Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Провадження в суді першої інстанції.

 

Характеризуючи першу стадію адміністративно-позовного про­вадження, деякі науковці іменують її порушенням адміністратив­ної справи. Слід наголосити, що дане провадження бере свій початок саме з отримання адміністративного позову канцелярією суду та його реєстрації.

Так, адміністративний позов подається до адміністративного суду у формі письмової позовної заяви особисто позивачем або його представником. Позовна заява може бути надіслана до адміністративного суду поштою. На прохання позивача службовцем апарату адміністративного суду може бути надана допомога в оформленні позовної заяви (Стаття 105 КАСУ).

Отже, на шляху до прийняття рішення про порушення адмініст­ративної справи подана заява та супровідні документи реєстру­ються в канцелярії суду, після чого передаються судді в порядку черговості.

Фактично позов може бути подане двома способами: – шляхом особистого подання позовної заяви до канцелярії адміністративного суду або шляхом відправки на адресу адміністративного суду поштою.

У першому випадку суд приймає позовну заяву до розгляду тільки, якщо вона подана особисто позивачем або його представником. На підтвердження своєї особи при реєстрації позовного звернення позивач (його представник) зобов’язаний пред’явити паспорт. За відсутності достовірних даних про особу позовне звернення судом не приймається.

З метою забезпечення автоматизації процесів проходження документообігу, автоматичного розподілу судових справ і матеріалів між суддями, формування в автоматичному режимі звітності суду про стан здійснення правосуддя та передачу справ до електронного архіву, на підставі наказу Державної судової адміністрації України від 03.12.2009р. № 129 в адміністративних судах діє електронний документообіг. Дана електрона система забезпечує автоматизацію процесів проходження процесуальних документів, загального діловодства, здійснення процесуального контролю та контролю виконання документів, відстеження порядку проходження справ та документів, розподілу судових справ і матеріалів між суддями, формування звітності суду про стан здійснення правосуддя, передачу справ (документів) до електронного архіву тощо. Сутність діяльності системи зводиться до того, що розподіл адміністративних справ в суді здійснюється автоматично системою, з у рахуванням спеціалізації та конкретного навантаження на кожного суддю. Тобто справу отримає той суддя у якого, на даний час, перебуває найменше справ в провадженні.

Після отримання позову суддя з'ясовує ряд обставин:

· дієздатність заявника або його представника;

· підсудність позову цьому суду;

· відповідність поданих документів встановленій формі;

· наявність об­ставин, що виключають провадження у справі.

Форма адміністративного позову. Аналіз положень КАСУ дозволяє вести мову про певні вимоги які висуваються до оформлення адміністративного позову, недодержання яких може є підставою для відмови у відкритті провадження.

Так, в позовній заяві необхідно вказувати чітко визначеного адресата звернення – адміністративний суд, до юрисдикції якого, на думку позивача, належить розгляд викладених у зверненні вимог.

Крім того, позовне звернення оформлюється письмово. Чинний КАС України не визначає способів і технічних засобів, за допомогою яких це звернення відтворюється. У судовій практиці склався звичай, згідно із яким позовне звернення викладається на паперовому носії рукописним способом або за допомогою друкарської чи комп’ютерної техніки.

Відповідно до вимог ст. 105 КАСУ письмова позовна заява може бути складена шляхом заповнення бланка позовної заяви, наданого судом.

Адміністративний позов оформлюється у вигляді позовної заяви. Даний елемент форми відображається у назві позовного звернення. На практиці нерідко трапляються випадки, коли позивач звертається до адміністративного суду із скаргою на неправомірні дії або рішення суб’єктів владних повноважень. У таких ситуаціях суди часто залишають звернення без руху. Така позиція судів суперечить принципу верховенства права (стаття 8 КАС України), за яким людина, її права і свободи визнаються найвищими цінностями, визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Не є винятком право і громадянина на звернення до адміністративного суду. Помилкове найменування позовного звернення словом “скарга” не має стояти на заваді його реалізації.

