Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



М. Дніпропетровськ

Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

“ПРОЕКТУВАННЯ МАШИНОБУДІВНИХ ЗАВОДІВ ТА ЦЕХІВ.

ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА”

Навчальний посібник

Ухвалено вченою радою фізико-технічного факультету

як навчальний посібник

м. Дніпропетровськ

УДК 621.0

К17

Рецензенти:д-р техн. наук, проф. І.О. Вакуленко

д-р техн. наук,проф. Г.І. Сокол

 

 

К17 Джур, Є.О. Проектування машинобудівних заводів та цехів. Загальна частина [Текст]: навч. посіб. /Є.О. Джур, О.В. Бондаренко. – Д.: “Інновація”, 2011. – 109 с.

 

 

Наведено основні положення щодо проектування машинобудівних заводів та цехів, визначення виробничої програми, кількості обладнання, робочих місць, персоналу, вибору характеристик промислових будівель для здійснення тих чи інших технологічних процесів.

Для студентів фізико-технічного факультету, які навчаються за спеціальностями “Технологія виробництва літальних апаратів”, “”Прикладне матеріалознавство” і “Металорізальні верстати та системи”.

 

 

ã Джур Є.О., Бондаренко О.В.,2011

ВСТУП

 

Проектування машинобудівних цехів завершує цикл підготовки інженера, спеціалізацією якого є технологія виробництва будь-яких виробів, створення матеріалів або розробка технологічного обладнання. Саме організація виробництва є вищим рівнем у діяльності інженера. Впровадження інноваційних продуктів у всіх сферах людської діяльності, яке є основою сталого розвитку країни і суспільства за сучасних умов, неможливе без вирішення питань організації їх виробництва, в тому числі шляхом будівництва нових та реконструкції існуючих виробництв. Поряд з технічною досконалістю та ефективним технологічним процесом виробництва машинобудівної продукції на її конкурентоспроможність впливають і такі фактори, як витрати на придбання землі та сплату земельного податку, витрати власне на будівництво – це змушує мінімізувати площі, які зайняті виробництвом та обирати більш дешеві конструкції будівель, витрати на опалення і освітлення виробничих приміщень, які спонукають до будівництва енергоефективних споруд та модернізації існуючих. Разом з економічною ефективністю виробництва неможливо забувати про заходи з охорони праці, техніки безпеки та про створення комфортних умов для працівників. Кінець кінцем сумлінне виконання вимог техніки безпеки та робота у зручних умовах значно підвищують продуктивність праці, зменшують втомлюваність, збільшують тривалість активної трудової діяльності людини, а отже, доходи і роботодавця, і найманого працівника.

Задачі, для розв’язання яких проектуються та будуються нові підприємства або реконструюються існуючі, дуже різні. Найзагальніша з них – це задоволення потреб суспільства у певних матеріальних благах. Далі йде така задача як отримання прибутку. Вона є найбільш поширеною, хоча не всі підприємства будуються для вирішення саме цієї задачі. Багато підприємств поряд з комерційними вирішують інші задачі: соціальні – працевлаштування людей з обмеженими можливостями, зменшення безробіття, оборонні задачі, природоохоронні, надання послуг, які є збитковими, але потрібні для суспільства.

Проектування машинобудівних цехів як науково-технічна дисципліна має відносно недовгу історію. Перший спеціалізований підрозділ з проектування заводів та цехів був створений на заводах Форда у 1931 році. У 1932 році навчальний курс “Проектування машинобудівних заводів та цехів” був вперше прочитаний у Московському державному університеті та Московському верстатобудівному інституті. Мова йшла саме про технологічне проектування, а вже потім – про будівництво корпусів та інших споруд. Хоча багато хто з визначних вчених та інженерів минулого виявив неабиякий талант в організації виробництва, фактично, у технологічному проектуванні: Шарль Плюм’є, Андрій Нартов, Генрі Модслі, Джон Несміт, Гаспар Монж, Павло Захава, Вільям Уітні, Тейлор, Іван Тіме. Ці інженери та вчені одночасно займалися проектуванням технологічного обладнання, устаткування, інструменту, технологічних процесів виготовлення деталей машин та власне заводів і цехів, організаційними аспектами діяльності підприємств. Із вдосконаленням та ускладненням машин ускладнювалися й технологічні процеси їх виробництва, ставала все складнішою організація підприємств. Виникли нагальні потреби у вирішенні питань гігієни праці, збереження здоров’я працівників, вдосконалення організації виробництва на основі наукових знань.

