Розглядаючи автомобільний економайзер, не можна обійти стороною і такий пристрій, як ЕПХХ. У нього зовсім інше призначення, ніж у звичайного економайзера. Якщо останній, як ми тільки що розглянули, збагачує паливну суміш при значних навантаженнях, то ЕПХХ, навпаки, забезпечує економію палива. Режим примусового холостого ходу - особливий варіант руху.
Як правило, це пов'язано з гальмуванням двигуном при русі на спуску або накатом, коли швидкість включена і газ відпущений. ЕПХХ доповнює наявну в карбюраторі систему холостого ходу. Вона виконує подачу палива у двигун при закритій заслінці. У цьому випадку за рахунок розрідження, створюваного під нею, пальне по спеціальному каналу холостого ходу проходить через жиклер і надходить у мотор, що і забезпечує його роботу в такому режимі.
Однак якщо при цьому машина рухається накатом або з гірки, то колінчастий вал обертається з більшою частотою, ніж властиво режиму холостого ходу, що викликає підвищене споживання бензину і знижує ефективність гальмування двигуном. Для виключення цього спрацьовує ЕПХХ, і надходження палива припиняється. У режимі примусового холостого ходу надходження бензину переривається за допомогою електромагнітного клапана, керованого досить простим електронним блоком.
Вихідними даними для спрацьовування ЕПХХ (електромагнітного клапана) є сигнал датчика про закритій заслінці і підвищене число обертів коленвала. Такий режим ЕПХХ підтримує поки:
швидкість руху при відпущеної дросельної заслінки не зменшиться;
не буде вимкнено передача і автомобіль почне рухатися в режимі звичайного холостого ходу;
водієм не буде натиснуто педаль газу і рух продовжиться з підвищеною швидкістю, економайзер вимкнеться по положенню заслінки.
Робота економайзера в складі карбюратора забезпечує збагачення ТВЗ при підвищеному навантаженні, а також економію палива і кращу ефективність гальмування мотором в режимі примусового холостого ходу.