МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ВОГНЕНЕБЕЗПЕЧНІСТЬ ПАЛИВ, ОЛИВ І ТЕХНІЧНИХ РІДИН
Палива, оливи та більшість технічних рідин - це легкозаймисті чи горючі продукти, які належать до категорії вогненебезбечних. Вогненебезпечність та вибухонебезпечність нафтопродуктів залежить від таких показників, як температура спалаху та горіння, межі температур, коли можуть утворитися концентрації парів нафтопродуктів з повітрям, здатні до вибуху. Температура спалаху - це та мінімальна температура, за значенням якої суміш парів нафтопродукту з повітрям спалахує від відкритого джерела вогню. Мінімальна температура, коли нафтопродукти не тільки спалахують, але й горять, називається температурою горіння (вона відрізняється від температури самозапалювання). Чим менші температури кипіння нафтопродукту, тобто більше в ньому легких фракцій, тим нижча температура спалаху (табл. 72).
Таблиця 72.Температура спалаху нафтопродуктів
За значенням температури спалаху нафтопродукти з температурою нижче 61 °С у закритому тиглі чи нижче 66 °С у відкритому тиглі належать до першого класу вогненебезпечності. Ці продукти називаються легкозаймистими. До них належать бензин, гас (у тому числі ТС-1, РТ, Т-1), дизельне паливо. До другого класу вогненебезпечності належать нафтопродукти з температурою спалаху вище 61 °С у закритому тиглі, чи вище 66 °С у відкритому тиглі. Ці продукти називаються горючими. Ними є оливи - моторні, трансмісійні, гідравлічні. Деякі продукти не тільки пожежонебезпечні, але й вибухонебезпечні. Вибух - це миттєве згоряння суміші, яке супроводжується виділенням дуже великої кількості нагрітих газів значної руйнівної сили. Суміші парів нафтопродуктів з повітрям вибухонебезпечні у визначених співвідношеннях і межах. Наприклад, вибухонебезпечна концентрація парів з повітрям становить: для бензинів - 0, 8-8, 0 % об.; для палив ТС-1 -1, 2-7, 1 % об.; для дизельних палив - 2, 1-12 % об. Ці межі мають умовний характер. Наприклад, може статися вибух, якщо вміст парів нафтопродуктів у суміші нижчий межі вибухоне-безпечності при контакті з джерелом займання. При спалаху нафтопродукту виділяється теплота, яка провокує і прискорює випаровування додаткової кількості нафтопродукту. Якщо концентрація парів досягне критичного значення (для кожного продукту ця концентрація має певні значення), може статися вибух. У випадках, коли концентрація парів нафтопродукту у повітрі висока, вища за максимально допустиме значення вибухонебезпечності, інколи вибух може статися внаслідок поступового зменшення концентрації парів суміші з повітрям до вибухонебезпечної за рахунок надходження свіжого повітря (це залежить від конкретних умов) або за рахунок спалаху частини парів. Слід мати на увазі, що при горінні в резервуарах бензин, гас обов'язково вибухнуть, тому що концентрація їх парів у суміші з повітрям не залишається постійною. Вибуху не буде, якщо при контакті з відкритим джерелом запалювання температура суміші парів нафтопродуктів з повітрям нижча нижньої чи вища верхньої межі займання. Але така суміш може спалахнути, а потім загорітися. Концентрація парів при цьому змінюється і може досягти вибухонебезпечного значення. Потенційним джерелом запалювання та вибуху може бути: запалений сірник, іскра, що утворюється при ударах металевих інструментів, електрична машина, вихлопна труба двигуна тощо. Займання і вибух можуть відбутися за рахунок статичної електрики, що утворюється при перекачуванні нафтопродуктів, їх інтенсивному перемішуванні чи фільтрації. Чисті нафтопродукти - дуже погані провідники електрики, тому їх широко застосовують як електроізолюючі матеріали для кабелів, трансформаторів та інших. Електропровідність сухих і чистих нафтопродуктів становить 2 • 10-10... 0,3 • 10-18 (ом • см)-1. Електрозбудженність нафтопродуктів пов'язана з їх властивістю утримувати електричний заряд під час тертя об стінки металевих резервуарів, трубопроводів та ін. При деяких умовах електричні заряди можуть накопичуватися, це - статична електрика. Статична електрика виникає, наприклад, при полосканні в бензині вовняної або шовкової тканини. При видаленні з бензину цих тканин може проскочити іскра, яка викликає запалювання нафтопродукту. Здатність до займання і вибуху за рахунок виникнення статичної електрики найбільша у гасу. Здатність дизельних палив до електризації приблизно така сама, як і у гасу, але випадки вибуху і загоряння дизельних палив з цієї ж причини дуже рідкі. Після закінчення заповнення ємкостей нафтопродуктами (цистерн, резервуарів тощо) в паливі накопичується статична електрика в декілька тисяч вольт. Якщо в повітряному просторі ємкості багато паливних парів, в момент закінчення заповнення ємкості паливом, наближення його до стінок заливної горловини або іншої металевої деталі може відбутися електричний разряд. Тому необхідно дотримуватися безпечної технології: заправку (заливку) нафтопродукту проводити з відповідною швидкістю, не заливати "падаючим" струменем, заміри рівня палива в ємкостях проводити не раніше ніж за 10-15 хвилин після закінчення заповнення, перекачки нафтопродукту. В повітряному просторі резервуарів над бензином при звичайній температурі знаходиться велика кількість парів; чим нижче температура початку кипіння і википання 10 % бензину, тим більше парів, їх концентрація в повітряному просторі резервуарів вища верхньої межі вибухонебезпечності. В резервуарах з дизельним паливом навпаки: концентрація парів надто мала. Тому небезпека вибуху в цих випадках невелика. Щоб відвести заряд статичної електрики, треба заземляти резервуари, всю металеву арматуру і трубопроводи перекачувальних та заправних устаткувань для нафтопродуктів. Велику вогне- та вибухонебезпечність мають газові вуглеводневі палива. Газове паливо, за винятком метану, важче повітря і при витіканні накопичується в низькій місцевості, в тому числі в системі каналізації міст. Велике накопичення газів у каналізаційних трубах може бути причиною вибуху. Забруднення довкілля у великій мірі залежить від технічного стану техніки, якості палив, мастильних матеріалів і технічних рідин.
Контрольні запитання
1. В чому полягає токсичність палив, мастильних матеріалів та рідин? 2. Які сполуки відпрацьованих газів відносяться до токсичних і в 3. Які причини виникнення пожежі і вибуху нафтопродуктів? Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|