Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема:Економічна теорія: предмет, методи, функції. Основні напрями і школи світової економічної думки.

Лекція 1.

Проблеми інтеграції економіки України у світове господарство.

Економічних відносин.

Світове господарство. Форми міжнародних

Основні теорії та методи державного регулювання економіки.

Зростання та його чинники.

Суспільний продукт і його форми. Економічне

Валовий дохід і прибуток підприємства. Капітал та витрати виробництва.

Підприємництво в ринковій економіці.

Конкуренція та монополія в ринковій економіці.

Суть та функції ринку. Ринкова рівновага.

Виникнення і розвиток товарно-грошових відносин.

Форми організації суспільного виробництва.

Основні напрями і школи світової економічної думки.

Економічна теорія: предмет, методи, функції.

11. Основні глобальні проблеми сучасності та шляхи їх розв’язання

 

 

План:

1. Історія виникнення і розвитку економічної теорії. Основні школи і течії економічної теорії.

2. Предмет функції економічної теорії. Економічні закони і категорії.

3. Основні методи дослідження соціально-економічних процесів.

 

Джерела економічної науки варто шукати в навчаннях мислителів древнього світу, насамперед країн Древнього Сходу - колиски світової цивілізації. Давньоіндийскі "Закони Ману" (ІV - ІІІ ст. до н.е.) відзначали існування суспільного поділу праці, відносин панування і підпорядкування. У працях Давньокитайских мислителів, серед яких особливо виділявся Конфуцій, проводилося розбіжність розумової і фізичної праці, причому перша з'являлась монополією "вищих" шарів, а друга - долею "простолюдинів", основну масу яких складали раби. Цікаво, що вже в той час, наприклад, у працях китайського філософа Сюнь Цзи висловлювалася думка про те, що всі люди рівні від народження, що "накопиченим багатством" повинні користатися всі, люди з простого народу повинні мати право приватної власності на землю. Тому вже тоді лунали заклики до звільнення рабів-хліборобів і рабів-ремісників.

Подальший розвиток економічна думка одержала у Древній Греції. Погляди давньогрецьких мислителів: Ксенофонта, Платона, Аристотеля - можна охарактеризувати як теоретичні вихідні пункти сучасної економічної науки. Наприклад ідея про корисність як основу цінності господарських благ, правильному обміні господарських благ як обміні еквівалентів і ін. Термін "економія" уперше був введений у науковий оборот Аристотелем, що досліджував рабовласницькі господарства. Цей термін складається з двох грецьких слів: "ойкос" - будинок, господарство, "номос" - навчання, закон.

Економічні погляди мислителів Древнього Рима: Катона Старшого, Варрона, Лукреция Кара, Сенеки були свого роду продовженням економічної думки Древньої Греції. Вони ще обґрунтовували необхідність рабства, але в їхніх висловленнях вже відбивалися занепад і розкладання рабовласництва. Сенека писав, що всі люди по природі рівні, тому засуджував рабство.

Християнство принесло із собою корінний переворот у загальному погляді на господарську діяльність. Воно оголосило найпростішу господарську працю необхідною і святою справою. Принцип справедливої ціни, соціальної, а не індивідуальної оцінки продуктів праці, власність, багатство і багато інших економічних проблем торкаються в тому чи іншому ступені в християнському навчанні.

Але всі ці погляди і висловлення навіть у сукупності не являли собою систематизованого вчення про економіку.

Як наука, тобто систематизоване знання про сутність, цілі і задачі економічної системи, економічна теорія виникла в XVІ- XVІІ ст. - це період становлення капіталізму, зародження мануфактури, поглиблення суспільного поділу праці, розширення зовнішніх і внутрішніх ринків, інтенсифікації грошового обігу. Буржуазія нагромаджувала свій первинний капітал не шляхом виробництва, а в торгівлі. Тому першою економічною школою стає меркантилізм (від італійського слова "купець"), який вивчає товарний та грошовий обмін і визначає його головною справою економічної політики держави. Представниками М. є У. Стаффорд, Томас Ман, Антуан Монкретьєн, Дж. Локк, А.Л.Ордин-Нащокин. Меркантилісти були представниками торговців і виражали їхні інтереси.

