Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.

2.

1.

Підприємства громадського харчування під час придбання продуктів і товарів, оприбутковують їх на склад (комору) за цінами придбання або за цінами продажу (склад може вести облік товарів як гуртове підприємство або як роздрібне).

Придбані товари і сировина обліковують на складі, якщо підприємство має розгалужену торговельну виробничу мережу – кафе, їдальні, бари, буфети, ресторани, літні майданчики. Для кожного з цих структурних підрозділів може бути встановлена своя торгова націнка.

Якщо надходження товарів, продуктів і тари відбувається від постачальників - юридичних осіб, ця операція повинна оформлятися товарно-транспортними накладними, рахунками-фактурами, податковими накладними; крім вказаних документів окремі товари або продукти повинні мати сертифікати відповідності, видані УКРСЕПРО або засвідчені печаткою і підписом суб’єкта, який відпустив товар, копії сертифікатів відповідності, засвідчені підписом і печаткою постачальника.

Відповідальним працівникам підприємств громадського харчування дозволено самостійно закуповувати сільськогосподарські продукти у фізичних осіб. При здійснені такої операції угоди купівлі-продажу можуть оформлятися двосторонніми закупівельними актами або закупівельними відомостями (за формою, яка встановлена для заготівельних підприємств споживчої кооперації).

Ці документи повинні містити такі дані: місце укладання угоди, прізвище, ім’я по-батькові продавця, його ідентифікаційний номер, назву продукції, ціну, обсяг проданої продукції, суму виплачених продавцю коштів, підпис продавця про отримання коштів. Після здійснення закупівель не пізніше наступного дня матеріально-відповідальна особа повинна скласти авансовий звіт. До авансового звіту додаються усі первинні документи, які засвідчують купівлю сільгосппродукції.

Відображення в обліку цих операцій буде здійснюватися із застосуванням рахунку 282.3 “Товари і продукти у г/х”. Подальша послідовність обліку аналогічна підприємствам у РТ. Однак, слід зауважити, якщо склад веде облік товарних запасів за цінами продажу, тоді на суму націнки підприємства г/х буде здійснено запис під час оприбуткування:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”;

Крім того, на підставі авансового звіту про витрачання коштів на закупівлю сільгосппродукції буде зроблено запис на суму за цінами придбання:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 372 “Розрахунки з підзвітними особами”.

За умови, якщо обліковою ціною на товарні запаси на складі є ціна продажу слід зробити торгову націнку:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”.

Оприбуткування товарів і продуктів, які надійшли від торгівельних, виробничих, інших підприємств, які знаходяться на спільному балансі здійснюється за видатковою накладною, один примірник якої лишається на складі підприємства громадського харчування. При цьому будуть здійснені такі записи:

1. Надходження від роздрібного підприємства за роздрібними цінами:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.2 “Товари і продукти в роздрібній торгівлі”

2. На суму націнки підприємства громадського харчування:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”

3.У кінці місяця після складання розрахунку націнок у роздрібних підприємствах здійснюється передавання націнки підприємству громадському харчуванні:

Дт 285.2 “Торгова націнка на товари у роздрібній торгівлі”

Кт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”

Внутрішнє переміщення товарів, продуктів і тари за обліковими цінами відображається такими записами:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

У випадках віднесення складу та іншого підприємства (бару, буфету, ресторану) до різних класів виникає потреба у відображені різниці у націнках громадського харчування:

1. Надходження запасів з буфету (бару), який належить до вищого класу (на суму за цінами складу:

Дт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

2. У зв`язку з операцією №1 відображається різниця в націнках:

Дт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Відпускання товарів і продуктів у виробництво (на кухню) здійснюється на підставі плана-меню та вимоги на відпуск товару з комори, які складаються завідуючим виробництвом. Матеріально-відповідальна особа складу щоденне випускання товарних запасів у виробництво оформляє видатковою накладною.

З метою спрощення документального оформлення відпуску товарів і продуктів від однієї матеріально-відповідальної особи іншій (в буфет, на кухню, в бар, ресторан) з дозволу голови правління кооперативної організації або дирекції підприємства громадському харчуванні можуть використовуватися забірні листи. Забірні листи виписують у бухгалтерії у двох примірників на кожну матеріально-відповідальну особу на термін, визначений для подання звітів. На підставі цих документів в обліку буде складено запис із внутрішнього переміщення:

Дт 2823 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

Якщо підприємства мають різні розміри націнок (і належать до різних класів), в обліку та первинних документах слід показати різницю в націнках.