Одним з перших, хто звернув увагу на організацію виробництва з точки зору гігієни праці, збереження здоров’я працівників був батько Івана Тіме Август Тіме – головний лікар Уральського гірничо-заводського округу. Саме він за підтримки видатного інженера і вченого, начальника Уральських, а потім Алтайських заводів Павла Амосова (творця російського булату, першого вченого, який застосував мікроскоп для металографічних досліджень) обґрунтував скорочення робочого дня до дванадцяти годин замість чотирнадцяти-шістнадцяти, скорочення робочого дня для працівників молодших за дванадцять років до десяти годин. Хоча з позицій сьогодення такі цифри виглядають дикими, в середині ХІХ століття це було визначним досягненням. Кращих результатів досягли лише британські робітники у 1842 році (на десять-дванадцять років пізніше) шляхом тривалої страйкової боротьби та чималих жертв.

Наприкінці ХІХ століття американський інженер, менеджер і вчений Тейлор закладає основи такої дисципліни як наукова організація праці. Його концепція отримує назву “тейлоризм”. Його досвід швидко поширюється у різних країнах – розвитком тейлоризму були і “Школа людських відносин” Мейо і Центральний інститут праці та “стаханівський рух” в СРСР, “гуртки якості “ в Японії, системи “точно й вчасно”, Атестація і раціоналізація робочих місць в СРСР. Список таких розробок можна продовжувати і він регулярно поповнюється.

Змінювалися методи організації виробництва – на зміну одиничному виробництву прийшло серійно-поточне, а потім поточно-масове, потім з’явилася концепція гнучкого автоматизованого і гнучкого інтегрованого виробництва. Змінювалися підходи до технологічного проектування та проектування промислових будівель. Наприкінці вісімнадцятого століття, коли машинобудування вже можна розглядати як самостійну галузь економіки, будівлі заводів нагадували фортецю чи в’язницю, чим вони досить часто і були. Ускладнення об’єктів виробництва та вдосконалення технологічного обладнання почали вимагати покращення умов праці. Основним конструкційним матеріалом промислових будівель стає залізобетон. Двадцяті-тридцяті роки ХХ століття знаменуються таким підходом до будівництва промислових будівель як суцільне заскління стін. Найширше такий підхід до проектування машинобудівних цехів поширився вже в 60-80-ті роки ХХ століття. Просторі, світлі цехи сприяли підвищенню продуктивності праці, зменшенню втомлюваності робітників. Заводи масового виробництва вимагали довгих корпусів. Саме такими були автомобільні та авіаційні заводи ще з тридцятих років ХХ століття в Радянському Союзі та Сполучених штатах Америки, де для їх будівництва виділялися великі незаселені території і заводи досить часто ставали містоутворюючими підприємствами. В Італії, навпаки, авіаційні та автомобільні підприємства розвивалися разом з містами, тому виробничі цехи були розкидані по декількох майданчиках, широко використовувалися багатоповерхові виробничі будівлі, тунелі, естакади. На початку сорокових років ХХ століття розробляються проекти встановлення обладнання на суцільну бетонну підлогу без створення окремих фундаментів та розміщення обладнання на окремих фундаментах без суцільної бетонної підлоги. Це було зроблено з метою покращення можливостей реконструкції підприємств, розширення виробництва на вже збудованих виробничих площах, тобто відпрацьовувалися можливості інтенсивного розвитку промисловості. Саме це дуже знадобилося при евакуації промислових підприємств західної частини СРСР у райони Далекого Сходу, Середньої Азії та на Північ на початку Великої Вітчизняної війни. Будувати заводи довелося у дуже стислі терміни та розміщувати обладнання у непристосованих для цього приміщеннях. Тільки з України в райони Крайньої Півночі, Середньої Азії та Далекого Сходу було евакуйовано більш як два мільйони людей та 550 великих підприємств (разом по СРСР тільки за друге півріччя 1941 року було евакуйовано більш як десять мільйонів людей та 1523 підприємства). Евакуація підприємств та їх розміщення на новому місці з будівництвом корпусів, житлових містечок та одночасним випуском дуже потрібної фронту техніки та озброєння добре висвітлена у спогадах учасників цих подій та в спеціальних роботах. Не повторюючись, зазначимо, що здійснити випуск значної кількості озброєння, військової техніки та спорядження в умовах нестачі основних ресурсів (сировина та конструкційні матеріали, паливо та паливно-мастильні матеріали, електроенергія, кваліфікована робоча сила) було б неможливо інакше як на основі найефективніших на той час методів проектування виробів та технологічних процесів їх виробництва, організації підприємств, внутрішньозаводського та міжзаводського транспорту. розміщення промислових підприємств. Природно, що в цих умовах наука про проектування машинобудівних підприємств та про їх взаємовідносини з населеними пунктами отримала дуже інтенсивний розвиток. Наприклад, у важкому воєнному 1944 році було скликано конференцію працівників авіаційної промисловості СРСР з питань цивільного будівництва. Вирішувалися саме питання узгодження створення і розвитку заводів та населених пунктів (селищ, навіть міст), поряд з якими розташовувалися заводи або які з’являлися навколо заводів.