Сутність навчання меркантилістів зводиться до визначення джерела походження багатства. Джерело багатства виводили зі сфери обігу, а саме багатство ототожнювали з грошима. Головним багатством нації, держави вважали гроші у виді золота і срібла, та пропонували різні методи їх залучення в країну.

А. Монкретьєн у 17 столітті ввів у науковий оборот термін "політична економія" (робота "Трактат по політичній економії"). Перша частина цього терміна походить від грецького слова "політейя", що означає "державний устрій". Політекономія дослівно переводиться як закони господарювання в рамках держави.

Оскільки меркантилізм відображав переважно інтереси торгівельної буржуазії, уже наприкінці XVІ - початку XVІІ століття її ідеї почали суперечити інтересам промислової буржуазії. У мануфактурний період розвитку капіталізму, держави в цілому на зміну меркантилізму приходить класична політична економія. Цей напрямок світової економічної думки розвивався до першої половини XІХ століття. Його засновники У. Петті (Англія), П. Буагильбер (Франція). Свій розвиток класична політична економія отримала у працях фізіократів Ф. Кене і Д.Тюрго (Франція).

Фізіократізм (від греч. "фізіс" - природа, "кратос" - влада, дословно "влада природи"), виражав інтереси великих землевласників. Дослідження питання про походження додаткового продукту перенесено зі сфери обігу в сферу виробництва, а саме - у сферу землеробства яку вони оцінювали як виробничу галузь, промисловість тільки переробляла продукт, створений у сільському господарстві. Джерелом багатства Кене оголосив не просто працю в землеробстві, а саме перевищення виробленого продукту над спожитим у сільському господарстві.

Найвище досягнення класична політична економія придбала в працях А. Сміта і Д. Рікардо. Класики зосередили увагу на аналізі відносин у сфері виробництва і вивченні його об'єктивних закономірностей.

Вершиною наукової діяльності А. Сміта була праця "Дослідження про природу і причини багатства народів". Основна ідея - ідея лібералізму, мінімального втручання держави в економіку, ринкового саморегулювання на основі вільних цін, що складаються в залежності від попиту та пропозиції. Ці економічні регулятори він називав "невидимою рукою". А. Сміт заклав основи трудової теорії вартості, підняв роль продуктивної праці як творця вартості, показав значення суспільного поділу праці як умови підвищення його продуктивності, створив навчання про доходи, чітко сформулював принципи оподатковування, тощо.

Д. Рікардо продовжив розробку теорії А. Сміта, переборовши деякі недоліки його учення. Головна праця - "Начала політичної економії і оподаткування". Показав, що єдиними джерелом вартості є праця робітника, що і лежить в основі доходів різних класів; що прибуток є результатом неоплаченої праці робітника; сформулював закони обратно пропорційної залежності між заробітною платою і прибутком; указав на тенденцію норми прибутку до зниження; розкрив механізм диференціальної ренти.

Великим недоліком класичної політекономії було ігнорування ролі держави в господарському житті.

Класична школа політичної економії, її прогресивні ідеї одержали подальший розвиток у марксистській політичній економії.

Марксизм, або теорія наукового соціалізму (комунізму) середина 19 в., основоположники К. Маркс, Ф. Енгельс - напрямок у теоретичній економіці, що представляє собою дослідження законів розвитку капіталістичного суспільства і концепцію соціалізму (комунізму) як нової економічної системи.

Головна праця Маркса - "Капітал". Головні відкриття: сформульоване навчання про суспільно-економічні формації, розкриті закони розвитку капіталізму, його внутрішні рушійні сили, історично минущий характер капіталізму як формації; розроблена теорія відтворення й економічних криз, ціни виробництва, учення про двоїстий характер праці, втіленого в товарі, протиріччях товару, учення про додаткову вартість; розкрита сутність найманої праці; загальна характеристика капіталістичної експлуатації, тощо.

В другій половині XІХ століття, під впливом нових історичних умов криза класичної політичної економії став неминучий. Одним її напрямком був визнаний марксизм, а іншим - нова наукова течія - маржиналізм.