За приписами статті 106 КАСУ, у позовній заяві зазначаються:

1) найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;

2) ім’я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;

3) ім’я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;

4) зміст позовних вимог згідно з частиною третьою статті 105 КАСУ і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів, - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;

5) у разі необхідності - клопотання про звільнення від сплати судового збору; про звільнення від оплати правової допомоги і забезпечення надання правової допомоги, якщо відповідний орган відмовив особі у забезпеченні правової допомоги; про призначення судової експертизи; про витребування доказів; про виклик свідків; заява про поновлення строку звернення до адміністративного суду тощо;

6) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивач зазначає докази, про які йому відомо і які можуть бути використані судом.

До позовної заяви додаються її копії та копії всіх документів, що приєднуються до неї, відповідно до кількості відповідачів і третіх осіб, крім випадків подання адміністративного позову суб'єктом владних повноважень. Суб'єкт владних повноважень при поданні адміністративного позову зобов'язаний додати до позовної заяви доказ надіслання відповідачу і третім особам копії позовної заяви та доданих до неї документів. До позовної заяви додається також документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати.

Позовна заява підписується позивачем або його представником із зазначенням дати її підписання.

Якщо позовна заява подається представником, то у ній зазначаються ім’я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі є. Одночасно з позовною заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника.

Отримавши позовну заяву суддя має чотири варіанта поведінки, а саме:

1. Відкрити провадження в справі.

2. Залишити заяву без руху.

3. Повернути позовну заяву.

4. Відмовити у відкритті провадження.

 

Детальніше: відкриття провадження в адміністративній справі

Суддя після одержання позовної заяви з’ясовує, чи:

1) подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність;

2) має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником);

3) відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтею 106 цього Кодексу;

4) належить позовну заяву розглядати в порядку адміністративного судочинства;

5) подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо подано заяву про поновлення цього строку, то чи є підстави для її задоволення);

6) немає інших підстав для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Суддя відкриває провадження в адміністративній справі на підставі позовної заяви, якщо відсутні підстави для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду чи відмови у відкритті провадження у справі.

Якщо відповідачем у позовній заяві, щодо якої відсутні підстави для її повернення, залишення без розгляду чи відмови у відкритті провадження у справі, вказана фізична особа, яка не має статусу підприємця, суддя не пізніше двох днів з дня надходження позовної заяви до суду звертається до відповідного органу реєстрації місця перебування та місця проживання особи щодо надання інформації про зареєстроване місце проживання (перебування) такої фізичної особи.

Інформація про місце проживання (перебування) фізичної особи має бути надана протягом трьох днів з дня отримання відповідним органом реєстрації місця проживання та перебування особи відповідного звернення суду.

Якщо за результатами отриманої судом інформації буде встановлено, що справа не підсудна цьому суду, суд повертає позовну заяву позивачу.

У разі якщо отримана судом інформація не дає можливості встановити зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) фізичної особи, суд вирішує питання про відкриття провадження у справі. Виклик такої особи як відповідача у справі здійснюється у порядку, передбаченому КАСУ (статтею 39).

Питання про відкриття провадження в адміністративній справі суддя вирішує протягом трьох днів з дня надходження позовної заяви до адміністративного суду або закінчення строку, встановленого для усунення недоліків позовної заяви, у разі залишення позовної заяви без руху, та не пізніш наступного дня з дня отримання судом у порядку, передбаченому частиною третьою цієї статті, інформації про місце проживання (перебування) фізичної особи.

В ухвалі про відкриття провадження у справі зазначаються:

1) найменування адміністративного суду, прізвище та ініціали судді, який відкрив провадження в адміністративній справі, номер справи;

2) ким і до кого пред’явлено адміністративний позов;

3) зміст позовних вимог;

4) дата, час і місце попереднього судового засідання, якщо суд вважає його проведення необхідним;

5) пропозиція відповідачу подати в зазначений строк письмові заперечення проти позову та докази, які у нього є (для суб'єкта владних повноважень - відповідача зазначається про його обов'язок надати у визначений судом строк у разі заперечення проти позову всі матеріали, що були або мали бути взяті ним до уваги при прийнятті рішення, вчиненні дії, допущенні бездіяльності, з приводу яких подано позов);

6) яким складом суду розглядатиметься справа;

7) висновок суду про поновлення строку звернення до суду, якщо для цього є підстави.

