Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема: Кислотостійкі бактерії. Спори бактерій. Методи їх виявлення. Забарвлення препаратів за методом Ціля-Нільсена.

 

1.1. Актуальність теми.

Кислотостійкі та спороутворюючі бактерії досить поширені у природі. Завдяки фізико-хімічним властивостям оболонки клітини або спори вони досить стійкі до пошкоджуючої дії різних факторів зовнішнього середовища. Серед цих бактерій є патогенні для людини види. Виявлення в патологічному матеріалі мікроорганізмів з властивостями кислотостійких бактерій за допомогою спеціального методу забарвлення, яким є метод Ціля-Нільсена, допомагає своєчасно провести діагностику захворювань, спричинених патогенними видами.

Спороутворення є також важливим критерієм для ідентифікації збудників хвороб сибірки, ботулізму, правця, газової ранової інфекції, оскільки для них характерне не тільки спороутворення в зовнішньому середовищі, що може бути виявлено спеціальними методами, особливістю цих збудників є те, що їх спори мають характерне розташування відносно до центру вегетативної частини, розмір та форму.

Вивчення методів виявлення у бактерій кислотостійкості та спороутворення дає можливість вчасно діагностувати захворювання, викликані патогенними видами мікроорганізмів з даними властивостями.

 

1.2. Цілі вивчення теми.

Лікарю будь-якого фаху необхідно знати які з бактерій мають здатність протистояти факторам зовнішнього середовища і завдяки яким властивостям. Кислотостійкість та спороутворення у бактерій є могутніми факторами захисту клітин. Такими властивостями наділені мікобактерії – збудники туберкульозу та лепри, їм притаманна кислотостійкість. Спори є своєрідною формою збереження виду збудника в несприятливих для нього умовах, формуються в певних ділянках клітини, мають характерні розміри, кислотостійкість. Тому, вміння виявити кислотостійкі бактерії та спори у збудників сибірки, правця, ботулізму, газової анаеробної інфекції має бути обов’язковим для лікаря.

 

1.2.1. Мета загальна.

Вміти використовувати метод забарвлення за Цілем-Нільсеном для виявлення спор та диференціації кислотостійких бактерій.

 

1.2.2. Мета конкретна:

1. Вміти пояснити морфологічну та функціональну ультраструктуру бактеріальної клітини.

2. Вміти фарбувати мазки за методом Ціля-Нільсена.

3. Вміти диференціювати кислотостійкі бактерії від некислотостійких в препараті, пофарбованому за Цілем-Нільсеном.

4. Вміти виявляти спори в препараті, зафарбованому за Цілем-Нільсеном, визначати місце їх розташування в клітині, розміри (порівнюючи з поперечним розміром вегетативної форми).

 

1.3. Забезпечення вихідного рівня знань-умінь:

1. Знати основні морфологічні форми бактерій (заняття №2)

2. Вміти пояснити функцію основних ультраструктурних елементів клітини (кафедри біології та гістології)

3. Знати функцію клітинної стінки у бактерій (заняття № 3).

4. Вміти пояснити механізм диференційного забарвлення бактеріальних клітин (заняття №3)

5. Вміти приготувати мазок із агарових культур бактерій (заняття № 2).

6. Знати правила роботи з інфекційним матеріалом (заняття № 2).

 

1.4. Зміст навчання:

1. Ультраструктура та хімічний склад прокаріотичної клітини.

2. Кислотостійкість бактерій.

3. Спори у бактерій.

4. Метод фарбування за Цілем-Нільсеном, його значення для виявлення кислотостійких бактерій та спор.

 

1.4.1. Граф логічної структури за змістом.

Мазок досліджуваного матеріалу, що містить кислотостійкі бактерії → фарбування за Цілем-Нільсеном → мікроскопія мазка → виявлення кислотостійких бактерій, диференціація з некислотостійкими елементами.

Досліджуваний матеріал, що містить спори бактерій → виготовлення мазка → фарбування за Цілем-Нільсеном → мікроскопія мазка → виявлення спор.

 

1.4.2. Перелік теоретичних питань.

1. Особливості хімічного складу кислотостійких бактерій.

2. Спороутворення у бактерій, фізико-хімічні властивості спор, їх біологічне значення.

3. Метод забарвлення за Цілем-Нільсеном – техніка та призначення.

 

1.4.3. Джерела навчальної інформації.

Література теоретична основна:

К.Д. Пяткін, Ю.С. Кривошеїн. Мікробіологія. В.Ш. 1992, ст.34-38

В. Д. Тимаков и соавт. Микробиология. М. Медицина 1993. стр. 38-40

Крок-1. Загальна лікарська підготовка. Київ, Медицина 2005

А.А. Воробьев и соавт. Микробиология. М. Медицина, 1994, стр.24-26.

