Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Етика бізнесу і її роль у розвитку менеджменту.

 

У недалекому минулому практично всі наші тлумачні словники роз'ясню­вали "бізнес" як діяльність людей, які переслідують єдину мету - наживу. Таке тлумачення вже само по собі несло негативний відтінок і залишало досить неприємний осад. І це в той час, коли у США, наприклад, поняття „бізнес" подається як незалежна комерційна діяльність людини, яка виступає для неї засобом існування.

"Вusiness" у своїй основі має староанглійське "bisid" - активний, діловий, зайнятий роботою. Бізнес, як його розуміють сьогодні, - це ціла система знань, умінь і навиків поведінки людей, що здійснюють комерційну діяльність. Він існує в умовах специфічних людських відносин і є суттєвою їх стороною.

До кінця пізнього середньовіччя твердо утримувалася негативна думка стосовно тих "бізнесменів", які з'являлися на зорі ринкової економіки. І лише згодом цінності бізнесу стали визнаватися. Головними серед них вважалися моральні риси характеру і успіхи в бізнесі. Наприклад, американські промисловці прийняли доктрину: "Високі етичні стандарти - основа успіху у бізнесі".

Сучасний бізнес має потребу в розвитку своєї етики, один із принципів якої проголошує: "Особисте багатство повинне служити благу cуспільства" (Рrivate gain - Рublic good). У другому посланні Апостола Павла коринфянам сказано: "Ви знаєте благодать Господа нашого Ісуса Христа, що Він, будучи багатим, збіднів ради вас, щоб ви збагатилися його бідністю".

На сьогодні доброчинність бізнесу широко охопила собою людські угрупування (колективи). Завданням етики бізнесу, як це видно з аналізу менеджерських операцій сучасного бізнесу, є надання попиту і пропозиції етичного забарвлення. Для цього широко використовуються служби "паблік рилейшинз", етичні тренінги персоналу (кодекси поведінки, фірмові гімни, девізи) тощо.

Етика (англ. Ethic) - це наука, об'єктом якої є мораль.

Економічна етика передбачає верховенство людини над матеріальними потоками у процесі виробництва. Людина управляє ними, надаючи їм гуманістичного характеру. Спеціалісти з менеджменту стверджують, що без економічної етики не може бути ринкової економіки.

Службова етика розглядає принципи і норми моральних відносин між працівниками різного службового статусу, які мають неоднакові службові права і обов'язки.

Професіональна етика (або професіональна мораль) - це сукупність кодексів, які забезпечують моральний характер взаємовідносин між людьми в процесі їх професійної діяльності. Крім моральних вимог, що носять загальний характер (рівність, моральність тощо), існують специфічні норми поведінки для певних видів професійної діяльності: управлінської, правової, лікарської та ін.

Дескриптивна етика займається конкретно-соціологічним і історичним аналізом моралі, вивчає звичаї, вдачі, традиції і інші форми суспільних дисциплін.

Родоначальник макіавеллізму Н. Макіавеллі (1469-1527рр.) характеризує способи діяльності людини (організації) принципом поведінки якої є використання будь-яких, у тому числі аморальних, засобів (наприклад, брехні, наклепу, жорстокості і т.п.) для досягнення поставлених цілей.

Нормативна етика займається вивченням питань походження і суті моралі, з'ясуванням її місця в системі суспільних відносин, обґрунтуванням форм і структури моральної свідомості. Нормативна етика розглядає все те, що дозволяє відповідати на питання, як повинна діяти людина, виходячи з принципів і норм моралі.

Екологічна етика акцентує увагу на етичних, соціальних і політичних проблемах, що стоять перед людством у зв'язку із кризовими ситуаціями, пов'язаними з забрудненням оточуючого середовища, ростом населення на планеті, вичерпністю природних ресурсів та ін. Розкриття моральних проблем

Сучасний менеджмент пропонує певні заходи для забезпечення етичної поведінки, а саме:

· запровадження етичних норм, які відображають систему загальних
цінностей, суспільних уподобань та правил етики працівників організації.

Наприклад, етичними нормами забороняються хабарі, подарунки, порушення законів, незаконні виплати політичним організаціям, необгрунтовані вимоги, розкриття секретів фірми, використання забороненої інформації тощо. Західний спеціаліст Тім Граут-Сміт підкреслює, що інстинкт наживи слід стримувати етичними нормами, створенням високоморального клімату в бізнесі. В розвинутих країнах ці підходи сьогодні переважають. Так, великі корпорації посилено афішують свою турботу про навколишнє середовище, створюють механізми "екологічної безпеки". Особливо це стосується хімічних, нафтопереробних та інших підприємств зі шкідливим виробництвом.

Деякі компанії під впливом норм етичної поведінки відмовляються навіть від вигідної експлуатації робочої сили в країнах, що розвиваються. Наприклад, один із світових лідерів у виробництві одягу компанія "Леві Страусе" недавно припинила свої капіталовкладення в економіку Бірми та Китаю через порушення прав людини в цих країнах;

· створення комітетів з етики, основне завдання яких - оцінювати
повсякденну практику з позиції етики та етичної поведінки.
На невеликих
підприємствах цю функцію може виконувати спеціаліст з етики бізнесу
(наприклад, адвокат з етики);

· проведення соціальних ревізій з метою оцінки впливу соціальних факторів на організацію;

· організація навчання етичній поведінці керівників та підлеглих;

· постійне інформування працівників про високоетичну поведінку через пресу, радіо, телебачення тощо;

· проведення нарад, конференцій, симпозіумів тощо з проблем етичної поведінки.

На сьогодні завдання полягає у тому, щоб етика була поставлена в якості фундамента бізнесу, а не в тому, щоб він пристосовував етичні стандарти поведінки до культури свого виробництва.

 

Тема 7. Управління змінами в організації


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  6. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  7. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  8. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  9. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  10. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  11. Акціонерне товариство, як форма організацій бізнесу. Акції, їх суть і види.
  12. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства




Переглядів: 1496

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть соціальної та юридичної відповідальності у менеджменті. | Організаційні зміни та управління ними.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.