Копія ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі невідкладно після постановлення надсилається особам, які беруть участь у справі, разом з витягом про їхні процесуальні права та обов'язки, встановлені КАСУ.

Відповідачам та третім особам, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, надсилаються також копії позовної заяви та доданих до неї документів.

Копія ухвали про залишення позовної заяви без розгляду невідкладно надсилається особі, яка подала позовну заяву, разом із позовною заявою та усіма доданими до неї матеріалами.

 

Залишення заяви без руху.

Єдиною підставою для залишення позовної заяви без руху є її невідповідність вимогам статті 106 КАС України. Слід зважати, що названа стаття КАС України визначає не тільки обов’язкові елементи змісту і форми позовної заяви до адміністративного суду, а й факультативні, тобто ті, що використовуються лише за певних обставин або на розсуд заявника. До перших належать вимоги щодо відображення у заяві: – найменування адміністративного суду; – імен (найменувань) та поштових адрес сторін; – змісту позовних вимог; – обставин, що підтверджують ці вимоги; – підпису позивача; – дати складання заяви і т.д.

Факультативними елементами позовної заяви є: – інформація про номери засобів зв’язку та адреси електронної пошти сторін; – клопотання позивача (як-то: про звільнення від сплати судового збору; про звільнення від оплати правової допомоги і забезпечення надання правової допомоги, якщо відповідний орган відмовив особі у забезпеченні правової допомоги; про призначення судової експертизи; про витребування доказів; про виклик свідків тощо); – документи та матеріали, що додаються до заяви, їх перелік та копії відповідно до кількості відповідачів; – підпис представника, відомості про нього (ім’я, адреса, засоби зв’язку), а також документи, що підтверджують його повноваження представництва.

Недотримання обов’язкових вимог завжди тягне за собою безумовне залишення позовної заяви без руху. Що стосується факультативних елементів заяви, то адміністративний суд повинен з’ясувати, наскільки обов’язковими вони є у даному конкретному випадку. Приміром, лише за умови подання позову представником у заяві мають фігурувати його підпис та особисті дані.

Деякі елементи позовної заяви з числа передбачених статтею 106 КАС України за жодних обставин не можуть бути обов’язковими, а їх відсутність –слугувати підставою для залишення заяви без руху. Такими, зокрема, є відомості про номери засобів зв’язку та адреси електронної пошти сторін і представника, а також різноманітні клопотання, які можуть висуватися позивачем у рамках адміністративного позову.

Рішення суду про залишення позовної заяви без руху приймаються у формі ухвали. У відповідній ухвалі обов’язково зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб, а також строк їх усунення.

Суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтею 106 цього Кодексу, постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху, у якій зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб їх усунення і встановлюється строк, достатній для усунення недоліків. Копія ухвали про залишення позовної заяви без руху невідкладно надсилається особі, що звернулася із позовною заявою.

Якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до адміністративного суду.

Ухвали про залишення позовної заяви без руху може бути оскаржені особою, яка подала позовну заяву.

 


Читайте також:

  1. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  2. IIІ. Інші учасники провадження у справі про банкрутство
  3. X Впровадження Зростання Зрілість Спад Час
  4. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  5. Антивоєнні рухи напередодні Першої світової війни
  6. Апеляційне оскарження і перевірка ухвал суду першої інстанції
  7. АПЕЛЯЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ
  8. Афро-азійський світ після Першої світової війни.
  9. Види вироків та підстави їх ухвалення судом першої інстанції
  10. Визначте місце України в планах імперіалістичних держав напередодні та на початку Першої Світової війни. В чому полягала трагедія українського народу в цій війні?
  11. Виконавче провадження Російської Федерації
  12. Виконавче провадження Російської Федерації




Переглядів: 814

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Скорочене провадження (Стаття 183-2 КАСУ) | Повернення позовної заяви.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.052 сек.