 5

 

Наступна клітинка з поставкою .

 

aі bj
2 3 65 2 4
2 60 4 6 5
45 1 5 15 4 5

 

Серед двох останніх клітинок з однаковими вартостями та поставками і треба обрати , а потім .

 

aі bj
2 3 65 2 4
2 60 4 6 20 5
45 1 5 15 4 45 5

 

Отже, опорний план, знайдений за методом мінімальної вартості має вигляд

 

.

 

Обчислимо вартість перевезення

 

 

Отже, найближчий до оптимального плану початковий опорний план, який знайдено методом найменшоï вартості. Тому його рекомендується застосовувати на практиці. Метод північно-західного кута, як правило, застосовується при розв’язуванні задач на ЕОМ.

 

 


Читайте також:

  1. Взаємне положення прямої і площини. Друга позиційна задача.
  2. Види транспорту в Україні. Єдина транспортна система України
  3. Єдина транспортна мережа і єдиний транспортний процес.
  4. Задача.
  5. Задача.
  6. Задача.
  7. Задача.
  8. Задача.
  9. Задача.
  10. Задача.
  11. Задача.
  12. Задача.




Переглядів: 935

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Побудова правильного відсікання. | Метод потенціалів.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.