Фрикційна передача складається з двох котків (роликів), які притиснуті один до одного деякою силою. Обертання від одного з котків до іншого передається за рахунок сили тертя між котками в зоні їх контакту виникають сили тертя. При обертанні ведучого диска сила тертя, прикладена по дотичній до відомого диску, буде обертати останній.
Ведений каток
Ведучий каток
Rf - сила тертя в місці контакту Rf = f · Fr
Умова передачі обертального моменту Rf> Ft
Для створення необхідної сили тертя Rf котки притискають один одного з силою Fr, яка у багато разів перевищує передану силу Ft (до 20 разів).
Фрикційні передачі використовують не тільки для передавання обертового руху, але широко застосовують для перетворення обертового руху в поступальний - у всіх наземних транспортних машинах (колесо і рейка або дорога), а також у металургійній промисловості (прокатні стани), де передавання руху за рахунок тертя є основою технологічного процесу.
Вигідне застосування фрикційних передач у варіаторах - механізмах для безступеневого регулювання кутової швидкості.
За допомогою фрикційної передачі можна забезпечити достатньо велике передаточне число, але через обмеження габаритних розмірів передачі рекомендують брати U≤10. ККД фрикційних передач коливається в межах η = 0,90...0,95.
Переваги фрикційних передач:
- Проста форма робочих тіл
- Плавність і безшумність роботи навіть на великих швидкостях
- Можливість безступінчастого регулювання передавального числа
- Можливість пробуксіровкі при перевантаженні
Недоліки фрикційних передач:
- Необхідність спеціальних притискних пристроїв
- Велике навантаження на вали і опори
- Мінливість передавального числа через проковзування котків
- Зношування робочих поверхонь внаслідок проковзування