Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 17

ЗАНЯТТЯ 1 (4 години)

Тема: Водно-сольовий і мінеральний обмін. Регуляція. Порушення.

Актуальність. Поняття водно-сольовий і мінеральний обмін неоднозначні. Говорячи про водно-сольовий обмін, мають на увазі обмін основних мінеральних електролітів і, насамперед, обмін води та NaCl.Вода та розчинні в ній мінеральні солі складають внутрішнє середовище організму людини, створюючи умови для протікання біохімічних реакцій. В підтриманні водно-сольового гомеостазу важливу роль відіграють нирки і система гормонів, що регулюють їх функцію (вазопресин, альдостерон, передсердний натрій-уретичний фактор, ренін-ангіотензинова система). Основними параметрами рідкого середовища організму є осмотичний тиск, рН і об’єм. Осмотичний тиск і рН міжклітинної рідини та плазми крові практично однакові, а значення рН клітин різних тканин може бути різним. Підтримка гомеостазу забезпечується сталістю осмотичного тиску, рН та об’єму міжклітинної рідини та плазми крові. Знання про водно-сольовий обмін та методи корекції основних параметрів рідкого середовища організму є вельми необхідним для діагностування, лікування й прогнозу таких порушень водно-сольового гомеостазу як дегідратація або набряки, підвищення або зниження кров'яного тиску, шок, ацидоз, алкалоз.

Мінеральним обміном називають обмін будь-яких мінеральних компонентів організму, у тому числі й таких, що не впливають на основні параметри рідкого середовища, але виконують різноманітні функції, пов'язані з каталізом, регуляцією, транспортом і запасанням речовин, структуруванням макромолекул тощо. Знання про мінеральний обмін та методи його вивчення є необхідним для діагностування, лікування й прогнозу екзогенних (первинних) та ендогенних (вторинних) порушень.

Мета. Ознайомитися з функціями води в процесах життєдіяльності, які обумовлені особливостями її фізико-хімічних властивостей і хімічної будови; вивчити вміст і розподіл води в організмі, тканинах, клітинах; стан води; обмін води. Мати уявлення про водний пул (шляхи надходження й виведення води з організму); воду екзогенну та ендогенну (метаболічну); вміст води в організмі, добову потребу, вікові особливості. Ознайомитися з регуляцією загального об’єму води в організмі та її переміщенням між окремими рідинними просторами, можливими порушеннями. Вивчити та вміти охарактеризувати макро-, оліго-, мікро- і ультрамікробіогенні елементи, їх загальні та специфічні функції; електролітний склад організму; біологічну роль основних катіонів і аніонів; роль натрію й калію. Ознайомитися з фосфатно-кальцієвим обміном, його регуляцією, порушенням. Визначити роль і обмін заліза, міді, кобальту, цинку, йоду, фтору, селену та інших біогенних елементів. Вивчити добову потребу організму в мінеральних речовинах, їх всмоктування та виведення з організму, можливість і форми депонування, порушення. Ознайомитися з методами кількісного визначення кальцію та фосфору у сироватці крові та їх клініко-біохімічним значенням.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗАНЯТТЯ

ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ

1. Біологічне значення води, її вміст, добова потреба організму. Вода екзогенна та ендогенна.

2. Властивості та біохімічні функції води. Розподіл та стан води в організмі.

3. Обмін води в організмі, вікові особливості, регуляція.

4. Водний баланс організму та його види.

5. Роль шлунково-кишкового тракту в обміні води.

6. Функції мінеральних солей в організмі.

7. Нейрогуморальна регуляція водно-сольового обміну.

8. Електролітний склад рідин організму, його регуляція.

9. Мінеральні речовини організму людини, їх вміст, роль.

10. Класифікація біогенних елементів, їх роль.

11. Функції та обмін натрію, калію, хлору.

12. Функції та обмін заліза, міді, кобальту, йоду, цинку, фтору, селену.

13. Фосфатно-кальцієвий обмін, роль гормонів та вітамінів в його регуляції. Мінеральні та органічні фосфати. Фосфати сечі.

14. Роль гормонів та вітамінів в регуляції мінерального обміну.

15. Патологічні стани, пов'язані з порушенням обміну мінеральних речовин.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

1. У хворого з організму за добу води виділяється менше, ніж її поступає. Яке захворювання може призвести до такого стану?

А. Захворювання нирок. С. Панкреатит. Е. Інфаркт міокарду.
В. Гепатит. D. Інфекційні хвороби.