Маржиналізм (від франц. слова "граничний"), основоположники: Д. Кларк, А. Маршалл, Е. Бем-Баверк, К. Менгер, Л. Вальрас. Позбавлений яскраво вираженої ідеологічної позиції, цей науковий підхід до пояснення економічної дійсності шукав шляхи збереження держави капіталістичного типу. Тому маржиналізм досліджував закони оптимального режиму господарювання в умовах вільної конкуренції. Об'єктом вивчення для маржиналістів у противагу виробничої концепції класиків, було обране споживання. Маржиналізм - теорія, що представляє економіку як систему взаємозалежних хозяюючих суб'єктів, і пояснює економічні процеси і явища виходячи з нової ідеї - використання граничних, крайніх величин чи станів, що характеризують не сутність явищ, а їхню зміну в зв'язку зі зміною інших явищ. Загальна позиція - відмовлення від обговорення соціальних аспектів капіталістичної економіки, тому замість терміна "політична економія" стали використовувати більш нейтральний термін "экономікс" (економічна теорія). Має багато напрямків, але головна ідея - капіталізм здатний до саморегулювання і досягнення рівноваги в економіці.

До числа сучасних прийнято відносити економічні теорії, що сформувалися наприкінці XІХ початку XX вв. вони представлені широкою різноманітністю позицій, поглядів, концепцій.

Основні напрямки:

- неокласичне

- кейнсіанське

- інституціональне-соціологічне.

Неокласичний напрямок виник як реакція на економічну теорію К. Маркса, як її критичне осмислення на рубежі XІХ - XX століть. Засновник А. Маршалл. Має у своїй основі маржинальну економічну теорію і являє собою спробу синтезувати класичну політичну економію і маржиналізм. Неокласики предметом своїх досліджень зробили "чисту економіку". У їхньому центрі з'явилася фірма, що максимізує свій доход, а також окремий споживач - "людина економічна": цілераціональна, утилітарна, котра враховує мотиви поводження контрагента. Такий підхід одержав назву "мікроекономічний", а метод, який використається - функціональний. Неокласична теорія поставила перед собою задачу зробити экономікс точної і соціально нейтральною наукою. Використання в аналізі переважно кількісних пропорцій, статистичних залежностей жадало від дослідників формалізації економічних процесів, використання математичних методів.

Неокласичний напрямок економічної науки представлено сучасними теоріями монетаризма і неолібералізма.

Монетаризм - теорія стабілізації економіки, у якій головну роль відіграють грошові фактори. Монетаристи зводять керування економікою насамперед до контролю держави над грошовою масою, емісією грошей, кількістю грошей, що знаходяться в звертанні й у запасах, досягненню збалансованості державного бюджету і установленню високого кредитного банківського відсотка. Засновник - М.Фрідмен.

Неолібералізм - теорія, відповідно до якої необхідно скорочувати втручання держави в економіку, тому що приватне підприємництво здатне вивести економіку з кризи і забезпечити її підйом і добробут населення. Звідси важливе надання максимальне можливої ролі підприємцям і торговцям у господарській діяльності. Головні представники - Людвіг фон Мізес, Фрідріх фон Хайек.

Самостійним напрямком наукової думки на початок ХХ сторіччя прийнято вважати кейнсіанство, основоположник Дж.М. Кейнс (Англія). Основна ідея - обґрунтування необхідності державного регулювання економіки і розробка його конкретних форм, тому що стихійний ринковий механізм не здатний розв'язати проблеми циклічних коливань і безробіття. Реалізація стратегічного керування економікою допускало пошук нових, модифікованих підходів до держрегулювання, що надалі привело до появи неокейнсіанства (Р. Харрод, Е. Домар, Дж. Робінсон). У представників цієї школи, як і в попередників домінували аргументи, які пояснюють причини циклічного розвитку економіки не дією об'єктивних законів, а переважно психологічним бажанням людей більше зберігати, чим споживати. Цим кейнсіанська методологія пояснювала практику скорочення обсягів капіталовкладень, що стримує економічний ріст, а також знижує ефективність сукупного попиту і скорочує масштаби зайнятості населення.