Протягом Другої Світової війни широкого розповсюдження набула практика будівництва підземних заводів – авіаційні заводи Великобританії, значна частина промисловості Німеччини, деякі заводи в Радянському Союзі (спецкомбінати №1 та №2 в обложеному фашистами Севастополі досить ефективно забезпечували його захисників зброєю, набоями, амуніцією). Ця практика не була забута і в наступні десятиліття, особливо з урахуванням реалій “холодної війни” та можливості її переходу в ракетно-ядерну. На сьогодні підземні заводи залишаються для виготовлення та ремонту військової техніки, особливо в період воєнних дій, для здійснення особливо небезпечних робіт. Такий завод, колись призначений для одночасного ремонту кількох підводних човнів, а тепер перетворений на музей, знаходиться у місті Балаклава в Автономній Республіці Крим. Розташування заводів під землею має і зворотній бік – разом із підвищенням безпеки для навколишнього середовища та населення прилеглих територій зростає небезпека для працівників такого заводу, тому що евакуація з підземелля в разі небезпеки завжди утруднена. Підземні виробничі приміщення досить часто використовують в авторемонтних підприємствах, особливо тих, які розташовані у великих містах, де обмаль вільної землі. Але в цьому випадку приміщення рідко заглиблюються нижче підвального поверху і мають виїзд на поверхню, тобто їх ворота знаходяться на рівні землі. Іноді адміністративні споруди розташовують під землею з метою збереження навколишнього ландшафту – це має місце в Західній Європі.

Створення ракетно-космічної, атомної техніки, надзвукової авіації у п’ятидесяті-шістдесяті роки ХХ століття теж позначилося на підходах до проектування машинобудівних заводів. Знадобилися великі виробничі приміщення зі значною висотою. Основним конструкційним матеріалом будівель стає залізобетон. Елементи залізобетонних будівель (колони, плити перекриттів, стінові панелі, колони, фермові конструкції перекриттів, бетонні блоки) виготовляються на спеціальних підприємствах. Недоліком використання залізобетону є те, що розміри будівлі визначаються розмірами стандартних залізобетонних елементів (балок, плит, панелей, ферм). Це призводить до необґрунтованого збільшення площі промислової будівлі з відповідним збільшенням витрат на землю та комунальних платежів. У випадку наявності значної кількості вільних ділянок землі та відносно невисоких цінах на органічне паливо та на електроенергію цей недолік не такий вже й великий.

Енергетична криза сімдесятих років ХХ століття поставила питання зменшення витрат на опалення цехів. Суцільне заскління з вікнами, які не відчиняються, вже не задовольняло вимогам енергозбереження. Кінець дев’яностих років ХХ століття – початок ХХІ століття поставив задачу гармонізації промислових підприємств з навколишнім ландшафтом, загострив проблеми створення комфортних умов праці. “Скляна” архітектура промислових та цивільних об’єктів, офісних споруд запропонувала таке рішення, як використання багатокамерних склопакетів. Це дозволило зберегти освітленість приміщень та підвищити їх енергетичну ефективність, тобто зменшити втрати тепла та витрати на опалення. На сьогодні потужним конкурентом залізобетону стали так звані сендвіч-панелі з двох шарів металевого листа та шару мінеральної плити між ними. Товщина металевих листів визначається з умов навантаження на будівлю, а мінеральної плити – виходячи з кліматичних умов та вимог до мікроклімату всередині приміщення. Седвіч-панелі кріпляться до колон та горизонтальних стрижнів-ригелів за допомогою болтів. Колони таких промислових будівель виконуються з металоконструкцій. Багатоповерхові будівлі мають металеві перекриття знов таки з наповнювачами у вигляді мінеральних плит. Такі будівлі значно легші за залізобетонні та дозволяють проектувати будівлю з оптимальними розмірами, які визначені на етапі технологічного проектування.

