Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 18

ЗАНЯТТЯ 6 (2 години)

Тема: Біохімія нирок і сечі. Фізико-хімічні властивості та хімічний склад сечі в нормі. Біохімічне дослідження сечі.

Актуальність. Нирки – один з найважливіших органів, основне призначення якого полягає в підтриманні динамічної сталості внутрішнього середовища організму. Нирки приймають участь в регуляції водно-електролітного балансу, кров’яного тиску, підтримці кислотно-лужного стану, осмотичного тиску рідин організму; стимуляції еритропоезу та ін. Нирки виробляють сечу з компонентів плазми крові. Із сечею виділяється до 150 різних речовин. У добовій сечі міститься в середньому близько 40 г органічних речовин і приблизно 20 г неорганічних. Біохімічні дослідження сечі відіграють важливу роль у клініці для діагностики та визначення прогнозу захворювання, а також контролю за ефективністю лікування.

Мета. Ознайомитися з основними фізико-хімічними властивостями сечі (діурезом, рН, відносною густиною, кольором, прозорістю, запахом) та хімічним складом нормальної сечі. Ознайомитися з методами клінічного та біохімічного аналізу сечі. Запам’ятати деякі фізико-хімічні константи та біохімічні показники сечі в нормі з метою використання їх для діагностики захворювань, правильно оцінюючи відхилення від норми.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗАНЯТТЯ

ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ

1. Функції нирок та особливості обміну речовин в них.

2. Біохімічні механізми регуляції функції нирок.

3. Загальні властивості та хімічний склад нормальної сечі. Значення дослідження в клініці.

4. Органічні та неорганічні речовини нормальної сечі. Їх зміни в залежності від віку.

5. Фізико-хімічні показники сечі: діурез, відносна густина, рН, запах, ко-лір, прозорість. Значення їх дослідження. Можливі відхилення від норми.

6. Клініко-діагностичне значення кількісного та якісного аналізу сечі.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

1. У спортсмена, який знаходився на дієті з великою кількістю білків встановлена кисла реакція сечі. Наявність яких речовин зумовлює такі зміни?

А. Хлориди та фосфати. В. Хлориди та сульфати. С. Фосфати та сульфати. D. Урати та сульфати. Е. Урати та хлориди.

2. Прозорість сечі є одним з параметрів, які оцінюються при її аналізі. З наявністю яких речовин може бути пов’язано змутнення сечі, яка має лужну реакцію?

А. Фосфату кальцію. В. Сульфату магнію. С. Уратів. D. Хлоридів. Е. Солей амоніаку.

3. Нирки виконують усі функції, крім:

А. Виділяють кінцеві продукти обміну. В. Регулюють водно-сольовий обмін. С. Підтримують осмотичний тиск. D. Регулюють артеріальний тиск крові. Е. Розщеплюють сечовину до СО2 і Н2О.

4. Органоспецифічним ферментом для нирок є:

А. Лактатдегідрогеназа. В. Сукцинатдегідрогеназа. С. Аспартатамінотрансфераза. D. Трансамідиназа. Е. Креатинфосфокіназа.

5. В результаті фільтрації плазми крові в первинну сечу переходять усі речовини, за винятком:

А. Моносахаридів (глюкози і фруктози). В. Сечовини і сечової кислоти. С. Низькомолекулярних білків. D. Креатину і креатиніну. Е. Середньо- і високомоле- кулярних білків.

6. Для діагностики захворювання мутну сечу, що проявляє лужну реакцію, підкислили і підігрили. При цьому осад зник. Чим зумовлена каламуть сечі?

А. Слиз із сечовидільних шляхів. В. Мікрофлора, що розщеплює сечовину з утворенням амоніаку. С. Гній з уретри. D. Білок ниркового поход- ження. Е. Фосфати кальцію та ма- гнію, урати.

7. Який з фізико-хімічних показників сечі залежить від діурезу?

А. Колір. В. рН. С. Відносна густина. D. Запах. Е. Прозорість.

8. Які з наведених показників рН та відносної густини сечі дорослої людини відповідає нормі?

А. рН=4,8; густина 1,001. В. рН=8,0; густина 1,040. С. рН=8,5; густина 1,029. D. рН=3,5; густина 1,020. Е. рН=6,0; густина 1,021.

9. Як можна визначити патологічний стан дорослої людини, у якої спостерігається припинення виділення сечі?

А. Енурез. В. Олігурія. С. Анурія. D. Ніктурія. Е. Дизурія.

10. Як можна визначити патологічний стан дорослої людини, у якої добовий діурез складає 500 мл?

А. Анурія. В. Поліурія. С. Ніктурія. D. Олігурія. Е. Полакіурія.

11. Вміст амоніаку у сечі є важливим показником кислотно-лужного стану організму; кількість амоніаку підвищується як при респіраторному, так і при метаболічному ацидозі. Це пов’язано зі стимуляцією при ацидозі синтезу у клітинах епітелію ниркових канальців ферментів:

А. Глутамінази. В. Циклу Кребса. С. Карбоангідрази. D. АТФ-ази. Е. Гіалуронідази.

12. Хворий 45 років скаржиться на невгамовну спрагу, споживання великої кількості рідини (до 5 л), виділення значної кількості сечі (до 6 л на добу). Концентрація глюкози крові становить 4,4 ммоль/л, рівень кетонових тіл не підвищений. Сеча незабарвлена, питома вага 1,002; цукор у сечі не визначається. Дефіцит якого гормону може призводити до таких змін?

A. Глюкагону. B. Альдостерону. C. Інсуліну. D. Вазопресину.

13. При лабораторному дослідженні дитини виявлено підвищений вміст у сечі лейцину, валіну, ізолейцину та їх кетопохідних. Сеча мала характерний запах кленового сиропу. Недостатністю якого ферменту викликані ці зміни?

А. Дегідрогенази a-кетокислот. В. Амінотрансферази. С. Глюкозо-6-фосфатази. D. Фосфофруктокінази. Е. Фосфофруктомутази.

ПРАКТИЧНА РОБОТА


Читайте також:

  1. V міні – модуль
  2. Високочастотні перетворювачі модульної структури
  3. Відповідність підсумкових модульних рейтингових оцінок у балах оцінкам за шкалою ECTS та національною шкалою
  4. Відповідність поточної семестрової модульної рейтингової оцінки в балах оцінці за національною шкалою
  5. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  6. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  7. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 1
  8. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  9. ДО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 2
  10. До модульної контрольної роботи №1
  11. ДО ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 4
  12. ДО ПІДСУМКОВОГО МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ № 5




Переглядів: 534

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛІТЕРАТУРА | Дослідження фізико-хімічних властивостей та хімічного складу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.