Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Підготовка доповіді та виступ студента при захисті дослідження

Підготовка дипломника до виступу на засіданні Державної екзаменаційної комісії. Напередодні захисту дипломної (магістерської) роботи студент повинен підготувати доповідь, яку йому належить оприлюднити на засіданні Державної екзаменаційної комісії. Зміст доповіді покликаний розкрити суть, теоретичне й практичне значення результатів здійсненої дипломником дослідницької аналітичної роботи.

Структурно доповідь складається з трьох частин, кожна з яких поділяється на самостійні смислові блоки (рубрики), які, попри те, повинні бути логічно взаємопов'язаними, репрезентувати єдність, що сукупно характеризує зміст здійсненого дослідження.

Перша (вступна) частина доповіді в основному повторює вступ дипломної роботи. Рубрики її відповідають тим змістовим аспектам, якими охарактеризовано актуальність обраної теми, описано наукову проблему, сформульовано мету роботи. У ній репрезентують методи, за допомогою яких отримано фактичний матеріал дослідження, а також розвивають і коментують загальну структуру дипломної роботи.

Наступна – друга частина доповіді є найбільшою за обсягом. Головне її завдання – послідовно, згідно з логікою дослідження, охарактеризувати кожну главу наукової роботи, звернувши особливу увагу на її підсумкові результати і на критичні зіставлення й оцінки.

Закінчується доповідь заключною частиною, яку формують, орієнтуючись на текст висновків роботи. У ній наводять загальні висновки, не повторюючи узагальнень, зроблених при характеристиці глав основної частини, й основні рекомендації.

Текст доповіді можуть супроводжувати додаткові матеріали (схеми, таблиці, графіки, діаграми), які автор використовує для підтвердження своєї позиції, обґрунтування висновків, запропонованих рекомендацій, як візуальний супровід виступу.

Після укладення тексту виступу доцільно підготувати письмові відповіді на питання, зауваження та побажання, наявні у відгуку наукового керівника та рецензента. Письмова форма підготовки відповідей необхідна для того, щоб під час захисту зайве хвилювання не завадило спокійно відповідати на запитання.

Починати відповідь на кожне запитання слід фразою «Дякую за поставлене запитання.» та відповідати від третьої особи множини: «Ми вважаємо…», «На нашу думку…» тощо. Відповіді мають бути короткими, чіткими й добре аргументованими. У них можна посилатися на текст роботи, що надає їм більшої переконливості, підкреслює достовірність результатів дослідження.

Готуючись до захисту дипломної роботи, бажано ще раз уважно переглянути текст дослідження (другий екземпляр), зробити необхідні помітки на сторінках, покласти в потрібних місцях закладки. Особливу увагу варто звернути на аналітичні таблиці, графіки і схеми, що містять у наочній і сконцентрованій формі найважливіші результати роботи. Окремі матеріали бажано підготувати для демонстрації в залі засідання Державної екзаменаційної комісії. Вони повинні бути оформлені так, щоб дипломник міг демонструвати їх без особливих ускладнень, з максимальною зручністю для всіх присутніх у залі.

Отже, доповідь студентові слід підготувати заздалегідь у формі виступу, в якому доцільно висвітлити такі важливі питання:

Ø Обґрунтування актуальності теми дослідження;

Ø Об’єкт, предмет, мета, завдання дослідження;

Ø Що вдалося встановити, виявити, довести: коротка характеристика розділів;

Ø Якими методами це досягнуто, елементи новизни у теоретичних положеннях та в практичних рекомендаціях, які положення не знайшли підтвердження тощо.

Ø Оскільки студент має право і можливість ознайомитися з відгуком наукового керівника та рецензією заздалегідь, у виступі мають міститися також відповіді на основні зауваження наукового керівника та рецензента.

Ø Доповідь студента не повинна перевищувати за часом 10-15 хвилин.

Ø Для кращого сприймання присутніми матеріалу бажано забезпечити візуальний супровід: таблиці, діаграми, графіки тощо.

Побудована за запропонованою структурою доповідь студента дає змогу чітко сформулювати основні тези і цим самим скласти у членів комісії конкретне уявлення про роботу. Від того як подана дипломна робота на захисті самим студентом, багато в чому залежить оцінка за виконану роботу.