Склади, комори відпускають товари і продукти в роздрібну мережу на підставі видаткових накладних.

Продаж власної продукції, яка надійшла на склад чи інших запасів іншим підприємствам підлягає оформленню шляхом виписування ТТН, рахунків, податкових накладних, накладних на відпуск продукції.

 

Виробництво власної продукції на підприємствах громадського харчування здійснюється на кухні ресторанів, кафе, їдалень.

У виробництво (на кухню) товари, продукти надходять зі складів підприємств громадського харчування, безпосередньо від постачальників чи внаслідок закупівлі у фізичних осіб на ринку (якщо підприємство не має окремого структурного підрозділу - складу). Реалізація продукції кухні (власного виробництва) здійснюються через буфети, бари, власні обідні зали і через офіціантів.

Кількість потрібних товарів, продуктів і сировини визначається на підставі плана - меню. План - меню щоденно складає в одному примірнику завідуючий виробництвом (шеф-кухар) на передодні дня приготування їжі; затверджує його директор. Страви в плані-меню записуються в такій послідовності: холодні закуски, перші страви, другі страви, треті страви, комплексні обіди.

При розробці плану - меню враховують наявність сировини, попит покупців, виробничі можливості підприємства громадського харчування. Оскільки план-меню виписується на один день, то наступного дня його передають до бухгалтерії.

На підставі затвердженого плану-меню відповідальна особа виписує вимогу або накладну на отримання сировини з комори. Вимога складається з урахуванням потреби в сировині (продуктах) на майбутній день і залишків сировини на майбутній день. Вона затверджується керівником підприємства і є підставою на відпуск сировини з комори.

На підставі вимоги виписують накладну на відпуск необхідної кількості продуктів зі складу. Таке відпускання може оформлятися також виписуванням забірного листа, один примірник якого залишається у завідувача виробництвом. Накладна (вимога) на відпуск товарів з комори застосовується для оформлення відпуску товарів (продуктів і тару) з комори підприємства у виробництво (кухню, буфети, ятки, кіоски), а також при одноразовому відпуску товарів кухні протягом дня (зміни) буфетам, кіоскам. Накладну виписують за обліковими цінами.

Документальне оформлення надходження товарів і тари від постачальників здійснюється у порядку, який був описаний для роздрібних торгових підприємств. Закупівля сільгосппродукції у фізичних осіб здійснюється на підставі закупівельних актів або відомостей.

 

Як зазначалося, реалізація продукції власного виробництва підприємствами громадського харчування здійснюється споживачам через власні обідні зали, на замовлення покупців додому, шляхом відпуску дрібно гуртовими партіями для колективного споживання.

У ресторанах і кафе, де споживачів обслуговують офіціанти, на основі замовлень споживачів виписують рахунки в двох примірниках. При проведенні розрахунків зі споживачами із застосуванням РРО, крім того видається чек.

Реалізація продукції власного виробництва на підприємствах, де не застосовується форма обслуговування через офіціантів, здійснюється виданням споживачам чеків. Продаж власної продукції може здійснюватися за абонементами або талонами на спеціальне чи дієтичне харчування. Страви за абонементами чи талонами на спеціальне або дієтичне харчування відпускають за окремим планом -меню. Ці документи є підставою для підрахунку кількості і вартості відпущених страв за окремими видами та в цілому за зміну. Бланки абонементів є бланками суворого обліку і потребують контролю їх руху з боку бухгалтерії.

Підприємства громадського харчування використовують таку форму обслуговування споживачів як відпуск власної продукції на замовлення додому. Ця операція оформляється виписуванням рахунка із зазначенням кількості, ціни і вартості відпущених страв.

Відпускання власної продукції працівникам підприємства можуть здійснювати за пільговими цінами за умови певних обмежень у видах та кількості страв. Ця операція оформляється відомістю на відпуск власної продукції працівникам підприємства, у якій вказують окремими колонками вартість продукції за цінами громадського харчування та вартість за пільговими цінами.

У кінці робочого дня чи зміни матеріально-відповідальна особа складає акт про реалізацію, відпуск виробів кухні у якому зазначає перелік усіх вказаних вище видів продажу, якщо вони мали місце під час роботи.

Акт про реалізацію і відпуск виробів кухні застосовується у всіх ресторанах, кафе, інших підприємствах громадського харчування, де застосовується така форма розрахунку зі споживачами, яка дозволяє отримати дані про реалізацію виробів кухні за найменуваннями, кількістю і їх вартістю.

Акт про реалізацію і відпуск виробів кухні складає щодня завідуючий виробництвом на підставі касових чеків, абонементів, талонів, та інших документів.