Перебороти теоретичну обмеженість учення пробували його послідовники в рамках посткейнсіанства.

Разом з тим кейнсіанська теорія являє собою реалізацію на макрорівні принципів неокласичної теорії, агрегацію макропоказників на базі методів граничного і функціонального аналізу, економіко-математичного моделювання. На основі класичної, неокласичної і неокейнсіанскої теорій виникла загальна наукова теорія, що одержала назву неокласичного синтезу.

На рубежі XІХ - XX сторіччя на основі розробок американських учених виник інституціонально-соціологічний напрямок (Т.Веблен, Дж.Комонс, У.Мітчелл, Дж.М.Гелбрейт). Інституціоналізм (назва походить від лат. "іnstіtutum" - установа) - засновано на тлумаченні змісту неекономічних рушійних сил капіталістичної економіки, у визнанні їхнього впливу на економічні процеси, в усвідомленні необхідності соціального контролю над виробництвом. Ключовим поняттям цієї теорії є категорія "інститут".

Історично в цьому ученні склалося дві напрямки; традиційний "старий" інституціоналізм і неоінституціоналізм. "Старому" інституціоналізму присутнє використання описово-статистичних, історико-генетичних методів дослідження, акцент на психологічних, соціологічних, правових аспектах у поведінці економічних агентів. Переважає індуктивний підхід: розглядаються не окремі випадки, а їхні узагальнення.

Неоінституціоналісти (Р. Коуз, Дж.Бьюкенен, Д. Норт) напроти застосовують метод дедукції і пояснюють з його допомогою конкретні економічні ситуації - контракти, угоди, рутини, норми. Неоінституціоналізм характеризується відходом від абсолютизації технічних факторів, великою увагою до людини, соціальним проблемам (теорія прав власності, Р.Коуз, США), теорія суспільного вибору (Дж. Бьюкенен, США) і ін. На основі цих поглядів змінюється й економічна політика розвинутих країн, результати якої дозволяють говорити про "соціалізацію капіталізму". Головна ідея сучасного інституціоналізма - не тільки у ствердженні зростаючої ролі людини як основного економічного ресурсу постіндустріального суспільства, але й в обґрунтуванні висновку про загальну переорієнтацію постіндустріальної системи на всебічний розвиток особистості.

Давньогрецький філософ Ксенофонт визначав економіку як науку про домашнє господарство (грец. “oikonomia” складається із „oikos” – дім, господарство і „nomos” – вчення, закон).

Давньогрецький філософ Аристотель описував поняттям „економіка” організацію господарства у маєтку рабовласника. Водночас він розділив науку про багатство на економіку (під якою розумів виробництво благ для задоволення потреб людей і яку вважав природною нормою господарського життя) і хремастику („хрема” – майно, володіння: мистецтво наживати статок або діяльність, спрямована на накопичення багатства, вважав її протиприродною).

Таке розуміння економіки лише частково відображало реалії тих часів, оскільки воно не враховувало економічну діяльність держави, тому воно утримувалось до 1615 року – часу запровадження в науковий обіг поняття „політична економія” - мистецтво державного управління економікою.

Економічна теорія довгий час не мала точно обкресленого предмета. Ретроспективний аналіз економічної думки дозволяє дати визначення предмета економічної теорії з точки зору різних теоретичних шкіл.

Так, А. Сміт визначав предмет економічної теорії як науку про багатство, Д. Рікардо стверджував, що вона має вивчати закони, що керують розподілом суспільного продукту.

К. Маркс (класичне визначення): „предметом політекономії є соціально-економічні відносини, що виникають між людьми у процесі виробництва, розподілу, обміну та споживання матеріальних і нематеріальних благ і послуг, а також закони і закономірності їхнього розвитку ”.

Неокласичне визначення:

„дослідження багатства і частково людини, точніше стимулів до дії і мотивів протидії ” (А. Маршалл);

„економікс – це наука про шляхи використання рідких виробничих ресурсів, що обираються людьми ” (П. Самуельсон).

