Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



МЕТОДИКА ГІГІЄНІЧНОЇ ОЦІНКИ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ і ПІДЛІТКІВ

Відповідно до визначення ВООЗ, фізичний розвиток дитини являє собою сумарний індикатор стану здоров’я окремої дитини та популяції, а показники фізичного розвитку дітей раннього віку слід вважати вагомим критерієм оцінки соціально-економічного розвитку окремого регіону, країни загалом. Моніторинг фізичного розвитку дітей раннього віку ВООЗ вважає одним із найефективніших заходів, які має здійснюватися медичними працівниками щодо зниження рівня смертності та захворюваності дитячого населення.

Фізичний розвиток дітей та підлітків оцінюють на підставі визначення соматометричних (антропо-метричних), соматоскопічних (антропоскопічних), та фізіометричних показників з їх подальшим вивченням за допомогою методів “Норм зросту”, сигмальних відхилень, за шкалами регресії, комплексного та центильного методів.

Методичні підходи щодо оцінку фізичного розвитку передбачають зіставлення індивідуальних даних з середніми нормативними значеннями (стандартами фізичного розвитку) для кожної окремої віково-статевої групи, які відображують рівень фізичного розвитку дітей і підлітків, які мешкають у подібних умовах перебування.

Оцінка фізичного розвитку дитини віком до 3 років проводиться на підставі “Норм зросту”, які розроблені ВООЗ в 2006 році.

Ці стандарти базуються на доказовій медицині і свідчать про те, що за умови створення сприятливого середовища для дитини (забезпечення раціонального вигодовування і харчування, відмова матері від тютюнопаління, адекватний догляд вдома та доступність до якісної первинної медико-санітарної допомоги) діти раннього віку мають подібні моделі фізичного розвитку незалежно від країни проживання.

Норми (стандарти) фізичного розвитку дітей раннього віку, розроблені ВООЗ необхідно використовувати:

Медичним працівникам:як ефективний інструмент скринінгової оцінки фізичного розвитку дітей раннього віку для своєчасного виявлення відхилень від норми та захворювань, консультування батьків, призначення у разі потреби необхідного обстеження та лікування.

Організаторам охорони здоров’я:як інструмент для обґрунтування необхідності розробки державних та регіональних програм, спрямованих на реалізацію права дитини на нормальний фізичний розвиток, підтримку грудного вигодовування, забезпечення раціонального харчування, підвищення доступності та якості медичної допомоги дітям і матерям.

Батькам:як інструмент, що дозволяє сім’ї разом з медичними працівниками більш ефективно здійснювати моніторинг фізичного розвитку дитини, розуміти важливість і необхідність виконання рекомендацій стосовно вигодовування та харчування, своєчасно звертатися за медичною допомогою тощо.

Ці норми є глобальними і рекомендовані ВООЗ як міжнародний стандарт фізичного розвитку дитини раннього віку в усіх країнах незалежно від етнічної належності, соціально-економічного статусу та виду харчування.

Оцінка фізичного розвитку дітей до 5 років методом “Норм зросту”

На вихідному етапі проводяться вимірювання довжини/зросту, маси тіла та обводу голови дитини. Результати вимірювань заносяться до відповідних графіків. Це надає можливість побачити тенденцію фізичного розвитку дитини протягом періоду спостережень та виявити наявні проблеми фізичного розвитку. (Додаток 1-18).

Лінія, позначена 0 на кожному графіку, є медіаною, що являє собою середнє значення. Інші лінії визначають стандартні відхилення, які вказують на ступінь віддаленості показника фізичного розвитку від стандарту.

Лінії стандартних відхилень (СВ) на графіках фізичного розвитку дитини мають позитивне (1, 2, 3) або негативне (−1, −2, −3) значення.

Для того, щоб нанести значення довжини тіла / зросту для певного віку, слід:

1) На горизонтальній осі відкласти значення повних тижнів, місяців або років та місяців. Точки значення слід ставити на вертикальній лінії (а не між вертикальними лініями). Наприклад, якщо дитині 5,5 місяців, значення наносять на поділку 5 місяців (а не між 5 та 6 місяцями).

2) На вертикальній осі відкласти значення довжини тіла / зросту. Точки значення слід ставити на або між горизонтальними лініями. Наприклад, якщо довжина тіла дитини становить 60,5 см, необхідно нанести значення в клітинку між горизонтальними лініями.

3) Після нанесення точок за результатами двох або більше оглядів, необхідно з’єднати точки прямою лінією для того, щоб побудувати криву та побачити динаміку.