Реалізовані і відпущені вироби групуються в акти за видами готової продукції. Акт додається до звіту матеріально-відповідальної особи.

Якщо форма розрахунку зі споживачами не дозволяє отримати дані про реалізацію виробів кухні за їх найменуванням, кількістю і вартістю, то виписується акт про продаж і відпуск виробів кухні. Він складається комісією на підставі касових чеків, контрольних листів, вимог-накладних, денних забірних листів, та інших документів на реалізацію.

Поруч із основною діяльністю закладами (підприємствами) громадського харчування можуть надаватися додаткові послуги, перелік і вартість яких визначається суб`єктом господарювання та вказується у прейскуранті на послуги.

При прийманні попереднього замовлення на обслуговування суб`єкти господарської діяльності зобов'язані гарантувати виконання його замовлення у узгоджені із замовником строків. У разі відмови замовника від обслуговування в день проведення заходу він зобов'язаний викупити замовлену продукцію, яка не може бути продана іншим споживачам.

Замовнику забороняється приносити до закладу продовольчу сировину, харчові продукти у тому числі алкогольні та безалкогольні напої, а також залучати сторонніх осіб до приготування страв.

Забороняється встановлювати мінімум вартості замовлення і пропонувати обов'язковий асортимент продукції.

На рахунках бухгалтерського обліку операції з продажу продукції власного виробництва будуть відображатися на підставі первинних документів.

Реалізація власної продукції через торгові зали за готівку:

1. Оприбуткована торгова виручка в операційну касу:

Дт 303 “Операційна каса”

Кт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”.

2. Нараховане податкове зобов'язання з ПДВ:

Дт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні ”

Кт 641 “Розрахунки за податками”.

3. Списано собівартість реалізованих товарів і продуктів

Дт 902.3 “Собівартість реалізованих товарів і продуктів у підприємствах громадського харчування”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

4. Торгова виручка здана в центральну касу підприємства:

Дт 301 “Каса в національній валюті”

Кт 303 “Операційна каса”.

5.Торгова виручка здана в касу банку, який обслуговує підприємство:

Дт 311 “Поточний рахунок в національній валюті”

Кт 301 “Каса в національній валюті”

Реалізація продукції підприємств громадського харчування у порядку дрібного гурту та іншим покупцям (в тому числі з наданням торгової знижки), а також за абонементами:

1. Відвантажено покупцям власну продукцію:

Дт 361 “Розрахунки з вітчизняними покупцями”

Кт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”;

2. Нараховані податкові зобов`язання з ПДВ:

Дт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”

Кт 641 “Розрахунки за податками”;

3. Списано собівартість реалізованої продукції власного виробництва:

Дт 902.3 “Собівартість реалізованих товарів в підприємствах громадського харчування”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

4. Відображається надана покупцям торгова знижка:

Дт 285.3 “Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні “

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”

5. Надійшла оплата від покупців:

Дт 311 “Поточний рахунок у національній валюті”, 301 “Каса у національній валюті”

Кт 361 “Розрахунки з вітчизняними покупцями”.

На підставі відомості відпуску харчування працівниками підприємства будуть зроблені такі записи:

1. На суму до оплати працівниками підприємства громадського харчування:

Дт 377 “Розрахунки з іншими дебіторами”

Кт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”

2. Нараховується податкове зобов`язання з ПДВ:

Дт 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”

Кт 641 “Розрахунки за податками”;

3. Списується собівартість реалізованої власної продукції:

Дт 902.3 “Собівартість реалізованих товарів в підприємствах громадського харчування”

Кт 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

4. Відображення погашення заборгованості шляхом оплати готівкою в касу:

Дт 301 “Каса в національній валюті”

Кт 377 “Розрахунки з іншими дебіторами”

5. Утримується із заробітної плати вартість харчування працівників:

Дт 661 “Розрахунки за нарахованою заробітною платою”

Кт 377 “Розрахунки з іншими дебіторами”.

У кінці звітного періоду матеріально відповідальна особа складає звіт встановленої форми, у який включає документи за згаданими операціями.

 

Контрольні питання:

1.Особливості документування операцій з надходження товарів, продуктів, сировини і тари на склад підприємства громадського харчування та відображення їх в обліку.

2.Документальне забезпечення та облік вибуття та продажу товарів і продукції зі складів підприємства громадського харчування.

3.Джерела надходження сировини, товарів і продуктів у виробництво (на кухню).

4.План-меню, його суть та організація документування виробництва власної продукції.