Представники інституціоналізму предметом науки називали поведінку людини у її відношенні до матеріальних засобів існування (Т. Верлен).

Мета економічної теорії як науки полягає у тому, щоб відповісти на питання: «Що виробляти? Як виробляти? Для кого виробляти?»

Економічна теорія виконує наступні функції:

Пізнавальна: полягає у всебічному вивченні форми економічних явищ і їхньої внутрішньої сутності, що дозволяє відкрити закони, за якими розвивається національна економіка. Досліджуючи економічні процеси, вдається визначити спонукальні причини і напрямки поведінки економічних агентів.

Методологічна: економічна теорія є теоретичною базою конкретних наук, що здійснюють економічний аналіз з позиції того чи іншого фактора. Вона розробляє загальні методологічні принципи, створює понятійний, категоріальний апарат економічної науки в цілому.

Прогностична: полягає у розробці наукових основ передбачених перспектив науково-технічного і соціально-економічного розвитку на доступне для огляду майбутнє. Прогнозні розробки дозволяють врахувати тенденції, що складаються, і знайти адекватні методи і засоби для їх реалізації.

Практична: призначена для наукового обґрунтування цілей і заходів економічної політики держави, виявлення принципів і методів раціонального ведення національного господарства. Ця політика покликана задовольняти корінні інтереси і насущні потреби членів суспільства.

Ідеологічна: економічна освіта формує не тільки професійний кругозір людини, але і залучає його до системи загальнолюдських цінностей, без прийняття яких неможливо досягти подальшого прогресу цивілізації. Ідеологія – це в означена система переваг і цінностей, якими керуються люди. Економічна ідеологія – формує соціальні пріоритети у сфері господарської діяльності людини.

Вивчення конкретної соціально-економічної дійсності (факторів, даних) дозволяє висувати гіпотези, концепції, робити узагальнення, розкривати об'єктивні закони, на основі яких функціонує економіка, формувати мети економічного розвитку й економічної політики. При цьому, по-перше, констатується розвиток визначених явищ і тенденцій, формуються принципи економічної поведінки. Це - позитивна економіка (відповідь на питання: що є, що може бути), теоретичний напрямок в економічній науці. По-друге, робляться висновки про те, як повинна працювати економіка, щоб бути ефективної і як вести справи в ефективно функціонуючій господарській системі. Напрямок в економічній науці, заснований на оціночних судженнях щодо того, якою повинні бути економіка, мета економічного розвитку й економічна політика, одержало назву нормативної економіки(що повинно бути?). Це наука про практичне ведення господарства на різних його рівнях.

Економічна теорія є інструментом для вивчення економічної дійсності. ЇЇ основні положення, концепції використовуються державою для розробки і здійснення економічної політики.

Економічна політика являє собою комплекс заходів держави в області суспільного виробництва, а також розподілу, обміну і споживання благ. Економічна політика покликана враховувати інтереси суспільства, усіх соціальних груп населення, і спрямована на зміцнення національної економіки.

 

 

При пізнанні економічних явищ і процесів у економічної теорії використовується діалектико-матеріалістичний підхід. У його основі - первинність матерії при визнанні значення свідомості. Діалектичний підхід означає: а) явища розглядаються не в статиці, а у шляху від виникнення до умирання; б) розвиток розглядається від простого до складного, від нижчого до вищого; в) при дослідженні відбувається перехід від конкретного до абстрактного і знову до конкретного; г) у якості головної рушійної сили розвитку розглядаються протиріччя, та їх розв’язування.

Економічна теорія використовує широкий спектр методів наукового пізнання.

Метод(від грец. Methodas – шлях пізнання, шлях до чогось) – означає засіб пізнання як певну сукупність або систему прийомів і операцій для мисленого відтворення предмета, що вивчається.

Економічний метод – це підхід до вивчення господарської практики.

Методи підрозділяються на загальнонаукові і часткові.

Метод наукової абстракції (лат."Abstractіo" - відволікання) – означає відмову від поверхневих, несуттєвих сторін явища з метою розкриття його внутрішніх, суттєвих, сталих і загальних зв’язків, дійсної тенденції руху.