Тому доцільно ретельно продумати свій виступ, викласти його для себе в письмовій формі або скласти тези доповіді. На цьому етапі студент повинен проконсультуватися з науковим керівником.

Оцінка дипломної роботи залежить не лише від змісту, переконливості доповіді, а й від того, наскільки вправно представить її на засіданні Державної екзаменаційної комісії пошукувач, наскільки компетентне, впевнено відповідатиме він на поставлені запитання, коментуватиме дискусійні положення. Для цього йому необхідно володіти і послуговуватися правилами публічного виступу.

Готуючись до виголошення наукової доповіді, дипломник повинен зважити на такі рекомендації:

— усі цифри в тексті занотовувати лише прописом, уникаючи необхідності рахувати нулі;

— підкреслювати найважливіші фрази, словосполучення, слова;

— при друкуванні залишати широкі поля, щоб можна було доповнити написане коментарями;

— під час виголошення доповіді значно ефективніше спрацьовує повторювання іменників, уникнення вживання займенників;

— використовувати прості слова й прості стверджувальні речення;

— не переобтяжувати текст підрядними реченнями.

Захист курсових та дипломних (магістерських) робіт відбувається при засіданнях комісії, порядок яких регламентується “Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах”.

Склад для захисту наукової роботи становить 2-3 викладачі кафедри за участю керівника наукової роботи для курсових робіт, та Державна екзаменаційна комісія у складі, затвердженому вищим навчальним закладом для дипломних та магістерських робіт, яку очолює голова, як правило провідний спеціаліст в галузі, вчений, запрошений з іншого навчального закладу. При захисті дипломної роботи Державна екзаменаційна комісія складається з 3-4 викладачів кафедри (факультету чи напряму) та голови ДЕК, який є фахівцем з даної спеціальності.

Захист наукової роботи здійснюється публічно. За своїм характером він є науковою дискусією, що відбувається у вимогливій, принциповій і водночас доброзичливій атмосфері з дотриманням вимог наукової етики. Головні його перипетії стосуються аналізу достовірності, обґрунтованості зроблених у науковій роботі висновків і рекомендацій.

Засідання Державної екзаменаційної комісії розпочинається з оголошення її головою (чи секретарем) назви роботи, прізвища, імені, по батькові автора, інформації про наявність необхідних у справі документів та про навчальні здобутки дипломника (магістранта): успішність, тексти публікацій (якщо вони є), виступи на тему роботи на засіданнях наукових товариств, наукових гуртків, перемоги в олімпіадах, конкурсах наукових робіт та ін.

Потім слово для повідомлення основних результатів наукового дослідження надають самому студентові. Свій виступ він вибудовує на основі читання (краще переказу) раніше підготовлених тез доповіді, намагаючись виявити високий рівень теоретичної підготовки, ерудицію, здатність доступно інтерпретувати основні наукові результати дослідження. Передусім він має зосередитися на головних підсумках здійсненої роботи, сформульованих та обґрунтованих ним теоретичних і прикладних положеннях. За необхідності можна скористатися візуальним супроводом виступу. Усі ці матеріали повинні бути чітко і лаконічно оформлені, щоб дипломник міг без особливих ускладнень їх продемонструвати, а вони були доступними присутнім.

Переконливості доповіді дипломника надає чіткість, лаконічність, граматична правильність висловлювань. Це зовсім не означає, що доповідь має бути спрощеною за формою. Навпаки, вона має відповідати всім критеріям наукової доповіді, бути глибокодумною, добре аргументованою.

Виголошувати її необхідно впевнено, виразно, дбаючи про оптимальні темп, гучність, інтонацію. Поспішливість промовця, ковтання закінчень слів, надмірно тихий голос відчутно знижують ефект доповіді. Аудиторії, перед якою відбувається захист наукових робіт, як правило, імпонує спокійна, виважена, за потреби пристрасна манера викладу студента. Абсолютно неприпустиме порушення норм літературної мови, зокрема вживання сленгу (жаргону), неправильних наголосів у словах тощо.