5.Документальне оформлення та облік продажу власної продукції в роздріб.

6. Документальне оформлення та облік гуртового продажу власної продукції підприємствами громадського харчування.

7.Особливості організації продажу власної продукції працівникам підприємства в умовах застосування сучасного податкового законодавства.

 

Тема 3. Документальне оформлення та облік операцій буфетів (барів), дрібнороздрібних підприємств та цехів з виробництва напівфабрикатів та кондитерських виробів.

1. Документування та облік операцій з руху товарів та продуктів у буфетах (барах).

2. Документальне оформлення виробництва напівфабрикатів, кондитерських виробів у цехах підприємств громадського харчування.

3. Особливості звітності матеріально-відповідальних осіб виробничих цехів та синтетичний облік операцій цехів.

 

Література:

1. Закон України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 1.06.2001р., №1776.

2. Інструкція із застосування плану рахунків обліку активів, капіталу, зобов’язань та господарських операцій підприємствами та організаціями споживчої кооперації: Затв. постановою правління Укоопспілки від 19.12.2001р., №304.

3. Інструкція із застосування книжково-журнальної форми обліку у підприємствах і організаціях споживчої кооперації: Затв. постановою правління Укоопспілки від 19.12.2001р., №304.

4. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні: Затв. постановою НБУ від19.02.2001р. №72.

5. Верига Ю.А., Заєць О.В., ін. Бухгалтерський облік в основних галузях господарства споживчої кооперації. Київ: Вища школа, 1995р.

 

 

-1-

З метою більш повного задоволення потреб населення в продукції громадського харчування її реалізацію здійснюють через буфети (бари). Буфети (бари) функціонують в їдальнях, кафе, ресторанах, а також як їх філії в закладах закритого типу, на промислових підприємствах, навчальних закладах.

Продукція власного виробництва та куповані товари можуть реалізовуватися також через лотки, іншу дрібно роздрібну мережу, магазини кулінарії, кіоски.

Надходження товарів і продуктів у буфети, бари, на дрібно роздрібні підприємства відбувається, насамперед, зі складу підприємства громадського харчування. На цю операцію завідуючі складами оформляють видаткові накладні або забірні листи.

На операції з надходження товарів і продуктів із виробництва (кухні, виробничих цехів) складають накладні або забірні листи. При отриманні товарів безпосередньо від постачальників (за умови, якщо підприємство громадського харчування не має складу або бар, буфет є самостійним підрозділом чи філією) оформлення надходження здійснюється товарно-транспортними накладними, накладними, рахунками-фактурами. Закупівля сільськогосподарської продукції барменами, буфетницями, іншими матеріально відповідальними особами оформляється відомістю на закупівлю сільськогосподарської продукції або актами закупівель із наступним складанням матеріально відповідальними особами авансових звітів про видані аванси на закупівлю. Зазначені авансові звіти з прикладеними до них первинними документами повинні здаватися матеріально відповідальними особами до бухгалтерії підприємства не пізніше наступного дня після дня отримання авансу.

Документальне оформлення реалізації товарів і продукції громадського харчування буфетами, барами, іншими підприємствами дрібно роздрібної мережі буде залежати від виду реєстрації готівки та способу її здавання.

Якщо підприємство застосовує РРО (ЕККА), отримана від продажу готівка повинна бути оприбуткована, а покупцю видається касовий чек. При використанні під час розрахунків з покупцями РК (розрахункових книжок), покупцю видається квитанція від РК із вказанням суми проданого товару. У кінці робочого дня матеріально-відповідальна особа підприємства громадського харчування фіксує показники роботи РРО або записує дані розрахункових квитанцій до книги обліку розрахункових операцій (КОРО).

Торгова виручка підлягає здаванню в центральну касу підприємства: на цю операцію бухгалтер виписує прибутковий касовий ордер. Квитанція до прибуткового касового ордера із підписами головного бухгалтера, касира та відбитком печатки підприємства повертається матеріально-відповідальній особі і є підставою операції здавання виручки.

Для здавання торгової виручки у касу банку матеріально-відповідальна особа оформляє оголошення на внесок готівки, квитанція від якого видається потім працівником банку матеріально-відповідальній особі як підтвердження здавання виручки.

Пересилання торгової виручки через відділення зв’язку оформляється поштовим переказом; здавання торгової виручки через інкасатора оформляють супровідною відомістю.

Синтетичний облік товарів і продуктів у буфетах, барах, дрібно роздрібних підприємствах, магазинах кулінарії ведуть на рахунку 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні” за цінами продажу підприємств громадського харчування.