Оздоблення прилеглих до підприємства та внутрішньозаводських територій теж зазнає змін. Багато вітчизняних заводів сьогодні нагадують парки або мають на своїй території справжні лісові насадження дерев. Це не примха, а необхідність – рослини добираються таким чином, щоб вони були здатні до поглинання шкідливих викидів цього підприємства та були стійкі до певних шкідливих речовин. Звісно ж зелені насадження сприяють покращенню мікроклімату на території підприємства, створюють затишок у зонах відпочинку, просто покращують настрій. Але й тут є певні проблеми. В результаті лісових пожеж 2010 року, наприклад, в Російській Федерації прийнято рішення про створення “порожнього місця” шириною від 300 м і більше навколо промислових підприємств, які розташовані у лісових районах, щоб запобігти перекиданню вогню з лісу на територію та будівлі підприємств.

Ще в тридцяті-п’ятдесяті роки ХХ століття були створені потужні підрозділи з проектування заводів та цехів у компаніях, які виробляють ту чи іншу машинобудівну продукцію, особливо технологічне устаткування. Іншим шляхом стало створення потужних проектних інститутів, які спеціалізувалися на проектуванні підприємств того чи іншого призначення. У Дніпропетровську це Укрдіпромез – Український державний інститут проектування металургійних заводів, Діпрошахт – Державний інститут проектування шахт, Державний Дніпропетровський проектний інститут – проектування об’єктів ракетно-космічної промисловості, Дніпроцивілпроект – проектування промислових підприємств різного призначення та інші. В таких інститутах є підрозділи з технологічного проектування та власне з будівництва. Звісно ж з плином часу номенклатура проектів кожного інституту суттєво розширюється, набувається досвід проведення робіт за різних умов.

Таким чином, на сьогодні накопичений значний фонд технологічних процесів, розроблена і випускається широка номенклатура промислового обладнання, існує велике різноманіття підходів до технологічного та будівельного проектування промислових підприємств, виробничих будівель, споруд, адміністративно-побутових приміщень, оздоблення прилеглих до підприємства територій. З цього різноманіття можна обрати саме те, що найкраще підходить для проектування конкретного підприємства, цеха, дільниці, робочого місця на обраній ділянці місцевості у певному регіоні.


1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ЩОДО ПРОЕКТУВАННЯ МАШИНОБУДІВНИХ ЗАВОДІВ ТА ЦЕХІВ

 

1.1. Основні задачі проектування

При проектуванні підприємства підлягають розробці і вирішенню економічні, технічні та організаційні задачі, взаємозалежні між собою. Вони вирішуються спільно і паралельно.

Економічні задачі: ринки збуту продукції підприємства, їх обсяг (потреби у продукції); виробнича програма підприємства, номенклатура виробів; конкуруючі товари та товаровиробники; кількість виробів, вага, вартість одиниці виробу; фінансування будівництва і діяльності підприємства; питання постачання сировиною, напівфабрикатами, комплектуючими деталями та складальними одиницями, електричною енергією, паливом, водою, відведення каналізаційних стоків та утилізація відходів (найближчі полігони-сміттєзвалища, заводи з утилізації сміття, можливість реалізації відходів власної діяльності іншим підприємствам), район і місце розташування підприємства і таке інше.

Технічні задачі: проектування технологічних процесів, визначення фонду робочого часу, кількості та якості необхідної робочої сили, формування номенклатури та розрахунок кількості основного і допоміжного устаткування, проектування та виготовлення нестандартного обладнання та устаткування, визначення необхідної кількості сировини, напівфабрикатів, електричної енергії, природного газу, води, повітря (для підземних робіт та робіт, для яких необхідне стиснуте повітря), транспорт, освітлення, опалення, вентиляція, каналізація, необхідні площі, генеральний план, планування цехів.

Організаційні задачі: структура управління підприємством, окремим заводом, відділами, комплексами, виробництвами, цехами; розподіл функцій, обов'язків, відповідальності; розробка питань з організації праці; порядок проходження замовлень і документації; форми звітності і контролю, заходи щодо підготовки кадрів, обслуговування робочих місць і створення умов для роботи і таке інше.


Читайте також:

  1. Дніпропетровськ
  2. Дніпропетровськ
  3. Дніпропетровськ - 2013
  4. Дніпропетровськ УДХТУ 2010
  5. Дніпропетровська державна
  6. ДНІПРОПЕТРОВСЬКА ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА АКАДЕМІЯ
  7. Дніпропетровська державна фінансова академія
  8. Дніпропетровська система
  9. Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
  10. Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
  11. Дніпропетровський національний університет
  12. ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ ІМ. АКАДЕМІКА В. ЛАЗАРЯНА




Переглядів: 348

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Принципи розташування машинобудівних підприємств

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.028 сек.