Не варто ігнорувати манеру поведінки на трибуні, вибір одягу, зачіски тощо. Як відомо, зовнішня елегантність, охайність, що гармонують зі шляхетними манерами дипломника, позитивно налаштовують Державну екзаменаційну комісію, всіх присутніх у залі до нього і змісту його повідомлення.

Виголошуючи доповідь з трибуни, дипломнику іноді доводиться звертати увагу за допомогою указки на зображені на плакатах, малюнках об'єкти, спускатися з трибуни, щоб написати на дошці формули, пояснювати особливості експоната тощо. Будь-які його рухи повинні бути раціональними, ситуативно виправданими, не відволікати увагу від головного.

Процедура публічного захисту дипломної роботи включає:

Ø Повідомлення про роботу студента, яка представляється до захисту головою ДЕК чи її секретарем;

Ø Оголошення відгуку наукового керівника або його виступ;

Ø Для дипломної роботи – виступ рецензента чи заслуховування рецензії;

Ø Доповідь студента про зміст роботи;

Ø Запитання до автора і відповіді студента на запитання членів комісії із захисту наукової (дипломної) роботи та осіб, присутніх на захисті;

Ø Відповіді студента на зауваження зроблені рецензентом;

Ø Розгорнута дискусія, у якій мають право брати участь всі присутні;

Ø Заключне слово студента;

Ø Виголошення рішення комісії про оцінку роботи.

Під час захисту наукової (дипломної) роботи студент повинен продемонструвати глибоке розуміння теми дослідження, досконале володіння матеріалом теми, термінологією, понятійним апаратом. Водночас студент зобов’язаний дати вичерпні відповіді на всі зауваження у відгуках та рецензіях, а також відповісти на запитання, що виникають під час захисту у членів комісії – для наукових робіт (дипломних, магістерських - Державної екзаменаційної комісії). Питання, які ставляться членами комісії пов’язані з темою наукової роботи і мають на меті перевірити рівень засвоєння проблеми дослідження. Наприклад, студентові за темою наукового дослідження пропонують роз’яснити сутність правового регулювання, понять, термінів чи проекту застосування чинного законодавства, навести відповідний фактичний чи статистичний матеріал з найважливіших теоретичних положень, що містяться у роботі, проаналізувати напрямки вдосконалення правового регулювання окремих питань за матеріалами дослідження тощо.

Перед виступом дипломника секретар комісії зачитує письмовий відгук наукового керівника, рецензію рецензента на виконану дипломну (магістерську) роботу, а після виступу студента надає слово автору роботи для відповіді на коментарі щодо наукового дослідження, зауваження і побажання та поставлені у рецензії запитання. Далі розгортається дискусія, в якій мають право брати участь усі присутні на захисті.

Захист дипломної роботи фіксується в протоколі ДЕК. Оцінка за дипломну(магістерську) роботу виставляється на закритому засіданні ДЕК і оголошується її головою дипломнику і всім присутнім на відкритому засіданні. При визначенні оцінки слід зважати на якість роботи, рівень наукової та практичної підготовки студента. Студент, який на захисті дипломної роботи отримав незадовільну оцінку, відраховується з вищого навчального закладу і йому видається академічна довідка.

Коли захист дипломної роботи виявився незадовільним, державна комісія встановлює, чи може студент подати на повторний захист ту саму тему з доопрацюванням, чи він зобов’язаний опрацювати нову тему, визначену відповідною кафедрою.

Результати захисту наукової (дипломної) роботи оцінюються за чотирибальною шкалою: “відмінно”, “добре”, “задовільно”, “незадовільно”, з урахуванням якості виконання всіх частин наукової роботи та рівня її захисту.

 


Читайте також:

  1. I підготовка їх до завантаження у повітряні судна
  2. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  3. III. Економічна інтерпретація результатів статистичного дослідження банків
  4. VІ. КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
  5. А ви слідуєте цім правилам, коли виступаєте публічно?
  6. Абстрактно-логічні прийоми економічного дослідження.
  7. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  8. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  9. Актуальність дослідження
  10. Алгоритм дослідження кон’юктури
  11. Алгоритм променевого дослідження опорно-рухової системи
  12. Аналіз документів як метод соціологічного дослідження.




Переглядів: 4118

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порядок захисту наукової роботи | Критерії оцінювання наукової роботи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.