На операції з надходження товарів, продуктів зі складів, цехів з виробництва напівфабрикатів, кондитерських виробів, складають запис:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Якщо отримання товарів і продуктів відбувається від підприємств з іншим розміром націнки, зменшення або збільшення цін продажу підлягає відображенню на рахунку 285.3 „Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”.

Отримання товарів і продуктів від постачальників на суму без ПДВ:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 631 „Розрахунки з вітчизняними постачальниками”

Підлягає відображенню податковий кредит з ПДВ:

Дт 641 „Розрахунки за податками”

Кт 631 „Розрахунки з вітчизняними постачальниками”

На підприємстві громадського харчування буде зроблено націнку:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 285.3 „Торгова націнка на товари і продукти у громадському харчуванні”

При передаванні чи поверненні товарів і продуктів іншим підрозділам підприємства складають запис на внутрішнє переміщення із зазначенням аналітичних рахунків відповідних матеріально-відповідальних осіб:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”;

Реалізація продукції і товарів за готівку:

Дт 303 „Операційна каса”

Кт 702.3 „Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”;

Здавання торгової виручки у центральну касу:

Дт 301 „Каса в національній валюті”

Кт 303 „Операційна каса”;

Здавання виручки через інкасатора та через відділення зв’язку:

Дт 333 „Грошові кошти в дорозі в національній валюті”

Кт 303 „Операційна каса”

 

-2-

 

Комбінати (об’єднання) громадського харчування можуть мати окремі цехи з виробництва овочевих, м’ясних напівфабрикатів, кондитерських та інших виробів. Такі цехи можуть функціонувати у формі ГВП (госпрозрахункових відособлених підрозділів).

Під час організації обліку виробництва в цехах слід враховувати особливості їх діяльності. Так, при виготовленні готових виробів і напівфабрикатів використовуються норми закладок сировини відповідно до збірника рецептур кулінарних страв і виробів. Реалізація продукції цехів проводиться через підприємства громадського харчування , які здійснюють сумовий облік продуктів і товарів.

Облік на виробничих цехах з випуску готової продукції і напівфабрикатів ведуть за методикою, передбаченою для підприємств громадського харчування. У цих цехах продукти обліковують за матеріально-відповідальними особами, найменуваннями, ґатунками (категоріями), кількістю, ціною і сумою. Облік повинен забезпечувати контроль за виходом напівфабрикатів за їх видами, кількістю відповідно до встановлених норм та за правильним їх використанням.

Матеріально-відповідальна особа (директор або зав цехом) визначає кількість напівфабрикатів, чи іншої продукції, яку потрібно виготовити за даними замовлень, прийнятих від підприємств, що обслуговуються. При цьому також повинні бути враховані потреби власного виробництва (кухні), філій, буфетів, що входять до складу цього підприємства.

Сировина в цехи надходить зі складів за накладними чи забірними листами.

На розрубування м’ясних туш на м’ясні напівфабрикати, встановлені норми їх виходу. Для контролю за відповідністю виходу напівфабрикатів кількості сировини, що використовується, матеріально-відповідальна особа за участю представника дирекції складає акт з розрубування м’яса – сировини в цехах для виробництва.

До акта додаються документи на передавання виробничих напівфабрикатів на склад або в цехи з виготовлення вагових і штучних напівфабрикатів. Показники акта повинні відповідати даним документів, що підтверджують надходження м’яса – сировини в цех для переробки на напівфабрикати.

Списання, реалізація та передавання готової продукції цехами оформляється актами і видатковими накладними, які складають матеріально-відповідальні особи цехів. Акти перевіряє бухгалтерія і затверджує керівник підприємства. Виготовлені напівфабрикати та іншу готову продукцію передають на склад за забірними листами або накладними.

Сировину і готові вироби в структурних підрозділах обліковують за допомогою карток. Облік ведеться за найменуваннями товарів, ґатунками та ціною.

 

-3-

 

Матеріально-відповідальні особи цехів (директори, майстри, завідувачі цехами) щоденно звітуються перед дирекцією об’єднання громадського харчування, правлінням споживчого товариства або дирекцією ГВП. Звіт складається за формою, яка передбачена для підприємств громадського харчування, (додаток до інструкції із застосування книжково-журнальної форми обліку).

У прибутковій частині звіту відображають вартість продуктів і сировини, які надійшли до цеху за цінами продажу, а у видатковій – вартість відпущених на склад напівфабрикатів, кулінарних і кондитерських виробів за продажними цінами. Звіт складається у сумовому вираженні.