2. Виникнення хвороби Аддісона-Бірмера (злоякісна гіперхромна анемія) пов’язано з дефіцитом вітаміну В12. Виберіть метал, який входить до складу цього вітаміну: А. Цинк. В. Кобальт. С. Молібден. D. Магній. Е. Залізо.

3. Іони кальцію належать до вторинних посередників у клітинах. Вони активують катаболізм глікогену взаємодіючи з:

А. Кальмодуліном. С. Кальциферолом. Е. Фосфоліпазою С.
В. Кальцитоніном. D. Глутаміном.

4. У хворого вміст калію у плазмі крові складає 8 ммоль/л (норма 3,6-5,3 ммоль/л). При цьому стані спостерігається:

А. Тахікардія. С. Зниження артеріального тиску. D. Підвищення артеріального тиску.
В. Аритмія, зупинка серця.

5. Який електроліт визначає осмотичний тиск крові?

А. Калій. В. Кальцій. С. Магній. D. Цинк. Е. Натрій.

6. Укажіть гормон, який більш всього впливає на вміст натрію та калію у сироватці крові?

А. Кальцитонін В. Гістамін С. Альдостерон D. Тироксин Е. Паратирин

7. Які з перерахованих елементів є олігобіогенними?

А. Золото, срібло, вольфрам. В. Мідь, цинк, кобальт. D. Йод, бром, фтор. Е. Нікель, молібден.
С. Калій, натрій, магній.

8. При значному послабленні серцевої діяльності виникають набряки. Укажіть, яким у даному випадку буде водний баланс організму.

А. Позитивний. В. Негативний. С. Динамічна рівновага.

9. Ендогенна вода утворюється в організмі в результаті реакцій:

А. Відновлення. С. Карбоксилування. Е. Гідроксилування.
В. Декарбоксилування. D. Окислення.

10. Хворий звернувся до лікаря зі скаргами на поліурію та спрагу. При аналізі сечі встановлено, що добовий діурез становить 10 л, відносна щільність сечі складає 1,001 (норма 1,012-1,024). Для якого захворювання є характерними такі показники?

А. Цукрового діабету. С. Тиреотоксикозу. Е. Нецукрового діабету.
В. Стероїдного діабету. D. Акромегалії.

11. Укажіть, які показники характеризують нормальний вміст кальцію у крові (ммоль/л)?

А. 1,50-1,75. В. 1,75-2,00. С.2,25-2,75. D. 3,0-4,5. Е. 0,65-1,60.

12. Під час операції на щитовидній залозі з приводу дифузного токсичного зобу помилково віддалили паращитовидні залози. Виникли судоми, тетанія. Обмін якого біогенного елементу порушився при цьому?

А. Магнію. В. Кальцію. С. Калію. D. Заліза. Е. Натрію.

13. Добова потреба у воді (мл/кг) для дорослої людини складає:

А. 30-50. В. 75-100. С. 75-80. D. 100-120.

14. У хворого, 27 років, виявлено патологічні зміни печінки та головного мозку. В плазмі крові спостерігається різке зниження, а у сечі – підвищення вмісту міді. Попередній діагноз – хвороба Коновалова-Вільсона. Активність якого ферменту необхідно дослідити для підтвердження діагнозу?

А. Карбоангідрази. С. Алкогольдегідрогенази. Е. Церулоплазміну.
В. Ксантиноксидази. D. Лейцинамінопептидази.

15. Відомо, що у деяких біогеохімічних зонах розповсюджено захворювання ендемічний зоб. Дефіцит якого елементу є причиною цього захворювання?

А. Заліза. В. Йоду. С. Цинку. D. Міді. Е. Кобальту.

16. Скільки мл ендогенної води утворюється в організмі людини протягом доби при раціональному харчуванні?

А. 50-75. В. 100-120. С. 150-250. D. 300-400. Е. 500-700.

ПРАКТИЧНА РОБОТА


Читайте також:

  1. V міні – модуль
  2. Високочастотні перетворювачі модульної структури
  3. Відповідність підсумкових модульних рейтингових оцінок у балах оцінкам за шкалою ECTS та національною шкалою
  4. Відповідність поточної семестрової модульної рейтингової оцінки в балах оцінці за національною шкалою
  5. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  6. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  7. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  8. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  9. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  10. До модульної контрольної роботи №1
  11. ДО ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 4
  12. ДО ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 5




Переглядів: 515

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
МОДУЛЬ 5 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.