4) Далі необхідно перевірити, чи правильно занесені точки до графіку, та, у разі необхідності, повторити антропометричні вимірювання. Наприклад, довжина тіла дитини не повинна бути меншою, ніж значення довжини тіла під час проведення попереднього огляду. У цьому випадку, одне з вимірювань було здійснений неправильно. Тому необхідно чітко провести корекцію та в подальшому суттєво дотримуватися методики проведення антропометрії.

Графік співвідношення маси тіла до довжини тіла / зросту дозволяє виявити дітей з дуже низькою масою тіла та дітей з високим співвідношенням маси до довжини тіла/зросту, що може свідчити про ризик розвитку надмірної ваги або ожиріння.

На цьому графіку на горизонтальній осі відкладаються значення довжина тіла/зросту дитини в сантиметрах, на вертикальній осі – маса в кілограмах.

Індекс маси тіла (ІМТ), щовизначається за формулою: значення маси тіла поділити на довжину тіла / зріст в квадраті (кг/м²), використовується для проведення скринінгу на наявність надмірної ваги та ожиріння. Для проведення розрахунків показник довжини тіла необхідно перевести в метри. Результат обчислень округлити до десятих.

Як правило, графік ІМТ для дитини певного віку показує результати, подібні до результатів графіку співвідношення маси до довжини тіла /зросту дитини.

На цьому графіку на горизонтальній осі відкладаються значення віку в повних тижнях, місяцях, або роках і місяцях. На вертикальній осі відкладається ІМТ.

Інтерпретація показників фізичного розвитку залежить від того, де знаходиться показник фізичного розвитку на графіку.

Якщо, показник знаходиться безпосередньо на лінії стандартного відхилення, вважається, що це значення попадає в категорію меншої важкості. Наприклад, якщо показник маси для даного віку знаходиться на лінії «−3», вважається, що дитина має недостатню вагу, проте не вкрай недостатню вагу.

В таблиці 1 наведена інформація щодо визначення проблем фізичного розвитку з огляду на величину стандартного відхилення.

Необхідно порівняти показники, нанесені на графіки фізичного розвитку дитини, із лініями стандартного відхилення, щоб визначити, де знаходиться показник фізичного розвитку по відношенню до ліній стандартного відхилення. Результати вимірювання, які потрапляють у зафарбовані клітинки, знаходяться в межах норми.

Таблиця 1

Інтерпретація стандартних відхилень показників фізичного розвитку

Стандартне відхилення Показники фізичного розвитку
Довжина тіла / зріст для даного віку Маса для даного віку Співвідношення маси до довжини тіла / зросту ІМТ для даного віку
Вище 3 Див. примітку 1 Див. примітку 2 Ожиріння Ожиріння
Вище 2 Норма Надмірна вага Надмірна вага
Вище 1 Норма Можливий ризик надмірної ваги (Див. примітку 3) Можливий ризик надмірної ваги (Див. примітку 3)
0 (медіана) Норма Норма Норма Норма
Нижче −1 Норма Норма Норма Норма
Нижче −2 Затримка зросту (Див. примітку 4) Недостатня вага Виснажена Виснажена
Нижче −3 Надмірна затримка зросту (Див. примітку 4) Надмірно недостатня вага Дуже виснажена Дуже виснажена

Примітка:

1. Дитина, показники довжини тіла якої потрапляють в дану категорію, є дуже високою.

Високий зріст рідко являє собою проблему, за винятком тих випадків, коли він вказує на наявність ендокринних розладів (наприклад, пухлина, що виробляє гормони зросту). Якщо виникає підозра на наявність ендокринних розладів, у дитини — її, слід направити на консультацію до спеціаліста (наприклад, якщо у дитини, надто високої для свого віку, а батьки нормального зросту).

2. Дитина, чий показник маси для даного віку попадає в цю категорію, може мати проблеми з боку показників фізичного розвитку, але такі висновки краще робити на основі аналізу показників співвідношення маси до довжини тіла / зросту або ІМТ для даного віку.

3. Показник, який знаходиться вище лінії 1 стандартного відхилення, означає вірогідний ризик. Висхідна динаміка у напрямку лінії 2 стандартного відхилення вказує на наявність ризику.

4. Існує вірогідність того, що дитина з затримкою або сильною затримкою зросту матиме надмірну вагу.

Для того, щоб обґрунтувати висновок щодо фізичного розвитку дитини необхідно оцінити всі графіки фізичного розвитку та результати спостереження за дитиною.