З метою забезпечення контролю за використанням сировини згідно з нормами закладки, а також контролю за рухом готових виробів та напівфабрикатів у кількісних показниках матеріально-відповідальні особи повинні додатково складати „Звіт про рух готових виробів” у кількісних та сумових показниках. Звіт повинен складатися на дати проведення інвентаризацій. Звіт складається у двох примірниках. Один примірник з доданими документами здають у бухгалтерію, другий – залишається у матеріально-відповідальної особи. У звіті має бути зазначене повне і точне найменування виробів, а щодо штучних – і вага одного виробу.

Залишку незавершеного виробництва, як правило, на кінець дня (зміни) не повинно бути. Залишок може мати місце тільки за напівфабрикатами, на виготовлення яких за технологією потрібно більше, ніж один робочий день (зміну).

Матеріально-відповідальні особи цехів з виробництва напівфабрикатів, кондитерських та інших виробів складають „Звіт про рух продуктів у виробництві”. Звіт складається у сумовому вираженні за обліковими цінами підприємства. Дані про надходження продуктів, товарів і тари заносять до звіту на підставі документів складу, постачальників, ін. Витрата продуктів визначається на підставі актів про відпуск на реалізацію готової продукції сировини і продуктів.

Звіт складається в двох примірниках, перший з яких з доданими документами здають в бухгалтерію. У першій частині звіту відображають надходження сировини і продуктів у виробництво за звітний період у кількості і сумі. У другій частині відображають залишок на початок звітного періоду, надходження із залишком, фактичний залишок на кінець періоду, повернення і списання за документами у кількості і сумі. У третій частині звіту відображають фактичні витрати сировини на випуск страв та за нормами, відхилення від норм; віднесення на винних осіб перевитрат сировини і продуктів на підставі рішення керівника. На зворотному боці звіту може бути розміщений звіт про рух тари за звітний період.

Синтетичний облік продуктів, товарів і сировини, що знаходяться в цехах з виробництва напівфабрикатів, кулінарних, кондитерських та інших виробів, а також готової продукції ведуть так само, як і на кухні (у виробництві) підприємств громадського харчування – на рахунку 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні” за цінами продажу. Тару обліковують на рахунку 284.3 „Тара у громадському харчуванні” за цінами придбання.

Під час надходження продуктів зі складу в цех складають запис:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”;

Відпускання готових виробів з цехів на склади готової продукції за обліковими цінами:

Дт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”

Кт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”;

Різниця в цінах цехів та інших підрозділів буде відображатися за рахунок торгової націнки громадського харчування.

Перевитрати продуктів, товарів і сировини на виробничих цехах або їх нестачі будуть відображатися:

Дт 947 „Нестачі і втрати від псування цінностей”

Кт 282.3 „Товари і продукти у громадському харчуванні”;

Наступними записами слід показати в обліку коригування податкового кредиту з ПДВ та віднесення нестачі на винну особу на підставі рішення керівника (голови правління) підприємства (споживчого товариства).

Слід вказати також на те, що відображення в обліку операцій цехів, які функціонують як окремі юридичні особи може здійснюватися із застосуванням рахунків 23 „Виробництво”, 26 „Готова продукція”.

 

Контрольні питання:

 

1.Документування та облік надходження товарів у буфети, бари підприємств громадського харчування.

2.Організація документального оформлення та облік продажу товарів у буфетах, барах підприємств громадського харчування.

3.Особливості організації обліку у цехах з виробництва овочевих, м’ясних напівфабрикатів, кондитерських та інших виробів.

4.Звітність матеріально відповідальних осіб цехів з виробництва овочевих, м’ясних напівфабрикатів, кондитерських та інших виробів.

5.Синтетичний облік руху сировини у виробництві та реалізації продукції.

 

Тема 4: Звітність матеріально-відповідальних осіб та аналітичний облік товарів і тари на підприємствах громадського харчування споживчої кооперації.

1. Звітність матеріально-відповідальних осіб складів, кухні (виробництва), та барів (буфетів).

2. Аналітичний облік товарів і тари в бухгалтерії підприємств (об`єднань) громадського харчування.

Література:

1. Інструкція із застосування книжково журнальної форми обліку на підприємствах і в організаціях споживчої кооперації.

