Ділення виду 80:8, 700:7. Розв’язування задачі на три дії.
Мета: з'ясувати прийоми обчислень для випадків ділення виду 80 : 8; 700 : 7; формувати вміння розв'язувати задачі на дві дії, пов'язані з одиничною нормою; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення, математичне мовлення; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як виконувати ділення виду 80 : 8; 700 : 7. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Усні обчислення (с. 120, завдання 758) 2. Обчислення за зразком (с 120, завдання 759) Користуючись зразком, учні знаходять частки та пояснюють спосіб обчислення. Зразок 80:8=10 80 — це 8 десятків. Якщо 8 десятків ділимо на 8 одержимо 1 десяток, тобто число 10. 700: 7 = 100 700 — це 7 сотень. Якщо 7 сотень ділимо на 7 одержимо 1 сотню, тобто число 100. Пам'ятка 1) Замінюю кругле число більш крупною розрядною одиницею: дес. (com.) 2) Ділю число розрядних одиниць на число, отримую одну розрядну одиницю. 3) Результат подаю в одиницях. 60 : 6 = 6 дес. : 6 = 1 дес. = 10 600 :6 = 6 сот. : 6 = 1 сот. = 100 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Колективна робота над задачею (с. 120, завдання 760) — Прочитайте питання задачі. (Скільки кілограмів цукру можна одержати із 600 кг таких буряків?) — Як ви вважаєте, більше чи менше кілограмів цукру можна одержати із 600 кг таких буряків? — Повторіть питання задачі. — Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі? — Якою дією відповімо на питання задачі? (Дією ділення) — Чи можна відразу відповісти на питання задачі? — Що треба знати, щоб знайти, скільки кілограмів цукрових буряків потрібно, щоб одержати 1 кг цукру? — Якою дією відповімо на запитання? (Дією ділення) — Тепер можна відповісти на головне питання задачі? (Так) — Складіть план розв'язання задачі. (Першою дією дізнаємося, скільки кілограмів цукру можна одержати з І кг цукрових буряків. Другою дією дізнає мося, скільки кілограмів цукру можна одержати із 600 кг таких буряків.) — Запишіть розв'язання. Розв'язання 1) 24 : 4 = 6 (кг) — цукрових буряків потрібно, щоб одержати 1 кг цукру; 2)600:6=100(кг) Розв'язання можна записати виразом: 600 : (24 : 4) = 100 (кг) — Запишіть відповідь до задачі. (Відповідь: 100 кг цукру можна одержати із 600 кг таких буряків.) Після цього учні складають обернену задачу» щоб знайти число 600. 2. Самостійне розв'язування задачі (с. 120, завдання 761) Ознайомившись з умовою задачі, учні за схемою складають план розв'язування і записують розв'язання. Розв'язання 1) 90 — 60 = 30 (м) — витратили на сукні; 2) 30:3 = 10 (суконь) Відповідь: 10 суконь пошили. 3. Складання рівностей (с. 120,завдання762) Колективне виконання завдання. Один учень працює біля дошки, решта — в зошитах. — Запишіть у вигляді рівностей подані твердження. • Число 680 менше від числа а на 140. (680 -а) = 140 • Число b більше від числа 6 у 3 рази. b:6 = 3 4. Розв'язування логічних завдань 1)С. 121, завдання 763. У трьох пакетах було порівну горіхів. Коли з кожного пакета взяли по 6 горіхів, то в них стало стільки горіхів, скільки було раніше в двох пакетах. Скільки горіхів було в кожному пакеті спочатку? Розв'язання У трьох пакетах було 3 однакові частини горіхів, коли взяли 6-3-18 горіхів, стало дві однакові частини. Отже одна частина — це 18 горіхів. Відповідь: 18 горіхів було в кожному пакеті спочатку. 2) Сто курей за сто днів з'їдають 100 пудів зерна. Скільки пудів зерна з'їдять 10 курей за 10 днів? (1 пуд) VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Що вивчали на уроці? Наведіть приклади. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 121, завдання 764; 765