Педагогіка – наука (теорія), педагогічна діяльність (практика), навчальна дисципліна.
Таблиця. 1.1
№
Педагогіка
Суб'єкт
Об'єкт
Предмет
Результат
Педагогічна
теорія
(наука)
П е д а г о г
вчений
Уся педагогічна дійсність
Дослідження зв'язків між елементами педагогічної дійсності
Педагогічні знання: закони, закономірнос-ті, принципи, теорії тощо
Педагогічна
діяльність
(практика)
учитель, вихователь
Навчання, виховання дітей
Засвоєння педагогічних знань та їх практичне застосування
Особистість учня, його навченість і вихованість
Навчальна
дисципліна
викладач педагогіки
Педагогічна теорія та практика
Формування професійно-педагогічних знань і умінь студентів
Учитель-професіонал
З наведених узагальнень більш ґрунтовного тлумачення потребує поняття педагогічної дійсності. Ми розуміємо її як сукупність педагогічних явищ, предметів, процесів,з одного боку,законів, закономірностей, принципів, теорій, концепцій тощо,з іншого, що стали предметом професійно-педагогічного вивчення та перетворення. Таким чином, педагогічна дійсність поєднує в собі як реально існуючі явища (з одного боку), так і їх відтворення в свідомості педагога (з іншого). Вона носить об’єктивно-суб’єктивний характер. Об’єктивністьпедагогічної дійсності полягає в тому, що вона існує незалежно від суб’єкта (від того, що студенти не вивчили закони педагогіки вони не перестають діяти). Суб’єктивність педагогічної дійсності полягає в її співвіднесеності з діяльністю педагога, і характеризується присвоєнням її елементів, тобто моєю педагогічною дійсністю є не всі учні, а лише ті, що попали в поле мого професійного зору та діяльності, лише ті педагогічні знання, що стали особистим професійним надбанням.