Попередня таблиця демонструє проблеми, які можна виявити, розглянувши лише один показник фізичного розвитку. Тому надзвичайно важливо взяти до уваги усі графіки фізичного розвитку дитини разом. Розгляд усіх графіків фізичного розвитку дитини разом допомагає визначити характер наявних проблем фізичного розвитку. Також необхідно подивитися на динаміку показників впродовж періоду спостереження за дитиною.

Наприклад, якщо дитина має недостатню масу тіла за графіком маси тіла для певного віку, слід також розглянути графік довжина тіла / зріст для цього віку та співвідношення маси до довжини / зросту тіла.

· Показник довжина тіла / зріст/ вік визначає особливості приросту зросту дитини. Затримка фізичного розвитку (показник довжина тіла /зріст для даного віку нижче лінії “−2” може свідчити, що протягом тривалого періоду часу дитина отримувала поживні речовини в кількості, недостатній для забезпечення нормального зросту дитини та/або що дитина часто хворіла. Дитина з затримкою фізичного розвитку може мати нормальні показники співвідношення маси тіла до довжини тіла /зросту, проте мати низькі показники маси тіла для даного віку через невисокий зріст.

· Показник співвідношення маса тіла/довжина тіла/зрістнижчий лінії “−2” стандартного відхилення може свідчити про значне недоїдання дитини та/або захворювання, яке спричинило різку втрату маси.

· Показник індекс у маси тіла для даного віку. ІМТ, як правило, на відміну від маси та зросту окремо не зростає з віком, натомість ІМТ дитини різко зростає тоді коли дитина швидко набирає масу по відношенню до зросту протягом перших шести місяців життя. ІМТ знижується пізніше у віці до року і залишається стабільним від 2 до 5 років життя. Показник ІМТ для конкретного віку схожий з показником співвідношення маси до довжини тіла/зросту і використовується як скринінг на наявність надмірної маси тіла та ожиріння. В ході інтерпретації ступеня ризику дотримування надмірної ваги варто прийняти до уваги вагу батьків дитини. Якщо у дитини один з батьків страждає на ожиріння, це збільшує ризик дитини набрати надмірну масу. Дитина, в якої один з батьків страждає на ожиріння, має 40% ризику щодо розвитку надмірної ваги, тоді як у дитини, обоє батьків, якої страждають на ожиріння, ризик надмірної ваги зростає до 70%. Важливо розуміти, що надмірна маса та ожиріння можуть існувати паралельно із затримкою зросту.

Для визначення динаміки фізичного розвитку дитини слід проаналізувати динаміку показників фізичного розвитку, які нанесені на графік за результатами декількох оглядів. Динаміка може вказувати на та сталий фізичний розвиток дитини, або на те, що дитина має ризик виникнення певних проблем, і її слід оглянути повторно.

“В нормі” графік фізичного розвитку дитини буде проходити паралельно медіані (лінія, яка позначена 0 на кожному графіку) та лініям стандартних відхилень. Більшість дітей розвивається “за графіком”, який проходить по лінії СВ або між ними та більш-менш паралельно медіані, причому графік може проходити під або над медіаною. Під час інтерпретації графіків фізичного розвитку дитини слід пам’ятати про наступні ситуації, які можуть вказувати на проблему або наявність ризику:

· Крива фізичного розвитку дитини перетинає лінію стандартного відхилення

· У графіку фізичного розвитку дитини спостерігається різкий підйом або різке зниження.

· Відсутність позитивної динаміки графіку фізичного розвитку дитини (маса або зріст дитини не збільшується).

Оцінка вищезазначених випадків залежить від того, коли почалися зміни у динаміці кривих фізичного розвитку дитини та який їх напрямок. Наприклад, якщо дитина хворіла та втратила масу, швидкий приріст маси (демонструється різким підйомом на графіку) може бути позитивною ознакою того, що дитина “наздогнала в розвитку”.

В ході інтерпретації динаміки графіків фізичного розвитку дитини важливо проаналізувати ситуацію в цілому.

Відхилення у фізичному розвитку потребують проведення консультацій лікарів-спеціалістів та повинні враховуватись під час встановлення клінічного діагнозу. В будь-якому випадку оцінка та інтерпретація показників фізичного розвитку дитини обов’язково має здійснюватися в динаміці часу.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. III. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду.
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  7. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  8. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  9. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  10. А) Мета і об'єкти грошової оцінки
  11. А) Методика проведення заняття
  12. А) Методика проведення заняття




Переглядів: 1094

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методика комплексної оцінки стану здоров’я дітей і підлітків | Оцінка фізичного розвитку методом сигмальних відхилень

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.033 сек.