МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||
Тема №7 Сутність конкуренції та її значення у ринковій економіці.7.1. Конкуренція (лат. — зіштовхувати, змагатися) — це економічне суперництво між суб'єктами ринкової економіки за вигідніші умови виробництва та купівлі-продажу товарів. Конкуренція є найважливішим і найнеобхіднішим елементом ринкового механізму, вона суттєво впливає на поведінку фірм у визначенні цін, обсягу виробництва, якості товарів та ін. Конкуренцію можна спостерігати: 1) серед продавців за кращі результати виробництва та збуту; 2) серед покупців, які змагаються за придбання товару за нижчою ціною; 3) між продавцями та покупцями, які прагнуть нав'язати один одному бажану ціну і товар. В економічній системі конкуренція виконує такі функції: ü сприяє розподілу ресурсів;
Позитивні риси конкуренції; ü стимулює раціональне використання ресурсів; спонукає виробників до постійного оновлення асортименту; стимулює запровадження новинок у виробництво (товарів і технологій); сприяє зниженню ринкових цін. Негативні риси конкуренції: ü є однією з причин безробіття; впливає на нерівномірний розподіл доходів; ü призводить до розорення дрібних виробників; сприяє концентрації виробництва та збагаченню окремих виробників. В економічній літературі існує така класифікація конкуренції: I. Залежно від галузей: 1) внутрішньогалузева — між виробниками певної галузі за вигідніші умови виробництва та збуту й отримання максимального прибутку; 2) міжгалузева — між різними галузями за вищі прибутки і вигідніше застосування капіталу. Завдяки міжгалузевій конкуренції капітали переміщуються з однієї галузі в інші і забезпечується їх раціональне використання. II. Залежно від масштабів: 1) місцева; 2) регіональна; 3) національна; 4) міжнаціональна. III.Залежно від методів конкуренції: 1) цінова — відбувається за допомогою змін у цінах (знижки); 2) нецінова — здійснюється через поліпшення якості, дизайну й умов збуту товарів (сервіс, гарантійний ремонт, реклама). IV. Залежно від ступеня чесності конкуренції: 1) чесна (добросовісна); 2)нечесна (недобросовісна) — досягнення домінуючого стану на ринку через обман споживачів, партнерів, інших господарських суб'єктів і державних органів. Способи нечесної конкуренції: ü дезінформація споживачів щодо товарів і послуг; використання торгівельної марки без дозволу суб'єкта, який ним володіє; розповсюдження інформації, що компрометує товари конкурентів; тиск на постачальників ресурсів і банки, щоб вони відмовляли іншим клієнтам; навмисне зниження цін нижче собівартості (якщо це забороняє держава); промислове шпигунство. V. Залежно від типу ринку: 1) досконала (вільна, чиста); 2) недосконала: ü чиста монополія; ü олігополія; ü монополістична конкуренція. Останню класифікацію докладно вивчають багато дослідників, оскільки саме ці види конкуренції визначають моделі поведінки виробників у сучасний період. Читайте також:
|
||||||||||
|