 

Матеріально-відповідальні особи складів підприємств громадського харчування – завідуючі складами складають товарно-грошові звіти, товарні звіти за формою та у порядку, який встановлений для підприємств роздрібної торгівлі (розділ 2). Такий підхід використовують ті склади, які ведуть облік товарів і продуктів за цінами продажу. Якщо структурний підрозділ громадського харчування – склад веде облік товарів і продуктів за цінами придбання, звітність матеріально-відповідальних осіб є аналогічною звітності в гуртових підприємствах. Так, матеріально-відповідальні особи складають звіти про рух товарів і тари на складі (розділ 1).

З метою контролю за виконанням виробничих завдань матеріально-відповідальними особами кухні (виробництва), забезпечення збереження кооперативної власності і своєчасного отримання інформації за операціями кухні, завідуючі виробництвом, кухарі складають та передають до бухгалтерії у визначені терміни звіти.

Так, при розмежуванні матеріальної відповідальності за товари і грошові кошти складаються окремо товарні звіти (за формою товарно-грошових) та касові звіти. В інших випадках матеріально-відповідальні особи кухні складають товарно-грошові звіти. Терміни подання звітів завідуючих виробництвом, кухарів визначаються дирекцією об`єднання громадського харчування або правлінням споживчого товариства чи дирекцією ГВП.

Терміни, порядок складання та подання звітів завідувачами виробництвом, кухарів у бухгалтерію підприємства громадського харчування такі самі, як і у роздрібній торгівлі (розділ 2).

Матеріально-відповідальні особи буфетів, барів дрібно роздрібних підприємств складають звіти про рух продуктів, товарів і тари за формою товарно-грошових звітів.

Звіти матеріально-відповідальних осіб подаються у бухгалтерію, перевіряються, приймаються працівниками бухгалтерії, затверджуються керівником підприємства та підлягають бухгалтерській обробці. При перевірці звітів необхідно, перш за все, перевірити порядок їх заповнення з формального боку. Особлива увага приділяється дотриманню порядку нумерації звітів (з початку року або з початку місяця).

Бухгалтерія не має права приймати документи, у яких не заповнені всі реквізити, немає дати або дата не співпадає зі звітним періодом. Якщо в документах виявлені виправлення, слід перевірити обґрунтованість внесених змін та наявність підписів осіб, які зробили виправлення. Зіпсовані документи, які підкладені до звіту повинні бути прокреслені.

Під час приймання звітів матеріально-відповідальних осіб перевіряється своєчасність оприбуткування отриманих цінностей від постачальників. Для цього слід використовувати журнал реєстрації виданих, повернутих, використаних довіреностей.

Особливу увагу звертають на операції із внутрішнього переміщення товарів, продуктів (зі складу на виробництво, з виробництва на склад, в буфет тощо).

Важливим моментом під час приймання звітів матеріально-відповідальних осіб є перевірка правильності застосування цін.

Звіти матеріально-відповідальних осіб підлягають перевірці з точки зору правильності здійснення підрахунків, визначення оборотів з надходження товарів, продуктів, тари, вибуття та визначення залишків. Перевірені та в окремих випадках виправлені звіти повинні бути затверджені керівником.

Бухгалтерська обробка затверджених звітів полягає у заповнені колонок “Заповнюються бухгалтерією”. Товарооборот з виробництва власної продукції відображається в окремій колонці.

 

Для аналітичного обліку руху товарів, продуктів і тари на підприємствах (закладах) громадського харчування споживчої кооперації застосовують журнал К-4. Зазначений журнал ведеться в розрізі структурних підрозділів на особових рахунках матеріально відповідальних осіб підприємства.

У журналі К-4 записи здійснюються на аналітичних рахунках матеріально-відповідальних осіб на підставі перевірених, затверджених і оброблених товарно-грошових звітів та доданих до них первинних документів.

Суми транспортно-заготівельних витрат записуються також на підставі товарно – грошових та інших звітів і розрахунків розподілу цих витрат, що складаються в бухгалтерії.

Під час обробки товарно-грошових та інших звітів структурних підрозділів та підприємств громадського харчування суми з надходження чи вибуття товарів необхідно відображати у графах за кореспондуючими рахунками окремо від сум надходження чи вибуття тари.

Кожна сторінка журналу К-4 має такі розділи:

- Дт рахунку 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

- Кт рахунку 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні”;

- Залишки – сальдо товарів і тари;

- Дт рахунку 284.3 “Тара у громадському харчуванні”;

- Кт рахунку 284.3 “Тара у громадському харчуванні”;

- Кт рахунку 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні”;

- Кт рахунку 63 “Розрахунки з постачальниками і підрядниками”.

Записи у журнал К-4 розпочинають із занесення у відповідні графи залишків товарів та залишків тари на особові рахунки матеріально відповідальних осіб.

