Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття та види державних цільових позабюджетних фондів коштів.

Інститут публічних централізованих позабюджетних цільових фондів є інститутом особливої частини фінансового права, що об’єднує і врегульовує однорідну групу фінансових правовідносин з приводу мобілізації, розподілу та витрачання фінансових ресурсів централізованих позабюджетних цільових фондів. З правової точки зору централізовані позабюджетні цільові фонди є самостійною ланкою фінансової системи і становлять відокремлені від бюджетної системи публічні фонди грошових ресурсів, які мають власні джерела формування та призначені для матеріального забезпечення чітко визначених публічних заходів. Правове регулювання централізованих позабюджетних цільових фондів здійснюється різними галузями права, але, не зважаючи на неоднорідність правових норм, що регулюють дані правовідносини, провідною галуззю є фінансове право. Даний фінансово-правовий інститут містить норми, що регулюють: 1) склад доходів та видатків централізованих позабюджетних цільових фондів; 2) порядок зарахування доходів централізованих позабюджетних цільових фондів; 3) порядок складання, розгляду та затвердження проектів кошторисів даних фондів; 4) порядок виконання їх кошторисів; 5) підготовку, розгляд та затвердження звітів про їх виконання.

Державні цільові позабюджетні фонди – це форма утворення, розподілу і використання грошових коштів, особлива ланка фінансової системи. Їх створюють з метою акумуляції та використання коштів на строго визначені публічні цілі, що мають значення для усієї держави, зокрема, на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Централізовані позабюджетні цільові фонди є достатньо динамічним елементом фінансової системи. Це обумовлено тим, що вони, на відміну від державного бюджету, знаходяться у розпорядженні спеціального державного органу. Тому, у порівнянні з бюджетом, перерозподіл всередині позабюджетних фондів і їх використання здійснюється більш оперативно. Крім того, через державний бюджет, як показала практика минулих років, не завжди вдавалось достатньо послідовно проводити в життя ті чи інші соціальні і економічні програми. Це пов’язано з тим, що у державному бюджеті доходи не закріплені за конкретними видами видатків, тому видатки на конкретні програми, як правило, виявляються урізаними. А також, окремі повноваження публічної влади мають особливе значення і потребують постійного та безперебійного фінансування, зокрема фінансування соціально значущих державних потреб (наприклад, пенсійне забезпечення), що не завжди можна здійснити шляхом розподілу грошових ресурсів через бюджетну систему. Тому такі потреби повинні мати відповідне гарантоване фінансове забезпечення.

Таким чином, необхідність створення позабюджетних цільових фондів викликана об’єктивною закономірністю існування та розвитку суспільства, що пов’язано в першу чергу з необхідністю перерозподілу фінансових ресурсів для вирішення найбільш важливих соціально-економічних завдань, не передбачених бюджетом. У сучасних умовах значення централізованих позабюджетних цільових фондів зростає в умовах нестабільності економічних відносин, низького збирання бюджетних доходів, збільшення соціальних видатків держави. Одним з основних завдань сучасного періоду проведення ринкових реформ в Україні є реформування соціальної сфери і якісне оновлення системи соціальних гарантій, соціального захисту та соціального забезпечення.

У даний час Україна знаходиться в процесі реформування і створення нових фінансово-правових інститутів соціального призначення, що мають важливе значення для побудови громадянського суспільства. І на цьому шляху можна уникнути багатьох серйозних прорахунків та помилок, якщо використовувати весь накопичений світовий досвід діяльності таких установ. Як показує практика США, Японії, Великобританії, Німеччини та інших країн, чиї системи соціального страхування створювались в умовах найтяжчих економічних криз, соціальні реформи найбільш ефективні саме в той час, коли вони супроводжують важливі економічні перетворення.[Зайчук О. Б. Правовий статус централізованих позабюджетних цільових фондів:автореф. канд. юрид. наук:]