Аналіз - це уявне розчленовування досліджуваного явища на складові частини і дослідження кожної з цих частин окремо. Синтез - формулювання узагальнень, законів на основі аналізу. Аналіз може проводитися на різних рівнях: макро - на рівні всієї економіки в цілому чи її великих агрегатах; мезо - на рівні середніх величин; мікро - на рівні окремих одиниць (фірми, домогосподарства).

Широко використовується методи індукціі і дедукції. За допомогою індукції (наведення) забезпечується перехід від вивчення одиничних фактів до загальних положень і висновків. Дедукція (виведення) уможливлює перехід від найбільш загальних висновків до часних.

Аналіз і синтез, індукція і дедукція застосовуються економічною теорією в єдності.

Історичний метод - досліджує господарські явища і процеси в тій послідовності, у якій вони виникали у реальній дійсності, розвивалися і змінювалися одні іншими. Історичний метод показує, що в природі і суспільстві розвиток йде від простого до складного. Означає, що у всій сукупності економічних явищ і процесів необхідно виділити в першу чергу найбільш прості явища, що виникають раніш інших і є основою виникнення більш складних.

Логічний метод - досліджує ті співвідношення, закони зв'язку і взаємодії сторін об'єкта, що досліджується, які існують у його розвинутому стані.

Методи історичного і логічного знаходяться в діалектичній єдності.

Економічним явищам і процесам присутня якісна і кількісна визначеність. Тому економічна теорія використовує математичні і статистичні прийоми і засоби дослідження, що дозволяють виявити кількісну сторону процесів і явищ господарського життя, їх перехід у нову якість.

Метод економіко-математичного моделювання дозволяє у формалізованій формі визначити причини змін економічних явищ, закономірності цих змін, їхнього наслідку, можливості і витрати впливу на хід змін, а також робить реальним прогнозування економічних процесів. За допомогою цього методу створюються економічні моделі.

Економічна модель - це формалізований опис економічного процесу чи явища, структура якого визначається його об'єктивними властивостями і суб'єктивним цільовим характером дослідження.

Функціональний аналіз - дозволяє розкрити взаємозв'язок між різними економічними явищами і процесами.

Функції - це змінні величини, що залежать від інших змінних величин.

При аналізі економічних проблем використовують позитивний і нормативний аналіз.

Позитивний аналіз дає можливість побачити економічні явища і процеси такими, які вони є насправді, що було чи що може бути. Позитивні твердження не обов'язково повинні бути вірними, але будь-яка суперечка щодо позитивного твердження можна вирішити перевіркою фактів.

Нормативний аналіз заснований на дослідженні того, що і як повинно бути. Нормативне твердження найчастіше виводиться з позитивного, але об'єктивні факти не можуть довести його істинність чи хибність. При нормативному аналізі виносяться оцінки - справедливо чи несправедливо, погано чи добре, припустиме чи неприпустимо.

При вивченні економічного життя людей, їх груп і всього суспільства можливі, розумні і необхідні економічні експерименти, хоч далеко не завжди можна передбачати всі ймовірні їх результати.

Економічний експеримент - це штучне відтворення економічного явища чи процесу з метою його вивчення в найбільш сприятливих умовах і подальшому практичному застосуванні.

Свідоме масове економічне експериментування на мікрорівні пов'язано з діяльністю Р.Оуэна, П.Ж. Прудона, Ф. Тейлора, Г. Форда і Э. Мейо, на макрорівні - з іменами Дж. Кейнса і М. Фридмена. Експерименти на макрорівні проводилися й у СРСР.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. АГД як галузь економічної науки
  3. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  6. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  7. Аналіз економічної ефективності капітальних вкладень
  8. Аналіз економічної та неекономічної результативності маркетингової діяльності
  9. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.
  10. Аналіз рівня економічної безпеки підприємства
  11. Антивоєнні рухи напередодні Першої світової війни
  12. Артеріальний пульс, основні параметри




Переглядів: 1571

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Державне регулювання зайнятості населення в Україні. | Виникнення і розвиток товарно-грошових відносин.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.