Залишки товарів та залишки тари на початок звітного періоду записуються у першому рядку, а на кінець звітного періоду – у наступному рядку у відповідній графі після останнього запису оборотів даного особового рахунка.

Підсумкові дані кожного звіту матеріально відповідальної особи підприємства громадського харчування записуються в одному рядку відповідного аналітичного рахунку. Так, перший звіт за звітний період записується у першому рядку, другий – у другому і т.д.

Підсумок кожного рядка журналу К-4 за дебетом рахунків 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні” та 284.3 “Тара у громадському харчуванні” має дорівнювати підсумку оприбуткованих товарів за звітом матеріально відповідальної особи, а підсумок за кредитом рахунків 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні” та 284.3 “Тара у громадському харчуванні” – підсумку вибуття товарів і тари.

У розділі “Кредит рахунку 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні” відображається вартість реалізованих товарів, продуктів за кінцевими продажними цінами громадського харчування (роздрібний товарооборот громадського харчування).

Підприємства громадського харчування самостійно визначають кінцеві продажні ціни на продукцію власного виробництва і на куповані товари, які реалізуються через буфети. В окремій колонці даного розділу відображається товарооборот з реалізації продукції власного виробництва.

У розділі “Кредит рахунку 63 “Розрахунки з постачальниками і підрядниками” відображають суми податкового кредиту, претензій, втрат товарів та продуктів у дорозі тощо.

Після запису останніх звітів підраховуються підсумки за всіма колонками журналу К-4 на аналітичних рахунках матеріально відповідальних осіб за винятком колонок розділу “Залишки товарів і тари”. Підраховані суми записуються у рядку “Разом”.

З метою отримання узагальненої інформації про рух та залишки товарів і тари в цілому по підприємству використовується окрема сторінка журналу К-4. Потім здійснюється арифметична перевірка залишків товарів і тари на кінець місяця. Необхідною умовою під час узагальнення інформації є звірка зустрічних сум із записами в інших журналах.

На підставі зведених даних журналу К-4 складають меморіальні ордери:

- за дебетом рахунків 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні” та 284.3 “Тара у громадському харчуванні” з кредита різних рахунків за винятком кредита рахунків 281.1 “Товари на складі”, 284.1 “Тара на складі”, 282.2 “Товари в роздрібній торгівлі” та 284.2 “Тара в роздрібній торгівлі”;

- за кредитом рахунків 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні” та 284.3 “Тара у громадському харчуванні” у дебет різних рахунків за винятком сум, які записані на дебеті рахунків 281.1 “Товари на складі”, 284.1 “Тара на складі”, 282.2 “Товари в роздрібній торгівлі” та 284.2 “Тара в роздрібній торгівлі”, 282.3 “Товари і продукти у громадському харчуванні” та 284.3 “Тара у громадському харчуванні”;

- за кредитом рахунку 702.3 “Дохід від реалізації товарів і продуктів у громадському харчуванні” у дебет різних рахунків за винятком сум, які відображені за дебетом рахунків 30 “Каса”, 31 “Рахунки в банках”;

- за кредитом рахунка 63 “Розрахунки з постачальниками і підрядниками”.

Меморіальні ордери, які складені за зведеним журналом К-4 підлягають запису у реєстраційний журнал К-40 та у головну книгу К-41.

 

1. Порядок складання, подання, приймання звітів матеріально-відповідальних осіб підприємств громадського харчування.

2. Методика бухгалтерської перевірки та обробки звітів матеріально-відповідальних осіб підприємств громадського харчування.

3. Структура журналу К-4 та послідовність здійснення записів звітів матеріально-відповідальних осіб підприємств громадського харчування.

4. Зведення відомостей у реєстрі аналітичного обліку – журналі К-4 за звітний період.

5. Особливості складання меморіальних ордерів у громадському харчуванні та їх подальшої реєстрації.

 


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. Актуальні питання управління земельними ресурсами та їх охорони
  7. Аналогія права - вирішення справи або окремого юридичного питання на основі принципів права, загальних засад і значення законодавства.
  8. Бесіда за запитаннями.
  9. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  10. Виділення в природних комплексах незвичайних, унікальних ділянок і явищ і питання їх збереження.
  11. Висновок з 1 питання
  12. Відповідаючи на питання, будьте впевнені в своїй перемозі і все у вас вийде.




Переглядів: 1536

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2: Облік складських та виробничих операцій підприємств громадського харчування. | Тема 5. Інвентаризація товарів і продуктів у громадському харчуванні. Облік торгових націнок.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.497 сек.