Л.Б. Борисов и соавт. Медицинская микробиология, вирусология, иммунология. М. Медицина, 1994, стр. 38-39.

Г.К. Палій і співавт. Мікробіологія, вірусологія, імунологія, інфекційні хвороби.

Література теоретична додаткова:

А.А. Воробьев. Медицинская микробиология, вирусология и иммунология. М., МИА, 2004, стр. 40-41

А.И. Коротяев, С.А. Бабичев. Медицинская микробиология, иммунология и вирусология. С.Петербург. Спецлит., 2002, стр. 43-46

В.И. Покровский. Медицинская микробиология. ГЭОТАР-МЕД, М., 2002, стр. 78-79

В.М. Запорожан. Загальна мікробіологія, вірусологія та імунологія. Одеса, 2002, ст. 44-47

И.Л. Дикий и соавт. Микробиология. Харьков, изд. Укр ФА, 1999, стр. 24-25

А.М. Королюк, В.Б. Сбойчаков. Медицинская микробиология. С.Петербург, 1999, стр. 24-25

К.М. Векірчик. Мікробіологія з основами вірусології. К., Вища школа, 1973, стор. Ст.31-32

Література практична основна:

Л.Б. Борисов и др. Руководство к практическим занятиям по микробиологии. М., 1984, стр. 26

С.І. Климнюк і співавт. Практична мікробіологія. Тернопіль, "Укрмедкнига", 2004, ст. 40

Література практична додаткова:

М.Н. Лебедева. Руководство к практическим занятиям по медицинской микробиологии. М., Медицина, 1973, стр. 39

В.В. Тец Руководство к практическим занятиям по медицинской микробиологии, вирусологии и иммунологии. М., Медицина, 2002, стр. 24-25

Л.Г. Бранцевич и соавт. Микробиология. Практикум. К., Вища школа, 1987, стр. 124-129

Ф.К. Черкес. Руководство к практическим занятиям по микробиологическим исследованиям. М., Медицина, 1980, стр. 27.

К.Д. Пяткин и соавт. Руководство к практическим занятиям по медицинской микробиологии. М., Медицина, 1969, стр. 34-35.

А.Ю. Вершигора та інші. Практичний посібник з медичної мікробіології. К., 1963, стор. 31-33.

 

1.5. Орієнтовна основа дії.

Спорова культура аеробних бацил на щільному поживному середовищі → виготовлення мазка → фіксація → фарбування за Цілем-Нільсеном → мікроскопія імерсійною системою → виявлення спор, зафарбованих в рожевий колір, представлених круглими структурами → замальовування в протоколі.

Демонстраційний мазок мокротиння хворого на туберкульоз легень, зафарбований за Цілем-Нільсеном → мікроскопія імерсійною системою → виявлення кислотостійких бактерій туберкульозу, що мають яскраворожевий колір → диференціація з некислотостійкими елементами мокротиння → замальовування в протоколі.

Зробити висновки про тінкторіальні властивості кислотостійких бактерій та спор, зафарбованих за методом Ціля-Нільсена.

 

1.7. Короткі методичні вказівки для роботи студентів на лабораторному занятті.

З агарової культури спороутворюючих бацил-сапрофітів виготовити мазок, зафіксувати і пофарбувати за методом Ціля-Нільсена. Мазок промікроскопувати, виявити спори, які фарбуються в червоний колір. Віддиференціювати від вегетативних форм за кольором. Препарат замалювати. В демонстраційному мазку мокротиння хворого на відкриту легеневу форму туберкульозу, пофарбованого за Цілем-Нільсеном, виявити бактерії збудника, дати морфологічну характеристику з точки зору тінкторіальних властивостей. Препарат замалювати. Зробити висновки, оформити протокол.

 

1.7.1. Методика проведення заняття.

- Обгрунтування актуальності теми, що вивчається на занятті.

- Контроль вихідного рівня знань-умінь.

- Контроль знань теми, що вивчається.

- Самостійна практична робота для засвоєння знань-умінь, оформлення протоколу.

- Оголошення результатів контролю знань-умінь, підведення підсумків. Завдання на наступне заняття

 

Автор: доцент, кандидат медичних наук Мруг Валентина Максимівна

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  7. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.
  8. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  9. V. Обов'язки методиста кафедри педагогіки
  10. VII. Нахождение общего решения методом характеристик
  11. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті
  12. А) Методика проведення заняття




Переглядів: 2462

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.