У той момент, коли заслінка майже повністю відкрита, автомобільний мотор відчуває максимальні навантаження, а значить, для їх подолання йому потрібна більша кількість бензину, ніж під час роботи на звичайних режимах. При цьому і починає працювати економайзер, палива на освіту суміші надходить більше, і суміш стає збагаченої. Його призначення і пристрій, а також для чого потрібен економайзер, стає зрозуміло з малюнка:
Дросельна заслінка карбюратора через тяги й важелі пов'язана зі спеціальним клапаном. Коли вона повністю відкрита, це викликає його спрацьовування, і додаткову кількість бензину, проходячи жиклер економайзера, йде на освіту ТВЗ. Таке надходження палива викликає збагачення суміші і забезпечує роботу мотора при підвищеному навантаженні. Коли відпускається педаль газу, заслінка прикривається, пружина закриває клапан і робота економайзера припиняється.
Конструктивно пристрій економайзера може бути виконано різними способами, конкретну реалізацію їх зачіпати не будемо, тому для карбюратора після появи контролерів вприскування історія розвитку закінчилася.