На сьогоднішній день централізовані позабюджетні цільові фонди стали потужними фінансовими інститутами України, що консолідують значні фінансові ресурси. Наприклад, у 2005 році загальні доходи Пенсійного фонду України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві склали 71 144,2 млн. грн., що становить 62,3 % до Державного бюджету України [Зайчук О. Б. Правовий статус централізованих позабюджетних цільових фондів :автореф. канд. юрид. наук]

До 1 квітня 2000 р. будь-які цільові та позабюджетні фонди, створені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та місцевими радами, повинні були зарахуватись до відповідних бюджетів. Із 2001 р., з часу набрання чинності Бюджетним кодексом України, створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами не допускається (ч. 4 ст. 13). Державні цільові позабюджетні фонди дозволено створювати на державному рівні відповідно до законів України з метою ефективної реалізації соціальних завдань держави.

Відтак, у 2001 р. започатковано новий етап розвитку соціальних позабюджетних фондів. З цього часу вони функціонують як самостійні фінансові системи та не включаються до складу Державного бюджету України. Державний фонд сприяння зайнятості населення був трансформований у Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, а Фонд соціального страхування — у Фонд соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності. Створено новий Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

Відтак, на сьогоднішній день в Україні створено і діють чотири із п’яти передбачених Основами законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування цільові страхові фонди:

1) Пенсійний фонд України,

2) Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття,

3) Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності,

4) Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Питання створення медичного страхування знаходиться на етапі законопроектів, що розглядаються у Верховній Раді України.

Державні цільові позабюджетні фонди:

1) створюють відповідно до закону або на підставі нормативного акта, виданого на виконання вимог закону;

2) формують за рахунок визначених правовими актами обов’язкових платежів юридичних і фізичних осіб;

3) мають конкретне цільове призначення;

4) створюють з метою цілеспрямованого, оперативного й ефективного використання їхніх коштів для фінансування пріоритетних публічних цілей, що мають значення для усієї держави [Дмитренко, О.Ч. с. 80]

За допомогою державних позабюджетних фондів розв'язуються найважливіші соціальні завдання:

¾ соціального захисту населення;

¾ підвищення життєвого рівня населення;

¾ збереження і поліпшення здоров'я населення;

¾ соціальної орієнтації безробітного населення;

¾ надання соціальних послуг населенню.

Доходи і видатки державних позабюджетних фондів враховуються в їх кошторисах, які досить часто в літературі та на практиці іменуються їх бюджетами.

Проекти кошторисів позабюджетних централізованих фондів складаються їх органами управління і передаються на розгляд та затвердження Верховної Ради України. Кошторис фондів затверджується на один бюджетний період одночасно з Державним бюджетом. Контроль за виконанням кошторисів фондів здійснюють органи, що забезпечують контроль за виконанням Державного бюджету. Їх діяльність контролює Рахункова палата, а виконання передано Державному казначейству. [Роль]

Джерелами формування доходів державних цільових позабюджетних фондів є:

1) обов'язкові платежі юридичних і фізичних осіб, встановлені законодавством;

2) добровільні внески юридичних та фізичних осіб;

3) кошти Державного бюджету;

4) інші доходи.

Статті видатків державних цільових позабюджетних фондів встановлюються в суворій відповідності з їх соціальним призначенням, що регламентується відповідними законами.

Порядок реєстрації та обліку платників внесків до державних цільових позабюджетних фондів, розрахунку і сплати роботодавцями внесків, обліку внесків та їх надходження до Фонду, витрачання коштів і контролю за внесенням платежів до Фондів та витрачанням коштів визначаються інструкціями, що затверджуються правліннями фондів.

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. VII. Поняття про рану, рановий процес, види загоювання ран
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Адміністративна відповідальність: поняття, мета, функції, принципи та ознаки.
  6. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  9. Амортизація основних виробничих фондів
  10. Амортизація основних фондів
  11. Амортизація основних фондів
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації




Переглядів: 3694

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Правові засади організації та діяльності Пенсійного фонду України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.